ICEPower, en venn for livet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    omholt

    Gjest
    Fikk tips av Snickers-is om å bruke hver modul til hver front høyttaler. Burde ikke det bli det samme som å brokoble?


    Her er et bilde hvordan jeg nå har koblet opp.


    Jeg trodde det skulle være det samme hvilke av de phonoutgangene (rød eller svart) jeg brukte til hver signal kabel, men det avhenger av hvilke høyttalerutgang jeg velger å bruke. Skifter jeg høyttalerutgang (på samme modul), så må jeg skifte over til den andre phonoutgangen også for å få lyd. Hva skyldes dette? Burde man ha brukt biwire kabler her eller har det ingen betydning? Går rundt for meg her når det er snakk om en 4 kanals forsterker og hvordan man skal koble til to høyttalere. ::)
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.830
    Antall liker
    21.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2 RCA til ett STEREOjack. Du bytter (mono)inngang når du bytter phonoplugg, og da må du bytte utgang også. Husk: Modulene er ikke brokoblet slik du kjører, og du har derfor to stereoforsterkere til rådighet i boksen.

    Snickers foreslår biamping.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Snickers anbefalte ikke å brokoble så lenge jeg ikke hadde balansert utgang fra lydkort/forforsterker.

    Men dersom en modul drar høyre høyttaler og den andre modulen drar venstre høyttaler, skulle ikke det gi identisk resultat som brokobling? Skal AB teste når jeg har tid.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.830
    Antall liker
    21.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Et forsterkertrinn drar diskant og ett bass. Biamping.
    Brokobling er balansert inn hvor hver modul ser/drar halve fullrange-lasten.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Med forbehold om at jeg forstår dette.

    En 2-veis høyttaler der diskant og bass forsynes fra hver sin kanal i samme boks kalles biamping.

    Brokobling er når en kanal fasevendes og kobles sammen med den rettfasede kanalen slik at hver kanal forsterker halve signalet. Sammenkoblet øker dette utgangseffekten som er poenget med brokobling.

    EDIT: Jaså Valentino, du skriver fortere enn meg? (= jeg postet dette innlegget uten at jeg så at V hadde svart på det samme)
     
    O

    omholt

    Gjest
    Valentino skrev:
    Nei. Et forsterkertrinn drar diskant og ett bass. Biamping.
    Brokobling er balansert inn hvor hver modul ser/drar halve fullrange-lasten.
    Det forstår jeg ikke. Det ville jo bety at jeg bare fikk diskant fra ene høyttaler og bass i andre. Et forsterkertrinn dra den ene høyttalerene (fullrange) og forsterkertrinn nr. 2 drar den andre høyttaleren, også fullrange. Det blir som å bruke to forskjellig forsterkere til hver høyttalere, bare at de her sitter i samme boks. Eller er jeg på bærtur langt oppi skaugen?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ta med litt blåbær til meg. Jeg antar du kobler hver kanal i en modul til hver sin terminal på høyttaleren? Da er det biamping. Utdype?
     
    O

    omholt

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Ta med litt blåbær til meg. Jeg antar du kobler hver kanal i en modul til hver sin terminal på høyttaleren? Da er det biamping. Utdype?
    Blåbær er godt! Har litt i frysen fra plukking fra sommeren.

    Nei, har ikke koblet slik du nevner, men enig at det hadde blitt biamping. Det har jeg ikke mulighet til på disse høyttalerne. De har bare en høyttaler inngang/terminal. På bildet lenger oppe, har jeg koblet en ICE modul til venstre høyttaler og den andre modulen til høyre høyttaler.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.830
    Antall liker
    21.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, jai fårstå!
    Bare ett forsterkertrinn per strømforsyning skader uansett ikke.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Ser ut som om det jeg gjør går under definisjonen vertikal bi-amping.

    Men spørsmålet er om jeg går glipp av noe når jeg bare bruker halvparten av høyttalerutgangene fra hver modul? Jeg hører ingen feil dog.

    For å bruke et annet bilde: Dersom man har to identiske to-kanals forsterkere og vil bruke hver til kun én høyttaler. Hvordan kobler man da til høyttalere som ikke har adskilte høy og lav nivå terminaler, men kun slik som på bildet under. Må man da bruke birewire kabler i ene enden (til forsterkeren) eller kan man bruke bare to av høyttaler utgangene uten at det gjør noe.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.830
    Antall liker
    21.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du skal kun bruke EN ENESTE forsterkerkanal per boks her. Bruker du to slik du skisserer kortslutter du forsterkerutgangene.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Valentino skrev:
    Du skal kun bruke EN ENESTE forsterkerkanal per boks her. Bruker du to slik du skisserer kortslutter du forsterkerutgangene.
    Ja, selvfølgelig. :-[
    Begynner å forstå tegningen nå. Jeg bruker altså nå bare en kanal fra hver modul og da blir ingen forskjell bortsett fra kanskje noe mer strøm.

    Regner med jeg heller ikke kan gjøre det som står uthevet her så lenge jeg har slike single terminaler på høyttalerne.

    In order to vertically bi-amp it is necessary to have either two outputs per channel from the preamp or alternately the pre-out signal can be split by a 1 into 2 "Y" RCA cord.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.830
    Antall liker
    21.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer på en prikk. Det blir så flott så. Det er veldig flott hos meg med bare en modul iallefall.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.334
    Antall liker
    16.429
    Sted
    Østfold
    Poenget er å ha en hel strømforsyning til hver kanal. Sånn sett har dette fellestrekk med biamping, men biamping gjøres normalt ved at man har biampingterminaler (noen kaller det biwiringterminaler, en yndet løsning for kabelpushere) og kobler en forsterker til HF og en til LF på høyttaleren. Ofte bruker man en stereoforsterker til bassene og en stereoforsterker til diskantene.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skulle gjerne testet Dvalinn 60 eller tilsvarende kaldforsterkerutstyr i eget anlegg. Hvor låner man slikt for en periode?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.830
    Antall liker
    21.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk ikke Hagto 14 dagers returrett på sin Dvalinn 60? Jeg mener det var det han skrev i "Ny referanse..."-tråden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Gjorde det gitt. Får tenke fort på det da skjønner jeg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gjenopplivning av tråden!

    Er tidliger omholt hvis ikke folk har fått med seg det. Det endte jo opp her med at HFXen (ICE modulene) ble brukt som effekt til bakkanalene. Selv om de låt renere, mindre uforvrengt og åpnere speiselt i diskanten enn min AB forsterker så ble det det litt for tynt og slankt. Men nå har jo jeg fått Audiolense oppe og gå og da ble det faktisk litt andre boller. Da har jeg lagt på litt i frekvensgangen og da kom det seg betraktelig. Fortsatt ikke noe perfekt match, men vi snakker tross alt om små stativhøyttalere som står over 80cm til veggen.

    Nå har jeg et par gulvstående XTZ 99.36 på vei i posten som nye midlertidige fronter:
    http://www.surround.no/product/469129/_XTZ_99.36_Sort_matt.html

    Da skal det for det første bli morsomt å se om ICE matcher disse bedre. Det ville jeg tro.
    Og så åpner muligheten seg for å biampe hvis det har noe for seg. Jeg er sabla amatør på kobling. Forstår at man fjerner broene på høyttalerne og en effektforsterker går til diskant/mellomtone og den andre til bassen. Men jeg forstår ikke hvordan kablingen blir mellom surround receiveren min og HFXen. I dag går det et sett RCA kabler utifra front pre-out på receiveren og inn en hver inngang på disse jack-rca utgangene slik som på bildet lengre oppe (#122). Kan noen forklare meg på en vanvittig lettfattelig måte hvordan dette skal gjøres.

    Eller bør jeg heller brokoble? Da kjøper jeg meg i så fall et lydkort med balanserte utganger. Uansett så kan en forklaring på hvordan jeg skal biampe være fint.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Må bare si jeg ikke kjenner igjen dette med tynn/slank lyd med den nye Ice modulen (som vel er i dine forsterkere også). Selv har jeg Stig Erik Tangens Dvalinn her, jeg har noen ankepunter ift. egen preferert lyd men tynn/slank har jeg ikke opplevde disse.
    Betyr dette at forsterkere basert på disse modulen kan låte rimelig ulikt, eller er det bare våre annlegg og referanser som er forskjellige? (ikke godt å si tenker jeg ;))
    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    kwil skrev:
    Må bare si jeg ikke kjenner igjen dette med tynn/slank lyd med den nye Ice modulen (som vel er i dine forsterkere også). Selv har jeg Stig Erik Tangens Dvalinn her, jeg har noen ankepunter ift. egen preferert lyd men tynn/slank har jeg ikke opplevde disse.
    Betyr dette at forsterkere basert på disse modulen kan låte rimelig ulikt, eller er det bare våre annlegg og referanser som er forskjellige? (ikke godt å si tenker jeg ;))
    mvh
    Det har garantert med høyttalerne mine å gjøre og det har jeg også hintet. Snickers eller andre kan forklare hvorfor det er slik rent teknisk. Det har vel noe med Q-faktor og dempnings faktor å gjøre, eller matching på godt norsk. ;)
    Mitt intrykk av ICE modulene er egentlig veldig positivt. Jeg tror dette er helt klart high-end på de rette høyttalerne.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.861
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    orso skrev:
    Uansett så kan en forklaring på hvordan jeg skal biampe være fint.
    Hei!
    Forstår det slik at du ikke skal gjøre noe med delefilteret som sitter i høytalerne - altså må begge terminalene på høytalerne få det samme signalet.
    Så du må splitte signalet og føre det til begge forsterkerne. Et Y ledd mao....

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, skal bruke det interne delefilteret. Da får jeg kjøpe meg Y-splitter/adapter. Takk OMF.

    Noen som kan si noe hvordan biamping er vs. brokobling?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    kwil skrev:
    jeg har noen ankepunter ift. egen preferert lyd men tynn/slank har jeg ikke opplevde disse.
    Har du lyst til å utdype hva du ikke er fornøyd med (ankepunkter)? Det kunne vært interessant.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.861
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    orso skrev:
    Jepp, skal bruke det interne delefilteret. Da får jeg kjøpe meg Y-splitter/adapter. Takk OMF.

    Noen som kan si noe hvordan biamping er vs. brokobling?
    Ved brokobling så kobles to kanaler sammen (mmotsatt vei). Enkelt forklart så kobler man sammenpluu fra den ene kanelen med minus på den andre. Omtrent som å seriekoble to batteirer. Høytalerne kobles da til de to andre terminalene.

    Ved brokobling dobles utgangsspenningen. Hvis man ser for seg en resistiv last på 5 Ohm, og en normal utgangsspoenning fraforsterkeren på 5V får man.

    Vanlig stereo:
    P = U^2/R = 5x5/5 = 5W (i hver kanal - totalt 10W ut fra forsterkren i begge kanaler)

    Brokoblet
    P = U^2/R = 10x10/5 = 20W ( i en kanal - totalt 20W ut fra forstekreren for begge kanaler).

    Så i den ene kanalen du driver 4 dobler du effekten, mens for forsteren som helhet så dobler du effekten.

    (Hmm....må muligens tenke litt mer på dette - mener jeg har hørt dette med at forsterken ser bare halve lasten når man man brokobler...det er jo forsåvidt riktig også, siden man har koblet til bare en og ikke to høytalere...kan det være noe med at siden driverne både dytter og drar at hver driver på en måte kun må ta ansvar for halve lasten...)

    Med biamping så bruker du jo bare begge forsterkerkanalen til å drive ulike deler av samme høytaler.

    Hva er best....tja si det...
    Hvis du har tungdrevne høytalere, trenger krefter og kontroll - så ville jeg kanksje anbefalt brokobling (gitt av forsterkeren er såpass strømsterk at den kan levere effekten). Hvis du derimot har lettdrevne høytalere/evt veldig kraftige forsterkere så ville jeg kanskje prøvd bi-amping.

    Jeg biampen mine Avantier og opplevde det som en stort løft. Jeg fikk derimot aldri somlet meg til å brokoble...

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino:
    Husker du hvor langt ned i impedans 125ASX2 takler både i vanlig modus og brokoblet modus?
    Linken til manualen virker ikke lengre.
    Og en annen ting: Kan minijack gi balansert signal? Vet at vanlig jack kan det.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    orso skrev:
    Valentino:
    Husker du hvor langt ned i impedans 125ASX2 takler både i vanlig modus og brokoblet modus?
    Linken til manualen virker ikke lengre.
    Og en annen ting: Kan minijack gi balansert signal? Vet at vanlig jack kan det.
    En stereo minijack kan brukes til å overføre ballansert mono.

    Mvh
    Sniff
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar.
    Jeg mener ganske sikkert å huske at i det forrige databladet, så var det forskjell på impedansen på stereo og brokoblet. Så da er spørsmålet om de har endret noe på 125ASX2 siden jeg kjøpte mine.
    Synes å erindre at det var 2 ohm ved stereo og 3 ohm i brokoblet, men ikke sikker på det.

    Noe grunn til at det skal låte dårligere når man brokobler? Trenger med watt. 2*60W blir litt i minste laget til høyttalere med 88dB når man gasser sikkelig på til innspillinger med lavt volumt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.830
    Antall liker
    21.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er på grensen, kanskje. Mine 'horn er 86dB, og 125ASX2 gir meg ca. 103dB peak i (den 1,7m nære) sweetspoten. Det holder for meg.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Takker for svar.
    Jeg mener ganske sikkert å huske at i det forrige databladet, så var det forskjell på impedansen på stereo og brokoblet. Så da er spørsmålet om de har endret noe på 125ASX2 siden jeg kjøpte mine.
    Synes å erindre at det var 2 ohm ved stereo og 3 ohm i brokoblet, men ikke sikker på det.

    innspillinger med lavt volumt.
    Det kan virke som et gainproblem dersom det er lavt innspilte plater du sliter med
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for infoen Man. Dette gjør jeg uansett ikke selv. "Not up my alley".
    Vurderer å kjøpe meg et EMU 1212M PCIe som kommer snart. Den har balanserte jack utganger. Da kunne det være morro å få den brokoblet. Da må det vel bli en slik kabel:
    http://www.dolphinmusic.co.uk/product/13187-hosa-3-5mm-jack-m-2-x-6-3mm-jack-m-3-ft-.html

    Akkurat nå er det greit med fire kanaler, men innen en måned eller to mister jeg fronthøyttalerne.

    Det haster forsåvidt heller ikke. I mitt nye anlegg, så skal denne saken fra HFX fungere alene som effekt til bakhøyttalerne (XTZ 99.25). Innen den tid må jeg i alle fall få den brokoblet. Sansynligvis vil jeg også få hjelp til å modifisere den slik at jeg får andre utganger enn minijack.
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    orso skrev:
    I mitt nye anlegg, så skal denne saken fra HFX fungere alene som effekt til bakhøyttalerne (XTZ 99.25). Innen den tid må jeg i alle fall få den brokoblet.
    XTZ 99.25 har (etter hva det står i databladet) doble terminaler, så da kan du jo teste med biamping før du setter igang med brokobling.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Biamping til XTZ 99.36 har jeg prøvd. Jeg hørte ingen forskjell, men skal gi det et nytt forsøk og også med 99.25. Hvis mitt første inntrykk stemmer, så sier det i grunnen litt om kvalitetene til ICE. Hører mange som har 99.36 at de trenger mye krefter for spille virkelig bra. Det snakkes gjerne om 2*150W. Men jeg opplever at 2*60 ICE Watt har stålkontroll.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kommer dette minijack-greiene fra? Dersom det er balansert jack utfra lydkort er det vel greiest med en ferdig jack->xlr, evt en "helstøpt" jack-xlr adapter om det er plass:




    Uansett MÅ asx2-modulene kjøres EKTE balansert ved monokobling.
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Herregud, jeg må ha vært full når jeg skrev de siste innleggene. Kom over den HFX-saken igjen nå plutselig, og det slo meg at den ikke var koblet slik jeg trodde den var, eller så var det bare jeg som tullet fælt..eller noe.

    Uansett, se her: http://www.griffintechnology.com/products/instrumentcables
    To slike kabler ut fra balansert forforsterker (ihvertfall at XLR-utgangen inneholder et differensialt signal) og vips er effektforsterkeren brokoblet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Herregud, jeg må ha vært full når jeg skrev de siste innleggene. Kom over den HFX-saken igjen nå plutselig, og det slo meg at den ikke var koblet slik jeg trodde den var, eller så var det bare jeg som tullet fælt..eller noe.

    Uansett, se her: http://www.griffintechnology.com/products/instrumentcables
    To slike kabler ut fra balansert forforsterker (ihvertfall at XLR-utgangen inneholder et differensialt signal) og vips er effektforsterkeren brokoblet.
    Første gang jeg ser minijack til XLR kabel.
    Men skal HFXen min brokobles, må det gjøres på innsiden slik jeg har forstått det. Den kommer nok til å bli modifisert og få XLR utganger. Uansett veldig fornøyd med hvordan den låter. Kler nok ikke alle anlegg når den er såpass nøytral, men glimrende i anlegg med DRC/EQ.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei du må faktisk ikke inni. Det er riktignok en brokoblingspinne du kan koble til jord, men den er bare der for å optimisere forsterkeren for brokobling. (marginalt lavere thd eller no). Det er bare å kjøre på med XLR->minijack og koble høyttalerne kun til de røde utgangene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn