HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ser at Hypex har kommet med en ny forsterkermodul som ser svært lovende ut. Bl.a er den stabil helt ned i 2 ohm (350W/8ohm , 650W/4ohm, 1200W/20hm). Den markedsføres som deres beste til nå. Svært fristende å prøve ut denne. Anbefaler å lese "whitepaperet".

    Forøvrig ser det ut til at den DAC/Pre/crossover++ modellen (DLCP Digital Loudspeaker Correction Platform)de holder på med ser ut til å dra i langdrag.

    http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=89

    E
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette var en hyggelig melding fra Hypex-linken:
    Hypex owes much to the DIY community for support and feedback, so to those eager to discover Ncore for themselves: keep your eyes open in the fourth quarter of 2011!
    White-paperet tyder forresten på at Bruno Putzeys fortsatt er seg selv:
    Early class D prophets foresaw that future amplifier generations would be running at much higher switching frequencies and switch very fast. They were good prophets because as such people always do, they got it totally wrong.
    Edit: Spec-sheet for NC1200 ser også rimelig bra ut, for å si det mildt. Det er ikke så veldig mange forsterkere som kommer i nærheten av de forvrengningsmålingene. Tilnærmet bare andre- og tredjeordens forvrengning, andreordens høyest, men nede ved -123 dB ved 1 W i 8 ohm. Intermodulasjonsforvrengningen er tilsvarende. Jeg tror ikke jeg har sett noen annen forsterkerprodusent oppgi en IMD-måling ved 400 W i 4 ohm. De målingene som finnes ser ikke slik ut, for å si det mildt:



    Til sammenligning er dette intermodulasjonsforvrengningen i en Halcro DM88 Reference, formodentlig en av verdens beste forsterkere. Første sidebånd er 15 dB høyere enn i Hypex'en...


    Her er en Accuphase M-2000 og en Electrocompaniet AW400 også, med det samme vi driver og sammenligner:




    Hvis man går gjennom målingene punkt for punkt, kan det se ut til at den nye Hypex'en nærmest grisebanker Halcro DM88 Ref og diverse andre top-of-the-line-forsterkere på alle måleparametre.
    http://www.hypex.nl/docs/nc1200%20folder%20web.pdf
    http://www.stereophile.com/content/halcro-dm88-reference-monoblock-power-amplifier-measurements
    http://www.stereophile.com/content/accuphase-m-2000-monoblock-power-amplifier-measurements
    http://www.stereophile.com/content/luxman-b-1000f-monoblock-power-amplifier-measurements
     

    Vedlegg

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Virker lovende dette for en D-class forsterker. Kan være noe og tenke på ved neste prosjekt. Hvis man da kan bygge dem inn i høyttalerkassen.Så få frigjort noe plass rundt omkring. skal bli spennende og se på om noen setter igang ;D mvh Guit
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke bare lovende til å være klasse D, men et seriøst bud på å levere verdens beste audioforsterker. De målingene er sjokkerende gode, og den er like god gjennom hele frekvensbåndet og uten å la seg affisere av lastimpedans. Spent på hva den vil koste som DIY, og om de også kommer med mindre utgaver.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Til sammenligning er dette intermodulasjonsforvrengningen i en Halcro DM88 Reference, formodentlig en av verdens beste forsterkere.
    Halcro er god på pris og bling faktor.

    Sitter forøvrig her og sammenligner Hypex UcD400HG med HxR og IcePower 125ASX2. De låter ikke likt. det er i alle fall sikkert.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    blindlemon skrev:
    orso skrev:
    Ble du sugen på oppgradering alt?

    Ble ferdig med monoblokkene mine i dag, superfornøyd!
    Ja, noe slikt. Har jo ganske nylig anskaffet meg Hypex. Litt kjipt at det da kommer nye toppmoduler rett rundt hjørnet. Men, men. Får håpe de nye blir så dyre at jeg ikke råd til de. ;D

    Forøvrig er Hypex og en klasse D modul fra Abletec det beste jeg har prøvd til dags dato. Jeg er klasse D forelsket. Klasse A er vel det eneste jeg ville ha vurdert istedet, men da får man jo varmeovner med på kjøpet.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hadde vært moro om Hypex klarte å lage en forsterker som slo de til 20-30-40-50 ganger prisen og dermed snudde hifi- verdenen på hodet, men vi får vel aldri se en seriøs sammenligningstest noen gang.

    Forresten kan Edge`n fungere fint som varmeovn, også. Selv om den kanskje ikke er "ekte" klasse A. Der slår den i hvert fall Hypex.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk beskrivelse i pkt 7 i det «white paperet»: «Reviewers, prepare yourselves: ... If you want to wax lyrically about all the different sonic colours and textures amplifiers can add to the listening experience, there’s not much to say. If you want to forget completely that you’re listening to an amplifier, how it’s made and how it works and instead you just want to get sucked into the music, this amp is for you.»

    mvh
    KJ
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Og slik reklame har jo aaaaaldri vært skrevet om noe produkt før ;D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det har lenge eksistert billige klasse D forsterker som grisebanker mange dyre og eksotiske effekttrinn.

    Jeg tipper at denne forsterkeren vil bli møtt med de samme motargumentene som vi har sett tidligere mot klasse D - spesielt hvis den er så bra som spesifikasjonene tyder på. Slik er nå engang denne hobbyen ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Og slik reklame har jo aaaaaldri vært skrevet om noe produkt før ;D
    Vel, det har det nok, men et sånt sett målinger har ihvertfall jeg aldri sett før. Du burde heller glede deg over det som står nederst på side 5 i white paper'et. ;)
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    orso skrev:
    Asbjørn skrev:
    Til sammenligning er dette intermodulasjonsforvrengningen i en Halcro DM88 Reference, formodentlig en av verdens beste forsterkere.
    Halcro er god på pris og bling faktor.
    Er de? Det er vel ikke så mye bling med Halcro. De er dyre og de er velkonstruerte. Har du noensinne opplevd Halcro eller er det bare negativ hinting mot kostbare produkter? Hadde ikke du og jeg tjent altfor mye penger hadde ikke mangfoldet vært så stort, men det er jeg glad for.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis den er så god som den viser til ved målinger, så må bransjen begynne og våkne ;D mvh. Guit
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bx skrev:
    Det har lenge eksistert billige klasse D forsterker som grisebanker mange dyre og eksotiske effekttrinn.

    Jeg tipper at denne forsterkeren vil bli møtt med de samme motargumentene som vi har sett tidligere mot klasse D - spesielt hvis den er så bra som spesifikasjonene tyder på. Slik er nå engang denne hobbyen ;D
    Et stort problem er at de fleste audiofile ikke har god nok frekvensrespons eller gode nok høyttalere til at nøytrale forsterkere blir likt. Så da kommer de sedvanlige uttalelsene om det låter sterilt, kaldt, spisst og bla-bla-bla. Om man bare hadde skjønt at anlegget faktisk ikke presterer bedre. ;D

    Trondmeg:
    Halcro koster tre ganger (eller mer?) så mye som f.eks Bryston og presterer dårligere. Tviler ikke dog på at enkelte foretrekker huslyden til Halcro.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Uavhengig av klasse og prinsipp; jeg gleder meg til å høre disse i et matchet oppsett - det blir nok å skape litt diskusjon :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hver enkelt måling er god, men det er helheten i målingene som imponerer meg. Eksempelvis at forvrengningen er flat med frekvens, at både frekvensgang og forvrengning er nokså uavhengig av lastimpedans, og at utgangsimpedansen er tilnærmet flat i frekvens. Det tyder på at tingen er nokså lineær og vil være fri for "egenlyd" uansett hva den kobles til. Altså bør den låte slik som målingene tilsier, tilnærmet helt transparent. UcD-forsterkere har også de samme egenskapene, men med litt dårligere måleverdier.

    UcD'ene låter (for mine ører) like bra som riktig gode klasse-AB-forsterkere. Jeg solgte et par EC AW180M kort etter at jeg hadde bygget det første paret UcD700AD. Senere opplevde jeg at både en tweaket UcD400AD og UcD180HG/HxR låter enda bedre enn denne. Jeg har hørt andre (med særdeles respekterte ører) fortelle at de foretrekker UcD400HG/HxR fremfor store Dynamic Precision-forsterkere. Det stemmer ganske bra overens med hvordan UcD'ene måler.

    De foreløpige dataene på NCore viser altså mye lavere støy og forvrengning enn UcD. Eksempelvis har en UcD400HG 0.005 % THD ved 1 W @ 1 kHz, mens NC1200 har 0.0007 % ved 5 W @ 1 kHz. De høyeste komponentene av intermodulasjonsforvrengningen på UcD400HG er rundt -80 dB ved 10 W, mens en NC1200 altså er et sted rundt -105 dB ved 400 W. Klasseforskjell. Jeg greier ikke å finne noen annen effektforsterker som er i nærheten.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    orso skrev:
    Bx skrev:
    Det har lenge eksistert billige klasse D forsterker som grisebanker mange dyre og eksotiske effekttrinn.

    Jeg tipper at denne forsterkeren vil bli møtt med de samme motargumentene som vi har sett tidligere mot klasse D - spesielt hvis den er så bra som spesifikasjonene tyder på. Slik er nå engang denne hobbyen ;D
    Et stort problem er at de fleste audiofile ikke har god nok frekvensrespons eller gode nok høyttalere til at nøytrale forsterkere blir likt. Så da kommer de sedvanlige uttalelsene om det låter sterilt, kaldt, spisst og bla-bla-bla. Om man bare hadde skjønt at anlegget faktisk ikke presterer bedre. ;D

    Trondmeg:
    Halcro koster tre ganger (eller mer?) så mye som f.eks Bryston og presterer dårligere. Tviler ikke dog på at enkelte foretrekker huslyden til Halcro.
    Det er jo ikke alle som kan skryte av at de har gullører, eller at de kan ta seg råd til en høyttaler i prisklasse fra 300k og oppover mvh. Guit
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor oppgir ingen crossover forvrengning?

    Asbjørn eller noen andre:
    Hvilke spesifikasjoner bør en passiv pre ha for å kunne parres med den nye Hypexen uten noe impedanse misforhold?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Guit skrev:
    Det er jo ikke alle som kan skryte av at de har gullører, eller at de kan ta seg råd til en høyttaler i prisklasse fra 300k og oppover mvh. Guit
    Bare et kort spørsmål: hvorfor må en høyttaler koste fra 300K og oppover for å matches med siste versjon av Hypex ampene? :)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Ludo skrev:
    Guit skrev:
    Det er jo ikke alle som kan skryte av at de har gullører, eller at de kan ta seg råd til en høyttaler i prisklasse fra 300k og oppover mvh. Guit
    Bare et kort spørsmål: hvorfor må en høyttaler koste fra 300K og oppover for å matches med siste versjon av Hypex ampene? :)
    Skulle nesten tru at de fleste har for dårlige høyttalere etter de uttalelsene som gis i denne tråden, for og vurdere disse D-forsterkerne. Tok kanskje litt hard i når jeg fastsatte denne startprisen for en referansehøyttaler. Men prisen blir fort opp i denne prisen, hvis den skal innholde de beste elementer. Hvis man ikke da lykkes med egen konstruksjon. Hvem kan vite mvh.Guit
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Det ser faktisk ut som om UCD serien også har nytt godt av deler av utvilingsarbeidet slik jeg forstår "whitepaperet" eller ... ?

    Sitat:

    Ncore technology combines the stability of UcD
    with improved load-independence, lower distortion
    and lower output impedance. The approach is multi-
    pronged:
     A mathematically exact understanding of selfoscillation.
    This allows optimization of largesignal
    performance.
     Improved comparator circuitry insures that
    actual behaviour matches the theoretical model
    as closely as possible.
     New gate drive circuitry improves open-loop
    distortion at moderate signal levels while significantly
    reducing idle losses.
     A new control loop ups loop gain by 20dB across
    the full audio range without sacrificing stability.
    Amplifiers using all four of the above will be marketed
    under the name Ncore. Amplifiers using only
    the first three will still be sold under the UcD brand
    even though their internals no longer resemble that
    of the well-known 2001 circuit and their performance
    is already a clear step up."

    Skal bli spennende å følge dette, om det kommer mindre modeller . Jeg har lenge tenkt på Hypex modulene som et svært godt alternativ i forsterkerverdenen, også etter å ha hørt diverse oppsett. Interessen er ikke blitt noe mindre med dette.

    E
     
    A

    audiosan

    Gjest
    dette er et produkt kun for OEM kunder. ikke DIY. hypex vil komme med en DIY verson med tid og stunder.
    men det vil i følge jan petter kun bli en modell. hvor kraftig denne blir er fremdeles uvist.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    audiosan skrev:
    hypex vil komme med en DIY verson med tid og stunder.
    Er det blitt antydet hvor lenge "tid og stunder" er?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra Hypex' hjemmeside:
    Hypex owes much to the DIY community for support and feedback, so to those eager to discover Ncore for themselves: keep your eyes open in the fourth quarter of 2011!
    Spec'en diskuteres fortsatt livlig. Jeg tipper det ender med ca 500 W i 4 ohm og samme fysiske størrelse som en UcD400. Det er mulig at den vil passe rett inn i de samme skruehullene som UcD400 som "drop-in replacement".
     
    A

    audiosan

    Gjest
    tja. jeg har nå ventet på DSP platformen nå siden den skulle komme i desember 2009.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    På diyaudio.com nettstedet er det en interessant tråd på Ncore hvor "Hypexene" Bruno Putzey himself og Jan Peter svarer på bl.a tekniske spørsmål. Og som nevnt tidligere de er åpne for innspill ang. den kommende gjør-det-selv utgaven.

    Ja vi venter i spenning på kvartal 4 i år.

    http://www.diyaudio.com/forums/class-d/190434-hypex-ncore.html

    E
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Og slik reklame har jo aaaaaldri vært skrevet om noe produkt før ;D
    I dette tilfellet ser det jo ganske plausibelt ut, og er skrevet på en saklig og etterrettelig måte.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Det er, i motsetning til all synsebasert ullen oppskryting, basert på harde fakta.
     

    Stinius

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2008
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Barbaresco skrev:
    Det er, i motsetning til all synsebasert ullen oppskryting, basert på harde fakta.
    Bruno er en dyktig ingeniør og har peiling på hva han driver med i motsetning til enkelte skrytepaver.
    Skal ikke nevne navn her, men regner med at endel av dere skjønner hvem jeg tenker på. ;D

    S
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hype(x) ;D

    Hvis dette er så fantastisk, må det gå an å ta mer enn noen skarve tusenlapper for dette produktet.

    Det er sikkert veldig bra til prisen, men vis meg en test/ brukeromtale hva som helst hvor Hypex slår noe i en helt annen prisdivisjon.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Hvis dette er så fantastisk, må det gå an å ta mer enn noen skarve tusenlapper for dette produktet.
    Hvorfor det? Kan være mye mer lønnsomt å selge mange enheter til en lavere pris enn færre enheter til en høyere pris. En betydelig del av markedet for veldig kostbare forsterkere kjøper neppe noe slik som Hypex uansett på ideologisk grunnlag.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Asbjørn skrev:
    Vet ikke om noen publiserte sammenligningstester av Hypex-vs-Krell og lignende, men du har jo f eks denne tråden:
    http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/394714-hexateq-studio-700-monoblock-power-amp-hypex.html
    Det er jo viktig og få noen sammenligningstester Gode data er en ting, men stabilitet i lengden er også viktig. Slik at man slipper noe kluss. Det er vel noen som allerede har fått noe erfaring på med disse Hypex produktene. Kan være en ide og få et DIY prosjekt i Fidelity på den nye modulen. Det var foresten et flott kabinett i den linken du la ut her. Så ut til og være balansert også ;) mvh Guit
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Kule-Trygve skrev:
    Hype(x) ;D

    Hvis dette er så fantastisk, må det gå an å ta mer enn noen skarve tusenlapper for dette produktet.

    Det er sikkert veldig bra til prisen, men vis meg en test/ brukeromtale hva som helst hvor Hypex slår noe i en helt annen prisdivisjon.
    Ja, det er vel som med kabler: er det for billig, så er det ikke bra nok ;D
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Hype(x) ;D

    Hvis dette er så fantastisk, må det gå an å ta mer enn noen skarve tusenlapper for dette produktet.

    Det er sikkert veldig bra til prisen, men vis meg en test/ brukeromtale hva som helst hvor Hypex slår noe i en helt annen prisdivisjon.
    det er her så mange trår feil. de setter max pris på et produkt. og taper penger. kvantitet er viktigere en det pengegriske mennesker tror. og tester finns det masse av. både av hi-fi anmeldere og privat personer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    orso skrev:
    Et stort problem er at de fleste audiofile ikke har god nok frekvensrespons eller gode nok høyttalere til at nøytrale forsterkere blir likt. Så da kommer de sedvanlige uttalelsene om det låter sterilt, kaldt, spisst og bla-bla-bla. Om man bare hadde skjønt at anlegget faktisk ikke presterer bedre. ;D

    Trondmeg:
    Halcro koster tre ganger (eller mer?) så mye som f.eks Bryston og presterer dårligere. Tviler ikke dog på at enkelte foretrekker huslyden til Halcro.
    Og hva er huslyden til Halcro? Kjenner du noen av produktene? Jeg er så heldig at jeg har en i nabolaget (RBN). De fremstår hverken som veldig farget eller blingete som f.eks. Burmester.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn