I morgen går dørklokka varm - Halloween

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.438
Sted
Trondheim
Det er vel først og fremst kravmentaliteten jeg reagerer på. "Gi oss noe, ellers skal vi straffe deg" - den tankegangen har jeg ikke noe til overs for. Ja, selvfølgelig forandrer ting seg, og det vi gjorde da vi var små passer ikke nødvendigvis inn i dagens virkelighet, men dette har med holdninger å gjøre, og hva slags holdninger vi skal oppmuntre til.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
otare skrev:
"Gi oss noe, ellers skal vi straffe deg"
Riktignok sier ungene "knask eller knep", men det jeg oppfatter er "Se, vi har kledd oss ut. Har du snop til oss?" Mulig jeg er heldig med nabolaget, men alt jeg ser er blide unger som har det moro, og føler meg slett ikke truet eller stilt krav til.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
En dag fri for politisk korrekthet synes jeg det er greit å unne de små, og de synes det er morsomt.
Vi liker jo også å ta oss en frisk fest, uten at det akkurat oppmuntrer til gode holdninger.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
På 1700-tallet var julebukken blitt en skremmende, nærgående skikkelse, som ofte krevde mer enn litt godteri. Han dukket opp plutselig i selskapet, og selv om alle visste at det bare var en kjenning som hadde kledd seg ut med hode og horn, var det en truende skapning som skremte barna, og til og med «kunne gjøre fruentimmere med barn, uten at de visste det».

http://no.wikipedia.org/wiki/Julebukk

Kanskje like greit med disse utkledde barna som bare vil ha litt godteri? ::)
Ellers er nok jeg - som Dazed - heldig med nabolaget. ;)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.438
Sted
Trondheim
Vi er ikke blitt utsatt for noe hos oss heller. Så at ungene gjør så mye galt er jeg ikke så redd for. Men det er bare enda en liten "skikk" som forteller barn at de har krav på noe, og at man ikke skal yte noe for å få det.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
73
Resten av året lærer vi barna at de ikke skal ta imot godteri fra fremmede, men nå oppsøker barna fremmede og ber om godteri :mad:

Jeg er usikker på om han som ble kaldt monsteret fra Bergen fremdeles "soner" i nabolaget, for han må det jo være julaften hver gang det dukker opp små barn på dørstokken.......

http://www.ba.no/nyheter/article1796047.ece

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Morsomt, ;D ;D ;D ;D ;D
Halloween altså.. dere gamle kara får ha meg unnskyldt altså ::)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.785
Torget vurderinger
1
Et år var jeg godt forberedt. Tok på meg en gammel slåbrokk og hatt. Slukket lyset i gangen. Hadde iPod/PAL stående på gulvet med åpninga på Thriller når jeg lukket opp døra, og så kom introen fra Black Sabbath med kirkeklokker og tunge riff. Da var det ei av småjentene som nesten begynte å grine før hun la på sprang. (Alle fikk godteri etterpå).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det dummeste med Halloween er at vi må kaste godteriet barna har fått og gi dem noe som ikke er full av mugg og utløpsdato fra forrige årtusen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.740
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
Super skrev:
Dessuten får de diabetes hvis de ikke legger om stilen.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Som overvektig er man mer disponert for diabetes type 2, men det er ikke påvist noen sammenheng mellom inntak av sukker og utvikling av diabetes.

Mvh.

Diabetiker i over 33 år.
Er det ikkje? Verkeleg?

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Næmen, så synd det er på dere gamle altså... ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Audiophile-Arve skrev:
Dazed skrev:
Super skrev:
Dessuten får de diabetes hvis de ikke legger om stilen.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Som overvektig er man mer disponert for diabetes type 2, men det er ikke påvist noen sammenheng mellom inntak av sukker og utvikling av diabetes.

Mvh.

Diabetiker i over 33 år.
Er det ikkje? Verkeleg?
Det er vel påvist en sammenheng, men arv og vekt har en sterkere sammenheng.

"Den såkalte vestlige dietten er forbundet med en klar økt forekomst av diabetes type 2. Det som kjennetegner en slik diet er høyt inntak av kjøtt, melkeprodukter med høyt fettinnhold, alkohol, og sukkerholdige desserter og snacks. "

http://www.lommelegen.no/322773/%C5rsaker-til-diabetes-type-2

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ta godteriet til en av ungene som ringer på og lukk døren kjapt etterpå.

Ryktet går fort blant ungene.... Kjempeeffektivt! 8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
baluba skrev:
Men jeg hater denne tradisjonen, og savner den der de gjorde noe positivt istedenfor å true til seg godteriet. Før handlet det om å gjøre seg fortjent til det, nå handler det om at huseiere gjør seg fortjent til å slippe lett hærverk. ::)
Jeg har til gode å se eller høre om NOEN som har fått noen som helst ubehageligheter av å ikke ha Halloween-snop til ungene, og at små unger har moro av å kle seg, ringe på og rope "knask eller knep" klarer selv ikke jeg (og det sier litt) å irritere meg over.

Henger du opp en lapp om at du dessverre ikke har snop eller dessverre ikke vil ha besøk, eller for den del rett og slett ikke lukker opp, så går det sikkert bra.

I USA, der denne tradisjonen kommer fra, vet alle at der utelampene står på, vil de ha "Trick Or Treating", og der lampene er av, ringer man ikke på. Man burde få innarbeidet noe slikt herf også, kanskje.

Det som irriterer meg, men som heldigvis har forsvunnet der vi bor, er når det kommer en bande med 15-16-åringer med bæreposer og scream-maske og forventer gratis snop. ...Men hærverk har jeg tilgode å oppleve eller høre om her.

Utkledde og blide BARN som ha gjort seg flid med kostymene og skrudd opp forventningene synes jeg bare er koselg. ...Og jeg liker egentlig ikke unger engang. ;)
Jeg er litt forvirret nå. Her florerer det av innlegg fra folk som truer med å pusse kamphunder på barna, skremme livet av dem for å bli kvitt dem, og å forgifte godteriet med laksativer. Selv har til hensikt å ikke gjøre noen av delene, men når du trekker et resonnement ut av konteksten så fremstår det som om jeg har helt andre hensikter.

Riktignok er ordet hater altfor sterkt. Jeg mener vel egentlig missliker, noe jeg gjør selv om jeg har hjulpet guttungen med hans kostyme ved tidligere feiringer. Det eneste jeg gjør er å sette den nye tradisjonen opp mot den gamle som ble avløst, og det missliker jeg sterkt. Jeg missliker også at det ligger et kravelement i det, en totalt motsatt filosofi av julebukktradisjonen. Dette er prinsipielle standpunkter som jeg mener er sunne.

Så hvorfor har du valgt disse to setningene for å illustrere motvilje mot Halloween, når det finnes ekstreme uttalelser i fleng å ta av. Stemmer de kanskje på samme parti som deg, eller noe slik? Jeg opplever det som merkelig at akkurat de to setningene blir stående som de mest gretne for deg.

BT har forresten helt rett i det med arv og vekt. Av den grunn tester jeg meg selv med jevne mellomrom hos legen, for vi har tilfeller i familien, og fordi jeg ikke akkurat er anorektiker. Alle gjør lurt i å se på sin egen famile/slekts sykehistorie, for å finne ut om de er disponert for diabetes 2.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Gått ta banen, dere er gamle.. ;)
Ja, ja.....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Torja skrev:
Gått ta banen, dere er gamle.. ;)
Ja, ja.....
Bare fordi jeg ikke gidder å rulle to sigaretter til hvert barn som kommer? Nå får du pinadø gi deg! Vet du hva tobakk koster nå, og så skal jeg i tillegg ta dobbelt så mye arbeid med å rulle dem for dem? Kanskje jeg er lat, men gammel er jeg bare når jeg vil, og gniten er i alle fall ikke. Jeg bare forlanger litt egeninnsats fra barna som banker på døren. Hadde jeg røykt ferdigsigaretter så hadde det selvsagt stilt seg annerledes.

:mad:

O

Ole I

Gjest
otare skrev:
Vi er ikke blitt utsatt for noe hos oss heller. Så at ungene gjør så mye galt er jeg ikke så redd for. Men det er bare enda en liten "skikk" som forteller barn at de har krav på noe, og at man ikke skal yte noe for å få det.
Men de yter jo absolutt noe; de har jo kledd seg ut i mer eller mindre skrekkinngytende kostymer. Det er jo verdt en Nonstop eller to.....

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
artig dette, har hatt en del besøk her allerede, skålene er fyllt opp igjen, sies at ryktet har gått blandt barna at her er det godis å få og skikkelig grøss i form av bekledning utvendig, her brukes røykmaskiner , ghouls, troll og hekser
barna koser seg, verdt all bryet det ;D ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
ringte på her også.. Skremte de vekk med 15kg pulverapparat.. :)

Neida - koslig var det.

N

nb

Gjest
Hører det springer litt unger rundt i nabolaget, men siden ringeklokken min er ute av funksjon for tiden pga husrenovering så merker jeg neppe særlig til dette.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå blir vi endelig kvitt karamellene vi skulle selge for turnforeningen, som ingen ville ha.

Minstepoden på ett år ble ikke redd når jeg jeg hadde på skummel maske, men når han senere fant den liggende på benken ble det hyling...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Foresten har et nesten uåpnet "påskeegg".. Sjokoladen er vel blitt hvit men sikkert ok å gi bort :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
bambadoo skrev:
Foresten har et nesten uåpnet "påskeegg".. Sjokoladen er vel blitt hvit men sikkert ok å gi bort :)
Det er dårlig gjort.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Enig, BT. Behold egget, bambadoo. Finn heller noen knaskerøtter i kjøleskapet. Da blir du bare den nerdete helsefreaken i nabolaget, ikke FREAKEN.

Ole I skrev:
otare skrev:
Men de yter jo absolutt noe; de har jo kledd seg ut i mer eller mindre skrekkinngytende kostymer. Det er jo verdt en Nonstop eller to.....
Tja, yter og yter. Det er ikke skrale kravene som stilles til ytelsen når 99 prosent går i et ferdig kostyme mamma har kjøpt på Nille.
Noen har fått noen stifter med teatersminke i tillegg. Det blir litt som å forsøke å krangle til seg førerkortet hos biltilsynet basert på antall timer med PS3.

T

TT.

Gjest
Har ikke hatt noen på døra enda. Kanskje de har lest hva jeg har skrevet i denne tråden? ;D

Da blir masse godis på jobben i morra.

O

Ole I

Gjest
baluba skrev:
Enig, BT. Behold egget, bambadoo. Finn heller noen knaskerøtter i kjøleskapet. Da blir du bare den nerdete helsefreaken i nabolaget, ikke FREAKEN.

Ole I skrev:
otare skrev:
Tja, yter og yter. Det er ikke skrale kravene som stilles til ytelsen når 99 prosent går i et ferdig kostyme mamma har kjøpt på Nille.
Noen har fått noen stifter med teatersminke i tillegg. Det blir litt som å forsøke å krangle til seg førerkortet hos biltilsynet basert på antall timer med PS3.
Synes ikke det. Minner om julebukk (hvor foreldre også står for utkledningen) men uten at ungene prøver å synge På låven sitter nissen...... og hverken treffer tonene og/eller kan teksten.
Da er det grei nok ytelse at de vet hva de skal si...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Halloween kan brukes til så mangt. Foreks. trene hunden Nemo til å ikke bjeffe når det ringer på.
Og her kommer ingen ut med snacks til barna. Sorry kids :D

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Digger Halloween jeg. En god del naboer gjør ikke. Løst med en gedigen Halloweenfest for unga i stedenfor å reke rundt til dem som ikke liker det. Da festen går på rundgang så har vi samlet oss ganske mange esker med rekvisita som brukes og den inneholder alt fra gravstøtter i hagen til en del rekvisita som er handlet inn fra min tid i Boston osv.

T

TT.

Gjest
TTmania skrev:
Har ikke hatt noen på døra enda. Kanskje de har lest hva jeg har skrevet i denne tråden? ;D

Da blir masse godis på jobben i morra.
Skulle aldri ha sagt det. Ringte rett etter på døra.
Tre utkledde smågutter væpnet med øks! :eek:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ole I skrev:
baluba skrev:

Ole I skrev:
otare skrev:
Synes ikke det. Minner om julebukk (hvor foreldre også står for utkledningen) men uten at ungene prøver å synge På låven sitter nissen...... og hverken treffer tonene og/eller kan teksten.
Da er det grei nok ytelse at de vet hva de skal si...
Jeg skal ikke ytre meg om din barndom, men i vårt nabolag så raidet vi loftet uten våre foreldre. Selvsagt ba vi om tillatelse til å bruke det vi fant, men det var stort sett greit. Litt leppestift på kinnene og kajal til fregner, så var det gjort. Det siste fikk vi hjelp til da vi var veldig små, men noen av oss var heldige nok til å ha eldre søsken. Det var gjerne et samarbeid mellom små, store og bittesmå barn i gamle dager. Jada, vi har vel fått det slått fast av vi er gamle nå, eller?

Mindre familier, lite kontakt med andre barn og foreldre som syr puter under armene på barna sine, er kanskje en delforklaring?
Nei, jeg tror fortsatt det hovedsaklig er handelsstanden, og foreldre som slipper å engasjere seg mer enn å bruke tre hundre kroner på et kostyme.
Det er nok en del av hele komplekset med flatskjerm, PS og dvd på barnerommet. De betaler seg ut av stresset med dette. Men ingen skal i alle fall få overbevise meg om at dette er like bra som vår egen (nå døde) tradisjon var.

Jeg kan forresten enkelt forstå at folk som har bodd i statene liker Halloween. De har jo opplevd the real deal, og kan ha et nostalgisk forhold til det.
TT blir skremt av bittesmå øksemordere utenfor døren. Er det ingen som har sympati med de traumene han har blitt påført i kveld?

O

Ole I

Gjest
Min sammenligning med julebukk gikk på dagens unger med dagens foreldre. Litt uinteressant hvordan du og jeg ordnet oss for å kle oss ut og få oss hver vår appelsin og en kakemann way back in the 60's :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
En uting hele halloween syns jeg.

Hørte de utafor her på lørdag, åpna jeg? Nei. To ganger prøvde de og bemektige seg inngang.

Men de var hos søstra mi litt lenger ned i gata. De kom i tre puljer.

Siste gangen fikk de beskjed at nå var det ikke mer godter igjen.

Da lurte de frekke jævlene på om de kunne få penger istedet. Juling skulle de hatt.
.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.885
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Små forhold her på bygda.
Alle har vært på Nille/Ringo/Brio og kjøpt utstyr, alle lar seg "skremme" av de søte små de kjenner så godt, og ungene synes det er kjempegøy at vi blir "skremt". I tillegg har de gledet seg i ukevis. Og så godteri på en mandag, da!

Der jeg vokste opp gikk vi "Lussi" (e. Santa Lucia) 13/12. Veldig likt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Det var bedre når barna gikk julebukk. Sto høflig på trappa, fikk en appelsin på deling, og sprang gledesstrålende til neste hus.

Det har jeg sjøl vært med på. Fikk tilogmed en pepperkake en gang. Det var tider det, uskyldens tider.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
rolfozzy skrev:
Det var bedre når barna gikk julebukk. Sto høflig på trappa, fikk en appelsin på deling, og sprang gledesstrålende til neste hus.

Det har jeg sjøl vært med på. Fikk tilogmed en pepperkake en gang. Det var tider det, uskyldens tider.
Dette er ikke "du vet du er gammel når..." tråden ;)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
sålangt passert ca 50 unger innom her, alle har oppført seg, nytt undeholdningen og gått fornøyde videre
mange koselige foreldre ute og går sammen med barna au, trivelig kveld sålangt

Topp Bunn