iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Makrokosmos
    Jo større, desto bedre?

Under helgens messe så kom jeg i prat med en hyggelig forhandler som har en del merken som jeg sett og lest litt om fra og til før.
    Jeg har jo gått å lurt litt på hvordan det skulle være å spille på en gulvhøyttaler i anlegget mitt en stund. Ikke for at det nødvendigvis mangler så mye i den lydpresentasjonen som finnes, men for at det også skulle være lærerikt på en måte. Jeg har jo hatt noen forskjellige stativhøyttalere og i det siste brukt subwoofer i tilleg. Så vet jo nå hvordan det har fungert, hvilket er meget bra.

Å bare låne hjem en random gulvhøyttaler er ikke noe jeg har vært interessert til, fordi at det må være en god høyttaler av kvalitet som kan matche anlegget på samme nivå som de høyttalerne jeg har i det minste. Ellers kan blir det nok bli en nedtur lydmessig tror jeg. Trenger ikke være de mest eksotiske greier, men ivhertfall godt konstruerte og gjennomtenkte høyttalere.

Under praten fikk jeg et tilbud om å teste en svær (les gigantisk) gulvhøyttalere hjemme uten forpliktelser. Kanskje er det galskap å dra inn høyttalere med emballasje på 150+kg, og med en høyde over over min egen i min lille stue. Men samtidig er det litt fristende av følgende grunner:

• Finne ut hvordan stuen fungerer lydmessig med en større høyttaler
    • Hvordan pinpointing blir vs stativhøyttalerne
    • Lydbildets presentasjon i størrelse
    • Eventuelle plasserings utfordringer
    • Fordeler/ulemper med større og flere element
    • Fysisk/estetisk integrering i anlegget
    • Kan jeg spille Mahler med trøkk slik at jeg faller ut av stolen?
    Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre med dette tilbudet enda, så venter litt med å si noe om modell og merke.
    Men litt vanskelig er det å slå i fra meg denne muligheten, for de vokser ikke på trær når det kommer til denne størrelsen, og å få teste hjemme.

20250922_170925~2.jpg

Ellers kan jeg melde fra til alle dere som ønsker å spille musikk på anleggene sine i morgen at det blir strømbrudd her i Nordre Follo,
    da Hakke Hakkespett er på besøk.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.426
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jo større, desto bedre?
    Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre med dette tilbudet enda, så venter litt med å si noe om modell og merke.
    Men litt vanskelig er det å slå i fra meg denne muligheten, for de vokser ikke på trær når det kommer til denne størrelsen, og å få teste hjemme.
    Det er vel noe i ordtaket ;) :ROFLMAO:
    IMG_6830.jpeg

Blir spennende å se hva det er for et beist du skal ha hjem!

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.562
    Sted
    Makrokosmos

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007