Hypex DLCP Preamp/processor/XO - ENDELIG !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Johoo, hva kom dette kalaset på, og hvor handlet du?
    Alle komponenter med unntak av skruer og noe kabel får du fra hypexshop. Kabinettet får du fra modushop. Hvis du skriver til de og forklarer at du skal bygge dlcp, så har de tegninger for utfresing. Summasumm havnet du på den rette siden av 10k
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Johoo, hva kom dette kalaset på, og hvor handlet du?
    Alle komponenter med unntak av skruer og noe kabel får du fra hypexshop. Kabinettet får du fra modushop. Hvis du skriver til de og forklarer at du skal bygge dlcp, så har de tegninger for utfresing. Summasumm havnet du på den rette siden av 10k
    Hvis det er noen som ønsker å bestille kabinett til DLCP fra modushop ala det Johoo har, så gi meg en lyd først. Det er noen små justeringer som bør gjøres på tegningene ... iallfall hvis man vil unngå litt filing og gnikking.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Nærbilder av fronten??
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Johoo, hva kom dette kalaset på, og hvor handlet du?
    Alle komponenter med unntak av skruer og noe kabel får du fra hypexshop. Kabinettet får du fra modushop. Hvis du skriver til de og forklarer at du skal bygge dlcp, så har de tegninger for utfresing. Summasumm havnet du på den rette siden av 10k
    La oss kjøre en powerbuy på kabinett folkens :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Johoo, hva kom dette kalaset på, og hvor handlet du?
    Alle komponenter med unntak av skruer og noe kabel får du fra hypexshop. Kabinettet får du fra modushop. Hvis du skriver til de og forklarer at du skal bygge dlcp, så har de tegninger for utfresing. Summasumm havnet du på den rette siden av 10k
    Takker og bukker for informasjonen. Gratulerer mye med build og resultat. Får litt vondt når du disser 4x10HD som jeg har ;D

    Nærbilder av fronten??
    Ja takk! :)

    La oss kjøre en powerbuy på kabinett folkens :)
    Sitter faktisk og lurer på to ting: (1) muligheten for å tegne egen sort frontplate i Sketchup og få dette frest av modushop og (2) erstatte displayet med et stort, sint og rødt et. ;D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ble en lang natt med dlcp. Satt opp provisorisk deling uten måling og spilte i vei. Hui og hoi, for en kontroll og grenseløst skyv! Vinyl låter vinyl, så da avkrefter jeg den myten. I tillegg kan jeg ikke høre nevneverdig degradering på lavt volum, så digital volumregulering gjør jobben sin med glans. Veldig fornøyd og savner hverken dac eller pre.

    Hel: er på vei til Øyafestivalen, men kan ta bilde i morgen. Ellers er du velkommen til å beskue den in situ
    .
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tittentei: jeg disser 2x4. Har ikke hørt noe annet. Men likevel er 2x4 en vidunderlig dings til prisen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    La oss kjøre en powerbuy på kabinett folkens :)
    Så sant det ikke dukker på noe spesielt i løpet av nærmeste fremtid, så vil jeg nok skaffe meg en DLCP til og trenger da et kabinett.
    Men jeg fortsetter nok med samme type som jeg har i dag.
    DLCP bilde 002 (Large).jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Display

    Spørsmål til Hypexshop:

    Er det mulig å desoldre display for å erstatte med nytt? Hva slags type er displayet?

    Svar:

    The part number of the display is NT-C1627A. I don't know of any larger alternatives for this display. I can't recommend on desoldering the display since the risk of damage is too large. It's quite difficult to desolder even with the right tools.

    Display:

    http://www.nelytech.com/commend/NT-C1627A.htm
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sitter ca 3m unna displayet og må myse for å lese, men øra forteller meg om det er høyt eller lavt, så igrunn en ubetydelig bagatell
    Så liker jeg at det slukkes etter noen sekunder for jeg liker ikke annet lys fra stæsjet enn rørene
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Interfacen på LCD displayet er det samme som på "alle andre" de siste 20 årene. 8 databit, 3 kontrollbit, 2 for bacllight, 2 for power, 1 for kontrast.. Totalt 16 pinner.
    Det kan erstattes med alle HD44780 kompatible display. for eksempel disse på ebay som er 73% større: ART BIG LCD 2x16 with LED Art Big LCD 2x16 with LED B L w KK HD44780 122x44mm ABC016002C41 DLW R | eBay


    Når det gjelder avlodding ser jeg for meg at man kan lodde ut en og en av de 16 interfacepinnene uten alt for store problemer. Varme opp på ene siden og suge med tinnsuger på andre. Men det kan jo hende at displayet er loddet på andre punkter også.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Til DLCP brukere: Har en liten utfordring med å importere målinger fra REW til Filter Designer. Kan noen beskrive arbeidsflyten i korte trekk?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Interfacen på LCD displayet er det samme som på "alle andre" de siste 20 årene. 8 databit, 3 kontrollbit, 2 for bacllight, 2 for power, 1 for kontrast.. Totalt 16 pinner.
    Det kan erstattes med alle HD44780 kompatible display. for eksempel disse på ebay som er 73% større: ART BIG LCD 2x16 with LED Art Big LCD 2x16 with LED B L w KK HD44780 122x44mm ABC016002C41 DLW R | eBay


    Når det gjelder avlodding ser jeg for meg at man kan lodde ut en og en av de 16 interfacepinnene uten alt for store problemer. Varme opp på ene siden og suge med tinnsuger på andre. Men det kan jo hende at displayet er loddet på andre punkter også.
    Armand til unnsetning!

    Takk for at du opplyste om dette. Hvis det blir et slikt build, så må det være med et større rødt display med hvit skrift og sort front, eller sort bakgrunn og rød skrift. Det kunne vært stilig med et ledbasert, stort display også.



    Regner med at det blir en litt større utfordring å få styrt et slikt, siden folk sier at et led matrix er idiotisk å styre med HD44780 chip? Kjenner ikke gangen i dette, men regner med at data som skal vises i display ligger i internminnet på enheten, så sendes dataene derfra til en HD44780-(kontroll?)chip, som så sender riktig signal til LCD-displayet?

    Regner da med at HD44780-chippen ikke er en del av selve displayet, men sitter på selve kontrollenheten det orginale displayet er loddet til. Kanskje det vil være mulig å sette inn en chip som konverterer signalet til å være kompatibelt med ledmatrise?

    Siden det er 16x2, så regner jeg også med at man da må ha (minst) 16x2 i ledmatrisen?


    Dette kunne også vært kult på sort front. Bra kontrast, lett å se. Hvit skrift på rødt er stilig, men kan være vrient å se.

    0Sgu27Y.png


    Edit: Ser ut til at kontrollenheten er en del av displayet i mange tilfeller.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Til DLCP brukere: Har en liten utfordring med å importere målinger fra REW til Filter Designer. Kan noen beskrive arbeidsflyten i korte trekk?
    1. Gå til impulsresponsvisning i REW
    2. Eksporter (valg i filmenyen) impulsrespons som tekst.
    3. Åpne den eksporterte tekstfilen i notepad el. og fjern all headerinfo (kun målserien som brukes)
    4. Åpne filen i DLCP
    Håper det hjelper
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tytte, det ser veldig greit ut med målinger av diskant, men bassen er rar i forhold til REW ennå den er målt på samme nivå. Noen tips?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å mål bassen uten båndbreddebegrensning (10-20000Hz) og så sammenligner du importen i DLCP med det du har i REW. Impulsimporten tar ikke hensyn til båndbredde, så det kan se litt annerledes ut.

    Edit: Pass også på å zoome inn på aktuelt tidsvindu (måleperiode) i DLCP sitt impulsbilde. Deretter trykk Truncate for å bruke tidsvinduet.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har nå spilt igjennom DLCP i noen dager og snurret hovedsakelig vinyl. Låter glimrende!
    Manner meg opp til å begynne å måle, da jeg ikke har satt noe EQ og kun provisorisk deling satt på en kombinasjon av slump og magefølelse. Har en Umik tilgjengelig, og tenkte at den skal få gjøre jobben.

    Har noen prøvd å måle direkte i Filter Designer 3 betaversjonen med en Umik? Ser ut som det skulle funke med Asio4all driver?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke Umik selv, men siden dette er en standalone mic-interface på asynkron bus så er det en viss fare for at løpetidsmåling blir unøyaktig.
    I REW feks. så kobler man den ledig utgang til ledig inngang for trigging på løpetidsmålingen som sikrer konsistente målinger.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Desverre gir ikke Filter Designer mulighet for løpetidsmålinger. Kun frekvenssveip
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nå er det snart en haug med DLCP i landet, så da håper jeg denne tråden kan bli en ressurs for alle brukere.

    Jeg har jobbet en del med filtere og deleflanker, og begynner å få en følelse hvordan det hele henger i hop. Filter designer gir mulighet for å sette 1 og 2 ordens deling. Det er justerbar Q verdi på filteret, og de kan kombineres til mange-ordens. Jeg jobbet litt i går med å sette et 6 ordens LR filter, og da gjelder det å holde tunga rett i munn.

    Skal flere filter kombineres til å lage et høyere ordens LR (4,6,8..) funker følgende tabell bra i DLCP:
    LR2
    LR4
    LR6
    LR8
    LR10
    Q0 of stage 1
    0.5
    0.71
    0.5
    0.54
    0.5
    Q0 of stage 2
    0.71
    1.0
    1.34
    0.62
    Q0 of stage 3
    1.0
    0.54
    1.62
    Q0 of stage 4
    1.34
    0.62
    Q0 of stage 5
    1.62
    dB/octave slope
    12
    24
    36
    48
    60

    Disse kombinasjonene av Q verdier gir deg LR karakteristikk på filteret og gir deg 6dB ned på delefrekvensen forutsatt flat akustisk respons. Men da en stort sett deler der hvor drivere ruller naturlig av må denne akustiske avrullingen tas med i filteret.

    Er det noen som har en ide hvordan en kan få laget og vist en target kurve i Filter Designer?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Target vises med å velge "show filter". Resulatenten ved å huke av for "show filtered driver". Skal det ha noe for seg så må impulsmåling importeres i HFD
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    jepp, jeg importerer impulsresponsen, men det hadde vært nyttig å få importert en targetkurve i tillegg som mal for filtere. Er nok ikke mulig, men hadde vært nyttig.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Når du både kan se filterkurve, målt respons og respons etter filtrering - hva mer behøver du da? Spør fordi jeg ikke helt skjønte hva du etterlyser.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Saken er at når jeg setter bratte deleflanker, er det vanskelig å få en korrekt avrulling i henhold til LR på øyet. Ideelt kunne Filter Designer vise en perfekt kurve som en kan sette EQ punkter for å matche.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Det er eit av poenga med LR, setter du same delefrekvens så summerer dei flatt elektrisk sett. Så då er det bare evt fasedrei/tidsforskyving igjen, deretter EQ når du er sikker på det er greit.

    Om det kunne være av interesse, så er total Q for typiske standarder:
    LinkwitsRiley = 0.5 Mrk. summerer frekvensrespons flatt
    Bessel = 0.58 Mrk. faselinær i passbåndet, A Bessel Filter Crossover, and Its Relation to Others
    Butterworth = 0.71 Mrk. gir den brattaste flanka du kan ha utan å få "overshot" på frekvensrespons.

    Audio crossover - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er den akustiske avrulling og summasjon som er interesssant, iallfall sålenge vi ikke snakker om drivere som målet flatt minst en oktav over og under delefrekvens.
    Poenget til Johoo er vel mer i gaten at filterresponsen avlest i DLCP ikke nødvendigvis sammenfaller med ønsket target.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    ALLE burde etterstrebe å konstruere for flat frekvensrespons en oktav over/under. Samme gjelder for hornas ytterpunkter - en oktav innenfor begge veier. Så blir alt så meget bedre/enklere.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uenig i det, men mange ganger lar det seg ikke gjøre. Horn f.eks. - ofte kinkig å få til noe som ligner naturlig flat respons en oktav over/under deling. EQ-er man flatt før deling så er man inni problemstillingen som Johoo etterlyser ift. muligheter med å tegne target i DLCP.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Er det mao ikke en global kurve i DLCP som miniDSP har?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    ALLE burde etterstrebe å konstruere for flat frekvensrespons en oktav over/under. Samme gjelder for hornas ytterpunkter - en oktav innenfor begge veier. Så blir alt så meget bedre/enklere.
    Samtykkar heilt klart, men det kan av og til være vanskelig å få til. Og det er då klinten blir skilt frå kveiten.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    For en tid tilbake hørtes litt syting fra meg fordi jeg ikke kunne legge inn en target kurve i DLCP. Det hadde vært veldig nytting spesielt med tilpassing av deleflanker, da det ikke er så lett å ta en 6 ordens LR på øyet.

    Etter litt drodling har jeg funnet en brukbar metode.

    Fant et regneark på Hometheatershack som gir muligheten for å plotte LP og HP kurven så den kan eksporteres inn i REW. Da er det smal sak å fintune deleflankene med kurven som mal.

    Regnearket ligger her:

    REW for active crossover measurement - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

    Her er et kjapt eksempel med min mellomtone og diskant. Jeg deler 6 ordens LR mot mellombass og 4 ordens LR mellom diskant. Delefrekvenser er 300hz mot mellombass og 1600 mellom mellomtone og diskant.

    Her ser en at det er et kne på HP mellomtone som bør tas ned. Ellers en riktig akustisk respons på filteret På mellomtone LP er fallet litt for bratt, og nivået på diskant er for lavt. Når jeg prøvde å summere dette gikk det selvfølgelig galt. Jeg har ennå ikke begynt å jobbe med dette i praksis, men er overbevist om at dette er en super metode for å få skikk på deleflanker.

    TARGET.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Til orientering så har jeg hoppet av og min andel er overtagbar :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Og jeg som har jobbet som en hund med å lage et kræsjkurs for deg? Drev akkurat nå å kopierte opp foiler og har børstet støv av overheaden ;)

    HEL: Går det an å sette targetkurver for deleflanker i Arta tilsvarende det jeg babler om i post #75?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Oj, det var snilt. Regner med at resten av gjengen vil ha kurset.

    Ja, så lett som bare det i ARTA. Eneste rare jeg opplever er at jeg nå får lyden i miccen tilbake i høyttalern??
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.895
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor hoppet du av HEL? Førnøyd med mini DSP og Lyngdorf? ...eller fortsetter du med passiv deling?
    Trenger ikke svare, er bare nysjerrig....skulle gjerne tatt den DLCP'n jeg, men fortsetter nok med Audiolense til noe annet overbeviser meg.
    B
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Tok steget opp til GS, ville ha 4 veis, vet at DLCP også fikser det med dobbelt opp med kort. Sikkert ikke verdt 3,5 ganger prisen men da får jeg et 100% ferdigbygget produkt og support fra Robert Sørensen (GS) i Danmark som jeg tom kan få til å kjøre opp til meg og leie han inn for endelig finpuss. Mtp svært høy følsomhet i mellomtonehornet så ville jeg gått inn med en eller annen høykvalitets gain-demping for sikkerhets skyld, det er jo mulig med enkle midler men med GS får jeg det fiks ferdig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn