Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -120db eller -100 betyr Ikke en dritt,

    ……. platespiller har støynivå - 65db og det betyr at det er stille i lytteposisjon , men tydelig sus og grums med øret nær høyttalerelementet.
    Det må være en særdeles dårlig stereo. Coulda proved you wrong big time any day.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det smått geniale med dB-skalen er vel at man kan gjøre nettopp det. dB for et forhold mellom spenningsamplituder er 20 log10(v2/v1), mellom to effekter 10 log10(p2/p1), og i begge tilfeller vil 20 dB mer amplitude eller effekt øke lydtrykket i rommet med 20 dB SPL om høyttalerne tåler det.

    Så blir det jo fort mer komplisert når man skal se på båndbredden for en støymåling, effekter i bestemte frekvensbånd, frekvensavhengige støygulv og sånt, men til husbruk kan man grovregne ganske friskt mellom lydtrykk, effekt og spenning. Eller, kanskje man ikke kan, men jeg gjør det likevel. :)
    Nå var litt av poenget mitt å holde det enkelt da Asbjørn!! Du har selvfølgelig helt rett, men husk at jeg er lærer på VG2 og jeg vet at man må ikke forklare for mye på en gang (selv om det er fristende) :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke deilig å ha litt mer kontroll på det man driver med lovemusikk? Har musikkgleden din blitt borte så som du vet mer om hva som foregår og hva som er viktig og ikke?
    Jo det er deilig.

    Nei, vet du hva?
    Mer glede. 😊

    Fordi at nå låter alt bra. Det låt bra før og, for all del.. men bedre nå.
    Fra Guns N Roses til Ivar Kleive og Sigmund Groven 😊
    En har fått noke som spiller knall på all musikk liksom.
    Men nå må eg vel ha sub og. Hehe..
    Kan trykke bort dsp for mer lavbass, men da får jeg jo igjen den helsiken piken og tendensene til skrikende diskant, så nei. Jeg vil ha dsp på,faktisk. 😊
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Følte det var litt hard lyd idag, ikke rart når jeg ser på fuktigheten i lufta..
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det er vel ikke på jordet?
    Målinger forteller ikke alt, eller hvordan det høres ut.
    Det vet da iallefall alle som holder på med DIY.
    Er vel ikke noe kontroversielt med det?
    Spinorama/Klippel-folket med sin preference rating har en annen mening... men da blir resultatet at vi alle bør kjøpe små studiomonitorer fra Genelec eller Neuman for å ha en sjans til å oppleve god lyd :ROFLMAO:
    Litt morsomt, her er en av de beste, som visstnok også er suverene i bassen i lyttetest til tross for at de målte over 100% vreng under 40Hz v/96dB SPL?? Da kan man kanskje stille noen spørsmål likevel...
    Så jeg bruker i hvert fall ørene (og fornuften ift egne preferanser) i tillegg til målinger en stund til..
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Spinorama/Klippel-folket med sin preference rating har en annen mening... men da blir resultatet at vi alle bør kjøpe små studiomonitorer fra Genelec eller Neuman for å ha en sjans til å oppleve god lyd :ROFLMAO:
    Litt morsomt, her er en av de beste, som visstnok også er suverene i bassen i lyttetest til tross for at de målte over 100% vreng under 40Hz v/96dB SPL?? Da kan man kanskje stille noen spørsmål likevel...
    Så jeg bruker i hvert fall ørene (og fornuften ift egne preferanser) i tillegg til målinger en stund til..
    Ja måle vreng på en studio monitor på 40Hz som er designet til hva?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Spinorama/Klippel-folket med sin preference rating har en annen mening... men da blir resultatet at vi alle bør kjøpe små studiomonitorer fra Genelec eller Neuman for å ha en sjans til å oppleve god lyd :ROFLMAO:
    Litt morsomt, her er en av de beste, som visstnok også er suverene i bassen i lyttetest til tross for at de målte over 100% vreng under 40Hz v/96dB SPL?? Da kan man kanskje stille noen spørsmål likevel...
    Så jeg bruker i hvert fall ørene (og fornuften ift egne preferanser) i tillegg til målinger en stund til..
    Ja, men tredje harmonisk vreng ved 40Hz er noe annet enn vreng lengre opp i frekvens. Jeg tror det til og med kan være med på å gi en følelse av bedre og fyldigere bass. Jeg bare spekulerer, men at det blir litt på samme måte som at rørforsterkere med en god del tredje harmonisk også gir en fyldigere lyd.
    Men skulle jeg brukt de der så hadde det nok blitt med en subfwoofer..
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja måle vreng på en studio monitor på 40Hz som er designet til hva?
    Det er vel nettopp det som er litt av problemet med generaliseringer. Jeg synes det er kult at man forsøker å måle flest mulig egenskaper til en høyttaler ved å ta 1000 nærfeltsmålinger og ta bort rompåvirkninger i målingene, men å gå derfra ned til en 1-7 "preference rating" skala er nesten litt absurd, synes i hvert fall jeg. Og når man i tillegg ser hva slags høyttalere som scorer bra (har noen Adams monitorer på kinoen som også scorer ganske greit) så skjønner man fort at lydkvalitet kan ikke reduseres ned til en en-dimensjonal skala...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Men skulle jeg brukt de der så hadde det nok blitt med en subfwoofer..
    Jepp, definitivt bør du ha en sub, kanskje med unntak av når man sitter maks 1,5 meter unna og v/standard 85 dB SPL, som også er primært tiltenkt bruksområde i forsvar for disse sikkert glimrende småtassene. Men hva betyr scoren "6.2" oppi dette i min stue? Virker ganske søkt spør du meg. @svart-hvitt hadde en ganske lang tråd om temaet husker jeg ganske godt, så for ikke å spore av fra tråden ytterligere kan man evt. søke opp den :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.668
    Torget vurderinger
    23
    Headroom er et interessant begrep som kan brukes om mye rart. Selv er jeg headroomnazi: støygulv, S/N forhold, maks. dB, min. dB, effekt, frekvensytterpunkter osv. osv. Jo lengre disse verdier befinner seg (i positiv retning) unna såkalte hørbare verdier jo bedre er det. OBS; min høyst subjektive personlige oppfatning, at andre ikke deler den er helt i orden for min del. Er ikke ute etter noen diskusjon på dette heller, jeg har gjort mine observasjoner og synspunktene er tuftet på kombinasjon av erfaring. naturlover og vitenskapelig etterprøvbarhet i viktigheten av disse verdier.

    Eksempler (for dummies) på noen av mine mer basale preferanser kan være;

    Frekvensområde hvor høyttalerne jobber ubesværet og med akseptable verdier for distorsjon ( pref. under 1%) = en oktav over fornuften = 15 - 40.000 Hz.

    Tilgjengelig effekt = nok til å klare SPL max. teoretisk, og så dobbelt av dette. For bass duty helst 10X av teoretisk nødvendig effekt (aktiv drift)

    S/N for kilder/elektronikk: -110 dB

    SPL max. = 120 dB (eller m.a.o. dobbelt så høyt opplevd lydinå som realistisk erfares kortvarig) med akseptable verdier for distorsjon ( pref. under 1%)

    SPL min. = 50 dB (hvor lyden oppleves fullfrekvent og oppløst/detaljert)

    Støygulv; Helst under 30 dB
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    @larsmartin
    Som en liten oppvarming til vårt fremtidige prosjekt kan du se på denne videoen der Amir hos ASR måler hva PS Audio sin "noise harvester" gjør med støy på nettet. Det er en plugg som man setter inn i strømnettet slik som dine Nordost QRT.
    Poenget med disse pluggene er jo at støy på nettet skal reduseres. Her er hva de sier om produktet sitt på hjemmesiden sin:
    But now there’s a solution that works. The PS Power Noise Harvester™ is the world’s first true power line noise converter that actually eliminates power line noise – instead of shuffling it off somewhere else.

    Dingsen er testet av Robert Deutsch i Stereophile, og han sier:
    "Ingenious…I use Noise Harvesters in my home-theater system, to good effect."

    I denne videoen måler han med meget høy presisjon hva som faktisk skjer på strømnettet, og det er ikke stort.

    Vi kjører samme test på strømnettet hos deg også og ser om QRT virker bedre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette blir interessant. Ikke veldig spennende, men interesserant...
    Du har så rett! Og jeg syntes hele tråden på en måte er Hifisentralen på sitt beste, selv om trådstarter nok så den i en helt annen utvikling, men jeg mener vi snakker ikke atomforskning og når superkyndiige Armand tar turen hjem til den de fleste vil drite ut fordi han driter i hva folk mener om seg og tør å stå inne for det. Ja så blir dette møtet mellom overpriset hi-fi og målinger som skal bevise at det er det, så utrolig gøy. Samtidig som larsmartin ber han ta med ting til utprøvning (Vera) som ikke en gang står i ordboka hans.
    Beklager, Snickers-is, vet du hater dette, men tror tusenvis her inne under ditt eget kompetansenivå syntes dette sr gøy - skal jo være mer gøy enn vitenskap dette her vel uten at tråden bør hete gøy :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det må være en særdeles dårlig stereo. Coulda proved you wrong big time any day.
    Det er nå det selve vinylplaten har som SNRi i følge mange kilder…
    Videre er DIN normens grense for HIFI der.
    Et meget godt RIAA trinn nærmer seg -80dB for MC. Mange ligger dårligere enn -72. M m er bedre. Men du tenker kanskje på CD spillere på -96db på 16 bit eller 24 bits DAC på

    -120?
    På praktisk lyttenivå dvs det man spiller på ligger mange forsterkere på mye lavere enn merkeverdiene kanskje bare -80 , husk du må fort trekke fra 20-30db nemlig når man drar ned volumkontrollen
    Skal man vite hvilken sstøynivå man har må man regn seg seg gjennom SNR og gainstruktur fra kilde til høyttaler, Asbjørn gjør det kjapt tenker jeg

    PS på streaming har har jer merkedata på -120 fra preamp og -122db fra forsterker.
    men i lytteposisjon er det ikke forskjell på støyen( dvs ikke hørbart ) derfra og med en god vinylplate og RIAA med -82 støynivå. (Kortsluttet inngang) og -78db i drift. Med øre i diskanten er det forskjell selvsagt men slik lytter man sjelden

    til @larsmartin . Poenget med lavt støynivå SNR er at det sier noe om hvilken teknisk kompetanse konstruktøren har og hvor mye innsats som er lagt ned i utførelse. Og så er det litt pissekonkuranse også. Men vel så viktig er gain strukturen. Mye blir ødelagt om preampen gir 20 volt ut og sluttforsterker har 36db gain og bare krever 0.2volt inn for maks effekt og man spiller på 95dB høyttalere
    Min forsterker har ulik gain innstilling og om jeg har øre inntil diskant går det fra svakt sus ved 28dB gain til helt stille med 16dB gain dvs 4 ganger mindre forsterkning
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spinorama/Klippel-folket med sin preference rating har en annen mening... men da blir resultatet at vi alle bør kjøpe små studiomonitorer fra Genelec eller Neuman for å ha en sjans til å oppleve god lyd :ROFLMAO:
    Litt morsomt, her er en av de beste, som visstnok også er suverene i bassen i lyttetest til tross for at de målte over 100% vreng under 40Hz v/96dB SPL?? Da kan man kanskje stille noen spørsmål likevel...
    Ja. En god Klippel måling trenger heller ikke nødvendigvis låte bra. Det er jo mye annet som også må være på plass ved høyttalere for at det skal låte godt nok. Og godt nok, hva er det?
    Folk er forskjellige, og stiller forskjellige krav.

    Jeg har testet to par høyttalere som fikk "meget bestått" med gode spinorama målinger hos Amir.
    ...og begge parene fikk karakteren "ikke bestått" hos meg.
    Begge parene ble testet i to forskjellige rom. Ett større, uten akustiske tiltak, og et mindre rom med god akustikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Beklager, Snickers-is, vet du hater dette, men tror tusenvis her inne under ditt eget kompetansenivå syntes dette sr gøy - skal jo være mer gøy enn vitenskap dette her vel uten at tråden bør hete gøy :cool:
    Jeg har ingen problemer med å erklære tilhørighet i denne gruppen, altså gruppen under Isens kompetansenivå, ikke gruppen som synes dette er gøy.

    Slike tråder er en arena hvor de samme personene sier de samme ting gang på gang, sitter på sin tue og forsøker tviholde på hver barnål. Intet nytt. Flott, så skal Armand ut til ennå en stakkar med målvegring og total misforståelse for hva måling er. Vi var alle der når Rognlien fikk besøk.

    Av de høye herrer her inne føler jeg det kun er en som har konkretisert noe fornuftig i all avsporingen, @Sluket . Headroom! Du vet når du har det og det er flere måter oppnå det på, men felles er lavt støygulv og god "overdreven" tumleplass for signalet. Det krever ingen Master, ei heller ekstrem nevenyttighet. Flere her inne har det, mange av oss jobber mot det.

    Alle disse målingene og vurdering av marginer og små detaljer blir rett og slett irrelevante om målet man sikter mot er headroom. Det spiller liten rolle hvilke forsterkere man velger, hva slags høyttaler løsning man fascineres av, så lenge kombinasjon av tilført og avgitt gir deg takhøyde.

    Så om den gode @larsmartin ser lyset eller hvorvidt han forblir i OHFC sin for lengst utdaterte skole av vranglære, blir resultatet det samme. Enda en endeløs debatt, med "samma svarta gänget" og samme argumentene. Neste gang håper jeg at jeg klarer å holde meg til helvete unna, men jeg er også den jeg er dessverre...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Balle, det virker som du har vært på gjenbuken og belest deg på utdatert info som utbasuneres her - igjen. Nei, slik du beskriver det er det ikke. Har du noensinne forsøkt en vinylspiller ala lineær med digitalt balanser arm?

    Nei, regnet med det. Unotene du beskriver finnes ikke der overhode. Det forutsetter at en har stereo som minst matcher spilleren.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ingen hevder vel at analoge medier kan konkurrere med digitale på SNR ?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Neste gang håper jeg at jeg klarer å holde meg til helvete unna, men jeg er også den jeg er dessverre...
    Don't you dare! Din skrivekunst er en gave. Det ville vært en fornærmelse mot Hitchens' minne å sno deg unna din samfunnsplikt til å poke andre i siden med skarpe ord.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    De fleste har vel hørt en ok platespiller, så Eksempelet med vinyl og analog var bare for å illustrere at selv et dårlig SNR ikke trenger å låte problematisk . De fleste av dagens digitale produkter og forsterkere ligger så langt nede i støy at det ikke er et praktisk problem . Å basere valget sitt på -125 eller -115 SNR blir dermed ganske akademisk, men innrømmer gjerne at jeg litt akademisk her jeg og…
    Men i lytteposisjon er det ingen som hører forskjell
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tykkjer Tosken er vel pessimistisk. Dråpar holar ut stein over tid, og Armand driv folkeopplysning av klasse. Sluket si kvantifisering av det som er viktig etter hans syn, er også svært verdifullt, iallfall for dei med interesser i øvste divisjon lydreproduksjon. Og det er viktig å utfordre seg sjølv.
    Men fyrstedivisjon er smal, og det er stort sett sære gubbar femti pluss med god god økonomi og eige leikerom. Medan dei som etablerer seg no for tida ikkje ynskjer eller maktar å prioritere musikkreproduksjon på denne måten. I staden kjøper dei bittesmå boksar som spyr ut monolyd i frekvensområdet 400 - 4k.
    Trass i lydleg stakarsdom hos denne gruppa, har dei med rette opparbeidd stor mistru til oss som strevar med perfeksjonering av lyden. Vi på vår side har gløymt tida då vi var kalvar, då vi vart fasinerte, og kva som fasinerte oss. På kva tidspunkt vart vi forførte av gilde kablar og magiske klossar framfor gode høgtalarar som umiddelbart skapte store musikkopplevingar, og fekk oss til å utforske musikk vi elles ikkje hadde brydd oss om? Kvifor greier vi ikkje å formidle formidlingsevnen til musikkanlegga våre? Jau då, dei vert imponert av utsjånad, høg lyd og brumlebass, men når kvelden kjem sit neste generasjon og spelar på små mono-dåsar med 4" subwoofer.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @larsmartin
    Som en liten oppvarming til vårt fremtidige prosjekt kan du se på denne videoen der Amir hos ASR måler hva PS Audio sin "noise harvester" gjør med støy på nettet. Det er en plugg som man setter inn i strømnettet slik som dine Nordost QRT.
    Poenget med disse pluggene er jo at støy på nettet skal reduseres. Her er hva de sier om produktet sitt på hjemmesiden sin:
    But now there’s a solution that works. The PS Power Noise Harvester™ is the world’s first true power line noise converter that actually eliminates power line noise – instead of shuffling it off somewhere else.

    Dingsen er testet av Robert Deutsch i Stereophile, og han sier:
    "Ingenious…I use Noise Harvesters in my home-theater system, to good effect."

    I denne videoen måler han med meget høy presisjon hva som faktisk skjer på strømnettet, og det er ikke stort.

    Vi kjører samme test på strømnettet hos deg også og ser om QRT virker bedre.
    Han var ikke positivt, må nok ha 12 stk! 😅
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tykkjer Tosken er vel pessimistisk. Dråpar holar ut stein over tid, og Armand driv folkeopplysning av klasse.
    Du er lærar og jeg kan ha forståelse for din innstilling. No Child Left Behind, osv. ❤ Jeg oppfatter meg selv ikke som særlig pessimistisk, ønsker bare at vi kunne kommet oss litt videre med temaene her inne. Masse interessant å krangle om.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Artig den Noise Harvester saken som ikke gjorde noe og som sikkert er litt av det samme som NO QRT saken .Isotek har også en lignende.
    Har selv en NH. Den er akkurat nå helt død, på alle stikkontakter.Ble litt liv i den når jeg startet støvsuger i morges, på alle kurser.
    Den reager ikke på kursen til varmepumpe, baderomsvifte, stikk med 3 smps eller stereokursen men reagerer på alle kurser når bilen settes til lading.


    Fikk ett (2) filtre av netteier, tunet til 23nd harmoniske,1150Hz. Det ene var til nabo på en annen fordelingstrafo som jeg overtok. Null virkning.
    Men i teorien skal filtrene dempe bedre når det brukes to sier netteier, altså det samme PS Audio hevder ang NH.

    Så det morsomme. Når vi målte med Hiokien kom det tydelig frem at økende kapasitans økte en resonans på nettet ved 4.5kHz,
    amplituden på den resonansen nådde størst nivå når vi til slutt satte inn PS Audio NH. Her er den puttet i Conconanse filteret.
    Posen på filteret er for å holde målepinnene nede i filteret

    Dette med forsterkningen av støy fra filtre er helt i tråd med hva filter produsentene sier.
    Nkom sier det samme, filtre kan slå i alle retninger, null virkning, god virkning og en forverring.

    Der uenigheten/stridens kjerne oppstår er at etter likeretting og glatting er det DC og hva som skjer på primærsiden av trafo har dermed ingen innvirkning på strømforsyningen. John Curl mener noe annet. Området 2-150kHz påvirker stereoen.

    Så her må du @larsmartin ikke la deg lure av hva målingen vil komme til å si. Den kan slå i alle retninger, avhengig kildeimpedansen og støybilde hos deg som er unik for din installasjon.


    IMG_20180322_130354 (1).jpg





    Filtrene jeg fikk av netteier ble da senere bygget om fra 1150Hz til 4,5kHz i håp om å avhjelpe problemet som var den gang.
    Ingen hørbart virkning. Hvorfor?

    Her kommentaren til netteier om filteret etter ombygning som var den samme for når filteret var tunet til 1150Hz


    "Kurvene nedenfor viser hvordan spenningen før filteret, rød kurve, blir noe dempet pga filteret, grønn kurve.
    Som du ser er ikke virkningen av filteret veldig god. Dette skyldes at impedansen mellom filteret og kilden/transformatoren er lav. Dersom vi øker denne blir filteret mer virkningsfullt. "

    image006.png




    Så da blir spørsmålet. Hvilken kilde impedans har "amir siden det er en "tiny" virkning. Altså en svært liten virkning.
    Det totalt motsatte av hva vi fikk, en økende amplitude på en resonans ved 4.5kHz.
    NH er vel heller ikke tiltenkt å dempe noe i det lavere harmoniske området. Mener den er tunet til 8-10kHz.

    Hva sier PQA.no i en mail til meg om filtrering?

    En oppsummering: Det sitter filtre i de fleste apparater i dag, som gjør at de forårsaker lite harmonisk støy for frekvenser under 2 kHz. Hvor nødvendig sitter det også andre typer filtre som sørger for lite støy over 150 kHz. Det trengs andre typer filterdesign for å ta støyen mellom 2-150 kHz – dette har det ikke vært krav om, og derfor generes det i enkelte tilfeller for mye støy ved disse frekvensene. Man kan lage filtrene slik at de filtrerer støy her også, men stiller man strenge krav blir de som Sarah sier dyre og store. Filterdesign kan meg bekjent også variere mye, men ofte sitter de på AC-siden som siste ledd før nettet.

    Jeg antar du får de samme problemene med samspill mellom impedans i nettet og filtrene med denne typen filter også.

    Angående plassering: Man kan argumentere om hvor filter bør plasseres. Om de plasseres i utstyret er det som vi har vært inne på en avveining mellom kostnad for produsenter og behov for filtrering mot nettet. Om man plasserer det andre steder vil kanskje dette ofte være som tiltak mot problemer, og ikke noe man gjør på et generelt grunnlag.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei din kverulant - ikke direkte, men det kunne nesten virke sånn...

    Ikke kverulant nei. Forsøker kun å bringe temaet inn i riktig spor.

    Tror jeg skulle klsrt å lure svært mange i en blindtest og CD spilleren min står garantert ikke tilbake for noe.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvem faen skjønner hva du skriver? Kryptiske one linere og vås! Uttrykk deg klart og i fulle setninger, slutt å skriv som den tullete onkelen ingen vil sitte ved siden av under julemiddagen!
    Ikke du og min sønn brutus….

    Ikke noe vits i å forsøke å utdype noe dere likevel ikke skjønner noe av. Vi vet hvor det ender.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn