orso skrev:
Jepp, skal bruke det interne delefilteret. Da får jeg kjøpe meg Y-splitter/adapter. Takk OMF.
Noen som kan si noe hvordan biamping er vs. brokobling?
Ved brokobling så kobles to kanaler sammen (mmotsatt vei). Enkelt forklart så kobler man sammenpluu fra den ene kanelen med minus på den andre. Omtrent som å seriekoble to batteirer. Høytalerne kobles da til de to andre terminalene.
Ved brokobling dobles utgangsspenningen. Hvis man ser for seg en resistiv last på 5 Ohm, og en normal utgangsspoenning fraforsterkeren på 5V får man.
Vanlig stereo:
P = U^2/R = 5x5/5 = 5W (i hver kanal - totalt 10W ut fra forsterkren i begge kanaler)
Brokoblet
P = U^2/R = 10x10/5 = 20W ( i en kanal - totalt 20W ut fra forstekreren for begge kanaler).
Så i den ene kanalen du driver 4 dobler du effekten, mens for forsteren som helhet så dobler du effekten.
(Hmm....må muligens tenke litt mer på dette - mener jeg har hørt dette med at forsterken ser bare halve lasten når man man brokobler...det er jo forsåvidt riktig også, siden man har koblet til bare en og ikke to høytalere...kan det være noe med at siden driverne både dytter og drar at hver driver på en måte kun må ta ansvar for halve lasten...)
Med biamping så bruker du jo bare begge forsterkerkanalen til å drive ulike deler av samme høytaler.
Hva er best....tja si det...
Hvis du har tungdrevne høytalere, trenger krefter og kontroll - så ville jeg kanksje anbefalt brokobling (gitt av forsterkeren er såpass strømsterk at den kan levere effekten). Hvis du derimot har lettdrevne høytalere/evt veldig kraftige forsterkere så ville jeg kanskje prøvd bi-amping.
Jeg biampen mine Avantier og opplevde det som en stort løft. Jeg fikk derimot aldri somlet meg til å brokoble...
Mvh
OMF