Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette tullet for stå for din regning. Jeg etterspør DOKUMENTASJON for å hevde at ens salgsvarer er "best". Siden dette tydeligvis ikke er mulig lar jeg det ligge, jeg har ikke noen interesse av produktene , snarere måten det argumenters for salget av de. At dokumentasjon for et produkts egenskaper ikke er ønsket fra din side tas til etterretning.
    Har @Audiomix sagt att hans rør er best?
    Har jeg sagt att jeg ikke ønsker dokumentasjon på ting?
    Igjen kommer du med påstander om hva andre skriver/sier. Som de ikke har sagt. Kkarer du virkelig ikke å se dette?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er andre som sliter mer.....

    "Nordost is the premier manufacturer of hifi audio cables and accessories in the consumer electronics industry.
    Over the past three decades, Nordost has developed an extensive, all-encompassing range of hifi audio solutions. Nordost's audio and video cables, power products, audio enhancers, and resonance control devices have revolutionized high fidelity listening. Only Nordost can deliver the pure, unadulterated reality of a live performance to the comfort of your home sound system—no matter the system's price point."

    Dokumentasjon? Ikke det nei...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har @Audiomix sagt att hans rør er best?
    Har jeg sagt att jeg ikke ønsker dokumentasjon på ting?
    Igjen kommer du med påstander om hva andre skriver/sier. Som de ikke har sagt. Kkarer du virkelig ikke å se dette?
    Vi lar det ligge. Vi snakker kort og godt forbi hverandre. Og det er helt ok. Ønsker deg en god helg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vi lar det ligge. Vi snakker kort og godt forbi hverandre. Og det er helt ok. Ønsker deg en god helg
    Det er bare du som snakker rundt deg selv. Ikke forbi en gang.
    Repeat heter dette.
    Hva slags dokumentasjon krever du?
    Hva skal du bruke den til?
    Jeg har opplevd deg som en hyggelig fyr (nå må du lese nøye) de gangene jeg har truffet deg.
    Du har dukket opp med rør (NOS) på steder der jeg har vært for å tilby testing. Og rørprat for de som vil.
    Alt ok så lang jeg har skjønt.
    Men her er du faktisk helt håpløs.
    Apropos dokumentasjonen du etterlyser:
    Du er sikkert rundt hos HiFi selgere fortsatt.
    Hold øynene oppe når du er innom slike butikker.
    Skjønner?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Denne NOS "debatten". Vil ikke rørtestere avdekke om det er kvalitetsforskjeller fordel NOS? GM, lekkasje, emisjon etc...Har ikke peiling, jeg bare spør. Vis vedlegget 755416
    Jo da. I mange tilfeller vil den det.
    Enkelt å dukumentere er det også.
    Det som ikke kan testes på en rørtester er levetid.
    Det ER forskjell på noen hundre timer og noen tusen.
    Det må erfares.
    Og forklares for de som ikke skjønner.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er bare du som snakker rundt deg selv. Ikke forbi en gang.
    Repeat heter dette.
    Hva slags dokumentasjon krever du?
    Hva skal du bruke den til?
    Jeg har opplevd deg som en hyggelig fyr (nå må du lese nøye) de gangene jeg har truffet deg.
    Du har dukket opp med rør (NOS) på steder der jeg har vært for å tilby testing. Og rørprat for de som vil.
    Alt ok så lang jeg har skjønt.
    Men her er du faktisk helt håpløs.
    Apropos dokumentasjonen du etterlyser:
    Du er sikkert rundt hos HiFi selgere fortsatt.
    Hold øynene oppe når du er innom slike butikker.
    Skjønner?
    Vi lar det ligge med det. Mitt inntrykk av deg er likt, av deg, når vi har møttes. Selg dine "beste NOS rør", det er helt klart et marked. Siste delen av det du skriver ser jeg som lite relevant og som en indirekte påstand som får stå for din regning. God helg HCK
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en stygg innrømmelse å komme med: Jeg har en Nordost Heimdall tonearmkabel kjøpt på OFC messe for 50% (1200kr) i 2013.
    Den kom til nytte nå da kabelen jeg hadde var for stiv og tung for platespillerens nye plassering og original SME kabelen hadde en kontaktfeil,( og nå er den rota bort i tillegg....)

    Heimdallen er litt stiv den og. men funker fint så lenge den ikke ligger for nær transformatoren på CD spilleren
    men den har jo fantastiske egenskaper i følge produsenten og det må man jo stole på?
    1634315776214.png




    Responsen sammen med MC ATOC9/ML/II er jo ganske typisk MC ( Elipson testrecord pink noise)
    1634315838817.png



    gidder ikke knote med å teste en annet kabel, for MC betyr kabelen lite
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vel, eg har vore i studio eit par gongar, og har også leika meg med å gjere opptak av ymse orkester. Eg leika meg mykje i dåverande Øksedal Studio ei hektisk veke attende på tidleg 80-tal, og har framleis ein Tascam 144, sjølv om han må smørjast opp før seriøst arbeid.
    Men det er ein markant skilnad mellom levande, akustisk lyd og den hermetiske, uansett kva du gjer. Men nokre mikrofonplasseringar, mikrofontypar og opptakslokale er mykje kjekkare enn gjennomsnittet.
    Største forskjellen er nok komprimeringen som gjøres. Når den fjernes så likner det live
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du skriver som du er den eneste med både PA, musiker og hifi interesse og erfaring.
    Et lite tips, du er ikke det.

    Start en PA tråd der du kan øse ut av dine fortrefflige erfaringer og kunnskaper da?
    Ja greit unnskyld, prøvde den PA tråden før, det fullstendig hakkapelitta. Men eg er vel en av de få som er dette og som samtidig har bygget ett stort rom med scene hvor det er stjerne demping i bassen og akustikk tiltak over en lav sko? Eller får jeg ikke den heller?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Interessant. De har jo også en -10dB allerede ved 55hz, så de kan ikke være spesielt nøytrale i bassen hvertfall(?). Men de har kanskje kapasitet nok til at folk EQer de opp i bunn.
    Nei gje deg då dette er topper, de har sine egne subber. Og den PA bransjen er værre enn HiFi, de viser ikke noe måledata offentlig. Da må være kvalifisert kunde med en tender, så viser de sikkert litt av både ditt og datt. Alle holder kortene tett til brystet, som du sikkert forstår. Men spør du kulturmafiaen i mellom-europa og deromkring, gjerne de forente stater også. Så er dette god sos, mange band, solo artister akustisk og mindre konsertsaler som lovpriser lyden av disse.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Lenger opp i frekvens så er vi i større grad i stand til å skille refleksjoner fra direktelyd, og hører "gjennom" rommet og refleksjonene. Hvis man da har DSP/EQ som korrigerer for det mikrofonen ser (sum av direktelyd og refleksjoner), så vil man få en direktelyd (som er det vi i hovedsak hører) som ikke lenger høres riktig ut.
    Mikrofonen ser da tidsdimensjonen. Når man har en impulsresponsmåling, så kan man gjøre og se veldig mye mer enn du gir uttrykk for her.

    Stort sett er det så enkelt at vi evner å skille mellom direktelyd og refleksjoner når direktelyden er ferdig før refleksjonen starter. Med musikk så varierer dette svært mye, fra korte pulser til langvarige toner.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har du rett i, har selv vært bort i flere band som er svært så kresne på lyden som serveres ut, ikke alle har med sine egne rigger på alle jobber.
    Vedr. toppene dine, jeg er nok ikke den rette til å betvile deres kvalitet, men jeg ville selv (om mulig) tittet i Meyer sortimentet etter andre konstruksjonsprinsipper enn disse sine (litt gammeldagse) "12 + horn" konfigurasjonene.
    Skulle vært morsomt å hørt anlegget ditt, forresten, spesielt nysgjerrig på om Lab Gruppen (eller tilsvarende) spiller med samme nøytralitet/oppløsning/finkornhet som hi-fi konstruerte amper.
    Jo takk veldig hyggelig, veldig hyggelig med noen komplimentert etter gammalt. Sef toppene mine er 25 år gammal, det er gammalt, dsp/delefilter/forsterker innstikksmodulen er oppgradert da. Bright hadde ikke råd til å oppgradere til Ultra-X40, så de bruker disse til side fill rundt om i landet enda!😁
    Lab Gruppen er bare til subbene. Det er vel nesten umulig å høre så mye forskjell der. Lab gruppen 6400 kjøpte en brukt for 10kused i england for ,10.000,- måneden etter røk strømforsyningen og rep. kostet 10.000,- Nå står det en (unnskyld eg er vantro) men en Behringer oppi loftet og produserer watt. Flaut men man må leve med lyd. Bright antydet 3 mnd rep så jeg kjøpte en slik industrispioasje ting. Sorry.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eg bare messer videre, dere liker det så godt. Eg tenker som det sies i lærebøkene så er lyd 50/60% akustikk, 35/45% høytaler og 5% signal (fordi signal er mulig å få nøytralt til en rimelig peng). Det ikke mange her som har like dempet rom som meg, ja eg er en skrytepave og en besserwisser,, men her er det egentlig bare fakta.. Då høres jo nesten alt bedre ut, selv en føckings PA høytaler. Er rommet tørt og fint trenger du ikke de forfinede HiFi høytalerne med delikatesse i mellomtone og diskant, altså dempede høytalere som må spille i resonnante rom. De trengs ikke da, da vil dul ha trøkk, slam og dynamikk. Sånn er det bare.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mikrofonen ser da tidsdimensjonen. Når man har en impulsresponsmåling, så kan man gjøre og se veldig mye mer enn du gir uttrykk for her.

    Stort sett er det så enkelt at vi evner å skille mellom direktelyd og refleksjoner når direktelyden er ferdig før refleksjonen starter. Med musikk så varierer dette svært mye, fra korte pulser til langvarige toner.
    Jada, men den nyfrelste med mikrofon og REW hjemme i stua skal holde på en stund før han forholder seg til dette når han skrur EQ. Mange romkorreksjonssystemer som overkompenserer uten å ta høyde for dette også.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jada, men den nyfrelste med mikrofon og REW hjemme i stua skal holde på en stund før han forholder seg til dette når han skrur EQ. Mange romkorreksjonssystemer som overkompenserer uten å ta høyde for dette også.
    Hadde tilgjengelighet vært til stede, fra folk som driver profesjonelt med dette og kommer hjem til en - la oss si for 5.000 kroner for første gangs rådgivning - er jeg sikker på at mange ville investert dette.
    Kjøpe for titusener, prøve seg frem, ikke vite, kanskje ikke få et bra resultat i det hele tatt - må da være bedre med et "blikk" & lytt fra en fagperson før pusherne skal selge en div. funker/funker ikke remedier til mangedobbelt pris.
    Tenker jeg. Som blir kvalm av alt som har med datamaskiner og gjøre - innrømmer det :ROFLMAO:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hadde tilgjengelighet vært til stede, fra folk som driver profesjonelt med dette og kommer hjem til en - la oss si for 5.000 kroner for første gangs rådgivning - er jeg sikker på at mange ville investert dette.
    Kjøpe for titusener, prøve seg frem, ikke vite, kanskje ikke få et bra resultat i det hele tatt - må da være bedre med et "blikk" & lytt fra en fagperson før pusherne skal selge en div. funker/funker ikke remedier til mangedobbelt pris.
    Tenker jeg. Som blir kvalm av alt som har med datamaskiner og gjøre - innrømmer det :ROFLMAO:
    Der er vel flere som driver med det sånn sett. Må nok regne med å betale noe mer hvis det skal bli butikk for de som driver med det. Tid og reising gjør at det fort går nærmere en dag, hvertfall nok til man neppe rekker flere samme dagen. Men sikkert endel som gjør det delvis på hobbybasis også.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har du noen målinger? RT60, Decay ol?
    No må du ikkje hisse opp Bjørn og gjengen, RT60 i ett lite rom?!?!? Det er ikke rett nomenklatur. Det heter etterklang, decay eller resonnanser, reverberation time eksisterer ikke i små rom pga av matematikken for diffuse field. Du har jo sett på de og kommentert på de før. Husker du ikke det? Har brukt REW endel ja, vært ett godt halv års tid siden . Ligger på lyd pc'en
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Der er vel flere som driver med det sånn sett. Må nok regne med å betale noe mer hvis det skal bli butikk for de som driver med det. Tid og reising gjør at det fort går nærmere en dag, hvertfall nok til man neppe rekker flere samme dagen. Men sikkert endel som gjør det delvis på hobbybasis også.
    Tja, store typiske AV-monteringsfirmaer, med utgangspunkt i at det skal koste så det dekker opp den ene jobben den uka - er det jeg har hørt om.
    Skummelt, når slike kanskje er bundet opp i å kle inn halve rommet i akustikkremedier eller legge igjen strømrenseutstyr for titusener før de kommer inn døra...
    Burde være uhildet kompetanse slike, som kommer for å finne problemer & foreslå løsninger, med kontakter til samtlige leverandører av mulig utstyr til bedring.
    Kjøper man kjøkken til 150.000 tegner de det gratis, påser at ting passer sammen, selger deler sin erfaring, rådgir kunden til å velge optimale løsninger uten at prislappen nødvendigvis øker. Hi-fi utstyr for 150.000 - selger vet trolig ikke om for- og effektforsterker passer sammen - hvis det da ikke er fra samme produsent.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    No må du ikkje hisse opp Bjørn og gjengen, RT60 i ett lite rom?!?!? Det er ikke rett nomenklatur. Det heter visst bare etterklang, decay eller resonnanser, reverberation time eksisterer ikke i små rom pga av matematikken for diffuse field. Har brukt REW endel ja, vært ett godt halv års tid siden nå.
    Nja, er ikke alle som deler det synet uten forbehold, forbeholdet er frekvens. Dessuten vet jo ikke jeg hvor stort rom du har, med scene og greier. Men du har både RT60 Decay, Decay, wavelet og vannfall som kan gi en indikasjon, om rommet ditt er normalstort.

    Use the RT60 Decay, waterfall, spectrogram and Decay plots to examine the decay of low frequencies in domestically-sized rooms.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og ja frekvenskurven for det eg hører på er ikke rett, den varierer over hele lytteområdet, i bakre del av pub'en, men det fikser AudioLense, ihvertfall ganske godt. Men det spiller ingen rolle, rett eller skeiv frekvens kurve spiller ingen rolle det høres bare forskjellig ut, og sef alle avvik i frekvenskurven kan høres i komparative tester, men vanlige avvik litt opp eller ned, her eller der er ikke optimalt, men det er ikke feil, det høres bare forskjellig ut. Det er en annen ting som er hellig her inne, har man en rett frekvens kurve, så er man good to go! Tullball United, etterklang eller retur av lyd i form av refleksjoner eller diffusjon er mye viktigere, enn om man akkurat treffer det målpunktet hvor frekvensgangen ser rett ut.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Og ja frekvenskurven for det eg hører på er ikke rett, den varierer over hele lytteområdet, i bakre del av pub'en, men det fikser AudioLense, ihvertfall ganske godt. Men det spiller ingen rolle, rett eller skeiv frekvens kurve spiller ingen rolle det høres bare forskjellig ut, og sef alle avvik i frekvenskurven kan høres i komparative tester, men vanlige avvik litt opp eller ned, her eller der er ikke optimalt, men det er ikke feil, det høres bare forskjellig ut. Det er en annen ting som er hellig her inne, har man en rett frekvens kurve, så er man good to go! Tullball United, etterklang eller retur av lyd i form av refleksjoner eller diffusjon er mye viktigere, enn om man akkurat treffer det målpunktet hvor frekvensgangen ser rett ut.
    Forstår ikke at du kan hevde noe slikt etter alle diskusjonene her inne om høyttaleres off-axis respons, reflektert lyd og feil bruk av korreksjon med DSP ved å måle på ett punkt.
    Enten har du ikke skjønt hva folk snakker om eller så troller du bare. Plagsomt er det uansett
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er en annen ting som er hellig her inne, har man en rett frekvens kurve, så er man good to go!
    Jeg er trøtt og gir meg nå.

    Men det er temmelig åpenbart at du ikke har snøring på hva mange av oss driver med eller hifi generelt. Du plasserer deg selv i en liten eksklusiv gruppe her inne. En gruppe som nærmest utelukkende preiker ut av ræva. Synd at ignorefunksjonen er så aggressiv, for dere fyller flere potensielt interessante tråder med vrøvl og usammenhengende monologer.

    God natt!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nja, er ikke alle som deler det synet uten forbehold, forbeholdet er frekvens. Dessuten vet jo ikke jeg hvor stort rom du har, med scene og greier. Men du har både RT60 Decay, Decay, wavelet og vannfall som kan gi en indikasjon, om rommet ditt er normalstort.

    Use the RT60 Decay, waterfall, spectrogram and Decay plots to examine the decay of low frequencies in domestically-sized rooms.
    Du har den Tim Arqen difusoren som eg brukte samme fractalene fra på bakveggen. Rommet er enda større nå ettersom eg utvidet scenen, ca 75 kvm med 3m under taket. Og fremveggen er åpen,, bak og sideveggen har 5 kvm felt som er åpen ut, og taket er en eneste stor bassfelle med 1,6m til møne. Eg har 2 3,5m lange front loadede horn subber bygd inn i kryp loftet, så hvis du tror jeg bare tuller så vær so god...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Forstår ikke at du kan hevde noe slikt etter alle diskusjonene her inne om høyttaleres off-axis respons, reflektert lyd og feil bruk av korreksjon med DSP ved å måle på ett punkt.
    Enten har du ikke skjønt hva folk snakker om eller så troller du bare. Plagsomt er det uansett
    Jeg troller ikke, har bare ett annet synspunkt enn noen av dere. Det er greit eg skal holde kjeft og ikke plage dere med mine avvikende synspunkt. DSP måle i ett punkt? Så du mener AudioLense troller også, takk for meg. Bare kose dere med en liksom konform diskusjon, så er alt hyggelig...
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Du får bare øke gain på rørene så hører du enklere forskjell. ;) Jeg bruker rørene litt annerledes i lydsammenheng enn det du gjør mistenker jeg. God helg. :)
    Men i hifi sammenheng, er det gunstig med mer gain? Blir det ikke mer støy av høyere gain? Ønsker vi det? Mener du at forskjellene viskes ut ved lavere gain?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Når du skriver ting som dette:
    "Det er en annen ting som er hellig her inne, har man en rett frekvens kurve, så er man good to go! Tullball United, etterklang eller retur av lyd i form av refleksjoner eller diffusjon er mye viktigere, enn om man akkurat treffer det målpunktet hvor frekvensgangen ser rett ut."
    så opphever du deg til en allviter som har sett lyset ingen andre forstår.
    Rett frekvensgang er viktig for Hi-Fi selv om du ikke skulle mene det. Det virker ikke som du har forstått at dette forumet heter hifisentralen... Man kan ikke kalle noe Hi-Fi hvis man ikke har noenlunde rett frekvensgang. At lyden din fremdeles kan oppfattes av de fulle folkene bakerst i puben din har ingenting med Hi-Fi å gjøre.
    Du later også som at du er den eneste som har forstått at etterklang og diffusjon er viktig. Hmmm. Ingen andre som er opptatt av dette altså. Neivel.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Men i hifi sammenheng, er det gunstig med mer gain? Blir det ikke mer støy av høyere gain? Ønsker vi det? Mener du at forskjellene viskes ut ved lavere gain?
    Gainstruktur er et undervurdert tema. Man ønsker seg faktisk i utgangspunktet så lite gain som mulig, men som samtidig gir deg det lydtrykket du ønsker deg.
    Ja, unødvendig mye gain gir økt støy.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Men i hifi sammenheng, er det gunstig med mer gain? Blir det ikke mer støy av høyere gain? Ønsker vi det? Mener du at forskjellene viskes ut ved lavere gain?
    Hva så med hifi sammenheng?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hva så med hifi sammenheng?
    Skjønner ikke helt hva du mener. Du skriver at du bruker rør anderledes enn oss andre. Jeg spør med utgangspunkt i stereoanlegget. Ikke gitarforsterkere eller annet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke helt hva du mener. Du skriver at du bruker rør anderledes enn oss andre. Jeg spør med utgangspunkt i stereoanlegget. Ikke gitarforsterkere eller annet.
    Ja, jeg bruker rør kun i gitarforsterkere. Der vil man gjerne ha litt/mye farging av lyd, enkelte rør er mye mer clean enn andre og enkelte må opp mye på gain skal de vrenge og farge lyden deretter. Og der kommer holdbarheten inn i bildet på røra, mye gain spiser gjerne rør til frokost. Med lav effekt rør så får man gjerne fargingen tidlig, så man slipper å spille så utrolig høyt, elementene er gjerne veldig lettdrevet på 105dB/W. Problemet med transistor er at man spiller på over 120dB før det starter å vrenge og selv da er det ikke den gode vrengen man får selv med pedaler for å booste signalet 15-30dB. Samme prinsipp gjelder jo også i hifi, men der vil man gjerne ha lavest mulig gain, Armand oppsummerer det bra. Skal også sies at på gitarforsterkere så har digitale duppeditter blitt mye bedre de siste åra og da uten merkbar forsinkelse som er ganske viktig når man spiller på et instrument og selv med et trent øre så hører man ikke forskjell på digital duppedings som gir farging vs rør-amp.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg bruker rør kun i gitarforsterkere. Der vil man gjerne ha litt/mye farging av lyd, enkelte rør er mye mer clean enn andre og enkelte må opp mye på gain skal de vrenge og farge lyden deretter. Og der kommer holdbarheten inn i bildet på røra, mye gain spiser gjerne rør til frokost. Med lav effekt rør så får man gjerne fargingen tidlig, så man slipper å spille så utrolig høyt, elementene er gjerne veldig lettdrevet på 105dB/W. Problemet med transistor er at man spiller på over 120dB før det starter å vrenge og selv da er det ikke den gode vrengen man får selv med pedaler for å booste signalet 15-30dB. Samme prinsipp gjelder jo også i hifi, men der vil man gjerne ha lavest mulig gain, Armand oppsummerer det bra. Skal også sies at på gitarforsterkere så har digitale duppeditter blitt mye bedre de siste åra og da uten merkbar forsinkelse som er ganske viktig når man spiller på et instrument og selv med et trent øre så hører man ikke forskjell på digital duppedings som gir farging vs rør-amp.
    Du er kunnskapsrik @na_X,(y) forskjellene i stereo sammenheng trenger vi ikke diskutere.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Du får bare utdyper hva forskjellene er i stereo, for der foretrekker jeg noe helt annet igjen. ;)
    Hvor utdyper du dit sterobidrag? fant det ikke og har ikke noe og besvare..
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvor utdypte du dit sterobidrag? fant det ikke og har ikke noe og besvare..
    Hva er det du babler om?

    Om man ser på oppbygning av en rør-amp, samme om det er stereo eller en mono gitar forsterker, tror du det er veldig store forskjeller ute og går? Ofte de samme rørene som er brukt også både i pre og effekt delen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tja, store typiske AV-monteringsfirmaer, med utgangspunkt i at det skal koste så det dekker opp den ene jobben den uka - er det jeg har hørt om.
    Skummelt, når slike kanskje er bundet opp i å kle inn halve rommet i akustikkremedier eller legge igjen strømrenseutstyr for titusener før de kommer inn døra...
    Burde være uhildet kompetanse slike, som kommer for å finne problemer & foreslå løsninger, med kontakter til samtlige leverandører av mulig utstyr til bedring.
    Kjøper man kjøkken til 150.000 tegner de det gratis, påser at ting passer sammen, selger deler sin erfaring, rådgir kunden til å velge optimale løsninger uten at prislappen nødvendigvis øker. Hi-fi utstyr for 150.000 - selger vet trolig ikke om for- og effektforsterker passer sammen - hvis det da ikke er fra samme produsent.
    Han Geir Arne Nilsen gjør jo dette hvertfall, men jeg aner ikke hva det koster og/eller om det primært er i forbindelse med salg av produkter. Og han Bjørn Erik fra Avforum trodde jeg også gjorde dette(?). Bare antok at det måtte være flere. Vi tilbyr også dette som tilleggstjeneste ved kjøp av våre produkter, men mest for å bistå til at resultatet blir så godt som mulig nå som vi er i en tidlig fase, ikke fordi det er noe særlig penger i det.

    Kjøper man kjøkken til 150,000 så er nok tjenestene som skjer rundt bakt inn i prisen. Og selgere av hifiutstyr finnes det vel sikkert gode og mindre gode av.

    Digresjon, men jeg tror nok generelt folk ikke har sånn voldsom innsikt i hvor mye penger som egentlig er igjen når alle kostnader er betalt ved et salg på 150,000 enten det er en bil, et kjøkken eller hifi (ikke mye).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn