I Sherwoodskogen - Nottingham Analogue Studios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fredrik B.K.

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2009
    Innlegg
    27
    Antall liker
    49
    Sted
    Vestfold
    Så jeg kan bruke en slik?
    Eller så kan man montere en bryter på strømledningen til motoren. Da kan man jo løse problemet med evt. for kort kabel. En bryter koster kanskje ikke mer enn 100,- :cool:
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Eller så kan man montere en bryter på strømledningen til motoren. Da kan man jo løse problemet med evt. for kort kabel. En bryter koster kanskje ikke mer enn 100,- :cool:
    Nå får jeg mer en av og på knapp også da
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg skjønner ikke helt den Speed box DS - ser det er 230V utgang på baksiden, men hvor er 230V inngangen? Du kan vel ikke mate denne med 16VDC og få 230VAC ut?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg skjønner ikke helt den Speed box DS - ser det er 230V utgang på baksiden, men hvor er 230V inngangen? Du kan vel ikke mate denne med 16VDC og få 230VAC ut?
    Så lenge det sitter en transformator i boksen, så kan den vel det?

    Edit: spenningstransformator burde jeg sagt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge det sitter en transformator i boksen, så kan den vel det?

    Edit: spenningstransformator burde jeg sagt.
    Har ingenting med saken å gjøre. Den 18 volt DC inn bli´r hakket i stykker i en DC-2-AC og bli´r sendt ut som AC, 16volt ac eller 230volt ac, hvor du styrer frekvensen +- noen % rundt de 50 Hertz
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Okai, takk for svar. Virket bare noe tungvint å transformere spenneningen ned fra 230 og så opp igjen :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har ingenting med saken å gjøre. Den 18 volt DC inn bli´r hakket i stykker i en DC-2-AC og bli´r sendt ut som AC, 16volt ac eller 230volt ac, hvor du styrer frekvensen +- noen % rundt de 50 Hertz
    Hva har ingenting med saken å gjøre? Sitter det ikke en transformator som transformerer spenningen der? Eller mener du at den gjør likestrøm til vekselstrøm?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Okai, takk for svar. Virket bare noe tungvint å transformere spenneningen ned fra 230 og så opp igjen :cool:
    Veldig enkelt å gjøre egentlig. 😂 To små trafoer og Bobs your uncle...

    Antar at regulering og forming av stabil bølge da foregår på 18VDC siden. 18VDC er ofte mer egnet enn 230VAC til bruk i diverse kretser som opamper etc som sikkert er nødvendig for denne prosessen.:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hva har ingenting med saken å gjøre? Sitter det ikke en transformator som transformerer spenningen der? Eller mener du at den gjør likestrøm til vekselstrøm?
    Ja.... jeg mener den gjør likestrøm (18Volt) om til vekselstrøm på samme måten som i en SMPS. (Der enretter du 230 volt til likestrøm, før du "hakker" det i stykker
    til vekselstrøm igjen).
    Der sikkert en transformator av en eller annen art. Det kommer an på, hvordan/hvilken kretsløbsløsning som er brugt til at lave de 18volt DC om til veksel. Problemet er størrelsen/effektiviteten når der arbeides med 50Hz. Derfor, den også kun kan gi´ 3watt på utgangen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Okai, takk for svar. Virket bare noe tungvint å transformere spenneningen ned fra 230 og så opp igjen :cool:
    Det er nødvendigt for at få hastighedsregulering. På AC-synkronmotorer er det nettfrekvensen (50Hz), som bestemmer hastigheten.
    Det går ikke an og variere den, med mindre du laver slikt tiltak. Ved at kunne variere de 50Hz imellem f.eks. 47 og 53Hz, kann du finjustere
    hastigheten på en synkronmotor, som ellers ville være fastlagt af de 50Hz i vegguttaket :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Flott spiller. Nøktern, klassisk og tidløs. Og som bonus låter den flott også.

    Jeg kunne vurdert å legge inn et bilde, men svart gloss betyr nitid støvtørk i forkant for å fremstå presentabel.... 😔
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Spørsmål: hvordan pakker man ned en Ace Spacedeck i originalemballasjen? Er det noen som har gjort det før? Er det i det hele tatt gjennomførbart?

    Jeg har drøye tjue kg med platespiller som liksom skal ned i en diger eske med masse løse skumgummibiter, og aner ikke hvordan det skal ligge siden jeg ikke pakket den opp selv når den var ny.

    Pleier NAS eiere heller bare å legge ut spillerne for salg hvis de må flytte på dem, så de slipper å pakke dem ned selv? Det er liksom en mulighet, føler jeg. Takknemlig for kyndig veiledning her.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville vel lagt den ut for salg med bør eller må hentes spesifisert. Skulle ikke det funke får du heller tenke igjen.

    Ellers tror jeg ikke det er noen løse småbiter i min eske og jeg ser for meg at det ville være ganske enkelt å pakke den ned igjen om det skulle bli aktuelt. Uten at det er til videre hjelp for deg da.....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har du ikke masse løse skumgummibiter i forskjellige fasonger?

    Burde fulgt med en pakkeveiledning. Får se om jeg finner noe på YouTube.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Synes å huske at min kom pakket i nøyaktig tilskårede plater av skumplast. Kunne sjekket, men esken står underst i haugen av esker, så.... nei takk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, mine skumgummibiter er sikkert nøyaktig tilskjært de også. Men det er lite som forteller hvordan de skal ligge i esken, og hva som skal hvor. Men jeg fant forøvrig denne japanske videoen, hvor de selvsagt snakker japansk. Syns jeg kunne tyde ord som "harakiri" midt inni der et sted.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Harakiri du.... Jaja, da vet du jo hva du har å gjøre. Bare pass på å knele på en stabel badehåndklær så du gjør jobben mindre grisete for den som finner deg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er ikke typen til sånt, så ingen fare med det. Men jeg syns definitivt Nottingham kunne gjort en bedre jobb med emballasje og pakkeinstrukser. "Problemet" mitt er jo kanskje først og fremst at jeg ikke har pakket den opp selv, siden en særdeles hjelpsom og serviceminded forhandler kom hjem til meg og satte den opp når han skjønte hvor n00b jeg var. :)
    Men jeg finner sikkert ut av det, og hvis ikke er det jo alltids gratis å legge ut annonser på finn. :unsure:
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke typen til sånt, så ingen fare med det. Men jeg syns definitivt Nottingham kunne gjort en bedre jobb med emballasje og pakkeinstrukser. "Problemet" mitt er jo kanskje først og fremst at jeg ikke har pakket den opp selv, siden en særdeles hjelpsom og serviceminded forhandler kom hjem til meg og satte den opp når han skjønte hvor n00b jeg var. :)
    Men jeg finner sikkert ut av det, og hvis ikke er det jo alltids gratis å legge ut annonser på finn. :unsure:
    Skal du oppgradere? Eller er du ikke fornæyd med NAS?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke typen til sånt, så ingen fare med det. Men jeg syns definitivt Nottingham kunne gjort en bedre jobb med emballasje og pakkeinstrukser. "Problemet" mitt er jo kanskje først og fremst at jeg ikke har pakket den opp selv, siden en særdeles hjelpsom og serviceminded forhandler kom hjem til meg og satte den opp når han skjønte hvor n00b jeg var. :)
    Men jeg finner sikkert ut av det, og hvis ikke er det jo alltids gratis å legge ut annonser på finn. :unsure:
    Jeg har til gode å finne noe som er bedre innpakket enn Nottingham-spilleren min var, men de pakker vel for å levere til sin kunde, ikke for at han skal videreselge. ;) "pakkemanual" har jeg aldri sett noe som helst produkt komme med.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har til gode å finne noe som er bedre innpakket enn Nottingham-spilleren min var, men de pakker vel for å levere til sin kunde, ikke for at han skal videreselge. ;) "pakkemanual" har jeg aldri sett noe som helst produkt komme med.
    Salg er alternativet jeg står igjen med hvis jeg ikke klarer å pakke den ordentlig selv. "Må hentes og pakkes ned av kjøper mens selger bivåner det hele og nyter en iskald forfriskning".

    Kan ikke komme på hva akkurat nå, men jeg er litt sikker på at instruksjoner om pakking ikke er uvanlig på mange produkter. Og ikke minst er emballasjen utformet på en måte som gjør det nærmest intuitivt hvordan det skal ligge i emballasjen. Du vet, formstøpt isopor og sånn, kontra håndskjærte skumgummiplater.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg går med tanker om å anskaffe en ekstra arm til min Ace Spacedec. Er det noen som har montert 12" arm på denne spilleren?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går med tanker om å anskaffe en ekstra arm til min Ace Spacedec. Er det noen som har montert 12" arm på denne spilleren?
    Ikke jeg, men det skal vel ikke være noe problem. Du trenger et armbord for riktig arm, bare.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bare å handle et armbord og spesifisere lengde på og type arm.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fått på plass nytt armbort og Jelco sa750l.
    Jeg bestilte dette armbordet:

    Jeg lurer på om det har noe betydning om jeg monterer dette på høre side og flytter den eksisterende armbasen til venstre. For meg ser basene helt like ut. Så lenge pivot to senter blir korrekt så skulle vell ikke noe annet ha noe å si?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt korrekt, spiller ingen rolle. Standard armbord er såvidt jeg vet og har sett helt identiske, så jeg vet ikke helt hvorfor de selges som høyre og venstre.

    Ellers svarer den svært hyggelige Penny i kundesupport vanligvis svært kjapt på spørsmål.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Noen som har et forslag til en bra platestrammer til en Hyperspace?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn