"I think the debate is over."

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
orso skrev:
thor72:
Kommentaren om Molboland var en generell uttalelse og ikke direkte rettet mot deg.
Er det slik at du mener at god elektronikk slik du betegner det, ikke kan kjøpes ferdig?
Og når du tweaker elektronikk til å låte bra i ditt system, tror du ikke da høyttalerne dine og akustikken har en innvirkning på hva du foretrekker?
Nej rigtigt du skrev det ikke direkte til mig, men jeg er mere end 100% sikker på at jeg var inkluderet i din målgruppe.

Det er rigtigt jeg laver en del selv, men det betyde ikke at jeg ikke kan købe mig til det samme, det kunne jeg sikkert godt. Men da jeg er uddannet elektroniktekniker var det nærliggende at prøve selv. En grund er også at jeg hverken har råd eller lyst til at betale de astronomiske summer. Og så har det givet mig en god indsigt i hvad der betyder noget.

Så spørge du om rum og højtaler ikke spiller ind på mine valg, nej det gør det ikke, muligvis fordi jeg griber det anderledes an end du gør.
Et eksempel, hvor du måske ønsker en stram bas så ønsker jeg en rigtig bas i henhold til hvordan instrumenter lyder, og det indebære langt mere end det at bassen er stram og der er kontrol.
En BR legetøjs violin lyde nu en gang som en BR legetøjs violin uanset om det er i dårlig eller perfekt akustik.
og for den sags skyld også fra højtaler til højtaler. Jeg har valgt komponenter og diagram løsninger på små højtaler og på store højtaler, de valg jeg har truffet er de samme.

Du tager også fejl i at anmeldere ikke kan lave en fornuftig vurdering når akustiken måske ikke lige er helt optimal, jeg vil endda sige at det er ikke utænkeligt at det kan blive en bedre vurdering.
Lage du iøvrigt mærker til at du helt tilfældigt havnede på en side der solgte forskellige ting til akustiktuning.

Men som jeg har nævnt synes jeg også at det en god ide at arbejde med akustik. Efter min mening skal man bare passe på ikke at overvurdere det og tror at det løser alle problemer.
Jeg kan sagens pille alt mit akustik-tuning ned og mit anlæg spiller fint alligevel, en del vil måske endda fortrække det sådan fordi de synes det bliver lige lovlig tørt med akustik-tuningen. Jeg selv fortrækker akustiktuningen.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
orso skrev:
Jeg har ikke lyst til å starte noe kabeldebatt e.l., men det er vel innlysende for meg som ikke tror på slikt i det hele tatt så blir det penger ut av vinduet. Er klar over at andre mener noen annet.

ayaboah mente dette med bord var tåpelig og pedantisk, men jeg mener det betyr langt mer enn det jeg listet opp. Legger man f.eks en ullduk på bordet foran sweetspot, så vil det ha innvirkning både hørbart og målemessig.
For det første: Min kommentar var ikke rettet mot deg eller noen andre her. Det var mer en reaksjon på at en lettere traumatisert amerikansk? leser hadde sett et bilde hvor Kalman Rubinson hadde en stabel med CDer liggende på bordet foran seg, og samtidig kunne skrive tester i Stereophile hvor han skulle avgjøre om feks en dyr forsterker var bra eller ikke. Han var en smule sjokkert over dette, og sånn jeg leser innlegget skinner det ganske klart gjennom at troverdigheten til Rubinson, og derfor andre HiFi-skribenter, er så som så. De eneste som er troverdige er de som viser frem et bilde av et "såkalt" perfekt lytterom, og som har et så pendantisk forhold til metoder og tilnærminger at det nesten tipper over. Antall lesere som har nytte av en slik tilnærming er etter det jeg tror relativt få. Kalman Rubinson tester HiFi-utstyr, han er ikke Gud.

orso:
Du må innrømme at det virker litt søkt når du hevder at det er svært små hørbare forskjeller mellom forskjellige kabler, at det er marginale forskjeller mellom en relativt billig CD-spiller og en dyr, og forskjellene mellom forsterkere av noenlunde grei kvalitet knapt er hørbare, og så skal et par stabler med CDer på bordet være lett hørbarte og faktisk ha en mer avgjørende betydning for lyden enn andre ting jeg har nevnt her.

Jada, jeg er fullt klar over refleksjonene, og har ingen problemer med å akseptere dette.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
JENO skrev:
Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser. ;) I hifi-miljøer virker det som det er vanskelig å fronte slike synspunkter selv om det er konsensus i så og si all forskning på temaet.
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Du må innrømme at det virker litt søkt når du hevder at det er svært små hørbare forskjeller mellom forskjellige kabler, at det er marginale forskjeller mellom en relativt billig CD-spiller og en dyr, og forskjellene mellom forsterkere av noenlunde grei kvalitet knapt er hørbare, og så skal et par stabler med CDer på bordet være lett hørbarte og faktisk ha en mer avgjørende betydning for lyden enn andre ting jeg har nevnt her.

Jada, jeg er fullt klar over refleksjonene, og har ingen problemer med å akseptere dette.
Du tilegner meg meninger jeg ikke står for.
Har flere ganger sagt at det ikke er stor forskjell på god elektronikk. En billig CD spiller er som oftest ikke i den kategorien. Med DAC så er det annerledes for der får man langt mer for pengene. Forskjeller mellom forsterkere mener jeg er større enn kilder. Og nei, jeg mener ikke en bunke med CDer på bordet er mer avgjørende for lyden enn kilder og forsterkeri.

Derimot mener jeg et bord foran sitteposisjon betyr mer enn f.eks kabler. Tror tross alt ikke at det er forskjell på kabler, så sant elektronikken ikke er sensitiv for det (noe bl.a. noen rørkonstruksjoner virker å være) og kablene er kontruert riktig og uten noen filteregenskaper. Eksemplet med en ullduk dekket over bordet kan man prøve selv. Jeg hører fint forskjell og det slår ut på kamfiltereffekt. Realtraps har målinger på dette på nettsiden. Det samme med f.eks en skinnsofa man lytter i. Legger man et ullteppe over skinnsofaen/stolen, så skjer det noe med lyden. Prøv det ut.

Men ok, det er ikke disse områdene innenfor akustikk som betyr mest. De har en viss innvirkning, men førsterefleksjoner av vegger, tak, gulv er langt viktigere. Og andre områder også.

God elektronikk er ikke uvesentlig, men jeg opplever betydningen av det som overdrevet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
JENO skrev:
Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser. ;) I hifi-miljøer virker det som det er vanskelig å fronte slike synspunkter selv om det er konsensus i så og si all forskning på temaet.
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Det var da voldsomt. Personlig tror jeg at de fleste har et mer nyansert syn på hifi.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Det var da voldsomt. Personlig tror jeg at de fleste har et mer nyansert syn på hifi.
Jeg har da ikke skrevet noe negativt om hifi?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Anonym skrev:
Det var da voldsomt. Personlig tror jeg at de fleste har et mer nyansert syn på hifi.
Jeg har da ikke skrevet noe negativt om hifi?
Du skrev:
"Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten."

Jeg håper og tror hifi entusiaster flest har en annen tilnærming til hobbyen enn det du beskriver.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
thor72 skrev:
Nej rigtigt du skrev det ikke direkte til mig, men jeg er mere end 100% sikker på at jeg var inkluderet i din målgruppe.

Det er rigtigt jeg laver en del selv, men det betyde ikke at jeg ikke kan købe mig til det samme, det kunne jeg sikkert godt. Men da jeg er uddannet elektroniktekniker var det nærliggende at prøve selv. En grund er også at jeg hverken har råd eller lyst til at betale de astronomiske summer. Og så har det givet mig en god indsigt i hvad der betyder noget.

Så spørge du om rum og højtaler ikke spiller ind på mine valg, nej det gør det ikke, muligvis fordi jeg griber det anderledes an end du gør.
Et eksempel, hvor du måske ønsker en stram bas så ønsker jeg en rigtig bas i henhold til hvordan instrumenter lyder, og det indebære langt mere end det at bassen er stram eller at der er kontrol.
En BR legetøjs violin lyde nu en gang som en BR legetøjs violin uanset om det er i dårlig eller perfekt akustik.
og for den sags skyld også fra højtaler til højtaler. Jeg har valgt komponenter og diagram løsninger på små højtaler og på store højtaler, de valg jeg truffet er de samme.

Du tager også fejl i at anmeldere ikke kan lave en fornuftig vurdering når akustiken måske ikke lige er helt optimal, jeg vil endda sige at det er ikke utænkeligt at det kan blive en bedre vurdering.
Lage du iøvrigt mærker til at du helt tilfældigt havnede på en side der solgte forskellige ting til akustiktuning.

Men som jeg har nævnt synes jeg også at det en god ide at arbejde med akustik. Efter min mening skal man bare passe på ikke at overvurdere det og tror at det løser alle problemer.
Jeg kan sagens pille alt mit akustik-tuning ned og mit anlæg spiller fint alligevel, nogen vil måske endda fortrække det sådan fordi de synes det bliver lige lovlig tørt med akustik-tuningen.
Det kan selvsagt hende du har erfart noe med elektronikk som ikke jeg har gjort. Skulle gjerne sett at du nevnet noen komponenter på det kommersielle markedet, som du mener holder høy kvalitet.

Skal ikke se bort ifra at vi har en ulik tilnærming nei. Kan virke som du er veldig opptatt av en spesiell klangbalanse som gjør at du får den rette gjengivelsen av instrumenter. Riktig? Men er det slik at du mener frekvengsgangen ikke har betydning for klangbalansen? Og når du tweaker elektronikken til å låte bra, passer det til all musikk?
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
orso skrev:
God elektronikk er ikke uvesentlig, men jeg opplever betydningen av det som overdrevet.
Kan det ikke også sies at dersom man har et godt forhold mellom høyttaler og rom, vil man kunne få mye større glede av de kvalitetsforbedringer som ligger i eventuell oppgradering av forsterker og kilde? Sikter man mot high-end, betyr jo prikken over i-en også en del. De beste anlegg evner utvilsomt å avdekke relativt små kvalitsforskjeller, så lenge disse er innenfor den menneskelige hørselsevne.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
Anonym skrev:
Det var da voldsomt. Personlig tror jeg at de fleste har et mer nyansert syn på hifi.
Jeg har da ikke skrevet noe negativt om hifi?
Du skrev:
"Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten."

Jeg håper og tror hifi entusiaster flest har en annen tilnærming til hobbyen enn det du beskriver.
Jeg kunne håpe at du har rett, men mine påstander er basert på hva jeg har lest gjennom flere år på dette forum. Er redd for at forumet er temmelig representativt.
Ellers er jeg selv svært positiv til hifi som hobby, og det skriver jeg da heller ikke noe negativt om.
Jeg kan f.eks. være skeptisk til sjåfører, selv om jeg er positiv til biler. ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.524
Antall liker
102.867
Torget vurderinger
23
Karma skrev:
JENO skrev:
Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser. ;) I hifi-miljøer virker det som det er vanskelig å fronte slike synspunkter selv om det er konsensus i så og si all forskning på temaet.
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Dette var trist å høre, Karma. Du må ha hatt maksimalt uflaks med de menneskene du har møtt på din Hifivei. Jeg er medlem av fire forskjellige hifi/lydfora, og har aldri møtt maken til vitebegjærlige, reflekterte, høflige og ikke minst sosialt kompetente og oppegående personer.

Har selvsagt sett et par-tre eksempler på hva du nevner, men dette kan umulig være standarden i miljøet. At det er uheldig er ingen tvil, særlig hvis det skremmer bort andre.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
orso skrev:
God elektronikk er ikke uvesentlig, men jeg opplever betydningen av det som overdrevet.
Kan det ikke også sies at dersom man har et godt forhold mellom høyttaler og rom, vil man kunne få mye større glede av de kvalitetsforbedringer som ligger i eventuell oppgradering av forsterker og kilde? Sikter man mot high-end, betyr jo prikken over i-en også en del. De beste anlegg evner utvilsomt å avdekke relativt små kvalitsforskjeller, så lenge disse er innenfor den menneskelige hørselsevne.
Jo, det er jeg overbevist om. Som jeg skrev i tråden som ble stengt, så kommer nyanser mye tydeligere frem i et godt akustisk miljø. Legger ved sitatet fra vredensgnag.

Så det Robinson understreker er at i dagens digitale avspillingskjeder, så er det først i ht/rom leddet at man virkelig kan oppleve store forskjeller, siden disse er "flatet" ut i tidligere ledd, så langt at man må ha ypperlig ht/rom for å høre de små nyansene som er igjen å høre ...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Anonym skrev:
Det var da voldsomt. Personlig tror jeg at de fleste har et mer nyansert syn på hifi.
Jeg har da ikke skrevet noe negativt om hifi?
Du skrev:
"Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten."

Jeg håper og tror hifi entusiaster flest har en annen tilnærming til hobbyen enn det du beskriver.
Jeg kunne håpe at du har rett, men mine påstander er basert på hva jeg har lest gjennom flere år på dette forum. Er redd for at forumet er temmelig representativt.
Ellers er jeg selv svært positiv til hifi som hobby, og det skriver jeg da heller ikke noe negativt om.
Jeg kan f.eks. være skeptisk til sjåfører, selv om jeg er positiv til biler. ;)
Jeg har lest på samme forum og sitter ikke igjen med samme inntrykk.

Jeg sitter med samme inntrykk som Pengesluk og gjennom dette forumet har jeg blitt kjent med flere hyggelige mennesker med interesse for hifi og musikk.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
Karma skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Anonym skrev:
Det var da voldsomt. Personlig tror jeg at de fleste har et mer nyansert syn på hifi.
Jeg har da ikke skrevet noe negativt om hifi?
Du skrev:
"Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten."

Jeg håper og tror hifi entusiaster flest har en annen tilnærming til hobbyen enn det du beskriver.
Jeg kunne håpe at du har rett, men mine påstander er basert på hva jeg har lest gjennom flere år på dette forum. Er redd for at forumet er temmelig representativt.
Ellers er jeg selv svært positiv til hifi som hobby, og det skriver jeg da heller ikke noe negativt om.
Jeg kan f.eks. være skeptisk til sjåfører, selv om jeg er positiv til biler. ;)
Jeg har lest på samme forum og sitter ikke igjen med samme inntrykk.

Jeg sitter med samme inntrykk som Pengesluk og gjennom dette forumet har jeg blitt kjent med flere hyggelige mennesker med interesse for hifi og musikk.
samme inntrykk som pengesluk og Anonym
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
..... og gjennom dette forumet har jeg blitt kjent med flere hyggelige mennesker med interesse for hifi og musikk.
Det har jeg også! ;) Forumet har også gitt meg svært mye nyttig lærdom og mange gode tips.

Behandlingen av orso, kan være et eksempel på hva jeg sikter til. Man kan ikke ha lest mange tråder i f.eks. den avdelingen man er i nå, om man ikke har fått med seg mye av det jeg viser til.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
pengesluk skrev:
Karma skrev:
JENO skrev:
Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser. ;) I hifi-miljøer virker det som det er vanskelig å fronte slike synspunkter selv om det er konsensus i så og si all forskning på temaet.
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Dette var trist å høre, Karma. Du må ha hatt maksimalt uflaks med de menneskene du har møtt på din Hifivei. Jeg er medlem av fire forskjellige hifi/lydfora, og har aldri møtt maken til vitebegjærlige, reflekterte, høflige og ikke minst sosialt kompetente og oppegående personer.

Har selvsagt sett et par-tre eksempler på hva du nevner, men dette kan umulig være standarden i miljøet. At det er uheldig er ingen tvil, særlig hvis det skremmer bort andre.
Min kommentar var ment humoristisk, og selv om den er sann sier den vel mest om mitt sosiale liv og mine fordommer overfor hifimiljøet. Jeg håper for denne hobbyens del at Pengesluks erfaringer er mer reprasentive enn Karma sine. Kanskje på tide å prøve å utvide bekjentskapskretsen min litt! :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Interessant tråd, igjen. Synes det vil være en uting å stenge den fordi noen ikke klarer å holde seg i skinnet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Anonym skrev:
..... og gjennom dette forumet har jeg blitt kjent med flere hyggelige mennesker med interesse for hifi og musikk.
Behandlingen av orso, kan være et eksempel på hva jeg sikter til. Man kan ikke ha lest mange tråder i f.eks. den avdelingen man er i nå, om man ikke har fått med seg mye av det jeg viser til.
Jeg tror Orso sine meninger faller tungt for hjertet for enkelte og jeg er enig med deg i at han har fått urettferdig mye motbør her på forumet. Men jeg tror ikke han er så hårsår.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har sans for Kal Rubinsons skriverier.

Men Stereophile skal jo favne alle, så man gremmes også, f.eks når man gir mannen med AN/E som referanse (urk!) Gradient Helsinki som testobjekt.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
orso skrev:
Det kan selvsagt hende du har erfart noe med elektronikk som ikke jeg har gjort. Skulle gjerne sett at du nevnet noen komponenter på det kommersielle markedet, som du mener holder høy kvalitet.

Skal ikke se bort ifra at vi har en ulik tilnærming nei. Kan virke som du er veldig opptatt av en spesiell klangbalanse som gjør at du får den rette gjengivelsen av instrumenter. Riktig? Men er det slik at du mener frekvengsgangen ikke har betydning for klangbalansen? Og når du tweaker elektronikken til å låte bra, passer det til all musikk?
Jeg vil ikke begive mig ud i at anbefaler noget købe grej, det har jeg ikke den fonødende kompetence til jeg har simpelthen ikke hørt det dyre udstyr længe nok under kontrollerede forhold.

Og om den lyd jeg arbejder hen i mod passer til al musik, til det kan kun svares ja, alt musik uanset changere er ikke lavet for at genere folk, men for at underholder dem.
Jeg tuner mod den mørkhed/fyldighed jeg hører i levende musik, samtidig skal der være ekstrem stramhed og præcision, og der kan ikke blive dynamik nok.
Derudover er der også til tider en voldsom lyshed i levende musik, et eksembel kunne være et bækken i et symfoniorkester, eller en trommeslager der er gået amok på sine bækkerner i en solo. og det hele samles tit så det lyde som en tone med alle frekvenser i.
Det ovenstående har ikke noget med frekvensgang at gøre.
Tunes der hen mod det jeg har ridset op så er det min erfaring at det klæder alt musik. for det er stort set sådan musik lyder for mig. og det gør det både i dårlig og god akustik.
 
L

larkus

Gjest
Karma skrev:
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Så sant, så sant :) Særlig det som jeg har uthevet. Legg også merke til at det Karma påpeker i sitt innlegg også fornektes temmelig bastant.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
larkus skrev:
Karma skrev:
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Så sant, så sant :) Særlig det som jeg har uthevet. Legg også merke til at det Karma påpeker i sitt innlegg også fornektes temmelig bastant.
Hvad for du ud af at skrive sådan et indlæg, og hvad er det de "audiophile" truer dig med siden du og også karma er nødt det til at gribe til en så grov generalisering og nedværdigende sprogbrug.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
thor72 skrev:
larkus skrev:
Karma skrev:
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Så sant, så sant :) Særlig det som jeg har uthevet. Legg også merke til at det Karma påpeker i sitt innlegg også fornektes temmelig bastant.
Hvad for du ud af at skrive sådan et indlæg, og hvad er det de "audiophile" truer dig med siden du og også karma er nødt det til at gribe til en så grov generalisering og nedværdigende sprogbrug.

Det er en kjent sak at det er knyttet mye overtro og religiøsitet til hifi-hobbyen, såkalte hifi-myter finnes det mange av og de forsvares innbitt av de troende. Noen lever også av å holde dem i live. Men vi har religionsfrihet, ikke sant ;)


Mvh. RS
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
R.S. skrev:
thor72 skrev:
larkus skrev:
Karma skrev:
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Så sant, så sant :) Særlig det som jeg har uthevet. Legg også merke til at det Karma påpeker i sitt innlegg også fornektes temmelig bastant.
Hvad for du ud af at skrive sådan et indlæg, og hvad er det de "audiophile" truer dig med siden du og også karma er nødt det til at gribe til en så grov generalisering og nedværdigende sprogbrug.


Det er en kjent sak at det er knyttet mye overtro og religiøsitet til hifi-hobbyen, såkalte hifi-myter finnes det mange av og de forsvares innbitt av de troende. Noen lever også av å holde dem i live. Men vi har religionsfrihet, ikke sant ;)


Mvh. RS
Mon ikke du bare skulle være ligeglad, du har jo selv fundet "De vise sten" uden jeg nogensinde har hørt et fornuftigt argument for det.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
thor72 skrev:
R.S. skrev:
thor72 skrev:
larkus skrev:
Karma skrev:
Mitt personlige inntrykk av det typisk audiofile miljø, er at det preges i stor grad av kunnskapsvegring, kunnskapsfornekting, kunnskapsforvrengning og kunnskapssiling. Samtidig blir man gjerne svært aggressiv overfor de som mener noe annet enn seg selv. Mange preges også av et uvanlig høyt personlig prestisjenivå, der man opphøyer seg selv til guru og sine erfaringer til almengyldig viten.
Legg merke til at det som trigger høyest grad av aggresjon og faenskap, er fokus på det som truer mytene. Nesten alle tråder der man forsøker å vinkle lydproblemtikken i forhold til kjent vitenskap, møtes med voldsom aggresjon og frustrasjon.
Det ser også ut til at disse fenomener og særegenheter øker i takt med prislapp på eget anlegg.
En naturlig reaksjon på dette innlegg, vil normalt være flere personangrep mot meg. En annen kan være at moderator sletter mitt innlegg, da man ikke ønsker slik provosering, selv om det ikke er vanskelig å finne dekning for det jeg skriver fra utallige tråder på forumet.
Så sant, så sant :) Særlig det som jeg har uthevet. Legg også merke til at det Karma påpeker i sitt innlegg også fornektes temmelig bastant.
Hvad for du ud af at skrive sådan et indlæg, og hvad er det de "audiophile" truer dig med siden du og også karma er nødt det til at gribe til en så grov generalisering og nedværdigende sprogbrug.


Det er en kjent sak at det er knyttet mye overtro og religiøsitet til hifi-hobbyen, såkalte hifi-myter finnes det mange av og de forsvares innbitt av de troende. Noen lever også av å holde dem i live. Men vi har religionsfrihet, ikke sant ;)


Mvh. RS
Mon ikke du bare skulle være ligeglad, du har jo selv fundet "De vise sten" uden jeg nogensinde har hørt et fornuftigt argument for det.

Forsøk å holde vennlig tone :-*


Mvh. RS
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
thor72 skrev:
Jeg vil ikke begive mig ud i at anbefaler noget købe grej, det har jeg ikke den fonødende kompetence til jeg har simpelthen ikke hørt det dyre udstyr længe nok under kontrollerede forhold.

Og om den lyd jeg arbejder hen i mod passer til al musik, til det kan kun svares ja, alt musik uanset changere er ikke lavet for at genere folk, men for at underholder dem.
Jeg tuner mod den mørkhed jeg hører i levende musik, samtidig skal der være ekstrem stramhed og præcision, og der kan ikke blive dynamik nok.
Derudover er der også til tider en voldsom lyshed i levende musik, et eksembel kunne være et bækken i et symfoniorkester, eller en trommeslager der er gået amok på sine bækkerner i en solo. og det hele samles tit så det lyde som en tone med alle frekvenser i.
Det ovenstående har ikke noget med frekvensgang at gøre.
Tunes der hen mod det jeg har ridset op så er det min erfaring at det klæder alt musik. for det er stort set sådan musik lyder for mig. og det gør det både i dårlig og god akustik.
Så du mener frekvensresponsen ikke noe å si forhold til om det låter mørkt, lyst eller f.eks varmt?
Er ingen ekspert på å justere med EQ, men har eksperimentert nok med det at jeg har merket at endring på frekvensgangen utgjør store forskjeller her. Langt større enn hva elektronikken kan utgjøre.

På en konsert kan man også merke forskjeller på klangbalansen på forskjellige plasser i rommet. Selv et dårlig mobilopptak på to ulike plasser eksemplifiserer dette til en viss grad. Det første opptaket er tatt ute litt på venstre side og her låt det litt mørkt og innelukket til tross for at var høyttalere som pekte rett mot sitteplassen. Andre opptak er ganske tett på mixepulten og her var lyden mye åpnere og noe lysere (litt for lyst på mobilopptaket, men mye bedre i virkeligheten).



Og siden vi er så godt i gang. ;D Her kommer konserten på slutten.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Naturligvis mener jeg hvad jeg skriver orso, og der er masser af måder at "ændre" frekvensgangen/lys mørk på rent subjektivt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt av et sammentreff! Fikk Hjemmkino bladet for noen dager siden. Bladet har ligget ulest på bordet da jeg har mistet mye av interessen for slike blader. Men så blar jeg nå opp på side 26 og hva finner jeg der? Jo, artikkelen handler om akkurat det vi her har diskutert. Skrevet av Glenn Olofsson som for en tid siden hadde en serie om akustikk. Overskriften til artikkelen er "Akustikken påvirker også testene!"
Dette er del 1. I artikkelen prøver Olofsson B&W DM685 i en vanlig stue og deretter i et ekkofritt rom. Meget interessant lesing. En liten smakebit:
"Uten tilgang til et nøytralt rom blir en vurdering av høyttalerne helt umulig, selv om det er en mengde blader som hevder det motsatte. Unntaket vil kun være de tilfellene hvor man kun bygger vurderingen på målinger hvor man tar bort rommets påvirkning."
Ellers litt komisk hva som kommer etter denne artikkelen med tanke på hva Olofsson har vært inne på i sine første avsnitt. Se selv.

Dette er skriverier i et hifi/hjemmekino blad slik jeg liker det. Skulle hatt mye mer av det, men bra at Hjemmekino i alle fall har noe interessant for en som meg.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Ja når hifi/hjemmekino skriver sådan, så må det jo være rigtigt 8)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har lest det, og sannheten er vond å svelge, for enkelte!
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
699
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Litt av et sammentreff! Fikk Hjemmkino bladet for noen dager siden. Bladet har ligget ulest på bordet da jeg har mistet mye av interessen for slike blader. Men så blar jeg nå opp på side 26 og hva finner jeg der? Jo, artikkelen handler om akkurat det vi her har diskutert. Skrevet av Glenn Olofsson som for en tid siden hadde en serie om akustikk. Overskriften til artikkelen er "Akustikken påvirker også testene!"
Dette er del 1. I artikkelen prøver Olofsson B&W DM685 i en vanlig stue og deretter i et ekkofritt rom. Meget interessant lesing. En liten smakebit:
"Uten tilgang til et nøytralt rom blir en vurdering av høyttalerne helt umulig, selv om det er en mengde blader som hevder det motsatte. Unntaket vil kun være de tilfellene hvor man kun bygger vurderingen på målinger hvor man tar bort rommets påvirkning."
Ellers litt komisk hva som kommer etter denne artikkelen med tanke på hva Olofsson har vært inne på i sine første avsnitt. Se selv.

Dette er skriverier i et hifi/hjemmekino blad slik jeg liker det. Skulle hatt mye mer av det, men bra at Hjemmekino i alle fall har noe interessant for en som meg.
So What...
Si meg hva er det som skal testes her - HT egenskaper i ekkofritt rom eller HT egenskaper som formiddler i en "stue"??
Er vel enklere hvis skribenten beskriver rommet sitt, enten med eller uten tiltak. Jeg kommer ikke til å ha interesse for HT data fra ekkofrie rom:
Hallo Hallllooooooo Haallloooooooooooooooooooooo
Ekko fritt vs ekko...
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
orso skrev:
Dette er del 1. I artikkelen prøver Olofsson B&W DM685 i en vanlig stue og deretter i et ekkofritt rom. Meget interessant lesing. En liten smakebit:
"Uten tilgang til et nøytralt rom blir en vurdering av høyttalerne helt umulig, selv om det er en mengde blader som hevder det motsatte. Unntaket vil kun være de tilfellene hvor man kun bygger vurderingen på målinger hvor man tar bort rommets påvirkning."
Hvis en høyttalers karakteristikk kan uttrykkes i en serie målinger i et lyddødt / nøytralt rom, hva er da vitsen med "vurdering"? Eller er denne "vurderingen" egentlig en tolkning av måledata? Og som Baard skriver, - hvilken hjelp har du av dette i ei vanlig stue?
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Man leser da ikke en absolutt vurdering, men anmeldelsene av flere høyttalere opp mot hverandre for å sammenligne forskjeller der imellom. Relative forskjeller altså.

Når det er sagt blir det uansett lotto å kjøpe høyttalere uten å enten ha prøvd dem i eget rom, i mine øyne.


Men altså, skal man kunne skille to høyttalere fra hverandre med tanke på klangkarakteristikker, dynamikk og denslags vil det selvsagt være en absolutt fordel å bedømme disse i like oppsett, i rom som ikke favoriserer hverken den ene eller andre høyttaleren.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ekkofrie målinger forteller svært mye om en høyttalers polarrespons, ikke sant? Og polarresponsen er (understatement:) temmelig viktig for hvordan høyttaleren oppfører seg i en stue.  
(Men ikke en gang Harman International slipper sine ekkofrittutviklede Revel-toppmodeller løs på publikum uten ekstenstive blindtester med trenede lyttere.)

En ting kan vi være enige om: Det er forskjell på høyttalere. Og nå har til og med verdens beste byggesett, Linkwitz Orion+, blitt enda bedre. Trommevirvel: Orion-3

Come to the dark side. We have dynamic dipoles.  8)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Bort med deg og din kjetterske vranglære, Valentino! ;D Det finnes da ikke forskjell på høyttalere!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
En ting kan vi være enige om: Det er forskjell på høyttalere. Og nå har til og med verdens beste byggesett, Linkwitz Orion+, blitt enda bedre. Trommevirvel: Orion-3
Orion er fryktelig gode høyttalere alllerede i + utgave.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
ayaboh skrev:
orso skrev:
Dette er del 1. I artikkelen prøver Olofsson B&W DM685 i en vanlig stue og deretter i et ekkofritt rom. Meget interessant lesing. En liten smakebit:
"Uten tilgang til et nøytralt rom blir en vurdering av høyttalerne helt umulig, selv om det er en mengde blader som hevder det motsatte. Unntaket vil kun være de tilfellene hvor man kun bygger vurderingen på målinger hvor man tar bort rommets påvirkning."
Hvis en høyttalers karakteristikk kan uttrykkes i en serie målinger i et lyddødt / nøytralt rom, hva er da vitsen med "vurdering"? Eller er denne "vurderingen" egentlig en tolkning av måledata? Og som Baard skriver, - hvilken hjelp har du av dette i ei vanlig stue?
Når jeg skal lese om ytelsene til en høyttaler er jeg ikke så veldig interessert i å lese om hvordan rommet til testeren og anlegget hans forøvrig låter.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Snickers-is skrev:
Når jeg skal lese om ytelsene til en høyttaler er jeg ikke så veldig interessert i å lese om hvordan rommet til testeren og anlegget hans forøvrig låter.
Jeg er veldig interessert i å vite hvordan denne høyttaleren spilte i rommet til testeren. Hvis dette var i ei vanlig stue har det mer relevans for meg enn om testeren hadde et akustisk perfekt rom. Elektronikk og kabler brukt under testen er også relevant.
 
Topp Bunn