I Sherwoodskogen - Nottingham Analogue Studios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    6.816
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det går bra Dazed, jeg er ikke så veldig tilhenger av blindtester uansett og tillegger langvarig lytting uten stress mye mer tillit. :)

Er jo inneforstått med treghetsmomentsprinsippet, lurer bare på om det virkelig er noe å hente når man går fra standard til heavy tallerken på en Ace Spacedeck f.eks. Det er jo bare snakk om å spinne en tallerken i en gitt hastighet uten annen friksjon enn det som finnes i lageret og diamanten på stiften. Hvor mye er nok? :)
    Tja...

Poenget er jo også at vibrasjoner fra motoren ikke skal forstyrre hastigheten. ...Men det endrer jo ikke spørsmålet.

Jeg vet ikke. Man "trenger" det nok ikke, men sånn er det jo med de fleste oppgraderinger vi gjør. :)

bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.417
    Sted
    Nedre Eiker
    For meg, inntil jeg eventuelt oppgraderer og opplever forskjellen selv, tror jeg det blir et følelsesstyrt valg om jeg hadde gjort det. Klarer ikke helt se at det rasjonelt skulle være stor forskjell, men magefølelsen, intuisjonen, whatever er helt med på at det kan ha noe for seg. Også ser det jo unektelig kult ut med en enda fetere tallerken enn det som er på standardutgaven. Å spille vinyl handler jo uansett litt om følelser på et eller annet plan uansett, så. :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    10.025
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    (-) men magefølelsen, intuisjonen, whatever er helt med på at det kan ha noe for seg.
    Monterte Heavy kit både på min tidligere Ace Space (Spacedeck) og min nåværende Space 294, og opplevde det som nevnes av andre her;
    svartere bakgrunn og tydeligere/bedre bassfundament.

Selvfølgelig ingen natt og dag forskjell - men nok til å gi godfølelsen....

/Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    10.025
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Ble så inspirert av videosnutten at jeg like godt skiftet olje jeg og. 2ml står det i instruksjonsboka.
    Deilig å få gjort! Sist jeg skiftet olje på Dais fikk jeg virkelig se kvaliteten på lageret - vel, litt flaks med å få den dønn i vater og - men jaggu ble friksjonen så liten at den dro seg selv i gang, holdt på slik en ukes tid, innmari morsomt å se!

/Morten

Lazarus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Antall liker
    482
    Enig Lagga, en god følelse. Sjekket hastigheten etter oljeskift og måtte justere bitte litt. Skal ta en ekstra runde og sjekke at kverna står 100 % (110% :rolleyes: ) i vater. Takk for tipset :D

177732DA-9F9D-4253-B2AB-F724361AF033.jpg

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Som evig medlem av den gjeve Nottingham klubben må jeg melde inn at jeg har byttet ut Interspace.
    Oppgraderingen ble til en Ace space med heavykit og Ace space arm.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta med 309'en over til det nye drivverket men jeg er glad for at jeg valgte å gå for en Nottingham arm.

Nå vet jeg ikke hvordan Ace space spilleren og 309 komboen hadde vært, men det hele ble en veldig positiv forandring og jeg er nokså sikker på at Ace Space armen er med å dra i den retningen jeg liker musikken presentert.

IMG_20200710_000258597.jpg

IMG_20200710_000217089.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    10.025
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Denne kombinasjonen har jeg hatt, gratulerer!
    Du har mye glede i vente :)
    /Morten

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Takk for det Morten 🙂
    Jeg fikk bare såvidt koblet den opp og spilt noen få låter seint på kvelden før jeg måtte avgårde på jobb en periode.
    Kjenner jeg gleder meg til å komme hjem for å spille.. Eiergleden er stor!
    Jeg har Pro-Ject speedbox også som substitutt for wave mechanic, men den er ikke koblet opp enda. Racket er fullt og det må på en hylle til😊

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Har lest igjennom tråden men vet ikke helt om jeg fant ut hvordan skille henholdsvis 9 & 10" Ace Space armene fra hverandre, dvs finne ut hvilken jeg har.
    Der SER ut som en nitommer men jeg er ikke sikker.

Er det noen som har en av armene og vil gjøre seg bryet med å måle fra arm pivot point til tuppen/spissen av headshell?

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har funnet utav at det er en Ace Space 10" arm som står på spilleren så da er alt hunky dory😊

Mongo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Antall liker
    45
    Har begge - spiller like bra begge!

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Supert det Cash 63:)
    I pdf står det monteringsavstand mener jeg?
    Jeg er viss på at det skal være ti toms arm jeg har, da den ble solgt med Ace Spacedeck fra Endpoint har jeg nå funnet ut.

Jeg er ikke hjemme for tiden for å sjekke, men det er vel snakk om at 10" fra Nottingham ikke er akkurat det målet, men nærmere 9.5?

Uansett greit om du måler Cash, så kan vi sammenligne de to. Det er grei info å ha på plass i tråden:)

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Jo, det stemmer Dazed. Effektiv lengde står.
    På 10" Ace Space skal det være 237.5mm.
    Trodde Interspace armen var 9", men ser den også er oppgitt med samme lengde som Ace Space.
    Lengden måles fra opplagringspunkt til spissen av headshell, eller midt i sporet for pu?

Cash 63

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    11.064
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Supert det Cash 63:)
    I pdf står det monteringsavstand mener jeg?
    Jeg er viss på at det skal være ti toms arm jeg har, da den ble solgt med Ace Spacedeck fra Endpoint har jeg nå funnet ut.

Jeg er ikke hjemme for tiden for å sjekke, men det er vel snakk om at 10" fra Nottingham ikke er akkurat det målet, men nærmere 9.5?

Uansett greit om du måler Cash, så kan vi sammenligne de to. Det er grei info å ha på plass i tråden:)
    Jeg måler 229 fra lagringspunkt til spiss headshell. Om noen trenger en 9" Ace Space så si fra denne går for en hyggelig pris.

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Jeg hadde Interspace med SME 309 og Soundsmith the Voice pu og har akkurat fått meg Ace Spacedeck m/heavy kit og Ace Space arm, samme pu.

Fikk såvidt hørt noen få låter kvelden før jeg måtte reise på jobb, men den nye kombinasjonen låter crispere og med mere detaljer synes jeg at jeg la merke til.
    Jeg må nesten bli bedre kjent med den nye riggen før jeg kan komme med litt mere info..

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    953
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    2
    Har samme spiller, så må jo bare gratulere med verdens beste vinylavspiller! Mangler dog heavy kit.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    2.094
    Torget vurderinger
    1
    Nottinghamdrivverka er glimrande, alle saman. Men kva meiner eigentleg eigarane av desse ACE-armane? Sånn heilt ærleg?

Ikke godt å si. Har ikke prøvd andre armer på Nottingham. Men jeg synes det er fornuftig å bruke karbonfiber i ei arm...og det låter jo bra.

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    For meg så virker Nottingham armene å ha det meste gående for seg egentlig. Materialene de er laget av, alu og carbon, ingenting i veien med det.
    Unipivot, kan man egentlig trå galt med ei slik opplagring for å gjengi informasjonen på plata?
    Unipivot dog, er noe som mange forbinder med noe dingel å holde på med og jeg tror armene til Nottingham fort kan bli valgt bort i utgangspunktet med tanke på det, men, disse armene kan ikke sammelignes med følelsen ved å håndtere unipivot armer på generelt grunnlag.
    Håndteringen av disse armene er, om man ikke visste hvilken opplagring det var på forhånd forbausende lik en arm med gimbal lager.

Ser man bort fra hva armen er laget av og opplagring det så er det jo hvordan designet presterer som betyr noe til slutt. Jeg finner fint lite tester av Nottingham sine armer men de diskuteres i forum rundt omkring..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    6.816
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det stemmer Dazed. Effektiv lengde står.
    På 10" Ace Space skal det være 237.5mm.
    Trodde Interspace armen var 9", men ser den også er oppgitt med samme lengde som Ace Space.
    Lengden måles fra opplagringspunkt til spissen av headshell, eller midt i sporet for pu?
    Effektiv lengde er monteringsavstand (spindel til opplagringspunkt) pluss overheng, så fra senter av lageret til nålespissen, mao.

Det er verdt å nevne at overhenget varierer med geometrien man velger å justere etter, men NAS opererer med 15mm.

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    16
    Da skal det være full kontroll på mål og armer🙂👍

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.174
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Eg har eigentleg gjeve opp unipivoterande armar. Av karbonarmar har eg ein Black Widow (verdas lettaste serieproduserte arm) som ikkje er unipviot. Men eg skulle likt å prøve min Kuzma 313 tolvtommar på eit av dei betre Nottinghamdrivverka, og sett om lyden endra seg i høve min SSM Rimdrive med supertallerken.

Jonas_H

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2015
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken PU bruker du på Black Widow Arve, og hva synes du om armen?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.174
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Armen er veldig spesiell, og den lettaste som nokon gong har vore produsert. Einaste i nærleiken av like låg effektiv masse, er formula 4, som er på 4 gram. Black widow er 3 gram. Formula-armen er dessutan unipivoterande og ganske daldrete når han er udempa)

Eg har prøvd nokre pickupar på han, og naturleg nok er det dei med hysterisk komplianse (ADC, AKG) som sporar best/lettast. Det er altså svært umoderne pickupar som passar i armen, og etter mitt syn er det ikkje mange pickupar med komplianse over 30 som er verkeleg gode. Dette er noko eg berre trur, utan å ha prøvd ut særleg mange høgkompliante pickupar dei siste 20 åra. Men det finnest godbitar....
    Eg har ikkje tenkt å montere Black Widow på min noverande platespelar. Det vert for mykje styr. I staden vil eg på sikt prøve å montere armen på ein annan spelar (kanskje ein Technics SL150, har svært gode erfaringar Technics/BW tidlegare) og utforske høgkompliante pickupar. Men det er eit smalt felt, og nesten ikkje aktuelle testobjekt. Dessutan er det eit mareritt å skifte pickup på BW - tynnaste leidningar eg har sett, og stor sjanse for å rive dei av om du ikkje er fjellstø på handa.
    Elles veit eg om ein aktuell pickup som kan leve godt i denne armen og som har svært god lyd; Shure V15II.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn