O
omholt
Gjest
Et par bilder av innmaten i min for de som er interessert.
Vedlegg
-
128.5 KB Visninger: 277
-
127.9 KB Visninger: 245
Det forstår jeg ikke. Det ville jo bety at jeg bare fikk diskant fra ene høyttaler og bass i andre. Et forsterkertrinn dra den ene høyttalerene (fullrange) og forsterkertrinn nr. 2 drar den andre høyttaleren, også fullrange. Det blir som å bruke to forskjellig forsterkere til hver høyttalere, bare at de her sitter i samme boks. Eller er jeg på bærtur langt oppi skaugen?Valentino skrev:Nei. Et forsterkertrinn drar diskant og ett bass. Biamping.
Brokobling er balansert inn hvor hver modul ser/drar halve fullrange-lasten.
Blåbær er godt! Har litt i frysen fra plukking fra sommeren.Trondmeg skrev:Ta med litt blåbær til meg. Jeg antar du kobler hver kanal i en modul til hver sin terminal på høyttaleren? Da er det biamping. Utdype?
Ja, selvfølgelig. :-[Valentino skrev:Du skal kun bruke EN ENESTE forsterkerkanal per boks her. Bruker du to slik du skisserer kortslutter du forsterkerutgangene.
Det har garantert med høyttalerne mine å gjøre og det har jeg også hintet. Snickers eller andre kan forklare hvorfor det er slik rent teknisk. Det har vel noe med Q-faktor og dempnings faktor å gjøre, eller matching på godt norsk.kwil skrev:Må bare si jeg ikke kjenner igjen dette med tynn/slank lyd med den nye Ice modulen (som vel er i dine forsterkere også). Selv har jeg Stig Erik Tangens Dvalinn her, jeg har noen ankepunter ift. egen preferert lyd men tynn/slank har jeg ikke opplevde disse.
Betyr dette at forsterkere basert på disse modulen kan låte rimelig ulikt, eller er det bare våre annlegg og referanser som er forskjellige? (ikke godt å si tenker jeg)
mvh
Hei!orso skrev:Uansett så kan en forklaring på hvordan jeg skal biampe være fint.
Har du lyst til å utdype hva du ikke er fornøyd med (ankepunkter)? Det kunne vært interessant.kwil skrev:jeg har noen ankepunter ift. egen preferert lyd men tynn/slank har jeg ikke opplevde disse.
Ved brokobling så kobles to kanaler sammen (mmotsatt vei). Enkelt forklart så kobler man sammenpluu fra den ene kanelen med minus på den andre. Omtrent som å seriekoble to batteirer. Høytalerne kobles da til de to andre terminalene.orso skrev:Jepp, skal bruke det interne delefilteret. Da får jeg kjøpe meg Y-splitter/adapter. Takk OMF.
Noen som kan si noe hvordan biamping er vs. brokobling?
En stereo minijack kan brukes til å overføre ballansert mono.orso skrev:Valentino:
Husker du hvor langt ned i impedans 125ASX2 takler både i vanlig modus og brokoblet modus?
Linken til manualen virker ikke lengre.
Og en annen ting: Kan minijack gi balansert signal? Vet at vanlig jack kan det.
Det kan virke som et gainproblem dersom det er lavt innspilte plater du sliter medorso skrev:Takker for svar.
Jeg mener ganske sikkert å huske at i det forrige databladet, så var det forskjell på impedansen på stereo og brokoblet. Så da er spørsmålet om de har endret noe på 125ASX2 siden jeg kjøpte mine.
Synes å erindre at det var 2 ohm ved stereo og 3 ohm i brokoblet, men ikke sikker på det.
innspillinger med lavt volumt.
XTZ 99.25 har (etter hva det står i databladet) doble terminaler, så da kan du jo teste med biamping før du setter igang med brokobling.orso skrev:I mitt nye anlegg, så skal denne saken fra HFX fungere alene som effekt til bakhøyttalerne (XTZ 99.25). Innen den tid må jeg i alle fall få den brokoblet.
Første gang jeg ser minijack til XLR kabel.Man skrev:Herregud, jeg må ha vært full når jeg skrev de siste innleggene. Kom over den HFX-saken igjen nå plutselig, og det slo meg at den ikke var koblet slik jeg trodde den var, eller så var det bare jeg som tullet fælt..eller noe.
Uansett, se her: http://www.griffintechnology.com/products/instrumentcables
To slike kabler ut fra balansert forforsterker (ihvertfall at XLR-utgangen inneholder et differensialt signal) og vips er effektforsterkeren brokoblet.