iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    To åpenbare fordeler er jo som oftest økt effektivitet og bedre bassrespons. Om ikke annet bass som går dypere i frekvens.
    Du taper ofte litt i pinpointing, men ofte lettere å få økt bredde og høyde i lydbildet.
    Når det er sagt så krever større elementer også god kontroll, så strømsterk amp er fortsatt viktig.
    Høyttalerne må jo også ha mer luft rundt seg, så du må ha plass nok..
    Takk for utfyllende svar @sundkoien. Der bekreftet du noe jeg har tenkt over når jeg har lyttet til gulvstående, det med pinpointing. Noe som jeg helst ikke vil miste noe av.

Slik anlegget står nå er det ca 235cm mellom høyttalerne. Kan muligens få noen cm til men bredde og høyde er ikke noe jeg egentlig savner her. Men ene høyttaleren er nærme en sidevegg. Ikke heller optimalt og kanskje for lite avstand for en større høyttaler. Men en slankere gulvstående kunne fungert.

Luxman M10-X ampen er nok strømsterk nok for å klare et slik oppdrag tror jeg.

Stativ høyttalere og godt integrerte sub(er) er en killer kombinasjon
    Som det spiller nå med mine stativhøyttalere + sub, har jeg vært litt redd for å miste den presentasjonen av lyd jeg faktiskt har. Da det ikke er noe spesielt som stikker ut, romler eller irriterer.

Flere gulvstående jeg hørt på som står nærme vegg og uten mulighet for akustikktiltak har ofte vært mer grøtete i nedre frekvenser. Men tanken om litt mer trøkk hadde vært kult. Men ikke på bekostning av det jeg har.

Hadde penger ikke vært en begrensning og ikke hatt naboer hadde jeg alltid hatt gulvstående. Men når stativhøyttalere spiller høyt nok så får man mer kvalitet for pengene. Men jeg har aldri hatt stativhøyttalere uten subwoower. Det hører med synes jeg, men selvsagt viktig at de integrerer godt.
    Jeg er heldig med at naboen min ikke hører når jeg spiller selvom midt på natta. Det er godt lydisolert her. Er det noe jeg burde gjort tidligere er det å kjøpe en subwoofer. Det har virkelig vært et positivt tilskudd i anlegget.

Kanskje får jeg gjøre som en kompis sa når jeg spurte om hva som kunne forbedre anlegget: "kom deg ut, gå en tur i naturen. Da blir du bedre fokusert på å lytte til det du faktiskt har".

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.638
    Sted
    Langesund
    Jeg mener nå at stativ og sub kan ha en fordel, i det at der mellomtone og diskant yter best i rommet, ikke bestandig er bassens optimale plassering.

Kom 20 sekunder for sent :LOL:

Edit: har rettet litt, så det ikke leses som en bastant påstand

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.688
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener at det ikke er så svart hvitt som å definere gulv høyttaler vs stativ. En må se på hele konstruksjonen. Det finnes stativ høyttaler som er helt lik gulvmodellen, bare med flere bassdrivere. Da blir f eks pinpointing ganske så lik hvis det deles lavt mot bassdrivere. Jeg støtter @The Shy i at en delt løsning med stativ og subber kan være en god løsning, men da blir det ikke lengre like plug and play. Det finnes mange parametre å ta hensyn til😀

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg mener at det ikke er så svart hvitt som å definere gulv høyttaler vs stativ. En må se på hele konstruksjonen. Det finnes stativ høyttaler som er helt lik gulvmodellen, bare med flere bassdrivere. Da blir f eks pinpointing ganske så lik hvis det deles lavt mot bassdrivere.
    Bra med nyansering. Den Gulvstående modellen av stativmodellen jeg har har ikke så mye bredere kabinett, men høyere. Så på en måte tar de ikke mer plass på gulvet eller bakover enn de jeg har nå. Samt nedadfyrende passport, Dynaudii Confidence 20 vs Confidence 30.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    I morgen går turen til Horten og hifi-messen for første gang for min del. Uansett lydkvalitet på demo-rommene skal det bli kult å se litt nye ting som presenteres ute i virkeligheten, og ikke bare lese om de på nettsider og forum.

Føler meg positiv og motivert til å få litt inspirasjon og nye inntrykk. Blir også hyggelig å treffe andre entusiaster, nye som kjente. Gleder meg!

Har også et godt reisefølge, slik at man kan hype hverandre til ekstreme kjøp på veien dit, og få støtte for at man gått blakk på veien hjemover 🙃.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.339
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    «Blakk på veien hjem» smerter litt🥹
    Men kos deg, jeg må være hjemme å feire en bursdag, fin musikk det åsså🤗🎶

gismo

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.637
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    I morgen går turen til Horten og hifi-messen for første gang for min del. Uansett lydkvalitet på demo-rommene skal det bli kult å se litt nye ting som presenteres ute i virkeligheten, og ikke bare lese om de på nettsider og forum.

Føler meg positiv og motivert til å få litt inspirasjon og nye inntrykk. Blir også hyggelig å treffe andre entusiaster, nye som kjente. Gleder meg!

Har også et godt reisefølge, slik at man kan hype hverandre til ekstreme kjøp på veien dit, og få støtte for at man gått blakk på veien hjemover 🙃.
    Har ryddet plass til plenty elektronikk i bagasjerommet, så det er bare å slå seg løs :)
    Selv har jeg jo stålvilje og kronisk kjøpestopp...

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    Hifimessen i Horten 2025
    JBL.jpg
    Da er det over og jeg har lagt enda en hifimesse bek meg på min korte liste. Man kan alltid finne feil og kritisere opplegg på planlegging og utførelse av et slik event, også jeg. Men i dag ønsker jeg faktiskt å holde mest fokus på det positive, fordi det er allikvevel den følelsen jeg sitter igjen med. Jeg vet og har mine preferanser og krav til hvilken lyd jeg ønsker å forvirklige her hjemme, men jeg reiste til Horten med et åpent sinn i alle retninger. Noen ting ønsket jeg å få sjekket mer ut og det fikk jeg mulighet til i dag.

Qln.jpg
    Jeg hadde et godt reisefølge med @vim hvilket gjorde dagen enda hyggeligere og muliggjorde at jeg faktiskt fikk gå på messen. Vi er ganske så forskjellige i hvilken type liv vi lever, hva vi liker for slags musikk, og har forskjellige preferanser når det kommer til lyd. Allikevel så opplevde jeg i dag at vi var ganske så synkronisert i lytteopplevelsene, hvilket er noe å legge seg merke til.

Når andre headbanger så ristet vi på hode, og helt sikkert andre veien med. Poenget mitt at det er gøy gå sammen med noen som man opplever ting litt likt med , og kan diskutere hva og hvorfor sammen etterpå

Også veldig godt å få gå med en hifi-veteran som vet hvor alle rommene ligger, ellers hade jeg nok gått miste om flere av de. Tusen takk for turen til og fra!

Yamaha.jpg
    Noen av de merkene jeg hadde sjekket ut på forkant at jeg ville lytte litt nærmere på var Respons, Audio Solutions, Silent Pound og Air Tight, hvilket jeg fikk gjort i dag. Jeg var nok heldig i de fleste rommene syns jeg der jeg hadde litt mer interesse og fikk sitte i midten og greie plasser, ikke bare ute på kanten. Fick også ønske litt musikk i noen rom hvilket jeg setter pris på.

Ø Audio.jpg
    Gode samtaler med forhandler og noen produsenter som vart tilgjenglig og tok seg tid til å fortelle om ting uten å stresse videre, og faktisk ikke noe salgspreik (utover det ekstreme). Det var trivelig. Jeg blir som oftest mer interessert når folk ikke prøver å selge ting til meg (bra salgstaktikk) og ikke bare snakker om hokuspokus ting som man skal bruke for å få "den perfekte lyden".

Franco Serblin.jpg
    Fikk også hilst på mange kjente både fra HFS og OVK, og noen nye ansikter på folk fra forumet. Det er alltid hyggelig og kanskje er det akkurat det som gjorde at jag sitter igjen med en positiv følelse.

Respons.jpg
    Etter mitt tidligere besøk hos @Final i år da jeg fikk mitt første møte med Respons var jeg interessert i å høre hva den nyeste modellen hadde å tilføye på lydscenen. Rommet var like stappet med akustikkdemping som en cell på et asylum. Her brukte jeg en del tid og fikk lyttet til både "vanlig" messemusikk til større symfoniske verk og solopiano.

Generelt var det en ganske så naturlig presentasjon av instrumentene, men ganske så tilbaketrukket, og diskantområdet lignet ikke på min første seanse med disse stilige høyttalerne. Om det var grunnet rommet eller annet vet jeg ikke, men de ble for snillt og pent på en måte. Samtidig så likte jeg mellomtonen og at de gikk overraskende dybt innimellom. Skulle nog trengt å hørt de i litt mer kontrollerte forhold for å si noe definitivt.

Men det var en fin klang og litt mer fokus på et helhetlig bilde av musikken enn tydlig og distinkt pinpointing og separasjon av instrumentene. Det er jo også fint, at alt ikke trenger å være superkirurgiskt presentert alle ganger. Men spørsmålet er hvis det skulle gjøre meg mer avslappet eller lede meg inn på litt forsiktig kjedsomhet til slutt. Vært å utforske mer av ihvertfall. Jeg leker jo med tanken å prøve noen gulvhøyttalere tids nok.

Silent Pound.jpg
    Silent Pound hørte jeg sist på Oslo Hifi Show i Asker. Fikk et godt inntrykk av de der og syns det opplegget med dipolkonstruksjon var interessant, de er i tillegg stødige og står stabilt på gulvet, ikke noen som vingler eller er flimsete. Liker designen på de godt, spesielt når de er i valnøtt.

I dag ble jeg mest overrasket over hvor mye bass de pumper ut, litt mye i et litet rom for min del, men det er jo igjen vanskelig med lite akustiske tiltak o.l. Tror de muligens kunnet fungere greit i anlegget her på bøgda i fantasin. Likte veldig detaljrikedomen i presentasjonen, og jeg fikk mulighet å presse dem en del med Holst Planetene på full guffe. Ikke noe som kollapset, uten full kontroll hele veien. De ble heller ikke for på i trompeter uten hade en god balanse i hele toneregisteret syns jeg.

Et spennende merke men om det er for nisjete eller smalt for meg må jeg nok tenke litt på. En hyggelig lydopplevelse var det uansett.

Audio Solutions.jpg
    Audio Solutions hørte jeg første gangen forrige år i Stockholm, der jeg fikk sette sammen et anlegg på Perfect Sense, da hørte jeg på reklamebildet bak. I Horten var det storebroren i serien over som spilte, fra Audio Solutions Virtuoso serien. I sammenhangen så var den rimlig forsterker fra EamLab.

Dette likte jeg også da det spilte stort og fyldig, med god oppløsning på den illusoriske lydscenen. Musikken føltes sammenghengende uten noen slags imponatorgreier som skulle trikse til det for å skape oppmerksomhet eller kjapt overgående eufori.

Dette er en stor og feit høyttaler som tar en hel del plass på gulvet, men selvom sumo-avtrykk på gulvet flyter lyden fra disse fint i rommet. De trenger nok sin plass og det er sikkert helt på grensen å få plass med disse hos meg, med tanke på avstand til sidevegg. De trenger nok litt luft rundt seg.
    Hadde gjerne satt øret mitt til denne modellen fler ganger.

Air Tight.jpg
    Air Tight var jeg inne på å skaffe en stund før jeg havnet på Luxman-kjøret. Jeg har alltid likt den klassiske designen og enkelhet med stil på disse japanske komponentene. Syns det overlag spilte bra men hadde nok ønsket noen andre høyttaler i matchende nivå for å vise hele potensialet.

Allikevel var det en god musikkstund i sofaen og jeg er litt nysjerrig på andre ting fra Air Tight, da jeg hverken trenger pre eller amp. Men det var hyggelig at det var et røroppsett fra øvre hylle på messen, hade gjerne sett flere slike anlegg.

Canor.jpg
    Hvis man liker å samle på pyramider og egyptiske klenoder så passer jo Mumie-høyttalerne fint inn i estetikken. Eller er de tiltenkt BDSM-utøvere med lakk og lær? Hva vet da jeg, unike er de ihvertfall i sin design. Canor har jeg jo fått opp øynene for i år med min DAC fra merket, så dette hørtes ut som et greit startspunkt hvis man ikke vil bruke alle pengene i banken.

Men man må nok være litt morbid for å ha disse i stuen i en familiebolig. Eller et blodfanfan av The Mummy filmene.

Qualio.jpg
    Disse høyttalerne fra Qualio overrakset positivt. Om det er skuddsikert plexi er litt uklart, men lyden var ihvertfall transparent og klar. Trodde først at det var det Wolf Langa men det viste seg være feil.

De spilte også dybt, og sofaen var også plassert med god avstand så jeg fikk oppleve god dybde i lydbildet i tillegg. Sånt som jeg "vurmar" for innimellom. En trivelig lyttesession med musikk som faktiskt hjulpet på å vise spektraet av hva disse lydformidlene kan klare.

Nagra.jpg

Her spilte det så lavt at jeg ikke har så mye meninger om det, men Nagra er jo fine greier å se på det.

Franco Serblin.jpg
    Et trivelig anlegg men virket litt for snillt og laidback for min del. Men jeg tror nok det tiltaler flere som ønsker en mer avslappet presentasjon av ting, ikke er så hifi-kravstore og mest bare vil nyte musikk etter en middag med smala hove.

Kan sikkert være mer spennende med litt andre komponenter, eller så er det bare slik de er. Har hatt litt tanker om disse da de fint skulle passe inn i størrelse her hos meg, men inntil videre får den tanken bli lagt på is. No hate peeps.

Den eneste nedturen i Horten var egentlig besøket på den omtalte indiske restaurangen. Jeg har nok like store krav på indisk mat som jeg har til anlegg til flere miljoner, da jeg er en selvproklamert ekspert på dette feltet. Men men jeg fikk spise i godt selskap i det minste.

Igjen takk til alle som jeg fikk en prat med og fikk hilst på, det var mange så nevner ikke alle her.
    Men setter pris.

Med litt påfyll av god sosial energi og lydnerderi går livet videre inn i hifi-høsten.
    Ta godt vare på dere der ute i hifimiljøet!

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.157
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Takk for skildring og visualisering av messa.
    God messe folkens, i år måtte jeg stå over da jeg er på geriatrisk avdeling på Gran ( avd. C).:)

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Herlig lesing å våkne til i regnværet!
    En småbarnsfar som hverken fikk til skogen eller hifi i Horten denne helgen pga litt forkjølelse og bjørnis-show satt veldig pris på å lese litt her og synes det var fint med positiv vinkling

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.951
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Takker for super rapport fra messa ! Velskrevet og forklarende og krydret med det som etter hvert har blitt din signatur .👏🎶

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    Herlig lesing å våkne til i regnværet!
    En småbarnsfar som hverken fikk til skogen eller hifi i Horten denne helgen pga litt forkjølelse og bjørnis-show satt veldig pris på å lese litt her og synes det var fint med positiv vinkling
    Tusen takk for hyggelige ord @Entropy. Godt å kunne bistå med en liten hifi-remedi i høstforkjølelsen. Ellers så er nok Bjørnis sine sanger godt passende for en slik Hifi-messe. Da det både er litt fart og dypbass med ekstra pålagt reverb i musikken 🐻.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.708
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fin rapport dette @iGran, og veldig kjekk lesing for oss som ikke fikk anledning til å delta.
    Ja, i vinduene til den indiske restauranten hadde det raskt kommet opp skiltet: «Ledig lokale», om den hadde ligget i Oslo. Men ølen og selskapet av andre utmerkede medentusiaster er jo det som teller.
    Så du forresten noen spennende vinylspillere på messa?

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    Fin rapport dette @iGran, og veldig kjekk lesing for oss som ikke fikk anledning til å delta.
    Ja, i vinduene til den indiske restauranten hadde det raskt kommet opp skiltet: «Ledig lokale», om den hadde ligget i Oslo. Men ølen og selskapet av andre utmerkede medentusiaster er jo det som teller.
    Så du forresten noen spennende vinylspillere på messa?
    Tusen takk for din tilbakemelding @Final. Hehe du sier noe der, personalet på restauranten var ihvertfall hyggelige, men de skrøt litt for mye om hvor mye alkohol de fikk solgt i akvariemengder til de hifi besøkende, så fokuset lå ikke på maten 😅.

20250920_155235.jpg

Den eneste platespilleren jeg tok et separat bilde på var den nye innstegsmodellen Aspire til polske J. Sikora. Endpoint fortalte at dette var det første eksemplaret som blitt levert i Europa, så premiere med andre ord. Enkel design men av høy byggekvalitet.

Man kunne fort blitt lurt og tro at dette er en lettvekter á la Rega. Men denne veier 21kg sist jeg sjekket specs. Har alltid likt designet til J. Sikora sine modeller.

Ellers var det noen andre modeller som vært på markedet en stund. Av pickuper så virker Kiseki Blue interessant, og vekket litt interesse for min del.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.597
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    var du over hos Lasse Gretland med AN 300B DeVore 093 og EMT930 + litt ulike stepuptrafoer?

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    var du over hos Lasse Gretland med AN 300B DeVore 093 og EMT930 + litt ulike stepuptrafoer?
    Ja, men bare såvidt innom etter jeg snakket med deg. Men det var ikke noen musikk som ble spilt da. Jeg er nok for ung for å føle kløen etter slike vinylspiller-klenodium, må jeg innrømme.

Dere må huske at jeg har vokst opp med Nintendo Game Boy og farge-TV 😎.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    da misset du messas beste/mest live lyd imo
    Godt å vite at jeg har noe til gode å høre i livet fortsatt. Ellers hyggelig å se deg igjen @LMC. For øvrig er lyderfaringen hos deg med Arthur Rubinstein som spiller Chopins Nocturnes på bånd fortsatt høyest opp på listen min av lytteopplevelser, med Alvis på fanget. :)

• Haha
    Reaksjoner: LMC

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.747
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at du deler inntrykk I.
    Takk også for hyggelig møte og samtale med deg og vim på messa i går. 🙂👍
    Vi var enige i mye utfra hva vi hadde sett og hørt.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Makrokosmos
    Takk for at du deler inntrykk I.
    Takk også for hyggelig møte og samtale med deg og vim på messa i går. 🙂👍
    Vi var enige i mye utfra hva vi hadde sett og hørt.
    Takk i like måte R, hyggelig at vi fikk møtes og prate litt. Og at vi var synkronisert i sammanstrålningen 😇.
    Godt å kunne være enig i en ellers uenig verden :cool:.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn