ICEPower, en venn for livet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Funker ca. tilsvarende en 500ASP, 1dBW lavere output, ca. samme evne i lave impedanser, noe større effektbåndbredde.

O

omholt

Gjest
    Rapport kommer når den er i hus. Om et par uker ville jeg tro. Skal en uke til Kreta i neste uke.
    Skal bli morsomt å sammenligne den mot en AB forsterker.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Frister å kjøpe et par slike. Skal visst øke lydkvaliteten ende et par hakk...
    Jeg skjønner ikke prisen de greier å levere disse for.
    Litt hendig ombygging, så får man litt finere tilkoblinger også.

Hmmm...

O

omholt

Gjest
    Artig lesning Titleist.
    Bare til opplysning; Dali MS5 og B&W 803D er høyttalere med klare svakheter. Dali MS4 regnes som klart bedre høyttalere enn MS5. Dali har slitt med å få høyttalere med større basselementer til å spille bra. B&W 803D krever et veldig bra rom. 802D er mye mer plasseringsvennlige.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    omholt skrev:
    Bare til opplysning;

1. Dali MS5 og B&W 803D er høyttalere med klare svakheter.

2. Dali MS4 regnes som klart bedre høyttalere enn MS5.

3. Dali har slitt med å få høyttalere med større basselementer til å spille bra.

4. B&W 803D krever et veldig bra rom.

5. 802D er mye mer plasseringsvennlige.
    Er dette seriøse fakta eller ???

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Flageborg skrev:
    omholt skrev:
    Bare til opplysning;

1. Dali MS5 og B&W 803D er høyttalere med klare svakheter.

2. Dali MS4 regnes som klart bedre høyttalere enn MS5.

3. Dali har slitt med å få høyttalere med større basselementer til å spille bra.

4. B&W 803D krever et veldig bra rom.

5. 802D er mye mer plasseringsvennlige.
    Er dette seriøse fakta eller ???
    Dette er hififakta.... Dog, jeg er tildels enig.
    Titleist skrev:
    det første som peker seg ut er at dette digitale systemet slett ikke låter digitalt, les: hardt, metallisk, kaldt, analytisk, tynt, spisst.
    Her begynner jeg å lure mer.. Klasse D er like analogt som alt annet forøvrig.

Pk

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    For å diskutere utstyr her ;D :

Jeg vurderer sterkt å gå for Dvalinn 60 http://www.tangenavdesign.com/
    Da 4 stk, der to er brokoblet til bassen.

Min lille erfaring fra ASX2 er tre seanser, og på de tre har jeg så absolutt fått et veldig positivt inntrykk.
    Disse leverer sakene, samt at de er bittesmå :) Dailig ;D

Mine nåværende forsterkere ligger ute for salg, så for de som vil oppgradere hjemmekinoen, eller gå over til aktivt, samtidig som man kan bo i huset: Ta kontakt for demo! :)

Men hvor mange her har sammenlignet gode gamle ASP mot ASX2? Flere som kan dele sin erfaring?

PK

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Dette var mer enn fristende til ht-prosjektet !

Har disse modulene strømuttak for eventuell buffer, delefilter etc ?
    Har registrert aux-supply, men hva er dette (like/veksel, 12V 15 V...) ?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.846
    wilbur-x skrev:
    Dette var mr enn fristende til ht-prosjektet !

Har disse modulene strømuttak for eventuell buffer, delefilter etc ?
    Har registrert aux-supply, men hva er dette (like/veksel, 12V 15 V...) ?
    De har strømuttak. Mener å huske det er +/- 20V DC. Det kreves en enkel nedregulering.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tangen AV Design har satt ned prisen på Dvalinn 60, ser jeg. Nå koster den seks tusen. Priskonkurranse er fine greier.  :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.846
    ... og plutselig ble lista over potensielle forsterkerleverandører til en nabo av meg dobbelt så lang :)

O

omholt

Gjest
    Hehe.
    Jeg har til opplysning bestilt en HFX micro sak. Den er ikke ankommet. Det var altså denne:
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255
    Ser at de nå har skifter bilder og at nåværende har fått gullforgylte innganger mot plastikk tidligere. Tenk om jeg får en med plastikk! Det er nok der det står og faller på godlyd eller ei. ;D
    Forøvrig så er prisen man ser ulogget med VAT. Lager man konto, så fjernes VAT og det blir 100 euro billigere.

Forhørte meg om det var mulig å få samme forsterker i dette kabinettet:
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=44_57&products_id=260
    Det gikk ann, men jeg syntes en mer pris på ca. 400 Euro var litt drøyt for et litt større kabinett som ligner mer på HTPCen min. Så det ble microen. Blir artig og teste.

Fikk ellers nyss om at HFX også har planer om effekttrinn med 2 stk. 250ASX2. Vet ikke når.

Psyklisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    250asx2 har ikke den samme båndbredden som sine lillesøsken og er vel mer beregnet i lavere frekvensområder og ikke fulltone vil jeg tro, skal bli artig å høre den... hvis den kommer i produksjon da.

O

omholt

Gjest
    Jeg fikk micro HFX ampen på lørdag, men det ser ikke ut som om jeg får testet den med det første.
    For det første er denne laget for å kunne kobles til en HFX HTPC. Eller retter sagt til strømforsyningen i en PC. Jeg er litt usikker på om det vil fungere med min da jeg bruker ekstern PSU. Lurer også på om jeg mangler noe koblings utstyr her. mCubed har vært litt raske på labben ved å legge denne for salg. Det fulgte ikke med noe manual, og da etterspurte dette fikk jeg følgende svar ;D:
    "sorry, we are still working on the manual. We will finish it next Wednesday, Navid will send it to you then."

Nå har fått en liten mail av Navid med en pdf fil om hvordan man brokobler, men den forstår jeg ingen ting av.

Heldigivs kan den også brukes uten å kobles til en PC, men da må man bruke en 12 V sak. Legger ved hva de skrev angående dette:

"If you want the Amp. to oparate, without any Computer then you will need to buy a 12 Volt mains-adaptor and connect the Amp. directly to the mains. there are two plugs at the back of the Amp. you can use either of them for the 12V. You must also use the 220Volt at the same time."

Så kanskje folk bør heller vurdere Dalin?
    Utgangene er forresten mini jack. Mon tro om noen kunne modifisert denne for meg? Send meg i så fall pm.

Jaja. Pen og liten var den i alle fall.

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, easy. Den har sikkert en 12V trigger. B&Os manual to the rescue!

O

omholt

Gjest
    Ha. Øvre del av side 21 i i B&O manualen er identisk med det mCubed sendte meg. Så det er slik de lager manualer. Den sier uansett ikke så for meg som har null teknisk innsikt. Brokobling får komme senere.

Jeg har faktisk en Clas Ohlson AC adapter liggende her hvor man kan skifte både volt og polaritet. Men hvilke polaritet bruker jeg?
    Og hvorfor har denne saken to utganger til AC adapter? Regner med man ikke må bruke begge for å få fyr i begge modulene.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Er jo bare å koble til en IEC kabel og så et strømadapter på 12v inn i en av inngangene. (f.eks den som følger med NGT sitt modem, ellers så pleier også trådløse rutere gå på 12v, og mange andre ting)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er jo litt kult med de kjøleribbene på kabinettet da. Helt unødvendige er de.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.807
    Sted
    Østfold
    Jeg vil tro det sitter et rele på innsiden, det betyr at det skulle være en smal sak å lage en bypass switch for 12V trigger.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Det er i tilleg ingen sak å bytte ut de 2 minijack inngangene med 2 phonoplugger som er tilkoblet hvert deres brokoblede trinn.

O

omholt

Gjest
    En lite førsteinntrykk. Høyttalerne mine er Krix Equinox, EMU 0404 DAC og en Yamaha receiver som forforsterker. Har sammenlignet ICE 125ASX2 med en Shengya effektforsterker som er oppgitt med 2*125W. Har hørt at innmaten i Shengyaen skal være lik en Vincent effektrinn.

Oi. Her var det stor forskjell. Dere for ta mine lytteinntrykk med klype salt da jeg ikke har fått nivåmatchet og det har også blitt lite lytting foreløpig. Håper å få nivåmatchet senere. Virker som om jeg må skru volumet opp en del med ICE for å få samme nivå. Dypbass får jeg selvfølgelig ikke testet med mine småtass høyttalere.
    Det låter mye åpnere med 125ASX2. Lydbildet er krystall klart. Da jeg skiftet tilbake til Shengyaen følte jeg at den farget lyden mye og at lydbildet var innesluttet. Har kun tidligere sammenlignet Shengyaen med en NAD effekt til 5k. Shengyaen synes jeg var mer linær enn NADen og et hakk bedre i mine ører. Det er jeg derimot ikke liker med 125ASX2 er at det blir veldig slankt i bassen og også i nedre mellomtone tror jeg. Mulig jeg er vant til farging her, men her er det i hvert fall påtakelig forskjell. Det gjør at det ikke svinger noe særlig til en del musikk.

Ok, det var noen få ord. Får kommer tilbake med mer inntrykk senere. Ser frem til brokobling også, det kan jo gjøre en forskjell. Tenker også å koble begge effektrinnene direkte til lydkortet mitt. Da blir det enklere å merke forskjeller.

Den blir faktisk ganske varm på topplokket Valentino. Det er litt overraskende.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan du legge på et termometer? Boksen drar vel 30W på tomgang.

Skal du brokoble kan du også kjøre balansert. Inverteren på den ene kanalen er bare der for folk som ønsker å kjøre SE i brokobling.

O

omholt

Gjest
    Valentino skrev:
    Kan du legge på et termometer? Boksen drar vel 30W på tomgang.

Skal du brokoble kan du også kjøre balansert. Inverteren på den ene kanalen er bare der for folk som ønsker å kjøre SE i brokobling.
    Kan du forklare hvordan jeg skal brokoble på en lettfattelig måte (med teskje ja)? Må boksen åpnes?

Nå ser det ut som den overgangen (3,5mm til RCA) har røket. Sånt skjer når man handler hos Claes.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Boksen må åpnes, og så må du koble slik B&O forklarer...
    Hvorfor du brokoble? Jeg trenger ikke, jeg får 102dB peak med 86dB/2,83V/m høyttalere. Og den spiller nok bedre i stereomodus.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Kjør balansert om du kan!
    (Du må lage deg XLR til minijack kabler)

O

omholt

Gjest
    Valentino skrev:
    Er det kun med brokobling man kan kjøre balansert?

Grunnen til at jeg vil prøve den i brokoblet modus, er å sjekke om det er noe å hente lydmessig på det. Tror heller ikke jeg vil ha bruk for to ekstra kanaler på sikt, men skal aldri si aldri.

Jeg lurer forresten på om den overgangen jeg brukte, hadde noe innvirkning på første lytt. Den ene kanalen forsvant og jeg kjøpte en ny sak. Etter det synes jeg det har blitt bedre, men det kan like godt være ørene mine. Den imponerer nå uansett mye. Den er mye åpnere i toppen enn Shengyaen. Kobler jeg over til kineseren, så mister man regel rett et frekvensområde. Det blir da mye mer fokus på mellomtone og øvre bassområde. Med 125ASX2 så fokuseres det mer på helheten. Alt er åpent, nakent og fritt fra resonanser fra topp til bunn. Rent kildevann dette. Derimot får man ikke noe varme eller fylde som mange forsterkere har. Er man ute etter det, så bør man vurdere noe annet. Blir det da kaldt og klinisk? Nei, jeg synes ikke det. I mitt oppsett blir det nok litt for slankt, men det jo ikke så rart når jeg ikke har bass under 60-50Hz og sikkert også lite i område der mellomtonen går over til bassen. Lydkortet mitt som er låter litt hardt i diskant område blir enda mer avslørt. Jeg tror dette er en forsterker som stiller klare krav til resten av oppsettet med sin utrolige gjennomsiktige spillestil. Får man alt til å sitte i anlegget, så tipper jeg man får lyd i øverste klasse med troverdig/nøytral gjengivelse av musikken.
    Nå skulle jeg bare hatt et skikkelig lydkort og Audiolense stilt inn.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    omholt skrev:
    Ja.

Jeg har ikke lest eller hørt noen melde at den låter bedre i BTL enn SE-modus. Det hevdes også at en av grunnene til at den låter bedre enn ASP er at den ikke er balansert.

Du kan bruke de to ledige kanalene til hurramegrundtlyd kanskje, eller biampe for gøy?

O

omholt

Gjest
    Valentino skrev:
    omholt skrev:
    Ja.

Jeg har ikke lest eller hørt noen melde at den låter bedre i BTL enn SE-modus. Det hevdes også at en av grunnene til at den låter bedre enn ASP er at den ikke er balansert.

Du kan bruke de to ledige kanalene til hurramegrundtlyd kanskje, eller biampe for gøy?
    Det kommer vel også ann på hvor mye krefter høyttalerne trenger. Regner med man garantert ville ha hørt forskjell på litt store gulvstående, da blir ikke 2*60W all verdens.

Låter bedre enn ASP fordi den ikke er balansert? Det var rart. Litt mer støy som dekker over lydbildet liksom.

Akkurat nå kunne jeg ha kvittet meg med Shengyaen og brukt ICE til mine fire høyttalere. Vi får se. Først ønsker jeg å få prøvd brokobling, men dette var vanskeligere enn jeg trodde og jeg må muligens få noen til å hjelpe meg med det. Er ikke brokobling å foretrekke framfor biamping?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    125ASX2 holder orden på bassen i Ascolta Brennin. Det er det ikke alle Kreller som klarer.

"Litt store gulvstående" er ofte mer følsomme enn toveisgreier. Det som er med denne er at den ikke lar seg dupere av fasevinkler og slikt. Det fulle spenningssving er tilgjengelig uansett, så lenge høyttalerens DC-resistans er 3 ohm eller høyere. Nåja. Slep den med deg til noen med noe fælt noe som Sf Strad eller Amati Homage, så hører du hva jeg mener.

Brokobling stresser utgangen mer. Hver forsterker ser halve impedansen.

O

omholt

Gjest
    Slipper i hvert fall å slepe den med meg.

Se på lille tassegutten oppe til høyre. Liten i størrelse, men stooor på lyd.

Vedlegg

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Gratulerer med ny forsterker. Får du fortsatt for lite nivå i bassen? Kan det være som noen sier at den ene terminalen er speilvendt slik at du har motfase i kanalene? Er lyden ellers fortsatt bra?

Mvh
    Bjørn :)

O

omholt

Gjest
    Isbjorn skrev:
    Gratulerer med ny forsterker. Får du fortsatt for lite nivå i bassen? Kan det være som noen sier at den ene terminalen er speilvendt slik at du har motfase i kanalene? Er lyden ellers fortsatt bra?

Mvh
    Bjørn :)
    Aner ikke om jeg har motfase. Hvordan oppleves det?
    Jeg har ikke hørt så mye de siste dagene, men har i grunnen fortsatt samme inntrykk. Når det gjelder åpenhet, uforvrengt lyd (renhet), null støy i lydbildet (sort bakgrunn), så er den fantastisk. Liker veldig god den åpne og fine diskantgjengivelsen og det blir et veldig savn når jeg bytter til Shengyaen. Men det er helt klart for slankt totalt sett. Det er litt vanskelig å pinpointe hva som er for slankt, men mener det er både deler av øvre bassen og helt klart mellomtonen. Her trengs det mer fylde til mine høyttalere. Bassen lenger nede høres derimot knall bra ut.

Er overrasket over hvor varm den blir. Spesielt på undersiden blir den meget varm. Ikke akkurat ICE like. Har fremdeles ikke fått noe manual fra mCubed. :p

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    omholt skrev:
    Aner ikke om jeg har motfase. Hvordan oppleves det?
    Ved motfase vil du få veldig slank lyd p.g.a. at kanalene mere eller mindre faser hverandre ut. Dette er mest merkbart i bassen. I tillegg ville du fått ett diffust stereobilde. Men det er jo enkelt å prøve ved å bytte + og - på en av høyttalerkablene. Du hører fort om det blir bedre/verre :)

Mvh
    BJørn

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.807
    Sted
    Østfold
    Opplevelsen av motfase gir en illusjon om at lysbildet er delt vertikalt og horisontalt med vegger slik at alt som skjer i lydbildet befinner seg opp til høyre, ned til høyre, opp til venstre og ned til venstre, men ikke sentralt i lydbildet.

O

omholt

Gjest
    I dag fikk jeg mail fra mCubed og med et lite vedlegg/manual. Står ikke noe særlig i manualen, ikke noe som jeg ikke har funnet ut.

"You can use any 12V PSU, so this is fine. We only need the 12V signal, there is nearly no power consumption on 12V. EF28 (strømforsyningen som jeg bruker i HTPCen) would not worth it.
    ICE modules get hot, so this is normal. Warm like an oven sounds like 40°C. It can get up to 60° which hurts already.
    We removed the feature of bridging from our homepage. We as manufacturer can bridge the modules only inside.
    We have two options: offer you a reduction or you resend it to us and we can bridge a modul for you."

Stemmer det at ICE blir så varme?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.080
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I følge bogen drar hver modul 9.5W på tomgang. Det blir 19W, ikke 30W som jeg skrev tidligere. Så spørs det hvor mye overflate de 19W skal fordeles på da.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Oi, så sto det to Oberon 6.1 her gitt :D

Da skar det testes noe artig her :D

PK

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…