Alternativ til Bachs D-moll Toccata & Fuge BWV 565
Litt variasjon for hifi entusiaster og lydnisser
Vis vedlegget 1143612
Det nærmer seg messe i Horten, jeg har aldri vært der før men tenkte eventuelt ta turen. Hørt mye delte meninger om denne messen, enten at det ikke er så særlig interessant hifi som stilles ut eller at det mest er en fyllefest for bransjeaktører og VIP-kunder. Hursom syns jeg nok det er mer kult å se/høre på hifi enn fyllegubber. Uansett kan det jo bli minneverdig.
Som oftest på messer er det tynt med klassisk musikk, ihvertfall i variasjonen på hva som spilles. Oftest går Bachs Toccata & Fuge på repeat når man skal dundre på eller imponere med bass, med audiofile innspillinger som ellers kanskje ikke er så interessant rent tolkningsmessig og musikalskt.
Jeg har lyttet til mye orgelmusikk i det siste, inspirert av en venn som er klassisk organist men som også er glad i å improvisere og duellere på sitt instrument. Når jeg suttit i lyttestolen slog det meg at folk generelt nok ikke har hørt så mye av Bachs orgelmusikk egentlig, hvis man ikke er interessert i slike gigantinstrument eller frekventerer kirken. Å finne veien inn til denne type musikk kan være vanskelig hvis du havner i koraldjungeln som forsåvidt er vakker musikk, men som fort kan bli kjedelig for den som ønsker litt trøkk.
Så jeg har gjort en liten liste på noen Bach-verk med organister som er anerkjente og fantastiske på hver sin måte, hvis man ønsker å prøve seg litt på Bachs orgelmusikk utenom messemusikken og klassiske favorittsamlinger.
Vis vedlegget 1143615
Orgelet i Notre Dame som Olivier Latry spiller på.
Hvorfor jeg har valgt flere organister er fordi at de tilhører forskjellige orgelskoler innenfor studietradisjonen da det finnes en fransk og en tysk. Det gjør at spillestilen kan oppleves veldig forskjellig innenfor samme verk, noen mer langsam med lange linjer, og andre med full artikulasjon, ornamentering, på speed og kontrapunktfanatisme eksempelvis. Men det er paradigm også innenfor dette og hva som er populært har skiftet i de siste 50 årene. Klassisk orgelmusikk er jo like trendy som buss-for-tog.
Og foretrekker man noen organist fremfor andre så kan man spille videre på det i de samme verken som er nevnt, til man begynner å nerde om de forskjellige lydfilosofiene bak franske vs tyske orgler.
Vis vedlegget 1143623
Toccata and Fugue in D minor "Dorian"
BWV 538 (spor 22)
Toccata & Fugue in F major
BWV 540 (spor 25)
Marie-Claire Alain
Johann Sebastian Bach - Complete Works for Organ
Fugue in G minor "The Little"
BWV 578 (spor 3)
Prelude and Fugue in A minor "The Great"
BWV 543 (spor 7,8)
Toon Koopman
Bach Organ Works Vol.1
Fantasia and Fugue in G minor "The Great"
BWV 542 (spor 5,6)
Olivier Latry
Bach to Notre Dame
Prelude and Fugue in G
BWV 550 (CD1 spor 3)
Prelude and Fugue in G minor
BWV 535 (CD3 spor 4)
Peter Hurford
Bach The Organ Works
Prelude and Fugue in F minor
BWV 534 (spor 4)
Helmut Walcha
Johann Sebastian Bach Organ Works
Prelude and Fugue in B flat major
BWV 560 (spor 14)
Simon Preston
Bach Preludes and Fugues
Hvis man finner det vanskelig å finne verket i strømmetjenesten kan man søke med BWV *** + Artisten. Bare vær litt obs på album cover, ellers kan det være en annen innspilling.
Det finnes mange fler organister som jeg liker, og listen på verk kunne vært lang. Men det får holde for nå.
Shoutout til Karl Richter!
Kanskje finnes det noen der ute på HFS som vil prøve seg.
Hvis ikke har jeg ihvertfall gjort dagens
klassiske gode gjerning.
Hvis du prøver noe og liker det eller ikke liker det, skriv gjerne hvorfor.
Takk for meg!