På tur og reise Hvorfor tar jeg ikke bussen?

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.896
Torget vurderinger
1
Med botimot 2000 timar i bussen årleg gidder eg ikkje meir.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.655
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Selv tar jeg buss/t-bane til og fra jobb. Trengsel på bussen må man bare venne seg til. Det som bekymrer meg mer, er trafikkopplæringen til dagens sjåfører. Har hørt at Ruter selv står for opplæring av sine sjåfører. Den er mangelfull, spør du meg.
Sitter av og til med hjertet i halsen og bare venter på at det skal "smelle". Og den rykkete/nappete kjørestilen får folk som står i midtgangen til å gå på trynet og slår seg både gule og blå. Jeg holder godt fast i sønnen min når vi "busser".

B

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.458
Sted
Sølvbyen
^Den rykkete og nappete kjørestilen er nesten like slitsom hvis man sitter også, man blir kastet fram og tilbake i setet og får nesten skiveutglidning og ryggmargsbrokk hvis man skal noe særlig lenger enn tre holdeplasser. Forestiller meg at det er litt som å sitte på med en av Solbergbrødrene på en gjenomsnittlig smal og svingete skogsvei i 180 km/t, bortsett fra at da sitter man godt fastspent med firepunkts sikkerhetsbelte i bøttesete.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.655
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hadde faktisk følt meg tryggere i Solbergs bil. :cool:

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
En av grunnene til at jeg ikke bor og ikke vil bo i byen.

Har ikke kjørt buss på mange år og har ingen ønsker om å gjøre det eller.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.853
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi er alle ulike, og noen av oss ulikere enn andre. Jeg er større enn gjennomsnittet og syns ikke det er plass til meg hverken på fly eller buss. Og jeg er til potensiell sjenanse og irritasjon for andre. Når man er 195cm og 105 kg tar man litt plass i setet, og setet ved siden av er ikke populært. Jeg har slektninger og venner som er større enn meg, og de tar sjelden og aldri buss. Dyre biler må vi ha også, for å sitte rimelig bra.

Ellers er noe av det mest irriterende folk som sitter med veska på setet ved siden av, når resten av bussen er full. Da har det hendt at jeg finner på mindre hyggelige ting for å markere. Nå ser jeg spesielt etter sånne folk og stiller meg gjerne i nærheten for å få mulighet til å sverte dem litt.
Jeg skal ikke henge ut bestemte folkegrupper, men slik atferd er langt fra likt fordelt blant passasjerene.

D

Desillusjonert

Gjest
Noen lar seg irritere lettere enn andre også da...

Men dette er vel i overkant av hva man kan tillate seg:
2998514797_af21fcc604.jpg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg tar av og til 20-bussen og synes disse "halvannensetene" er pussige. På den venstre siden av midtgangen er det doble seter, men på den høyre er det svært brede enkeltseter som er akkurat så smale at det ikke er plass til to. Har de bygd halve bussen for folk med BMI>40, og så får heller flere stå?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Og folk sier at bybanen er noe tullball fordi man bare kan bruke busser isteden... Ja til kollektivtrafikk på skinner!

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjører mye kollektivt siden jeg ikke kjører bil. Stort sett tog. Det jeg reagerer mest på er som flere nevner sekken og veska, handleposer i setet ved siden av der man sitter, når man da sier at man vil sitte der så blir de sure. Jeg er kanskje litt bred over skulderen og tar både mitt sete og en del av neste sete. men man kan vel ikke noe for det.

Det andre punktet jeg reagerer på er folkeskikken til passasjerer, her er det kun meg, meg, meg det handler om. Folk kjemper og trykker seg inn og har ingen respekt for andre enn seg selv. Jeg ble opplært til å gi fra meg sete til eldre folk, folk med krykker,stokk osv. Men dette ser ut som det er glemt. Ikke bare blant de unge, men også godt voksne folk.

Også det med å hjelpe passasjerer med barnevogn på og av ser ut som et glemt kapittel.

Det skal ikke så mye til for å gjøre denne "sporten" pendler reisen, til en mye hyggeligere tur. Litt omtanke for andre mennesker er det som skal til. Og ja, ikke være så selvopptatt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kjører mye kollektivt siden jeg ikke kjører bil. Stort sett tog. Det jeg reagerer mest på er som flere nevner sekken og veska, handleposer i setet ved siden av der man sitter, når man da sier at man vil sitte der så blir de sure. Jeg er kanskje litt bred over skulderen og tar både mitt sete og en del av neste sete. men man kan vel ikke noe for det.

Det andre punktet jeg reagerer på er folkeskikken til passasjerer, her er det kun meg, meg, meg det handler om. Folk kjemper og trykker seg inn og har ingen respekt for andre enn seg selv. Jeg ble opplært til å gi fra meg sete til eldre folk, folk med krykker,stokk osv. Men dette ser ut som det er glemt. Ikke bare blant de unge, men også godt voksne folk.

Også det med å hjelpe passasjerer med barnevogn på og av ser ut som et glemt kapittel.

Det skal ikke så mye til for å gjøre denne "sporten" pendler reisen, til en mye hyggeligere tur. Litt omtanke for andre mennesker er det som skal til. Og ja, ikke være så selvopptatt.
Ja, det er vel ego samfunnet vi er vitne til der det er viktigere å ta en selfi enn å hjelpe andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
Buss er bra. Av og til er man full og da kan man ikke kjøre selv og taxi blir fort skamdyrt om man skal et stykke til og fra.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.898
Torget vurderinger
1
For å svare på trådtittelen, så går det rett og slett ingen rutebuss forbi her.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.278
Sted
Laksevåg - Bergen
Bruker buss når vi er i byen for å ta en halvliter eller 2, eller noen glass rødvin. Har til og med app på I-phonen der billetten er myyyye billigere. Har kun 10-15 min busstur fra vannhullet i sentrum og hjem til heimen. Funker veldig bra. Tar aldri bilen med til byn. Vi har jo også miljøvennlige trolley-buser i Bergen, men ikke på "vår" rute. Trolley-bussene i Bergen har vært i drift i en mannsalder.

Her er en trolley-buss fra 50-tallet. På folkemunne ble de kalt "Sputnik"

Og her er siste skrik :

S

Syncrolux

Gjest
For å svare seriøst på den spøken, så er hjemmekontor bare en mulighet for arbeidsgiveren til å presse de ansatte til å jobbe døgnet rundt.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.240
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Jeg bruker apostlenes hester hvis jeg er på "byen". Moss er jo ikke akkurat New York heller. Skal jeg inn til Tigerstaden så blir det med NSB. Har derfor ikke behov for buss. Men har faktisk tatt buss for tog. Utsagnet det går alltid et tog gjelder jo ikke i Norge.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
For å svare seriøst på den spøken, så er hjemmekontor bare en mulighet for arbeidsgiveren til å presse de ansatte til å jobbe døgnet rundt.
Ikke bare det. Det er også en mulighet for ansatte å bruke arbeidstiden på å diskutere på diverse nettforum, uten at kolleger lurer på hva man driver med...

S

Syncrolux

Gjest
Ikke bare det. Det er også en mulighet for ansatte å bruke arbeidstiden på å diskutere på diverse nettforum, uten at kolleger lurer på hva man driver med...
Det er ikke noe problem å gjøre på kontoret heller... hehe... :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg trodde alle hadde fått landskap og free seating nå...

S

Syncrolux

Gjest
Jeg trodde alle hadde fått landskap og free seating nå...
Ikke på dass. Enda. Det kommer nok!

S

Syncrolux

Gjest
For morro skyld regnet jeg litt på hvor lang tid jeg ville brukt med kollektivt reisemiddel, dvs buss, og ikke bruke bilen.

1. Gå til bussholdeplassen - 20 min
2. Sikkerhetsmargin for å unngå at bussen drar fra meg - 5 min
3. "Ekspress"- bussens kjøretid i praksis - 1 t 15 min
4. Gå fra holdeplass til kontoret - 10 min

I sum 1 t 50 min. Hver vei.

Med bil bruker jeg 25 min...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.179
Sted
Holmestrand
Når folk vil, så går det ganske greit...

MDG: – Her er beviset på at mer vei skaper mer trafikk - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

På tide å sette ned prisene på enkelte buss og tog strekninger?
Når det er dyrere å kjøre fra Gardemoen til Drammen/Kongsberg enn fra Stockholm, da er det på tide å se litt på det...
NSB har vært ute i media og luftet muligheten for å øke prisene siden de hadde for mye trafikk.
:(

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
18 meter utenfor porten går bussen 24/7.
På godværsdager tar jeg tempo`n
Hva annet skulle jeg kjørt, bil liksom?

Jørgen.

Topp Bunn