iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Tusen takk for alle gratulasjoner!

    Ekstra fint var det etter noen timer da jeg fått installert min Wiim, da faren min på 70+ ringte og hadde fått hjem sin Wiim Pro Plus. Jeg veiledet han og gikk gjennom alle innstillinger sammen. Han bruker Wiim som streamer og DAC fra TV inn, videre inn i Linn-anlegget sitt. Så nå er han også fornøyd med den lille dingsen, og syntes det var fint å slippe bruke smart-TVn som streamer lenger.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med streamer! Har hatt samme selv i et års tid har det vel blitt - bare funker :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.960
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis! Litt under tvil. Synes det har kommet inn heller billige komponenter inn i oppsettet i det siste.
    Sånne low-fi greier kan skitne til strømmen til kvalitetsproduktene i anlegget og dra dem ned til mif-fi. Minst.
    Alt som koster under 10% av kvalitetsutstyret bør sannsynligvis pakkes inn i alufolie når de ikke spilles på. 😅
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Grattis! Litt under tvil. Synes det har kommet inn heller billige komponenter inn i oppsettet i det siste.
    Sånne low-fi greier kan skitne til strømmen til kvalitetsproduktene i anlegget og dra dem ned til mif-fi. Minst.
    Alt som koster under 10% av kvalitetsutstyret bør sannsynligvis pakkes inn i alufolie når de ikke spilles på. 😅
    Blir till å lage en Spleis for å oppgradere streaming videre. Denne ble jo bekostet av å pante LPs. Sånn går no dagan. Får vurdere å drive Wiim med batteri da.. 😎
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Jazz
    -En begynnende reise i fri form-

    Jazz har i mange år vært en sjanger som har passert meg forbi i forskjellige livsstadier. Når jeg var liten og nettopp hadde begynt å spille piano, hadde jeg 2 naboer som var veldig glad i jazz og spilte det for meg med stor glede. Når jeg senere studerte klassisk musikk var det parallelt med jazzstudentene. Da fikk jeg høre mye jazz uten å vite hva og hvem egentlig. Når jeg begynte med anlegget og før jeg fant Hifisentralen hadde jeg mye kontakt med en venn som hovedsakelig lytter på jazz, og fikk da inn foten litt. Mer enn de store artistene som jeg er kjent med mest til navn så har interesset vokst til å oppdage og utforske mer i forskjellige jazzsjangere.

    20240503_205733.jpg

    Noen som var enkel for meg å begynne med var Keith Jarrett, da han også spilt inn en hel del klassisk pianomusikk. Jeg har respekt for en pianist som klart å holde seg i begge leir, det er ikke så vanlig. Jeg klarte ganske fort til å bli vant Jarretts måte å synge med i musikken, og når man klart det er det en utrolig artist og musikk som får ta plass på scenen. Jarretts improvisasjoneri under livekonserter er til tider helt magiske. Alt jeg har funnet på CD har fått bli med hjem, og spilles ofte.


    20240503_205749.jpg

    Jan Johansson har også vært noe jeg har likt siden aller første gang jeg hørte det. Måten å kunne lage kompleks musikk av enkle melodier og harmonier er fantastisk. Mange melodiene har jo også vært med gjennom oppveksten i andre setninger, så kanksje det også er en slags ubevisst nostalgi. Men denne musikken vekker noe spesielt følelsemessig, som å spise noe man likte veldig godt som barn.


    20240503_210026.jpg

    Miles Davis - Kind of Blue fikk jeg for første gang når jeg var 16-år gammel på CD av en eldre mann i byen jeg vokste opp i. Han var særdeles glad i jazz og mente at jeg absolutt måtte ha denne. Jeg var nok ikke klar for å utvide mine musikkvyer på den tiden, så den ble liggendes i mange år. Og når jeg fant den i en eske som stått i en kjeller i 20 år, så spilte jeg den for første gang på anlegget og var forbauset over hva jeg hatt liggende. Men det ble også noe jeg ble interessert av å finne mer av. Det er en stor bredde i Miles Davis innspillinger har jeg skjønt, selvom det er innenfor samme sjanger, så på mange måter har jeg blitt overrasket at noen ting er ganske forskjellig fra for eksempel Kind of Blue flere ganger.


    20240503_212025.jpg

    Denne fant jag for noen dag siden, nytt for meg men likte det virkelig godt.

    Dette har vel vært noen grunnsteiner på min Jazz-reise som jeg har begynt på. Det har blitt mange fler forskjellige album og artister som jag samlet på meg. Charlie Haden, Paul Desmond, Zakir Hussain/Garbarek, Anouar Brahem , Ahmad Jamal m.fl er også musikk jeg liker veldig godt. Så kom gjerne med anbefalinger på noe dere mener man absolutt ikke får gå miste om.

    Jazz-reisen fortsetter.


     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.754
    Antall liker
    59.123
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innblikk i din jazzverden.
    Morsomt at du har Johansson's tre - Jazz på Svenska, Rysska og Ungerska på vinyl. 👍

    Av de tre liker jeg den russiske best.
    Det skjer litt mer i musikken der enn på den svenske. Dessuten veldig bra lyd, hvis man er heldig og finner en som har tålt tidens tann. 🙂
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er det ikke deilig når man oppdager nye sjangere og/eller artister - og det finnes mengder av musikk å ta tak i 🎶 Og med en streamer kan man bare begynne å forsyne seg av fatet - og fråtse helt til man er mett :) Selv om man ikke bruker streaming som hovedformat blir det vanskelig å klare seg uten når man først har fått hele musikkbiblioteket inn i stua til nesten ingen penger.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Enig, takk for spennende innlegg 😊
    Nå med streamer i hus kan du enkelt utforske artister og musikkens kriker og kroker før man tar steget og kjøper fysisk 👍🏻
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.733
    Antall liker
    35.958
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kind of Blue ble min inngangsbillett inn i jazzens verden. 9 år gammel fikk jeg i 1985 en kasett med KOB av min ex-onkel. Etter det har jazz vært med meg hele veien. Men etter jeg fikk streamer, med mulighet for at spilleren selv velger random ut i fra det jeg har hør så åpnet det seg en helt ny jazzverden for min del.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    20.597
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Leste først tråden din i dag.
    Spennende tråd, og bra refleksjoner omkring det å lytte.
    Lekkert annlegg også (y)(y)
    Ser du nå har begynnt på Jazz......... Lykke til. Dette har det med å utvide seg grenseløst over tid 😁
    Blir interessant å følge veien videre (y)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Jazz
    -En begynnende reise i fri form-

    Jazz har i mange år vært en sjanger som har passert meg forbi i forskjellige livsstadier. Når jeg var liten og nettopp hadde begynt å spille piano, hadde jeg 2 naboer som var veldig glad i jazz og spilte det for meg med stor glede. Når jeg senere studerte klassisk musikk var det parallelt med jazzstudentene. Da fikk jeg høre mye jazz uten å vite hva og hvem egentlig. Når jeg begynte med anlegget og før jeg fant Hifisentralen hadde jeg mye kontakt med en venn som hovedsakelig lytter på jazz, og fikk da inn foten litt. Mer enn de store artistene som jeg er kjent med mest til navn så har interesset vokst til å oppdage og utforske mer i forskjellige jazzsjangere.

    Vis vedlegget 1020945
    Noen som var enkel for meg å begynne med var Keith Jarrett, da han også spilt inn en hel del klassisk pianomusikk. Jeg har respekt for en pianist som klart å holde seg i begge leir, det er ikke så vanlig. Jeg klarte ganske fort til å bli vant Jarretts måte å synge med i musikken, og når man klart det er det en utrolig artist og musikk som får ta plass på scenen. Jarretts improvisasjoneri under livekonserter er til tider helt magiske. Alt jeg har funnet på CD har fått bli med hjem, og spilles ofte.


    Vis vedlegget 1020946
    Jan Johansson har også vært noe jeg har likt siden aller første gang jeg hørte det. Måten å kunne lage kompleks musikk av enkle melodier og harmonier er fantastisk. Mange melodiene har jo også vært med gjennom oppveksten i andre setninger, så kanksje det også er en slags ubevisst nostalgi. Men denne musikken vekker noe spesielt følelsemessig, som å spise noe man likte veldig godt som barn.


    Vis vedlegget 1020948
    Miles Davis - Kind of Blue fikk jeg for første gang når jeg var 16-år gammel på CD av en eldre mann i byen jeg vokste opp i. Han var særdeles glad i jazz og mente at jeg absolutt måtte ha denne. Jeg var nok ikke klar for å utvide mine musikkvyer på den tiden, så den ble liggendes i mange år. Og når jeg fant den i en eske som stått i en kjeller i 20 år, så spilte jeg den for første gang på anlegget og var forbauset over hva jeg hatt liggende. Men det ble også noe jeg ble interessert av å finne mer av. Det er en stor bredde i Miles Davis innspillinger har jeg skjønt, selvom det er innenfor samme sjanger, så på mange måter har jeg blitt overrasket at noen ting er ganske forskjellig fra for eksempel Kind of Blue flere ganger.


    Vis vedlegget 1020959
    Denne fant jag for noen dag siden, nytt for meg men likte det virkelig godt.

    Dette har vel vært noen grunnsteiner på min Jazz-reise som jeg har begynt på. Det har blitt mange fler forskjellige album og artister som jag samlet på meg. Charlie Haden, Paul Desmond, Zakir Hussain/Garbarek, Anouar Brahem , Ahmad Jamal m.fl er også musikk jeg liker veldig godt. Så kom gjerne med anbefalinger på noe dere mener man absolutt ikke får gå miste om.

    Jazz-reisen fortsetter.


    Fin tråd og flott anlegg du har fått deg.
    Da jeg ble medlem her for mange år siden så var det første jeg gjorde å lage en liten tråd med jazz plater jeg likte fra perioden 1955-65. HFS er blitt oppdatert noen ganger siden da og tråden er litt rotete og hadde nok sett litt annerledes ut om jeg hadde laget den i dag, men det er nok noen plater der som jeg tror du kan sette pris på. Tråden ligger øverst i jazz tråden og link i min signatur.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Takk for innblikk i din jazzverden.
    Morsomt at du har Johansson's tre - Jazz på Svenska, Rysska og Ungerska på vinyl. 👍

    Av de tre liker jeg den russiske best.
    Det skjer litt mer i musikken der enn på den svenske. Dessuten veldig bra lyd, hvis man er heldig og finner en som har tålt tidens tann. 🙂
    Jeg er enig @bluesbreaker i at Jazz på Ryska har litt mer når det kommer til rytm og livlig musikk med driv, og liker den nok best med. Samtidig er det noe ved det simplistiska ved Jazz på Svenska med Georg Riedel på kontrabas som plukker på strengene som en levende metronom.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Kind of Blue ble min inngangsbillett inn i jazzens verden. 9 år gammel fikk jeg i 1985 en kasett med KOB av min ex-onkel. Etter det har jazz vært med meg hele veien. Men etter jeg fikk streamer, med mulighet for at spilleren selv velger random ut i fra det jeg har hør så åpnet det seg en helt ny jazzverden for min del.
    Så fint å høre @HoJ at du også kom inn i jazzen gjennom Kind of Blue. Og veldig god funksjon du nevner, har sett den i appen så må nok aktivere den. Finnes veldig mye bra musikk der ute i verden. Takk for det!
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Enig, takk for spennende innlegg 😊
    Nå med streamer i hus kan du enkelt utforske artister og musikkens kriker og kroker før man tar steget og kjøper fysisk 👍🏻
    Jeg hadde jo tenkt at med streamer så kan jeg begrense innkjøp av musikk. Men nå har jeg fått holdt meg fra å legge inn bestillinger på alt mulig jeg utforsket siste døgnet! 😅
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Leste først tråden din i dag.
    Spennende tråd, og bra refleksjoner omkring det å lytte.
    Lekkert annlegg også (y)(y)
    Ser du nå har begynnt på Jazz......... Lykke til. Dette har det med å utvide seg grenseløst over tid 😁
    Blir interessant å følge veien videre (y)
    Tusen takk! Veldig hyggelig at du kikket innom @HasseBasse , får mange gode tips i tråden din om interessant musikk jeg utforsker mer, og hvem iMusic sin beste venn i Danmark er 😎.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Fin tråd og flott anlegg du har fått deg.
    Da jeg ble medlem her for mange år siden så var det første jeg gjorde å lage en liten tråd med jazz plater jeg likte fra perioden 1955-65. HFS er blitt oppdatert noen ganger siden da og tråden er litt rotete og hadde nok sett litt annerledes ut om jeg hadde laget den i dag, men det er nok noen plater der som jeg tror du kan sette pris på. Tråden ligger øverst i jazz tråden og link i min signatur.
    Tusen takk @Minutten ! Veldig fint at du delte info om den jazz-tråden, gikk innom og fant mye bra jeg satt opp på listen som skal lyttes til fremover. Bra og oversiktlig opplegg av platene 🎶. Hyggelig!
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Det går fortsatt helt fint å spille LP
    Til tross for nye digitale kilder

    20240504_211524.jpg

    Min verden har ikke blitt helt veltet av de digitale mulighetene som presentert seg i Mikrokosmos. Kanskje har den heller utvidet seg til å tilpasse seg tidens paradigm.

    20240504_211915.jpg

    Jeg hadde besøk i dag og da ble det streamet mye som jeg ellers ikke hadde hatt tilgang til. Så det er en fin måte å sosialisere på i tillegg til å oppdage ny musikk.


    20240504_212323.jpg

    Men det å få gå i vinylhyllene og finne en LP, ta den frem, legge den på spilleren, slå igang tallerken, børste av plata, senke ned pickupen, sette seg i lyttestolen med coveret og lese når musikken strømmer ut av høyttalerne, er fortsatt veldig spesielt for meg. Det er jeg takknemlig for.

    20240504_222345.jpg

    Etter en varm dag har nå solen senket seg og mørket prøver å dekke til himmelen så godt det går i denne årstiden. Da passer det fint med Bach med Glenn Gould inn i nattens timer.

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hadde jo tenkt at med streamer så kan jeg begrense innkjøp av musikk. Men nå har jeg fått holdt meg fra å legge inn bestillinger på alt mulig jeg utforsket siste døgnet! 😅
    Ja jeg prøver også å slippe tvangstankene om å måtte kjøpe alt jeg liker på fysisk på format, noen ganger klarer jeg det - men andre ganger ikke 🙈

    Ikke bare ift det pengemessige, men også med tanke på den fysiske plassen det etter hvert vil ta og at vi ikke har planer om å bo i hus når ungene har forlatt redet 😅
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Ikke bare ift det pengemessige, men også med tanke på den fysiske plassen det etter hvert vil ta og at vi ikke har planer om å bo i hus når ungene har forlatt redet 😅
    Den beste treningen for en audiofil er ved flytting. Gjerne et par etasjer opp og ned med hender og armer fulle med banankasser fullstappet med vinyl eller CDs. Da kommer man i svært god form ganske så raskt 😎.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    273
    Antall liker
    1.931
    Sted
    Makrokosmos
    Der land møter hav

    Screenshot_20240516_205802_Photos.jpg

    Etter noen dagers retrett fra hverdagslige rutiner og tankemønster, har fokus har vært på det indre, på tålmodighet i å være tilstede i denne verden, med alt hva det innebærer. Å ikke ha noen dekning på telefon var befriende (som for øvrig også trodde jeg var i Danmark, ifølge sms fra operatøren). Er jeg nå tilbake hjemme.

    20240516_204731.jpg

    En hyggelig rutine å være tilbake til, er å ta turen til Ski for å sjekke ut litt ny musikk till sommerens spilleliste. Jeg har mest fokus på jazz når det kommer til utvidelsen av platesamlingen per nå. Platene jeg fikk med meg i dag har jeg ikke hørt før, men noen av musikerne har jeg hørt om tidligere.

    20240516_205037~2.jpg

    Noe klassisk ble det også.

    Møtte en hyggelig mann i butikken når jag stod å bladde igjennom LP-hyllene. Vi snakket om musikk og hifi, så spurte jeg hva han spilte på. En moddet Willsenton forsterker, Clearaudio platespillere, Einstein RIAA og Buchardt høyttalere. Et kult oppsett og flere av komponentene har jeg lest mye om tidligere og har vurdert selv.

    Så spurte han meg om hva jeg hadde og jeg fortalte litt.
    Så sa han "veldig kult at du er entusiastisk over anlegget mitt når du har det du har". Og der følte jeg han traff meg godt i hvordan min syn på hifi er. At så fremt man har et oppsett man trives med, er glad i musikken man hører gjennom det, så spiller det ikke noen rolle hvilket prissegment det er i, når man ser til entusiasmen man får ut av det.

    20240516_213123.jpg

    Vi slo følge sammen på hjemveien og jeg inviterte til en kort lytt på anlegget hjemme. Veldig trivelig da han også likte klassisk musikk, så vi spilte det og litt jazz før han skulle dra hjem til Oslo.

    Godt å være hjemme, og godt å møte nye mennesker. Kanskje vi ses igjen, kanskje aldri, uansett var det fint.


     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.749
    Antall liker
    33.092
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Du er velkommen på et besøk oppover om det skulle passe en gang i sommer, bare gi et signal😉👍🏼

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn