ICEPower, en venn for livet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • B

    Back_Door

    Gjest
    Innlegget til marsboer er interessant, og beviser betydningen av riktig matching. Hverken mer eller mindre. McIntosh, som var omtrent like "dårlig" som Oberon, ble jo langt bedre med pre av samme merke.
    Det finnes eksempler på at anlegg med ice som drivkraft er kåret til beste lyd i en av verdens største messer. Samtidig kan du lese enkelttester av tilsvarende forsterkere der det konkluderes med at klasse D aldri kan nå opp til high end.. ::)
    Jeg tror ikke at det er forsterkerteknologien som er det avgjørende, men den totale match.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Karma skrev:
    Innlegget til marsboer er interessant, og beviser betydningen av riktig matching. Hverken mer eller mindre. McIntosh, som var omtrent like "dårlig" som Oberon, ble jo langt bedre med pre av samme merke.
    Det finnes eksempler på at anlegg med ice som drivkraft er kåret til beste lyd i en av verdens største messer. Samtidig kan du lese enkelttester av tilsvarende forsterkere der det konkluderes med at klasse D aldri kan nå opp til high end.. ::)
    Jeg tror ikke at det er forsterkerteknologien som er det avgjørende, men den totale match.
    Jeg er forøvrig helt enig i dette dersom noen skulle tro at jeg nå tror ICE låter dårlig i alle anlegg!
    Det som dette imidlertid viser er en av tre ting: A: Mismatch med høytalere B: Mismatch med pre C: Mismatch med begge

    Det jeg savner fra ICE-fløyen er en tilhørende "matchet" pre, siden dette alltid har vært et av ankepunktene når det gjelder ICE. Jeg har i hvertfall fått inntrykk av at matching med pre-trinn er over gjennomsnittlig vanskelig med ICE i forhold til en rekke andre effekttrinn.

    Mvh
    marsboer
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg synes matchen mot pre er ok om preens utgangsresstans er lav nok, helst mindre enn 500 ohm. Jeg bruker en gammel Tandberg, 3028A.
    Lydmessig match er og blir et ormebol.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Hva tror dere om å kutte ut pre? Rett fra lydkort til ICE effektrinn.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Valentino skrev:
    Skikkelige lydkort kan drive 600 ohm. Kjør på.
    Jo, rent teknisk skulle ikke det by på problemer. Men tenkte litt i forhold til det Marsboer nevnte om at det kan være vanskelig å finne matchende forforsterker. Det slipper man vel hvis man kjører rett fra lydkort. Fra PCen kan man dessuten endre lydsignaturen i stor grad.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Alt handler om matching kan vel omskrives til Alt handler om EQ?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Klart, feil impedansmatch vil gi avrulling i toppen med en kapasitiv nok kabel i mellom. Men det er jaggu EQ det også...
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Hei, noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ICE forsteker byggesett ???
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    mosm skrev:
    Hei, noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ICE forsteker byggesett ???
    Du må være et firma. Du kjøper direkte fra B&O.

    PK
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Hei og takk for rask svar, da så...finnes det andre bra alternativer enn B&W som selger byggesett ???
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Ups, skal være B&O, beklager det... :-[
    Sendt mail til B&O, så venter i spenning ;)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    omholt skrev:
    Regner med jeg er med i klubben om ikke så fryktelig lenge. Eneste jeg stusser litt med ICE er dette med mangel på luft i diskant området. Det sies fra såpass mange som har testet ICE, at det må nesten være noe i det.
    ICEpower-forsterkere må også matches (som så mange andre). Min erfaring er at ICEpower ikke trives så godt med lave impedanser i diskantområdet, typisk blant annet for en del elektrostathøyttalere.
    Riktig impedansmatchet (både på pre- og høyttalersiden) så opplever jeg ICEpower som en supernøytral og superpresis forsterkerteknologi som aldri får pusteproblemer og som yter glimrende i hele det hørbare frekvensområdet. Den gir ut akkurat det den får inn. Det har etter hva jeg vet alltid vært sett på som overordnede mål for effekttrinn i hifisammenheng.

    Selv har jeg Oberon 6.1 med god impedansmatching i begge ender, men en lydkilde (Marantz DV6001 SACD/DVD) som har en klangbalanse mot det lyse. Derfor skal jeg nå bygge en BO preamp (søk og du skal finne) med rør som er bygget for å matche og der man kan justere "klangen" i lydkjeden ved hjelp av rør. Det tror jeg blir en glimrende løsning med godt tweakingspotensiale også ved fremtidige utskiftninger/modifikasjoner i anlegget.
     
    O

    omholt

    Gjest
    roffe skrev:
    omholt skrev:
    Regner med jeg er med i klubben om ikke så fryktelig lenge. Eneste jeg stusser litt med ICE er dette med mangel på luft i diskant området. Det sies fra såpass mange som har testet ICE, at det må nesten være noe i det.
    ICEpower-forsterkere må også matches (som så mange andre). Min erfaring er at ICEpower ikke trives så godt med lave impedanser i diskantområdet, typisk blant annet for en del elektrostathøyttalere.
    Takk for det. Har vel allerede kommet til den konklusjonen og at det i tillegg er en del fordommer ute og går. Regner med du ikke savnet en luftig diskant når du hørte på Gaia?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    omholt skrev:
    Takk for det. Har vel allerede kommet til den konklusjonen og at det i tillegg er en del fordommer ute og går. Regner med du ikke savnet en luftig diskant når du hørte på Gaia?
    Nei, det var ingen problemer med det. Faktisk opplevde jeg diskantens spredning og luftighet som noe helt nytt i Gaia, spesielt på utsiden av sweet spot. Gaia-løsningen er ikke begrenset til egotripper i sweet spot, slik mange påkostede anlegg er, men gir gode musikalske opplevelser stort sett i hele rommet. Men skal man ha perfekt presisjon og holografi, så kommer man ikke utenom sweet spot her heller.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Den nye ICEpower50AX2 foretrekkes lydmessig over ICEpower500ASP ved matchede nivåer, meldes det: Forbedret, fredeligere og mer utstrakt topp med færre umusikalske artifakter.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Valentino skrev:
    Den nye ICEpower50AX2 foretrekkes lydmessig over ICEpower500ASP ved matchede nivåer, meldes det: Forbedret, fredeligere og mer utstrakt topp med færre umusikalske artifakter.
    Er det theStig som melder det?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det er nærmest opplest og vedtatt her inne at ICEpower og ML passer dårlig ihop.

    Martin Logan Purity er verdens første fullaktive elektrostathøyttaler. Inni sitter200ASC. Hah!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Valentino skrev:
    Den nye ICEpower50AX2 foretrekkes lydmessig over ICEpower500ASP ved matchede nivåer, meldes det: Forbedret, fredeligere og mer utstrakt topp med færre umusikalske artifakter.
    Jeg har hørt på storebror 125ASX2 i kjente omgivelser. Den spiller definitivt bedre enn A/ASP i mellomtone og diskant ved matchede nivåer. Det litt trange A/ASP-lydbildet er åpnet opp. Jeg tror folk som ikke har likt lyden fra A/ASP vil like ASX2-serien. 125ASX2 yter 2x125W i 4 ohm. Det er nok til å få et par normale stativhøyttalere over 100dB på to meters avstand uten romforsterkning.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Bare lytting, Snickers, men det kan jo være at den nye f.eks. har høyere dempefaktor ved høye frekvenser enn den gamle. Vet ikke, bare synser. Du bør prøve selv, men det har du kanskje gjort allerede? Det ligger en inkvisitorisk undertone i svaret ditt, hehe.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.333
    Antall liker
    16.426
    Sted
    Østfold
    Ikke helt, spørsmålet var mer en følge av nysgjerrighet enn et forsøk på å være ledende. Siden det er naturlig å mistenke at dette ble testet hos Stig Erik så pleier jo måleutstyr å være innen rekkevidde.

    Løsningene i de nyere modulene ser ut til å likne de som er benyttet i 200ASC, samt delvis den som brukes i Rotel sin implementering. Jeg synes personlig det blir vanskelig å si noe kvalitativt ift disse forskjellene siden de stort sett slår ut i frekvensgangen og ikke på andre parametre. Imidlertid vil man være avhengig av en god match her som alltid ellers. Om to forsterkere på en gitt last gir ulik frekvensgang vil man i 99% av tilfellene trekke konklusjonen at det ene låter bedre enn det andre. Derfor synes jeg en frekvensgangmåling vil være av interesse. Imidlertid bør den gjøres i nærfelt og ikke i et "levende" rom på litt avstand for der er det vanskelig å skille ut slike forskjeller mellom alt som skjer i tidsdomenet.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    I testoppsettet måler nevnte ASX2 og ASP 0,1 dB ulikt ved 20kHz. En slik forskjell alene skal vitterlig ikke kunne høres. Enten hører jeg som Fremer eller så er det andre tekniske årsaker enn dempefaktor og frekvensgang som spiller inn.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei.

    Er det noen her med Midgard blokker som holder til på sørlandet?

    Jeg kunne svært tenkt meg å teste et par av disse blokkene på mine Swans F2.2! Se link under for øvrig utstyr. Holder til i Kristiansand. Kunne gjort det til en artig test kveld!

    Ved interesse mail til:

    gummitarzan78@hotmail.com
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Tittelen på denne tråden er jo helt over toppen, selv for meg som er lykkelig eier av et par Midgard Oberon 6.1 monoblokker. ;) Har den vært den samme hele tiden?!

    Men det er vel det som er ekte entusiasme. Jeg tror nok likevel jeg er åpen for alternativer dersom de skulle vise seg bedre, spesielt ved høyttalerbytter.
     
    J

    jb_rasmussen

    Gjest
    Psyklisten skrev:
    Ser at det ikke er noen ICEPower tråd her lenger. Jeg hadde et ICEklubb forslag en gang, men det var vel i den gamle sentralen kanskje.

    På tide med litt liv rundt disse forsterkerne. Det hadde vært artig å fått hørt på noen anlegg med ICEPower forsterker i førersetet. Noen som har audiens? Dere er velkommen til en kveld her i ekte ICEånd.
    Ja vi må få åbnet kirken ;D i fællesskab løfter vi ansigtet og modtager dit åsyn.

    Regel no 1: du må kun have en gud
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.338
    Antall liker
    3.541
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Melder meg på her. Har selv ett par Midgard 6.1 monoblokker som jeg er meget godt fornøyd med. Jeg kjører dem sammen med Cary SLP 03 rør pre og ett par Proac Response D38. Det låter meget bra med stram, dyp bass og nydelig mellomtone diskant.
     

    cannot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    hei. Mine Oberon 6.1 selger jeg ALDRIG ;D . Har aldrig noensinne vært mer fornøyd. Bruker de sammen med en billig Advance Acoustick
    koblet til et par gamle JBL 250ti. Lydkilde er Teac vrds-7 og projekt rpm-5 med ortofon tango....,men er det noen som kan anbefalle
    en billig rør- preamp.

    mvh.kenneth
     

    cannot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    ..........har ikke så mange venner ,men de få jeg har er skikkelig dårlig... :p

    mvh.kenneth
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.820
    Antall liker
    21.774
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en Jeff Rowland 102 på bruktbørsten nå. Stereoeffektforsterker basert på 200ASC-modulen, med et JR-konstruert inngangstrinn som løfter inngangsimpedansen opp i de rørforforsterkervennlige sfærer. Kabinett og kontakter av ypperste kvalitet. Veldig mye effektforsterker til 7k5.

    (Det er ikke jeg som selger.)
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Hei!

    Er det nokon her som har erfaring med Oberon 6.1 (eller liknande) i lag med Dynaudio Fokus 140, eventuelt hvilke pre som kunne passe?

    Brukar i dag Cayin 353b, Benchmark DAC-1 USB og Dynaudio Fokus 140. Brukar hovedsaklig pc som signalgivar + ein billig Denon dvd-spelar.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Denne saken her fra HFX:
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255

    Hvilke ICEpower modul er det? ASX2 125ASX2? Det er en fire kanals sak og det forvirrer litt.

    Er det noe å ulempe å brokoble i to kanaler? Jeg trenger bare to kanals effekt.

    De selger også denne som er to kanals, men den har innebygget lydkort (noe jeg ikke trenger) og skal kobles med USB til PC:
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=284

    Usikker også hva jeg trenger av krefter til et par Krix Equinox stativhøyttalere når det er snakk om ICE. Bruker i dag en AB forsterker med 2*125W i 8omh.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    U-96 skrev:
    Hei!

    Er det nokon her som har erfaring med Oberon 6.1 (eller liknande) i lag med Dynaudio Fokus 140, eventuelt hvilke pre som kunne passe?

    Brukar i dag Cayin 353b, Benchmark DAC-1 USB og Dynaudio Fokus 140. Brukar hovedsaklig pc som signalgivar + ein billig Denon dvd-spelar.
    Kan si deg såpass som at du ikke trenger den største Oberon-forsterkeren for å drive HT dine...
    Virker litt rart for meg at folk kun kjøper 6.1.

    Desverre har jeg ikke hørt Dynaudio 140, men de skal ikke være så værst i klangen, så en 200/500/1000ASP-modul skal ikke gjøre så mye feil.

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    omholt skrev:
    Denne saken her fra HFX:
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255

    Hvilke ICEpower modul er det? ASX2 125ASX2? Det er en fire kanals sak og det forvirrer litt.

    Er det noe å ulempe å brokoble i to kanaler? Jeg trenger bare to kanals effekt.

    De selger også denne som er to kanals, men den har innebygget lydkort (noe jeg ikke trenger) og skal kobles med USB til PC:
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=284

    Usikker også hva jeg trenger av krefter til et par Krix Equinox stativhøyttalere når det er snakk om ICE. Bruker i dag en AB forsterker med 2*125W i 8omh.
    Det må være to stk 125ASX2 etter hva jeg kan skjønne.

    PK
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.820
    Antall liker
    21.774
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    To 125ASX2 i den der EFX-dingsen. Fantastisk pris. To fabelaktige stereoeffektforsterkere. Dra kortet. De kan umulig tjene penger på dette her.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Valentino skrev:
    To 125ASX2 i den der EFX-dingsen. Fantastisk pris. To fabelaktige stereoeffektforsterkere. Dra kortet. De kan umulig tjene penger på dette her.
    Ahh. Konge. Hva med brokobling i to kanaler?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn