Interfacen på LCD displayet er det samme som på "alle andre" de siste 20 årene. 8 databit, 3 kontrollbit, 2 for bacllight, 2 for power, 1 for kontrast.. Totalt 16 pinner.
Det kan erstattes med alle HD44780 kompatible display. for eksempel disse på ebay som er 73% større: ART BIG LCD 2x16 with LED
Art Big LCD 2x16 with LED B L w KK HD44780 122x44mm ABC016002C41 DLW R | eBay
Når det gjelder avlodding ser jeg for meg at man kan lodde ut en og en av de 16 interfacepinnene uten alt for store problemer. Varme opp på ene siden og suge med tinnsuger på andre. Men det kan jo hende at displayet er loddet på andre punkter også.
Armand til unnsetning!
Takk for at du opplyste om dette. Hvis det blir et slikt build, så må det være med et større rødt display med hvit skrift og sort front, eller sort bakgrunn og rød skrift. Det kunne vært stilig med et ledbasert, stort display også.
Regner med at det blir en litt større utfordring å få styrt et slikt, siden folk sier at et
led matrix er idiotisk å styre med HD44780 chip? Kjenner ikke gangen i dette, men regner med at data som skal vises i display ligger i internminnet på enheten, så sendes dataene derfra til en HD44780-(kontroll?)chip, som så sender riktig signal til LCD-displayet?
Regner da med at HD44780-chippen ikke er en del av selve displayet, men sitter på selve kontrollenheten det orginale displayet er loddet til. Kanskje det vil være mulig å sette inn en chip som konverterer signalet til å være kompatibelt med ledmatrise?
Siden det er 16x2, så regner jeg også med at man da må ha (minst) 16x2 i ledmatrisen?
Dette kunne også vært kult på sort front. Bra kontrast, lett å se. Hvit skrift på rødt er stilig, men kan være vrient å se.
Edit: Ser ut til at kontrollenheten er en del av displayet i mange tilfeller.