iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.841
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Herlig besøksrapport som vanlig. Tror kanskje du tøyer begrepet budsjettanlegg litt 🤭 , men uansett tragisk at ikke butikker får til å lage en bedre demo med utstyr i millionklassen +++. De måtte da være tjent med å hente inn litt hjelp i så måte.........:unsure:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.887
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Ennå en gang hyggelig lesing om en omfattende hifi/lyd dag, hifi-demo på flere økonomiske nivåer der lydopplevelsen Ikke alltid er proposjoal med pris på elektronikk/talere er jo ikke helt ukjent for flere av oss😎
    Tror både plasseringer/rom/akustikk etc ofte kan forbedres mye for å få frem potensialet i sånne kostbare oppsett🥹
    Men igjen en fin og omfattende historie om en for oss lesere virker som en vellykket dag🤗🎶

gismo

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.296
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at dere deler.
    Både du og vertsskapet.
    Fyldig og godt skrevet. 👍🙂

Er helt enig med @gismo.
    Det går an å få bra lyd fra Børresen og Aavik.
    Det har jeg hørt.

Har også opplevd noe som antagelig er en av mine største lydmessige nedturer i det store rommet der dere var.
    For noen år sida reiste noen av oss inn for å høre et par Magnepan 30.7 de hadde for salg. De var koblet opp med bl a Constellation og TechDas, Graham og DS Audio. Ikke noe ræl.
    Det er ikke mange muligheter for å høre disse høyttalerne, og forventninge var store.
    Det låt ikke som forventa. Ikke i nærheten.
    Slik det var satt opp i dette rommet spilte det heller ikke i nærheten av så bra som anlegget hjemme. Etter alle solemerker skulle det sjølvsagt ha gjort det, men her slapp ikke lyden. Det manglet "hul igjennem" som Danskene sier. Det var nesten litt grått og kjedelig.
    Rom og plassering er så viktig at man kan få et helt feil inntrykk av hvordan utstyret prestererer. Skal man handle, har man bare egne ører å stole på, så hvis en forhandler ønsker salg, bør utstyret presenteres på best mulig måte.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.887
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Takk for at dere deler.
    Både du og vertsskapet.
    Fyldig og godt skrevet. 👍🙂

Er helt enig med @gismo.
    Det går an å få bra lyd fra Børresen og Aavik.
    Det har jeg hørt.

Har også opplevd noe som antagelig er en av mine største lydmessige nedturer i det store rommet der dere var.
    For noen år sida reiste noen av oss inn for å høre et par Magnepan 30.7 de hadde for salg. De var koblet opp med bl a Constellation og TechDas, Graham og DS Audio. Ikke noe ræl.
    Det er ikke mange muligheter for å høre disse høyttalerne, og forventninge var store.
    Slik det var satt opp i dette rommet spilte det heller ikke i nærheten av så bra som anlegget hjemme. Etter alle solemerker skulle det sjølvsagt ha gjort det, men her slapp ikke lyden. Det manglet "hul igjennem" som Danskene sier. Det var nesten litt grått og kjedelig.
    Rom og plassering er så viktig at man kan få et helt feil inntrykk av hvordan utstyret prestererer. Skal man handle, har man bare egne ører å stole på, så hvis en forhandler ønsker salg, bør utstyret presenteres på best mulig måte.
    Var med blues på denne demo av disse Magnepan 30.7 og støttet hvert eneste av hans ord om den demo’n!!

Men har også hørt Børresen/Aavik spille nærmest magisk🤗🎶
    I alle fall i mine ører😅

gismo

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er kun en ting som ikke er bra med din formidling av «hjemme hos» reportasjer.
    Det er at vi andre får total prestasjonsangst når vi skal prøve oss på å formidle noe fra tilsvarende settinger:ROFLMAO:.

Du skriver og formidler så bra at det er en fryd å lese - og uten selv å være tilstede får man en god fornemmelse av hvordan de ulike anleggene og oppsettene låter(y)

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.285
    Sted
    Makrokosmos
    Det er kun en ting som ikke er bra med din formidling av «hjemme hos» reportasjer.
    Det er at vi andre får total prestasjonsangst når vi skal prøve oss på å formidle noe fra tilsvarende settinger:ROFLMAO:.

Du skriver og formidler så bra at det er en fryd å lese - og uten selv å være tilstede får man en god fornemmelse av hvordan de ulike anleggene og oppsettene låter(y)
    Tusen takk for vedig hyggelige og motiverende ord @ptb! Som subjektivisternes Don Juan :cool: så blir jeg alltid glad når andre prøver å sette ord på lytteopplevelsene sine og prøver å reflektere kring de. Målet med denne bloggen har jo vært å prøve å formidle noe som andre kan relatere til om enn bare litt. Så det er høyeste premie for meg når noen sier at de føler at de er med meg i lydopplevelsen om enn fra bak skjermen :11.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.285
    Sted
    Makrokosmos
    men uansett tragisk at ikke butikker får til å lage en bedre demo med utstyr i millionklassen +++. De måtte da være tjent med å hente inn litt hjelp i så måte.........:unsure:
    Tror både plasseringer/rom/akustikk etc ofte kan forbedres mye for å få frem potensialet i sånne kostbare oppsett🥹
    Jeg tror mange butikker kunne ha hatt godt ut av å få arbeidet mer med akustikken i demorommene sine generelt.
    Med det sagt så finnes det noen få rom i Oslo ihvertfall som er helt greie. Det skader jo uansett mest butikken da de får mindre salg totalt sett hvis man da ikke får et større inntrykk av potensialet i et produkt. Men så finnes det også en kundegruppe som kun kjøper med øynene så, og gjerne dyre ting så de kompenserer muligens en del der.
    Var med blues på denne demo av disse Magnepan 30.7 og støttet hvert eneste av hans ord om den demo’n!!
    Takk for at dere deler den erfaringen. Da er konklusjonen at enten så er vi alle 4 helt dauhørte slik at det kanskje spiller bra i rommet der, bare at vi ikke kan skjønne det. Eller så er det faktisk store problemer og utfordringer med akustikken i disse rommene som blitt nedprioritert en lenger tid. Velger helt partisk å tro på det sistnevnte :cool:.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.296
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nja. Mitt inntrykk er at det ikke er riktig så enkelt.
    F eks Marten Parker Duo har jeg hørt spille veldig bra i samme rom. Andre ting også, så jeg har delte erfaringer. Ikke sikkert det er så lett, men da kreves det desto større innsats for å få det bra. Heldigvis ikke min jobb. 😊

Ellers veldig enig i at flere burde ta demomulighetene mer seriøst.
    Se f eks Stereofil. De forhandler mange fine og gode produkter. Hvis det ikke har skjedd noe der, så er det trangt.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.285
    Sted
    Makrokosmos
    Nja. Mitt inntrykk er at det ikke er riktig så enkelt.
    F eks Marten Parker Duo har jeg hørt spille veldig bra i samme rom. Andre ting også, så jeg har delte erfaringer. Ikke sikkert det er så lett, men da kreves det desto større innsats for å få det bra. Heldigvis ikke min jobb. 😊
    Ellers veldig enig i at flere burde ta demomulighetene mer seriøst
    Helt klart det. Mitt poeng var vel bare at man må lære seg hvor og hvordan man plasserer ting i et rom man skal ha demo i generelt. En øvelse jeg opplever ikke blir helt prioritert på mange steder egentlig.

Har man mange merker og ikke skjønner prinsippene og spredningskarakterer kanskje man må studere det litt nærmere, og prøve seg frem. Som man ellers gjører på andre måter i andre type butikker for å vise frem ting man ønsker å få solgt.

Messelyd kan man jo prøve å unngå i sin egen butikk forhåpentligvis 🙂. Best er å jo alltid å få låne ting hjem, men vanskelig i de fleste andre steder enn i storbyer.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.296
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart det. Mitt poeng var vel bare at man må lære seg hvor og hvordan man plasserer ting i et rom man skal ha demo i generelt. En øvelse jeg opplever ikke blir helt prioritert på mange steder egentlig.

Har man mange merker og ikke skjønner prinsippene og spredningskarakterer kanskje man må studere det litt nærmere, og prøve seg frem. Som man ellers gjører på andre måter i andre type butikker for å vise frem ting man ønsker å få solgt.

Messelyd kan man jo prøve å unngå i sin egen butikk forhåpentligvis 🙂. Best er å jo alltid å få låne ting hjem, men vanskelig i de fleste andre steder enn i storbyer.
    Helt enig. 👍

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.533
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Stereofil er katastrofe... Synd, for det er veldig hyggelige folk som jobber der.
    Det innerste rommet kan låte ok, men ellers er det sørgelig..
    Noe helt annet; sitter og lytter til Tingvoll Trios "Vågen". Den plata burde dere sjekke ut 😉👌🎶

M

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn