baluba skrev:
Men jeg hater denne tradisjonen, og savner den der de gjorde noe positivt istedenfor å true til seg godteriet. Før handlet det om å gjøre seg fortjent til det, nå handler det om at huseiere gjør seg fortjent til å slippe lett hærverk. :
Jeg har til gode å se eller høre om NOEN som har fått noen som helst ubehageligheter av å ikke ha Halloween-snop til ungene, og at små unger har moro av å kle seg, ringe på og rope "knask eller knep" klarer selv ikke jeg (og det sier litt) å irritere meg over.
Henger du opp en lapp om at du dessverre ikke har snop eller dessverre ikke vil ha besøk, eller for den del rett og slett ikke lukker opp, så går det sikkert bra.
I USA, der denne tradisjonen kommer fra, vet alle at der utelampene står på, vil de ha "Trick Or Treating", og der lampene er av, ringer man ikke på. Man burde få innarbeidet noe slikt herf også, kanskje.
Det som irriterer meg, men som heldigvis har forsvunnet der vi bor, er når det kommer en bande med 15-16-åringer med bæreposer og scream-maske og forventer gratis snop. ...Men hærverk har jeg tilgode å oppleve eller høre om her.
Utkledde og blide BARN som ha gjort seg flid med kostymene og skrudd opp forventningene synes jeg bare er koselg. ...Og jeg liker egentlig ikke unger engang.