I Sherwoodskogen - Nottingham Analogue Studios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hadde Interspace med SME 309 og Soundsmith the Voice pu og har akkurat fått meg Ace Spacedeck m/heavy kit og Ace Space arm, samme pu.

    Fikk såvidt hørt noen få låter kvelden før jeg måtte reise på jobb, men den nye kombinasjonen låter crispere og med mere detaljer synes jeg at jeg la merke til.
    Jeg må nesten bli bedre kjent med den nye riggen før jeg kan komme med litt mere info..
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har samme spiller, så må jo bare gratulere med verdens beste vinylavspiller! Mangler dog heavy kit.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nottinghamdrivverka er glimrande, alle saman. Men kva meiner eigentleg eigarane av desse ACE-armane? Sånn heilt ærleg?

    Ikke godt å si. Har ikke prøvd andre armer på Nottingham. Men jeg synes det er fornuftig å bruke karbonfiber i ei arm...og det låter jo bra.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    For meg så virker Nottingham armene å ha det meste gående for seg egentlig. Materialene de er laget av, alu og carbon, ingenting i veien med det.
    Unipivot, kan man egentlig trå galt med ei slik opplagring for å gjengi informasjonen på plata?
    Unipivot dog, er noe som mange forbinder med noe dingel å holde på med og jeg tror armene til Nottingham fort kan bli valgt bort i utgangspunktet med tanke på det, men, disse armene kan ikke sammelignes med følelsen ved å håndtere unipivot armer på generelt grunnlag.
    Håndteringen av disse armene er, om man ikke visste hvilken opplagring det var på forhånd forbausende lik en arm med gimbal lager.

    Ser man bort fra hva armen er laget av og opplagring det så er det jo hvordan designet presterer som betyr noe til slutt. Jeg finner fint lite tester av Nottingham sine armer men de diskuteres i forum rundt omkring..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det stemmer Dazed. Effektiv lengde står.
    På 10" Ace Space skal det være 237.5mm.
    Trodde Interspace armen var 9", men ser den også er oppgitt med samme lengde som Ace Space.
    Lengden måles fra opplagringspunkt til spissen av headshell, eller midt i sporet for pu?
    Effektiv lengde er monteringsavstand (spindel til opplagringspunkt) pluss overheng, så fra senter av lageret til nålespissen, mao.

    Det er verdt å nevne at overhenget varierer med geometrien man velger å justere etter, men NAS opererer med 15mm.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Da skal det være full kontroll på mål og armer🙂👍
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har eigentleg gjeve opp unipivoterande armar. Av karbonarmar har eg ein Black Widow (verdas lettaste serieproduserte arm) som ikkje er unipviot. Men eg skulle likt å prøve min Kuzma 313 tolvtommar på eit av dei betre Nottinghamdrivverka, og sett om lyden endra seg i høve min SSM Rimdrive med supertallerken.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken PU bruker du på Black Widow Arve, og hva synes du om armen?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Armen er veldig spesiell, og den lettaste som nokon gong har vore produsert. Einaste i nærleiken av like låg effektiv masse, er formula 4, som er på 4 gram. Black widow er 3 gram. Formula-armen er dessutan unipivoterande og ganske daldrete når han er udempa)

    Eg har prøvd nokre pickupar på han, og naturleg nok er det dei med hysterisk komplianse (ADC, AKG) som sporar best/lettast. Det er altså svært umoderne pickupar som passar i armen, og etter mitt syn er det ikkje mange pickupar med komplianse over 30 som er verkeleg gode. Dette er noko eg berre trur, utan å ha prøvd ut særleg mange høgkompliante pickupar dei siste 20 åra. Men det finnest godbitar....
    Eg har ikkje tenkt å montere Black Widow på min noverande platespelar. Det vert for mykje styr. I staden vil eg på sikt prøve å montere armen på ein annan spelar (kanskje ein Technics SL150, har svært gode erfaringar Technics/BW tidlegare) og utforske høgkompliante pickupar. Men det er eit smalt felt, og nesten ikkje aktuelle testobjekt. Dessutan er det eit mareritt å skifte pickup på BW - tynnaste leidningar eg har sett, og stor sjanse for å rive dei av om du ikkje er fjellstø på handa.
    Elles veit eg om ein aktuell pickup som kan leve godt i denne armen og som har svært god lyd; Shure V15II.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Så er den nye riggen orntlig oppe å gå og troner med sin egen hylle øverst for å gjøre plass til pro-ject speedbox og Ear 834p riaa i racket.
    Fikk shinet opp racket litt i samme slengen😊

    Så.. Det ble snakket litt om Ace armer og hvordan de presterer. Jeg har fått litt tid foran anlegget siden utskiftningen av spiller og arm men ikke altfor mye.
    Jeg skal likevel prøve meg på en liten skildring av endringen og mine tanker rundt dette.

    Nå byttet jeg fra én platespiller/armkombo til en annen og får ikke kommentert armen isolert som sådan men siden endringen oppleves utelukkende som positiv så kan, selv om drivverket er bedre, armen ikke være ute å kjøre den heller.

    Lydbildet fra Ace Spacedeck med Ace Space armen tegnes nå opp med litt finere pensel enn hva det gjorde med Interspace og Sme 309 og det er mere attack samt "raskere". Bedre PRAT med andre ord.
    Med dette følger mere luft rundt instrumenter og en mere definert diskant og bass.

    Jeg lurte først på om det var mere kropp i den gamle komboen (spesielt i bassområdet) men tror det kan være snakk om heller at det ikke var så stramt som det kunne ha vært, hvis det gir mening.

    Så langt er jeg veldig godt fornøyd, og det gir meg litt ekstra eierglede at jeg gikk for en fullblods Nottingham kombo i stedet for å ta SME armen med videre. Forandring fryder🙂

    IMG_20200729_224359542.jpg

    IMG_20200729_224327807.jpg

    IMG_20200729_224104312.jpg
     
    Sist redigert:

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Hei, noen som vet effektiv masse til ACE Anna 12? Står ingenting i manualen, som er svært knapp, eller på NAS sine nettsider. Finner ikke noe på www heller :unsure:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nottingham Analogue er erfaringsmessig svært raske til å svare på spørsmål og Penny i "resepsjonen" er selve inkarnasjonen av vennlighet og hjelpsomhet.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Takk Arve! Fant du svaret på nett, har du kanskje en link?
    Enig JMM, Penny er Dronningen av hjelpsomhet og service. Tenkte bare jeg skulle sjekke med menigheten her inne først ;)
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Grunnen til at jeg spør er at jeg skal plassere ut en vdh Frog Gold og en Benz LP på henholdsvis Anna og 4point 9tommer (13g). Hvilken skal hvor, tar gjerne innspill.
    C42099FE-FFC3-4D8F-9670-4FBFF0BF6A2A.png
    D397C735-4511-48AB-B955-6DC1412CE5D4.jpeg
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del tror jeg det blir mye hipp som happ, men også at eneste måte å finne svaret er å prøve begge kombinasjoner. Min erfaring er at jo bedre armen er, jo mindre viktig er det å følge den tradisjonelle resonanstabellen slavisk. Spesielt gitt at tabellen baserer seg på data fra 50-tallet og at målinger fra i dag utvetydig viser at den har liten praktisk verdi.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg tippar 4pointen er beste alternativet for begge pickupar. VdH etter mine erfaringa likar seg normalt best i ein (relativt) lett, lang (eller tangential) arm. LP greier seg glimrande i fleire (kvalitets)armar, og er etter måten mindre kritisk til arm, berre lagringa er god.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Armen er veldig spesiell, og den lettaste som nokon gong har vore produsert. Einaste i nærleiken av like låg effektiv masse, er formula 4, som er på 4 gram. Black widow er 3 gram. Formula-armen er dessutan unipivoterande og ganske daldrete når han er udempa)

    Eg har prøvd nokre pickupar på han, og naturleg nok er det dei med hysterisk komplianse (ADC, AKG) som sporar best/lettast. Det er altså svært umoderne pickupar som passar i armen, og etter mitt syn er det ikkje mange pickupar med komplianse over 30 som er verkeleg gode. Dette er noko eg berre trur, utan å ha prøvd ut særleg mange høgkompliante pickupar dei siste 20 åra. Men det finnest godbitar....
    Eg har ikkje tenkt å montere Black Widow på min noverande platespelar. Det vert for mykje styr. I staden vil eg på sikt prøve å montere armen på ein annan spelar (kanskje ein Technics SL150, har svært gode erfaringar Technics/BW tidlegare) og utforske høgkompliante pickupar. Men det er eit smalt felt, og nesten ikkje aktuelle testobjekt. Dessutan er det eit mareritt å skifte pickup på BW - tynnaste leidningar eg har sett, og stor sjanse for å rive dei av om du ikkje er fjellstø på handa.
    Elles veit eg om ein aktuell pickup som kan leve godt i denne armen og som har svært god lyd; Shure V15II.
    Takk for svar, så det ikke før nå :)

    Har lest at noen har testet armen med PU med mer "normal" compliance med godt hell (ved bruk av ekstra vekt på PU shell), og hadde vært interessant å teste dette. Tror du det har noe for seg, eller er det døfødt?

    På forhånd beklager for å besudle Nottinghamtråden med annet prat :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Bare en kjapp tur innom for å erklære meg som rykende fersk venn. Må justere litt bedre og la riaa få varme seg opp litt mer før jeg gjør meg opp en mening om lyden. Men måtte bare ta et bilde av skjønnheten. Den vinner jo allerede før man hører lyden, etter min mening.

    (Og nei, jeg skal ikke ha bronsefarget puck oppå, men det var den eneste jeg fant i farten)

    A97F5E53-504C-4192-A42A-F37A8FE9F458.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Med ein sånn rigg kan ein ikkje vere anna enn lukkeleg! Gratulerer!
    Takk. Kjenner på en god del lykke, akkurat nå :)

    Det kommer ikke så godt frem på bildet, men for de som lurer: Spacedeck med heavy duty kit, ekstern psu og to armer; Ace Space arm og Audio Origami R250. Begge 9 tommer.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Velkommen til klubben! Nå er det bare å spinne den i gang lene seg tilbake og nyte vinylen som aldri før!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hva effekten av dette heavy duty kitet?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Bare en kjapp tur innom for å erklære meg som rykende fersk venn. Må justere litt bedre og la riaa få varme seg opp litt mer før jeg gjør meg opp en mening om lyden. Men måtte bare ta et bilde av skjønnheten. Den vinner jo allerede før man hører lyden, etter min mening.

    (Og nei, jeg skal ikke ha bronsefarget puck oppå, men det var den eneste jeg fant i farten)

    Vis vedlegget 674964
    Varme lykkeønskninger fra Gausdal. Samme spiller som meg, men har ikke heavy duty kit. Tror ikke møbelet mitt tåler stort mer:)
    Som du investerer! Vi har/hadde vel samme høyttaler også, men skimter ikke Harbeth der borte...? Og AN-bokser så langt øyet rekker😁
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Grattis Atle:)(y) Om jeg ikke ser helt feil ut av bildet? så skal motorhuset justeres ner drivreimen står på 33rpm og øverste rillen, lyfter du reimen til 45rpm og ikke kan kan gjøre det samme på tallerken drar den skeivt. Jeg hade det problemet på nederste sporene på tallerken og reimen gikk av tallerken.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Varme lykkeønskninger fra Gausdal. Samme spiller som meg, men har ikke heavy duty kit. Tror ikke møbelet mitt tåler stort mer:)
    Som du investerer! Vi har/hadde vel samme høyttaler også, men skimter ikke Harbeth der borte...? Og AN-bokser så langt øyet rekker😁
    Harbethene er borte, og det er for godt. Savner dem ikke i det hele tatt ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hva effekten av dette heavy duty kitet?
    Det må andre svare på. Jeg har kun prøvd med det. Men jeg vil anta at det handler om redusert vibrasjon og dermed lavere bakgrunnsstøy.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Erfarne Nottinghammere; hva bruker dere som platematte, eller bruker dere i det hele tatt platematte på spillerne deres? På min ligger det en veldig lett, skumgummiaktig matte. Leste et sted at Nottingham-spillerne var ment å være uten matte. Men heavy duty tallerkenen har en ganske grov overflate og det frister ikke så mye å legge platene rett på. Hva sier folket?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Da snakker vi slik, ikke sant?:

    1983CEB6-CA43-48FF-B02F-2B9178305289.jpeg


    Viser seg at det opprinnelig lå en ru plate oppå her igjen, med den myke matten på toppen:

    33D05D13-EA55-462C-9446-A47A9B3CD9C0.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn