Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Mange av produktene man får kjøpt i dag underbygges av ingen eller svært tvilsom dokumentasjon. Overraskende mye markedsføres med påstander som er ren diktning, bevisst løgn eller tilsynelatende riktig bruk av fagbegreper, men som rent faktisk er rene konstruerte setninger uten substans.

    Ser vi på hva en del av produktene er ment å gjøre så er sannsynligheten for at de har den påståtte effekten i mange tilfeller svært liten. Man bør i en slik situasjon kunne hevde at de sitter med bevisbyrden.

    Allikevel ser vi at en god 20-30% av pengene i mange svær dyre oppsett er lagt i denne typen produkter. Ikke nok med det men man bruker svært mye tid på å påstå at disse har bestemte effekter. Man bruker til sammenlikning ikke i nærheten like mye tid på å for eksempel fortelle om hvilke utfordringer man har med lyden, hvilke egenskaper høyttalerne har osv. Nei, det skal diskuteres kabler, steiner, strømrensere og nettverksfiltre og alle deres magiske evner, helst basert på en kvasivitenskap som utelukkende stammer fra PR-materialet til produsenten. Avsløringer om at det er komponenter som ikke er tilkoblet, at selve de funksjonelle delene koster 249kr på e-bay, eller at produktet ikke en gang har virksomme komponenter, det ser ikke ut til å bite på en sjel straks man har lagt penger i ting.

    Men diskuteres skal det, eller skal det egentlig det? Er det ikke slik at man bare skal ha seg en klapp på skuldra over hvor flink man er til å finne de beste magiske tweakene som ingeniørene er for dumme til å forstå? For det må jo være ingeniørene som har bevisbyrden her, og alt kan selvsagt tilbakevises med retoriske spørsmål?

    Det jeg aldri har fått grep om er hvorfor. Er de ærlige overfor seg selv og tenker at denne investeringen var så dum at jeg må gjøre alt jeg kan for ikke å tape ansikt? Hvorfor disse påstandene om akutt døvhet ved blindtesting? Eller påstander om at "ikke alt kan måles", selvsagt alltid fra folk som ikke vet opp ned på ohms lov. Vi skal liksom ikke stille spørsmål ved noe som helst, uansett hvor dumt det måtte være.

    Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?

    Og kanskje vi får litt fart på sentralen igjen samtidig, for nå har det vært dødt en stund :geek:
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Corona har taget All saft og kraft ud af Highfi sentralen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det kulørte hi-fi presse har feilet sin oppgave og er med på å legitimere svineriet. Tester er en perfekt arena for å avsløre vås og overpriset utstyr. Men dengang ei. Tenk hvis motorpressen skulle skrive fordelaktig om lurium som halverer drivstofforbruket?
    Man skulle kunne håpe på at seriøse forretninger følte seg for gode til å markedsføre og selge slikt, men det synes å være et fåfengt håp. Antagelig er profittmarginen for høy.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel blitt en kombinasjon av kneblet nordmann fra janteloven, og bedre enn naboen misunnelse som er blitt mer en pissekonkuranse enn noe annet i de audiofiles miljø.. Samtidig som man godtar alt av fake news man finner på internett.

    Mange vet bedre enn både leger og ingeniører bare ved å se på wiki eller andre kilder på internett og de kan titulere seg med en doktor grad på 5 min. og de er så flinke at de faktisk ikke trenger skolegang for det en gang! Hvordor bruke tiden på skole eller læring når man finner alt på internett og all informasjonen man trenger ellers fra dyktige selgere. Armand hadde et innlegg her før i helgen som skildrer selgere veldig bra, de er lært opp godt til å selge men ellers dårlig kompetanse..

    Jeg jobber selv som ingeniør, og det er massevis av selger svada som man må vasse igjennom på eget fagfelt hver dag nesten og det blir bare vanskeligere og vanskeligere å finne relevant god data på ting idag enn det var før. Mye pga. Big data og "behjelpelige" søkemotorer slik som google, der søk baseres på alder, sted, kjønn og hva man har søkt på før. Det finnes info om nesten alt der ute idag, men god info er det igjen verre å finne. Det største problemet man har i hverdagen er buzzwords som selgere "selger" inn, og sjefene får en halleluja stemning og skjønner faktisk ikke hva det innebærer i praksis hverken av løsning eller tid og ressurser det tar. De samme buzzwords man ser i audiofile miljø idag, er AKKURAT de samme man for 10 år siden hørte på et eller annet IT-seminar. Hva er relevansen her på de buzzwords? Smak på ordet buzzword, hva innebærer det? Jo, det har til hensikt å få forbrukere forvirret med nye ord som gjentas ofte nok til at man tror det har en betydning. Fakta er at buzzwords er ord som er funnet opp av PR-folk, uten noen form for teknisk forståelse og teknikere bare ler av hele greia og skygger banen for da skjønner man at det er bare svada som kommer i etterkant, og ikke-teknikere sitter der og forstår ingenting, og når det er så avansert så må det jo bare være bra!?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    1000 takk, Snickers-is, her tar du opp et tema som i virkeligheten lar det meste fremstå som «Keiserens nye klær» - hvilket jeg tror er tilfelle spesielt innenfor hi-fi bransjen.
    Selv får jeg mer og mer øynene opp for produsenter jeg mener har «sjel» og høy faglighet - kall det yrkesstolthet - dessverre er det stadig færre og færre som tør/få lov til å drive etter slike parametere. Kostnadsbesparelse & inntjening vinner nok over utviklingsavdelinger, samtidig som nivået på det siste trolig også er offer for det faktum at mange ikke kan nok om det de utvikler og produserer.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Akkurat sett tilbud fra en forhandler som jeg ellers oppfatter som seriøs om inngangsterminatorer til 8-20.000kr/stk. Litt usikker på om prisen er pr kanal eller om det er 2 i settet. Det betyr at det vil koste minst 30.000kr å «antennesikre» en forsterker med 3 ledige innganger. Hvis dette produktet har en plass, så er vel i praksis alle forsterkere kraftig feilkonstruert? Og hvordan kan en terminator koste 10 laken og oppover? Uansett hvor mange «teslacoiler» og mengde cryogenisk lurium de er utsatt for?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bår følgende tekst gir mer mening en det som skrives om et produkt så er det helt klart man skal stille spørsmål.

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin tortor magna, mollis et nisl a, lobortis ultricies mauris. Integer placerat nibh ac orci dignissim, non convallis erat scelerisque. Aenean finibus odio eget sodales pulvinar. Vestibulum tincidunt metus vitae turpis gravida fermentum. Fusce rutrum sem malesuada, lacinia sapien a, molestie mi. Nunc accumsan suscipit orci, eget facilisis enim maximus sed. Suspendisse potenti. Nam posuere nisi enim, in congue dolor viverra in.

    Nullam a viverra ligula, id interdum nulla. Aenean eu mollis purus, eget accumsan eros. Quisque tincidunt turpis lacus, ut scelerisque nisi convallis eget. Praesent venenatis ex ac velit vestibulum posuere sed in diam. Aenean elementum venenatis sollicitudin. Praesent hendrerit est in quam suscipit, ac bibendum est pretium.

    Men det triste er jo at det hadde vel begeistret det også….
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det beste rådet man kan ta til seg er vel at ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. Da slipper man å være så bekymret for å bli misledet, lurt eller at man går glipp av noe. Man kan også senke skuldrene og la kjepphestene være i fred.

    Vil du selge meg noe? Flott, sørg for at du kan dokumentere at produktet gjør det du sier det kan gjøre. Hvis ikke vil du listes opp på min personlige Quackwatch - liste.

    Personlig ofrer jeg ikke en tanke på hva folk bruker tid og penger på, ei heller hva folk skulle velge å tro på. Men jeg er fan av ytringsfrihet og tar meg friheten til å mene og ytre akkurat hva jeg vil om ting og tang som blir ytret i det offentlige rom. Kvakksalvere og lurendreiere kan i mine øyne brenne - og jeg har aldri hatt nok empati til å bry meg om såre tær eller sarte sjeler så jeg er ikke redd for å si det direkte til både produsenter og selgere - eller kjøpere for den saks skyld.

    Hvis man ikke liker ubehagelige spørsmål så tenker jeg at man kanskje skulle holdt seg unna det offentlige rom.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat sett tilbud fra en forhandler som jeg ellers oppfatter som seriøs om inngangsterminatorer til 8-20.000kr/stk. Litt usikker på om prisen er pr kanal eller om det er 2 i settet. Det betyr at det vil koste minst 30.000kr å «antennesikre» en forsterker med 3 ledige innganger. Hvis dette produktet har en plass, så er vel i praksis alle forsterkere kraftig feilkonstruert? Og hvordan kan en terminator koste 10 laken og oppover? Uansett hvor mange «teslacoiler» og mengde cryogenisk lurium de er utsatt for?
    Mitt inntrykk er at de aller fleste som selger slike produkter faktisk er overbevist om at det låter bedre og egentlig ikke prøver å lure noen.
    Jeg snakker da om aktørene litt nedover i "næringskjeden", ikke nødvendigvis produsentene som nok har en mer kynisk og profittorientert motivasjon.
    Selgerne jeg møter som selger produkter i denne kategorien virker oppriktig å mene at produktet produserer bedre lyd, og som alt annet folk er overbevist om er de lite interessert i forklaringer på hvorfor eller hvorfor ikke.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mange av produktene man i dag underbygges av ingen eller svært tvilsom dokumentasjon. Overraskende mye markedsføres med påstander som er ren diktning, bevisst løgn eller tilsynelatende riktig bruk av fagbegreper, men som rent faktisk er rene konstruerte setninger uten substans.

    Ser vi på hva en del av produktene er ment å gjøre så er sannsynligheten for at de har den påståtte effekten i mange tilfeller svært liten. Man bør i en slik situasjon kunne hevde at de sitter med bevisbyrden.

    Allikevel ser vi at en god 20-30% av mange svær dyre oppsett er lagt i denne typen produkter. Ikke nok med det men man bruker svært mye tid på å påstå at disse har bestemte effekter. Man bruker til sammenlikning ikke i nærheten like mye tid på å for eksempel fortelle om hvilke utfordringer man har med lyden, hvilke egenskaper høyttalerne har osv. Nei, det skal diskuteres kabler, steiner, strømrensere og nettverksfiltre og alle deres magiske evner, helst basert på en kvasivitenskap som utelukkende stammer fra PR-materialet til produsenten. Avsløringer om at det er komponenter som ikke er tilkoblet, at selve de funksjonelle delene koster 249kr på e-bay, eller at produktet ikke en gang har virksomme komponenter, det ser ikke ut til å bite på en sjel straks man har lagt penger i ting.

    Men diskuteres, eller skal det egentlig det? Er det ikke slik at man bare skal ha seg en klapp på skuldra over hvor flink man er til å finne de beste magiske tweakene som ingeniørene er for dumme til å forstå? For det må jo være ingeniørene som har bevisbyrden her, og alt kan selvsagt tilbakevises med retoriske spørsmål?

    Det jeg aldri har fått grep om er hvorfor. Er de ærlige overfor seg selv og tenker at denne investeringen var så dum at jeg må gjøre alt jeg kan for ikke å tape ansikt? Hvorfor disse påstandene om akutt døvhet ved blindtesting? Eller påstander om at "ikke alt kan måles", selvsagt alltid fra folk som ikke vet opp ned på ohms lov. Vi skal liksom ikke stille spørsmål ved noe som helst, uansett hvor dumt det måtte være.

    Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?

    Og kanskje vi får litt fart på sentralen igjen samtidig, for nå har det vært dødt en stund :geek:
    Ja, det er mangelen på disse diskusjonene som gjør at det blir litt dødt her inne. :sneaky:

    Agree to disagree ville nok være en tanke. Kanskje vi alle ville være mer mottagelige om frontene ikke var fullt så steile.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det tror jeg faktisk ikke. Det er flere på dette forumet som har mye mer å fare med enn mange av fjottene i hifi bransjen.
    Det finnes vel ganske mange selverklærte genier både her og der og det heldigvis rimelig enkelt å identifisere hvem som egentlig har peiling :). Noe jeg selv har merket meg er at de med mest kunnskap sjeldent har behov for å snakke ned den andre parten i en diskusjon eller komme med negative karakterteristikker.
    Noen få her på forumet faller i sistnevnte kategori og er en stor ressurs for forumet, akkurat som det finnes noen få i hifi-bransjen av samme art.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?
    Det var da som faen, hvem er det som har nektet deg denne retten, og hvem sin eksistens snakker vi om her 😲? Navn, og hvor vedkommende bor, så fikser vi dette, etter at vi har målt ham opp, selvsagt.

    Makan!:mad:

    (Regner med at du fikk lov til å starte denne tråden?)
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    257
    Antall liker
    333
    Torget vurderinger
    1
    Mange av produktene man i dag underbygges av ingen eller svært tvilsom dokumentasjon. Overraskende mye markedsføres med påstander som er ren diktning, bevisst løgn eller tilsynelatende riktig bruk av fagbegreper, men som rent faktisk er rene konstruerte setninger uten substans.

    Ser vi på hva en del av produktene er ment å gjøre så er sannsynligheten for at de har den påståtte effekten i mange tilfeller svært liten. Man bør i en slik situasjon kunne hevde at de sitter med bevisbyrden.

    Allikevel ser vi at en god 20-30% av mange svær dyre oppsett er lagt i denne typen produkter. Ikke nok med det men man bruker svært mye tid på å påstå at disse har bestemte effekter. Man bruker til sammenlikning ikke i nærheten like mye tid på å for eksempel fortelle om hvilke utfordringer man har med lyden, hvilke egenskaper høyttalerne har osv. Nei, det skal diskuteres kabler, steiner, strømrensere og nettverksfiltre og alle deres magiske evner, helst basert på en kvasivitenskap som utelukkende stammer fra PR-materialet til produsenten. Avsløringer om at det er komponenter som ikke er tilkoblet, at selve de funksjonelle delene koster 249kr på e-bay, eller at produktet ikke en gang har virksomme komponenter, det ser ikke ut til å bite på en sjel straks man har lagt penger i ting.

    Men diskuteres, eller skal det egentlig det? Er det ikke slik at man bare skal ha seg en klapp på skuldra over hvor flink man er til å finne de beste magiske tweakene som ingeniørene er for dumme til å forstå? For det må jo være ingeniørene som har bevisbyrden her, og alt kan selvsagt tilbakevises med retoriske spørsmål?

    Det jeg aldri har fått grep om er hvorfor. Er de ærlige overfor seg selv og tenker at denne investeringen var så dum at jeg må gjøre alt jeg kan for ikke å tape ansikt? Hvorfor disse påstandene om akutt døvhet ved blindtesting? Eller påstander om at "ikke alt kan måles", selvsagt alltid fra folk som ikke vet opp ned på ohms lov. Vi skal liksom ikke stille spørsmål ved noe som helst, uansett hvor dumt det måtte være.

    Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?

    Og kanskje vi får litt fart på sentralen igjen samtidig, for nå har det vært dødt en stund :geek:
    Herlig med kritisk skråblikk her. Men hvis noen ønsker å kjøpe det noen kaller tant og fjas, kan de få lov om de har råd til det. Jeg har ikke råd så jeg tenker selv og stoler bare på egne ører. Har uansett ikke råd til dyre kabler og strømrensere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Snickers setter fingeren på et stadig økende problem, for et stadig økende utbud av regelrette tulleprodukter bør sees på som et problem i bransjen.
    Selvsagt er det lov å kjøpte tøv og tant så mye man vil, - men det blir et problem når opptil flere i fullt alvor framstiller tøvet som veien til audiofilt nirvana, og de som kanskje ikke har egen teknisk kunnskap til å forstå at produkt faktisk er bare juks og fanteri hiver seg på vogna fordi andre har lovprist samme tulleprodukt....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mange av produktene man i dag underbygges av ingen eller svært tvilsom dokumentasjon. Overraskende mye markedsføres med påstander som er ren diktning, bevisst løgn eller tilsynelatende riktig bruk av fagbegreper, men som rent faktisk er rene konstruerte setninger uten substans.

    Ser vi på hva en del av produktene er ment å gjøre så er sannsynligheten for at de har den påståtte effekten i mange tilfeller svært liten. Man bør i en slik situasjon kunne hevde at de sitter med bevisbyrden.

    Allikevel ser vi at en god 20-30% av mange svær dyre oppsett er lagt i denne typen produkter. Ikke nok med det men man bruker svært mye tid på å påstå at disse har bestemte effekter. Man bruker til sammenlikning ikke i nærheten like mye tid på å for eksempel fortelle om hvilke utfordringer man har med lyden, hvilke egenskaper høyttalerne har osv. Nei, det skal diskuteres kabler, steiner, strømrensere og nettverksfiltre og alle deres magiske evner, helst basert på en kvasivitenskap som utelukkende stammer fra PR-materialet til produsenten. Avsløringer om at det er komponenter som ikke er tilkoblet, at selve de funksjonelle delene koster 249kr på e-bay, eller at produktet ikke en gang har virksomme komponenter, det ser ikke ut til å bite på en sjel straks man har lagt penger i ting.

    Men diskuteres, eller skal det egentlig det? Er det ikke slik at man bare skal ha seg en klapp på skuldra over hvor flink man er til å finne de beste magiske tweakene som ingeniørene er for dumme til å forstå? For det må jo være ingeniørene som har bevisbyrden her, og alt kan selvsagt tilbakevises med retoriske spørsmål?

    Det jeg aldri har fått grep om er hvorfor. Er de ærlige overfor seg selv og tenker at denne investeringen var så dum at jeg må gjøre alt jeg kan for ikke å tape ansikt? Hvorfor disse påstandene om akutt døvhet ved blindtesting? Eller påstander om at "ikke alt kan måles", selvsagt alltid fra folk som ikke vet opp ned på ohms lov. Vi skal liksom ikke stille spørsmål ved noe som helst, uansett hvor dumt det måtte være.

    Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?

    Og kanskje vi får litt fart på sentralen igjen samtidig, for nå har det vært dødt en stund :geek:
    De du omtaler blåser ofte i teorien og bruker ørene som måleinstrumenter. Om det heter lurium eller serium blåser hvertfall jeg i. Jeg tror teori og praksis ikke alltid stemmer. Hadde Ole Klifoth innom her og han sa han aldri har hørt depeche mode bedre noe sted, så noe har jeg og Øystein tweaket riktig. Vanskelig å dokumetere det på annen måte enn lyd resultatet, men er ikke det viktigst resultatet? Ole sa og at mye av opplevd lyd er vanskelig å måle. Jeg velger å tro på han selvom det er en helt annen mening her på forum om subjektiv oppfattelse/målt lyd.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Mitt inntrykk er at de aller fleste som selger slike produkter faktisk er overbevist om at det låter bedre og egentlig ikke prøver å lure noen.
    Jeg snakker da om aktørene litt nedover i "næringskjeden", ikke nødvendigvis produsentene som nok har en mer kynisk og profittorientert motivasjon.
    Selgerne jeg møter som selger produkter i denne kategorien virker oppriktig å mene at produktet produserer bedre lyd, og som alt annet folk er overbevist om er de lite interessert i forklaringer på hvorfor eller hvorfor ikke.
    Enig med deg her.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Enig med trådstarter i denne tråds opprinnelse. Samtidig som han selv nok er den som har gitt mest svar og gode råd her inne - enten man har spurt eller ikke en gang tenkt ut spørsmål på noe matnyttig han "automatisk" har bidratt med. Han er ikke alene om dette, men i særstilling. Laget selv en tråd for en tid tilbake om hvor den guttaktige entusiasmen har blitt av - denne tråden her enda bedre - således håper jeg mange bidrar. Fordi vi er mange som lurer på noe. Mange som ønsker mer fart her på sentralen som før i verden. Mange som ønsker lære mer. Mange som trolig har mer å bidra med i form av så vel lærdom som nysgjerrighet om det det måtte gjelde. Og kritiske spørsmål må da være bedre enn all verdens (dårlige) erfaringer eller anbefalinger basert på lite kritisk viten/fokus på det det måtte gjelde. Har flere ganger opp gjennom årene snakket med hi-fi selgere som på spørsmål har unnskyldt seg omtrent som så med "ikke rukket lese brosjyren" på det man spør etter - burde man kanskje ikke jobbet der - eller?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    De du omtaler blåser ofte i teorien og bruker ørene som måleinstrumenter. Om det heter lurium eller serium blåser hvertfall jeg i. Jeg tror teori og praksis ikke alltid stemmer. Hadde Ole Klifoth innom her og han sa han aldri har hørt depeche mode bedre noe sted, så noe har jeg og Øystein tweaket riktig. Vanskelig å dokumetere det på annen måte enn lyd resultatet, men er ikke det viktigst resultatet? Ole sa og at mye av opplevd lyd er vanskelig å måle. Jeg velger å tro på han selvom det er en helt annen mening her på forum om subjektiv oppfattelse/målt lyd.
    Nei, de påberoper seg ofte vitenskap. Nettopp som Snickers sier uten å ha belegg for det de sier.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det som er vanskelig å omsette fra måling av en enkel parameter til inntrykk i ører og hjerne er det som går fra høyttaler gjennom rommet og til den menneskelige hjerne. Vanskelig men noen hoved parametrene er godt kjent der og . Alt det andre , dvs elektronikk i bokser og kabler og annet er fullt ut forstått og målbart. Dette er tilgjengelig kunnskap om man søker det rett sted. Dessverre er realitetene tåkelagt gjennom de siste 40 år med svada og liksomprodukter. I en del high end selve prisen en del av produktet, ikke så ulikt luksusvesker. Jeg har selv et slik produkt og er ganske glad i det faktisk:cool:


    PS , her er dagens tekniske utskeielser, Vinyl denne gangen..
    1633292963828.png
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @Snickers-is , prøvde meg med en kritisk tråd om ASR for en liten stund siden. Du var vel den første til å mene at mine kritiske spørsmål ikke var gode nok.

    Så dette med takhøyde slår vel begge veier?

    😉
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mange av produktene man i dag underbygges av ingen eller svært tvilsom dokumentasjon. Overraskende mye markedsføres med påstander som er ren diktning, bevisst løgn eller tilsynelatende riktig bruk av fagbegreper, men som rent faktisk er rene konstruerte setninger uten substans.

    Ser vi på hva en del av produktene er ment å gjøre så er sannsynligheten for at de har den påståtte effekten i mange tilfeller svært liten. Man bør i en slik situasjon kunne hevde at de sitter med bevisbyrden.

    Allikevel ser vi at en god 20-30% av mange svær dyre oppsett er lagt i denne typen produkter. Ikke nok med det men man bruker svært mye tid på å påstå at disse har bestemte effekter. Man bruker til sammenlikning ikke i nærheten like mye tid på å for eksempel fortelle om hvilke utfordringer man har med lyden, hvilke egenskaper høyttalerne har osv. Nei, det skal diskuteres kabler, steiner, strømrensere og nettverksfiltre og alle deres magiske evner, helst basert på en kvasivitenskap som utelukkende stammer fra PR-materialet til produsenten. Avsløringer om at det er komponenter som ikke er tilkoblet, at selve de funksjonelle delene koster 249kr på e-bay, eller at produktet ikke en gang har virksomme komponenter, det ser ikke ut til å bite på en sjel straks man har lagt penger i ting.

    Men diskuteres, eller skal det egentlig det? Er det ikke slik at man bare skal ha seg en klapp på skuldra over hvor flink man er til å finne de beste magiske tweakene som ingeniørene er for dumme til å forstå? For det må jo være ingeniørene som har bevisbyrden her, og alt kan selvsagt tilbakevises med retoriske spørsmål?

    Det jeg aldri har fått grep om er hvorfor. Er de ærlige overfor seg selv og tenker at denne investeringen var så dum at jeg må gjøre alt jeg kan for ikke å tape ansikt? Hvorfor disse påstandene om akutt døvhet ved blindtesting? Eller påstander om at "ikke alt kan måles", selvsagt alltid fra folk som ikke vet opp ned på ohms lov. Vi skal liksom ikke stille spørsmål ved noe som helst, uansett hvor dumt det måtte være.

    Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?

    Og kanskje vi får litt fart på sentralen igjen samtidig, for nå har det vært dødt en stund :geek:
    Har man lært seg pluttifikasjonstabellen, ikke redd for å bruke den, interessert i sette sammen ting selv, liker se tekniske sammenhenger for god lyd, desto mindre gidder en i det hele tatt bry seg om fjaset som serveres.
    En identifiserer seg med at en ikke driver med hifi, det er noe annet en driver med.
    Hifi har på mange måter bevegd seg vekk fra grunnintensjonen, begrepet missforstått og misbrukt av produsenter om ens egne produkter.

    Illusjonsgjenskaping sa en trivelig kar, liker nok bedre å drive med det :)
    Det krever at en benytter vitenskapen riktig for å få til det.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vanskelig tema dette her, noe må man liksom forholde seg til, men at det burde vært litt mer reklame for rom og akustikk er jo helt sikkert. Få på banen dsp fra dag en hva angår hifi og få forklart fordelen med det, noe jeg personlig ikke hadde peiling på før jeg hørte dsp brukt på riktig måte (det er forøvrig ikke veldig lenge siden). :) Mer reklame fra selvbyggere, målere og de som justerer dsp har jeg tro på, mindre på hvilke konsekvens komponentene har. ;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vanskelig tema dette her, noe må man liksom forholde seg til, men at det burde vært litt mer reklame for rom og akustikk er jo helt sikkert. Få på banen dsp fra dag en hva angår hifi og få forklart fordelen med det, noe jeg personlig ikke hadde peiling på før jeg hørte dsp brukt på riktig måte (det er forøvrig ikke veldig lenge siden). :) Mer reklame fra selvbyggere, målere og de som justerer dsp har jeg tro på, mindre på hvilke konsekvens komponentene har. ;)
    Hadde jeg begynt på nytt idag, hadde jeg først sørget for ren strøm og et skikkelig hifi rack. Så funnet høyttaler som spiller sine preferanser. Deretter jobbet med å prøve forskjellig elektronikk. Da har du perfekt utgangspunkt for at elektronikken yter maksimal, du har signaturen du liker, og finner elektronikken som matcher. Til slutt må rommet tilpasses ved behov.
    Romkorrigering oppover frekvens i hifi kan få fatale konsekvenser og ødelegge hele anlegget.
    Jeg mener det burde vært mer reklame på strømrens og gode hifi rack.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener det burde vært mer reklame på strømrens og gode hifi rack.
    Hva gjør et hifi rack i forbindelse med lyden? Skjønner at noe oppheng må til om man kjører LP-spiller, men ikke for elektronikken ellers.
    Rack er jo også fint å ha på et teknisk rom for å montere mye i høyden, så lenge man har 19" komponenter, men mistenker dette er et annet type rack enn du muligens snakker om.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde jeg begynt på nytt idag, hadde jeg først sørget for ren strøm og et skikkelig hifi rack. Så funnet høyttaler som spiller sine preferanser. Deretter jobbet med å prøve forskjellig elektronikk. Da har du perfekt utgangspunkt for at elektronikken yter maksimal, du har signaturen du liker, og finner elektronikken som matcher. Til slutt må rommet tilpasses ved behov.
    Romkorrigering oppover frekvens i hifi kan få fatale konsekvenser og ødelegge hele anlegget.
    Jeg mener det burde vært mer reklame på strømrens og gode hifi rack.
    Det vil alltid være forskjellige ønsker/meninger, jeg mener rommet er viktigste faktor det blir snakket/reklamert lite om før man bruker mye penger på (kanskje) dyrere utstyr enn man trenger. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde jeg begynt på nytt idag, hadde jeg først sørget for ren strøm og et skikkelig hifi rack. Så funnet høyttaler som spiller sine preferanser. Deretter jobbet med å prøve forskjellig elektronikk. Da har du perfekt utgangspunkt for at elektronikken yter maksimal, du har signaturen du liker, og finner elektronikken som matcher. Til slutt må rommet tilpasses ved behov.
    Romkorrigering oppover frekvens i hifi kan få fatale konsekvenser og ødelegge hele anlegget.
    Jeg mener det burde vært mer reklame på strømrens og gode hifi rack.
    I Norge, og den strømmen vi har, burde man vel snakke med de som står for strøm inn til huset, dersom den må renses med dyrt strømrense utstyr!?

    På den annen side; frykter de vil melde tilbake at noe er grunnleggende galt med konstruksjonen av utstyret dersom strømrenseprodukter må benyttes.

    Er vel igjen ting man nettopp burde stilt spørsmål om som kjøper av et slikt anlegg, som trådstarter oppfordrer til innledningsvis.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mange av produktene man i dag underbygges av ingen eller svært tvilsom dokumentasjon. Overraskende mye markedsføres med påstander som er ren diktning, bevisst løgn eller tilsynelatende riktig bruk av fagbegreper, men som rent faktisk er rene konstruerte setninger uten substans.

    Ser vi på hva en del av produktene er ment å gjøre så er sannsynligheten for at de har den påståtte effekten i mange tilfeller svært liten. Man bør i en slik situasjon kunne hevde at de sitter med bevisbyrden.

    Allikevel ser vi at en god 20-30% av mange svær dyre oppsett er lagt i denne typen produkter. Ikke nok med det men man bruker svært mye tid på å påstå at disse har bestemte effekter. Man bruker til sammenlikning ikke i nærheten like mye tid på å for eksempel fortelle om hvilke utfordringer man har med lyden, hvilke egenskaper høyttalerne har osv. Nei, det skal diskuteres kabler, steiner, strømrensere og nettverksfiltre og alle deres magiske evner, helst basert på en kvasivitenskap som utelukkende stammer fra PR-materialet til produsenten. Avsløringer om at det er komponenter som ikke er tilkoblet, at selve de funksjonelle delene koster 249kr på e-bay, eller at produktet ikke en gang har virksomme komponenter, det ser ikke ut til å bite på en sjel straks man har lagt penger i ting.

    Men diskuteres, eller skal det egentlig det? Er det ikke slik at man bare skal ha seg en klapp på skuldra over hvor flink man er til å finne de beste magiske tweakene som ingeniørene er for dumme til å forstå? For det må jo være ingeniørene som har bevisbyrden her, og alt kan selvsagt tilbakevises med retoriske spørsmål?

    Det jeg aldri har fått grep om er hvorfor. Er de ærlige overfor seg selv og tenker at denne investeringen var så dum at jeg må gjøre alt jeg kan for ikke å tape ansikt? Hvorfor disse påstandene om akutt døvhet ved blindtesting? Eller påstander om at "ikke alt kan måles", selvsagt alltid fra folk som ikke vet opp ned på ohms lov. Vi skal liksom ikke stille spørsmål ved noe som helst, uansett hvor dumt det måtte være.

    Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?

    Og kanskje vi får litt fart på sentralen igjen samtidig, for nå har det vært dødt en stund :geek:
    Nei nei.. Dette skulle du skrevet på fredag 🤣🤣🤣

     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Snickers setter fingeren på et stadig økende problem, for et stadig økende utbud av regelrette tulleprodukter bør sees på som et problem i bransjen.
    Selvsagt er det lov å kjøpte tøv og tant så mye man vil, - men det blir et problem når opptil flere i fullt alvor framstiller tøvet som veien til audiofilt nirvana, og de som kanskje ikke har egen teknisk kunnskap til å forstå at produkt faktisk er bare juks og fanteri hiver seg på vogna fordi andre har lovprist samme tulleprodukt....
    Når det begynner å komme masse tulleprodukter.. er ikke det et tegn på at bransjen gjør det bra om dagen?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det kulørte hi-fi presse har feilet sin oppgave og er med på å legitimere svineriet. Tester er en perfekt arena for å avsløre vås og overpriset utstyr. Men dengang ei. Tenk hvis motorpressen skulle skrive fordelaktig om lurium som halverer drivstofforbruket?
    Man skulle kunne håpe på at seriøse forretninger følte seg for gode til å markedsføre og selge slikt, men det synes å være et fåfengt håp. Antagelig er profittmarginen for høy.
    Skilnaden på autofili og audiofili er at data på ein bil er lett dokumenterbare, medan det ikkje er heilt så enkelt innan hifi.
    Når det er sagt, er det mykje som kan målast direkte, men om ein utelukkande har fokus på desse faktorane, går ein glipp av noko. Som han som ville hjelpe ein som leita etter nøklane han hadde mista:
    - Kvar trur du så du miste nøklane dine?
    - På den andre sida av gata.
    - Kvifor leitar du her då?
    - Her er gatelys. Og på den andre sida av gata er det mørkt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn