V
vredensgnag
Gjest
Kal Robinson i Stereophile, som skriver "Music in the Round," tar opp et emne som førte til en temmelig gretten tråd her inne.
Og han trekker den konklusjonen at mens det har "flatet ut" på andre ledd i kjeden, så er det liten tvil om at det er i valg av høyttalere og hvordan disse samvirker med rommet, at det er mest å hente.
http://stereophile.com/musicintheround/music_in_the_round_44/
Han tar utgangspunkt i en diskusjon nylig mellom Ivor Tiefenbrun (Linn) og Dave Wilson (høyttalerne), der Robinson ikke lot seg overraske av hva disse valgte.
"Få vil påstå at pre- eller forsterker er det viktigste leddet," skriver Robinson. Disse har simpelthen blitt så gode at det er minimale forskjeller de leverer.
(Men selv om Robinson er utvetydig på hvor det er mest å hente i dagens hifi, så har han gjort hva han kan for å avsløre forskjeller i komponenter. Han har tidligere kjørt grundige tester mellom Oppos to BD-spillere, for å vurdere om det Oppo hadde gjort med SE-utgaven var verdt det. Og det var det. Men han fant ikke vesentlige forskjeller mellom Oppos grunnutgave og hva Lexicon hadde gjort med sin mod.
Derimot finner Robinson i juliutgaven det er linket til at Classes nye surround pre er helt fantastisk, og at denne viser at det absolutt er mulig å finne variasjon i komponentytelser tidligere i kjeden, om man har et oppsett som kan avsløre slike.)
Og han trekker den konklusjonen at mens det har "flatet ut" på andre ledd i kjeden, så er det liten tvil om at det er i valg av høyttalere og hvordan disse samvirker med rommet, at det er mest å hente.
http://stereophile.com/musicintheround/music_in_the_round_44/
Han tar utgangspunkt i en diskusjon nylig mellom Ivor Tiefenbrun (Linn) og Dave Wilson (høyttalerne), der Robinson ikke lot seg overraske av hva disse valgte.
"Få vil påstå at pre- eller forsterker er det viktigste leddet," skriver Robinson. Disse har simpelthen blitt så gode at det er minimale forskjeller de leverer.
Men Robinson er uenig med Tiefenbrun, som ikke overraskende valgte kilden som viktigste komponent. Det er mulig dette stemte da vinyl var kilden, sier Robinson, men det gjelder ikke lenger.Compare a good $500$1000 integrated amplifier with a preamp and power amp at ten times the price, both played at output levels that don't tax the integrated, and I'll bet that the audible differences, though real, will nonetheless be small in terms of letting us follow the music without obtrusive distortion, noise, or loss. I'm not talking about toys, or the cheap'n'cheerful devices sold in the general market, but about genuine high-fidelity components of the sort that Stereophile has reviewed throughout its history.
Og grunnen til at kilden ikke lenger er vesentligste komponent, i følge Robinson, er at grunnkomponentene vi har å velge mellom alle kommer fra et fåtall leverandører, som oppnår meget gode og påfallende like ytelser i komponentene de tilbyr til ulike produsenter.Digital discsCD, DVD-Audio, SACD, etc.contain not only the digitized program content but also the clock and flag information needed to properly decode and accurately translate the data into analog signals. In effect, the performance is less dependent on the mechanical design of the player and more a function of the electronics.
Han er selv enig med Dave Wilson, en velansett høyttalerutvikler som ikke overraskende mente at høyttaler/rom er viktigste ledd. Og mens Robinson er av den oppfatning at det ofte er meget små forskjeller i ytelse mellom moderat prisede og meget dyre komponenter tidligere i kjeden, så føler han at investeringer i dette siste leddet gir stort utbytte - spesielt om man har som mål nettopp å kunne vurdere relle forskjeller som eksisterer tidligere i kjeden.For most players, these electronics consist of devices selected from the offerings of a small number of chipmakers, and many players include similar technology or share major components, including transports and circuit boards; at the egregious extreme, some are simply clones of other models. I will posit that, as in the amp comparison described above, performance differences among these players will be real but small.
Og han avslutter med å avvise at pris er en pålitelig indikator på ytelse - det tilhører fortiden, da leddene i kjeden var mekaniske og ikke elektroniske. I tråd med diskusjoner her inne, ser han et behov for at utviklerne er ærlige på hva de har tilført standardkomponentene de arbeider med, et felt han mener det er rike muligheter innenfor.It does mean that you need to invest in speakers, and pay attention to speaker placements and room acoustics, in order to appreciate the differences among amplifiers and source components. It also means that you need to have amplification appropriate to your speakers and listening preferences.
http://stereophile.com/musicintheround/music_in_the_round_44/Finally, it means that an assessment of the performance of electronics can no longer rely on price as a crutch or bias. There are high-value products whose performance makes them compatible with otherwise "high-end" systems. On the other hand, incorporating generic components into a more expensive product may now be unavoidable, but we should require that designers add meaningful value by engineering the nongeneric portions to standards beyond the minimal. There is still great opportunity for this.
(Men selv om Robinson er utvetydig på hvor det er mest å hente i dagens hifi, så har han gjort hva han kan for å avsløre forskjeller i komponenter. Han har tidligere kjørt grundige tester mellom Oppos to BD-spillere, for å vurdere om det Oppo hadde gjort med SE-utgaven var verdt det. Og det var det. Men han fant ikke vesentlige forskjeller mellom Oppos grunnutgave og hva Lexicon hadde gjort med sin mod.
Derimot finner Robinson i juliutgaven det er linket til at Classes nye surround pre er helt fantastisk, og at denne viser at det absolutt er mulig å finne variasjon i komponentytelser tidligere i kjeden, om man har et oppsett som kan avsløre slike.)