HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Hype(x) ;D

    Hvis dette er så fantastisk, må det gå an å ta mer enn noen skarve tusenlapper for dette produktet.

    Det er sikkert veldig bra til prisen, men vis meg en test/ brukeromtale hva som helst hvor Hypex slår noe i en helt annen prisdivisjon.
    Du er helt på din sedvanlige modus operandi, ser jeg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Og hva er huslyden til Halcro? Kjenner du noen av produktene? Jeg er så heldig at jeg har en i nabolaget (RBN). De fremstår hverken som veldig farget eller blingete som f.eks. Burmester.
    Spør Ingmar Øhman og LTS som har testet en Halcro forsterker skikkelig. Jeg stoler mer på tester under kontrollerte former enn subjektive opplevelser i anlegg der man ikke vet hva som er hva. Halcroen kom ikke dårlig ut, men den låt ikke helt nøytralt. Nøytralitet eller gjennomsiktig er for meg et kvalitetstegn.

    Over til Hypex og det tråden handler om.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Asbjørn skrev:
    Her er UcD400 vs Gamut og Halcro. Halcro vinner, men den nye NCore har altså bedre måleresultater enn Halcro, hvilket UcD400 ikke har:
    http://www.diyaudio.com/forums/class-d/90962-ucd400-listening-vs-halcro-gamut.html
    Om ikke mye, så har det skjedd litt siden UcD400AD i 2006. Jeg vet ikke konkret hva som er gjort med UcD etter 2010, men har erfart at de kan ta lang tid å starte opp med de "gamle" SMPS'ene. Et bittelite kompatibilitetsproblem mellom nye UcD'er og gamle SMPS'er. Om det er en lydmessig forandring/forbedring på UcD HG versjonene mot de gamle AD-modellene vet jeg lite om. Artig og inspirerende tråd forresten :)

    Vidar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bruno Putzeys har nettopp postet en foreløpig spec på diyaudio. Det ligger an til 400 W @ 4 ohm, men en litt annen fysisk utforming enn UcD400.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppdatering fra Bruno på diyaudio. Sånn ser'n ut, med noen målinger av forvrengning og utgangsimpedans tatt på en prototyp. Forvrengningen skal visst enda litt lenger ned før den er klar for offisiell lansering om noen uker. Det ser jo ikke så ille ut, dette heller:



    Edit: 0,0004 % forvrengning ved 20-30 W utgangseffekt betyr at forvrengningen er noe sånt som 108 dB ned fra signalet...
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Asbjørn skrev:
    Bruno Putzeys har nettopp postet en foreløpig spec på diyaudio. Det ligger an til 400 W @ 4 ohm, men en litt annen fysisk utforming enn UcD400.
    Ja, det er bare NC1200 som ikke blir tilgjengelig for hvermansen. NC400 kommer vel på diy-markedet om en liten stund i følge tråden på diyaudio.com.

    Vidar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, det er en NC400 på bildet i forrige innlegg. Det kan bli interessant å matche DIY-forsterkere bygget med denne og en SMPS mot det upperste av de upperste prestisjeforsterkere. (Med et lite nikk til Borgulfsens gamle Upper Ten-kåring på radio.)
     

    forman

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2010
    Innlegg
    45
    Antall liker
    10
    Sted
    Lille Berlin
    SMPS trenger så absolutt ikke ødelegge.

    Jeg fikk meg en liten støkk for noen mnd siden, for da kom det en kar på døren med en DAC under armen. Denne er drevet av SMPS, og til min store overaskelse låt det bedre en noe annet jeg har hørt før.
    Han gliste godt når jeg nærmest fikk hakeslipp, for jeg hadde vært ganske påstålig tidligere. Jeg mente at SMPS ikke hadde noe som helst i nærheten av et stereoanlegg å gjøre.

    Mine tidligere erfaringer med switch mode i kretsen står i sterk kontrast til dette. Klokkeklar og superdetaljert i toppen uten å være det minste slitsomt eller påtrengende.

    Med en skikkelig kvalitets SMPS som er designet til utstyret/lasten kan resultatet bli meget bra. Men så klart, en "general purpose" PSU som switcher på 15-20kHz og/eller med dårlig regulering vil fort få alt til å høres ut som 128k MP3.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I dette tilfellet tror jeg ikke det ødelegger noe som helst. Tillater meg å sitere Bruno Putzeys:
    Concerning supplies, we plan to make a specific SMPS to go with this module. If only to make wiring easier. Sonically the SMPS400 already leaves the HG supply biting the dust (in spite of standard quality caps) so I think we're on the right track there.
    http://www.diyaudio.com/forums/class-d/190434-hypex-ncore-13.html#post2610144

    Han har tidligere vært brutalt ærlig med å si at lineære HG-forsyninger ga bedre lydkvalitet enn de første SMPS-forsøkene hans, så når han nå sier det motsatte velger jeg å tro at han har knekt koden. Alle publiserte målinger av NC400 og NC1200 er forøvrig gjort med SMPS strømforsyninger.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spurte selv spørsmålet om SMPS vs. linær PSU til Hypex for en god stund siden. Svaret jeg fikk var at de mente SMPS låt renere og mer nøytralt, mens den linære PSUen farget lyden litt.
    Om de mente den linære PSUen de solgte eller generelt, vet jeg ikke.

    Uansett så låter Hypex utrolig bra med SMPS. Så her ødelegger man ingenting.

    Er spent på om det egentlig vil være noe lydmessig hørbar forskjell mellom dagens UcD og Ncore. Vi får sjå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Minst halvparten? Mine monoblokker er nesten bare strømforsyning :



    Edit: Det der er en 1200 VA trafo pr forsterkerkanal med 700 W @ 4 ohm. Litt headroom.


    Neste forsterkerprosjekt blir nok med SMPS. Idealet hos Hypex er at ting skal farge lyden minst mulig. Alle målingene tyder på at det er tilfelle: Flat frekvensgang uavhengig av lastimpedans, flat utgangsimpedans med frekvens og på ekstremt lave nivåer, flat forvrengningskarakteristikk dominert av lavereordens komponenter og på forsvinnende lave nivåer, ...

    Det er rett og slett ikke noe der som skulle tilsi at disse forsterkerne tilfører noen egen lydkarakter. Glassklar er jo ikke en farge. Dette er så nær den mytiske "straight wire with gain" som noen forsterker jeg hittil har sett målinger på.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Rent personlig så blir jeg sur og grinete når jeg ser sånne store trafoer som brummer, tar opp unødvendig plass og fyrer mangfoldige watt i varme rett ut av pipa. Det er ineffektivt og gammeldags på linje med en amerikansk V-8 motor fra 50-tallet. Grrr.....

    ;) ;D


    Bilder av den nye Ncore modulen har vært vist, og selve modulen blir veldig kompakt. Det spennende er å se hvor kompakt SMPS'en blir. Det jeg kunne ønske meg er en forsterker som kan monteres direkte på høyttalerne mine, men da må det blir ganske små greier.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Mr-T skrev:
    Rent personlig så blir jeg sur og grinete når jeg ser sånne store trafoer som brummer, tar opp unødvendig plass og fyrer mangfoldige watt i varme rett ut av pipa. Det er ineffektivt og gammeldags på linje med en amerikansk V-8 motor fra 50-tallet. Grrr.....

    ;) ;D
    ---
    There are no substitute 8)
    (JA! til varmere sommere)

    Arne K
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Asbjørn skrev:
    I dette tilfellet tror jeg ikke det ødelegger noe som helst. Tillater meg å sitere Bruno Putzeys:
    Concerning supplies, we plan to make a specific SMPS to go with this module. If only to make wiring easier. Sonically the SMPS400 already leaves the HG supply biting the dust (in spite of standard quality caps) so I think we're on the right track there.
    http://www.diyaudio.com/forums/class-d/190434-hypex-ncore-13.html#post2610144

    Han har tidligere vært brutalt ærlig med å si at lineære HG-forsyninger ga bedre lydkvalitet enn de første SMPS-forsøkene hans, så når han nå sier det motsatte velger jeg å tro at han har knekt koden. Alle publiserte målinger av NC400 og NC1200 er forøvrig gjort med SMPS strømforsyninger.
    Omvendt psykologi Asbjørn det virker også på unger ....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Neste forsterkerprosjekt blir nok med SMPS. Idealet hos Hypex er at ting skal farge lyden minst mulig. Alle målingene tyder på at det er tilfelle: Flat frekvensgang uavhengig av lastimpedans, flat utgangsimpedans med frekvens og på ekstremt lave nivåer, flat forvrengningskarakteristikk dominert av lavereordens komponenter og på forsvinnende lave nivåer, ...

    Det er rett og slett ikke noe der som skulle tilsi at disse forsterkerne tilfører noen egen lydkarakter. Glassklar er jo ikke en farge. Dette er så nær den mytiske "straight wire with gain" som noen forsterker jeg hittil har sett målinger på.
    Det indikeres at Ncore modulene kommer til å koste ganske mye mer enn dagens UcD. Vil da helst prøve før et kjøp. Lastimpedansen min ser nemlig ut til å bli snill for forsterkere (og kabler).

    Linær PSU hører steinalderen til. :D Smått er pent og flott.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Impedansen jeg skal drive ser sånn ut:

    6 ohm ______________________________________________________________________
    20 Hz 20 kHz

    Men Ncore skal jeg ha uansett..... skal rapportere fyldig om Ncore vs UcD180HG når den tid kommer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Impedansen jeg skal drive ser sånn ut:

    6 ohm ______________________________________________________________________
    20 Hz 20 kHz

    Men Ncore skal jeg ha uansett..... skal rapportere fyldig om Ncore vs UcD180HG når den tid kommer.
    Haha. Herlig linje. Ser frem til rapport!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ser også frem til rapporter på denne nye modulen fra Hypex! :)

    Noen som vet noe om ca priser?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Er det foresten noen som vet vilke produsenter som kommer til å bruke den nye modulen som er utilgjengelig for DIY skaren?

    CIAudio bruker av gamle modulene,men tror de har noen egne modifikasjoner på de.Jeg opplevde ivertfall den D-200 jeg hadde som litt bedre enn min egen Hypex UcD400 på alle punkter,og ser Greg Weaver er veldig entusiastisk over mkII versjonen: http://www.positive-feedback.com/Issue57/ciaudio.htm
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Cobra2 skrev:
    Hvorfor (ødelegge) med SMPS???

    Arne K
    SMPS er absolutt å foretrekke framfor tradisjonell strømforsyning. Ikke bare er de spenningsstabile - omtrent uavhengig av last, men de gir mye mer presisjon og kraft. Min og mange andres erfaring.

    Dessuten vil store trafoer etterhvert bli erstattet med SMPS uansett. Tradisjonelle strømforsyninger stjeler energi bare i toppene på sinuskurven i nettspenningen, og dette liker ikke strømleverandørene. SMPS har et jevnere strømtrekk og dermed fordeler nettbelastningen bedre, har jeg blitt fortalt.

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Rune S skrev:
    Er det foresten noen som vet vilke produsenter som kommer til å bruke den nye modulen som er utilgjengelig for DIY skaren?

    CIAudio bruker av gamle modulene,men tror de har noen egne modifikasjoner på de.Jeg opplevde ivertfall den D-200 jeg hadde som litt bedre enn min egen Hypex UcD400 på alle punkter,og ser Greg Weaver er veldig entusiastisk over mkII versjonen: http://www.positive-feedback.com/Issue57/ciaudio.htm
    Dette er en modul som i aller høyeste grad kommer til å bli brukt i utelukkende high-end forsterkere, og da blir nok mest mulig informasjon om hvem som skal bruke dem holdt tilbake inntil den dagen det ferdige produktet er klar til lansering. Jeg ser likevel ikke bort i fra at litt info en dag lekker ut litt for tidlig.

    Vidar
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel rimelig å anta at Hexateq kommer til å bygge studio-monoblokkene deres med den nye modulen etterhvert.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Pass på...fersking-spørsmål 8)

    Er det disse, som dynabel.no selger, dere prater om?
    Eller er dette de "gamle" modulene ???

    Hypex 2 kanals forsterker. Kit med UcD 180 HG
    Komplett 2 x 180 Watt high-end forsterkerkit med 2 stk. Hypex UcD180HG forsterkermoduler, og 1stk. 400W SMPS strømforskyning. Alt av tilkoblingsmateriell, terminaler, og monteringsmateriell medfølger. Leveres som kit uten kabinett. 4490,-

    Hypex 2 kanals forsterker. Kit med UcD 180 HG HxR
    Komplett 2 x 180 Watt high-end forsterkerkit med 2 stk. Hypex UcD180HG forsterkermoduler med spenningsregulatorer, og 1stk. 400W SMPS strømforskyning. Alt av tilkoblingsmateriell, terminaler, og monteringsmateriell medfølger. Leveres som kit uten kabinett. 5890,-

    Hypex 2 kanals forsterker. Kit med UcD 400 HG
    Komplett 2 x 400Watt high-end forsterkerkit med 2 stk. Hypex UcD400HG forsterkermoduler, og 2 stk. 400W SMPS strømforskyninger. Alt av tilkoblingsmateriell, terminaler, og monteringsmateriell medfølger. Leveres som kit uten kabinett. 6990,-

    Hypex 2 kanals forsterker. Kit med UcD 400 HG HxR
    Komplett 2 x 400Watt high-end forsterkerkit med 2 stk. Hypex UcD400HG forsterkermoduler med spenningsregulatorer (HxR), og 2 stk. 400W SMPS strømforskyninger. Alt av tilkoblingsmateriell, terminaler, og monteringsmateriell medfølger. Leveres som kit uten kabinett. 8490,-
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det er de gode gamle.

    Den nye Ncore modulen er ikke lansert enda!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De er nok "gamle" ja. Ncore eller NC som de sikkert blir benevnet er ikke kommet enda.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Ok :)

    Vurderte nemlig å kjøpe et sånt sett på 2x180w og prøve meg frampå litt.
    Kanskje vente litt og se, sammen med dere andre da :)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    De siste ryktene antyder at den nye Ncore modulen nok ikke blir tilgjengelig før over jul..... da får vi vente da..... :-\
     

    asbjo

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Var i kontakt med Hypex i dag om blant annet samme tema, og de bekrefter at den skal lanseres mot slutten av kommende uke :)

    Asbjørn
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jojo... den skal lanseres før jul, men det betyr ikke at våre kløende fingre nødvendigvis får klødd på modulene før jul.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kabinett med intern høyde på fem centimeter. Dette blir elegant!

    (Men bare to per kunde enn så lenge..)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Synd den ikke lar seg snike inn i 1U (44 mm) chassis... men pyttsann.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fortsetter serien med nybegynnerspørsmål - Kan denne kobles balansert, eller forutsetter dette at effektforsterkeren er balansert?

    (Jeg antar at den uansett kan benyttes med balanserte kabler, men vil det ha noe for seg å gjøre det?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn