iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.398
    Sted
    Makrokosmos
    To åpenbare fordeler er jo som oftest økt effektivitet og bedre bassrespons. Om ikke annet bass som går dypere i frekvens.
    Du taper ofte litt i pinpointing, men ofte lettere å få økt bredde og høyde i lydbildet.
    Når det er sagt så krever større elementer også god kontroll, så strømsterk amp er fortsatt viktig.
    Høyttalerne må jo også ha mer luft rundt seg, så du må ha plass nok..
    Takk for utfyllende svar @sundkoien. Der bekreftet du noe jeg har tenkt over når jeg har lyttet til gulvstående, det med pinpointing. Noe som jeg helst ikke vil miste noe av.

Slik anlegget står nå er det ca 235cm mellom høyttalerne. Kan muligens få noen cm til men bredde og høyde er ikke noe jeg egentlig savner her. Men ene høyttaleren er nærme en sidevegg. Ikke heller optimalt og kanskje for lite avstand for en større høyttaler. Men en slankere gulvstående kunne fungert.

Luxman M10-X ampen er nok strømsterk nok for å klare et slik oppdrag tror jeg.

Stativ høyttalere og godt integrerte sub(er) er en killer kombinasjon
    Som det spiller nå med mine stativhøyttalere + sub, har jeg vært litt redd for å miste den presentasjonen av lyd jeg faktiskt har. Da det ikke er noe spesielt som stikker ut, romler eller irriterer.

Flere gulvstående jeg hørt på som står nærme vegg og uten mulighet for akustikktiltak har ofte vært mer grøtete i nedre frekvenser. Men tanken om litt mer trøkk hadde vært kult. Men ikke på bekostning av det jeg har.

Hadde penger ikke vært en begrensning og ikke hatt naboer hadde jeg alltid hatt gulvstående. Men når stativhøyttalere spiller høyt nok så får man mer kvalitet for pengene. Men jeg har aldri hatt stativhøyttalere uten subwoower. Det hører med synes jeg, men selvsagt viktig at de integrerer godt.
    Jeg er heldig med at naboen min ikke hører når jeg spiller selvom midt på natta. Det er godt lydisolert her. Er det noe jeg burde gjort tidligere er det å kjøpe en subwoofer. Det har virkelig vært et positivt tilskudd i anlegget.

Kanskje får jeg gjøre som en kompis sa når jeg spurte om hva som kunne forbedre anlegget: "kom deg ut, gå en tur i naturen. Da blir du bedre fokusert på å lytte til det du faktiskt har".

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.545
    Sted
    Langesund
    Jeg mener nå at stativ og sub kan ha en fordel, i det at der mellomtone og diskant yter best i rommet, ikke bestandig er bassens optimale plassering.

Kom 20 sekunder for sent :LOL:

Edit: har rettet litt, så det ikke leses som en bastant påstand

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.392
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener at det ikke er så svart hvitt som å definere gulv høyttaler vs stativ. En må se på hele konstruksjonen. Det finnes stativ høyttaler som er helt lik gulvmodellen, bare med flere bassdrivere. Da blir f eks pinpointing ganske så lik hvis det deles lavt mot bassdrivere. Jeg støtter @The Shy i at en delt løsning med stativ og subber kan være en god løsning, men da blir det ikke lengre like plug and play. Det finnes mange parametre å ta hensyn til😀

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.398
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg mener at det ikke er så svart hvitt som å definere gulv høyttaler vs stativ. En må se på hele konstruksjonen. Det finnes stativ høyttaler som er helt lik gulvmodellen, bare med flere bassdrivere. Da blir f eks pinpointing ganske så lik hvis det deles lavt mot bassdrivere.
    Bra med nyansering. Den Gulvstående modellen av stativmodellen jeg har har ikke så mye bredere kabinett, men høyere. Så på en måte tar de ikke mer plass på gulvet eller bakover enn de jeg har nå. Samt nedadfyrende passport, Dynaudii Confidence 20 vs Confidence 30.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn