Takk for utfyllende svar @sundkoien. Der bekreftet du noe jeg har tenkt over når jeg har lyttet til gulvstående, det med pinpointing. Noe som jeg helst ikke vil miste noe av.To åpenbare fordeler er jo som oftest økt effektivitet og bedre bassrespons. Om ikke annet bass som går dypere i frekvens.
Du taper ofte litt i pinpointing, men ofte lettere å få økt bredde og høyde i lydbildet.
Når det er sagt så krever større elementer også god kontroll, så strømsterk amp er fortsatt viktig.
Høyttalerne må jo også ha mer luft rundt seg, så du må ha plass nok..
Slik anlegget står nå er det ca 235cm mellom høyttalerne. Kan muligens få noen cm til men bredde og høyde er ikke noe jeg egentlig savner her. Men ene høyttaleren er nærme en sidevegg. Ikke heller optimalt og kanskje for lite avstand for en større høyttaler. Men en slankere gulvstående kunne fungert.
Luxman M10-X ampen er nok strømsterk nok for å klare et slik oppdrag tror jeg.
Som det spiller nå med mine stativhøyttalere + sub, har jeg vært litt redd for å miste den presentasjonen av lyd jeg faktiskt har. Da det ikke er noe spesielt som stikker ut, romler eller irriterer.Stativ høyttalere og godt integrerte sub(er) er en killer kombinasjon
Flere gulvstående jeg hørt på som står nærme vegg og uten mulighet for akustikktiltak har ofte vært mer grøtete i nedre frekvenser. Men tanken om litt mer trøkk hadde vært kult. Men ikke på bekostning av det jeg har.
Jeg er heldig med at naboen min ikke hører når jeg spiller selvom midt på natta. Det er godt lydisolert her. Er det noe jeg burde gjort tidligere er det å kjøpe en subwoofer. Det har virkelig vært et positivt tilskudd i anlegget.Hadde penger ikke vært en begrensning og ikke hatt naboer hadde jeg alltid hatt gulvstående. Men når stativhøyttalere spiller høyt nok så får man mer kvalitet for pengene. Men jeg har aldri hatt stativhøyttalere uten subwoower. Det hører med synes jeg, men selvsagt viktig at de integrerer godt.
Kanskje får jeg gjøre som en kompis sa når jeg spurte om hva som kunne forbedre anlegget: "kom deg ut, gå en tur i naturen. Da blir du bedre fokusert på å lytte til det du faktiskt har".