Hvorfor skal jeg kjøpe platevasker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det å bruke annet enn godkjent vinylrensevæske- Zalo, feks- er å ødelegge skiva. Den kjemiske sammensetninga der påvirker vinylen og diamanten negativt. Så bruk væske godkjent av produsenten.
    Hvordan påvirker oppvaskmiddelet vinyl og diamant negativt? ...Bare av nysgjerrighet?

    Å lage rensevæske selv er enkelt og vanlig.

    "Vidar P's Eliksir" har vært brukt med kun positive resultater av norske vinylentusiaster i maaaange år:

    - 1 del isopropanol (ren fra Polet, eller "blåsprit" fra fargehandel)
    - 7 deler vann, renset eller destillert
    - 1 drp Zalo pr liter væske
    Det vil forundre meg om væsken fra Okki Nokki ikke har ca. samme innhold.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Let's all panic! Together! It'll be fun!

    Rensevæska til Okki Nokki er OK. Men jeg følger på med en runde 2. Destillert vann med svært lite Kodak Photoflo. Om det er pga at jeg vasker en gang til, eller om det er pga. mindre av alt unntatt vann i den andre runden skal jeg ikke si. Men. Det blir renere med den andre runden. Zalo? Ikke så veldig engstelig.

    Det er dog neppe sprit i Okki Nokki, den er oppgitt å fungere med shellac, og shellac må man for all del ikke bruke sprit på. Det går ganske enkelt til helvete.

    På spesielt grisete bruktplater gjør jeg en runde med VidarP sin først. Da bruker jeg en sånn malepute fra Flügger til det. Fett er tungt å fjerne uten alkohol.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Kan ha vært med en Gläss ultralydvasker- syns jeg har hørt noe om akkurat det , men husker ikke stedet.

    HeyHo: Bør være grei- sålenge du altså får tak i væskene.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Auditor, en mindre önskan. Kan du inte använda dig utav sitatknappen när du svarar på specifika inlägg? Som det är nu må man gå tillbaka och leta och gissa på vad du faktiskt svarar.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Crosswind: Følger du med, slipper jeg det. Har ikke trengt den til nå, bruker den heller ikke. Siste svar fra meg omhandlet Pro-Ject VCS.

    Ellers kan folket gjerne sammenligne en renset LP med et par nypussede briller. Jo mindre grums som sitter på, desto bedre resultat.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Crosswind: Følger du med, slipper jeg det. Har ikke trengt den til nå, bruker den heller ikke. Siste svar fra meg omhandlet Pro-Ject VCS.

    Ellers kan folket gjerne sammenligne en renset LP med et par nypussede briller. Jo mindre grums som sitter på, desto bedre resultat.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men jeg følger på med en runde 2. Destillert vann med svært lite Kodak Photoflo. Om det er pga at jeg vasker en gang til, eller om det er pga. mindre av alt unntatt vann i den andre runden skal jeg ikke si. Men. Det blir renere med den andre runden.
    All den tid vann ikke har noen rengjørende effekt, men kun fungerer som en transportør av rengjørende (vannoppløslige) additiver vil jeg tro årsaken er at den transporterer vekk rester av vaskeblandingen som ligger igjen på platene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    "Vidar P's Eliksir" har vært brukt med kun positive resultater av norske vinylentusiaster i maaaange år:
    - 1 del isopropanol (ren fra Polet, eller "blåsprit" fra fargehandel)
    - 7 deler vann, renset eller destillert
    - 1 drp Zalo pr liter væske
    Fungerer fint det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men jeg følger på med en runde 2. Destillert vann med svært lite Kodak Photoflo. Om det er pga at jeg vasker en gang til, eller om det er pga. mindre av alt unntatt vann i den andre runden skal jeg ikke si. Men. Det blir renere med den andre runden.
    All den tid vann ikke har noen rengjørende effekt, men kun fungerer som en transportør av rengjørende (vannoppløslige) additiver vil jeg tro årsaken er at den transporterer vekk rester av vaskeblandingen som ligger igjen på platene.
    Ikke sikker på det. Vann løser nok opp såpe, og det kan muligens være det viktigste. Men partikler vil fortsatt kunne suspenderes, Photoflo bryter overflatespenning, og gjør muligens at noe fett kan løses, og børste og støvsuger gir en runde til med mekanisk påvirkning på eventuelle fastklemte partikler.

    Men, hvem vet? Kanskje vi klarer å se noe interessant under mikroskopet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Crosswind: Følger du med, slipper jeg det. Har ikke trengt den til nå, bruker den heller ikke.
    Ödmjukheten länge leva.
    Til Auditor`s forsvar så kan man minne andre om at det kan virke som om han er rimelig fersk på dette med hifi og HFS, vi ser han er stadig vekk rundtomkring i flere tråder og henter lærdom, det er mye som skal inn så det vil sikkert ta litt tid, slik som med oss alle. Så med litt tålmod så vil nok ting falle på plass etter hvert.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Nånå, folkens, la oss diskutere de viktige tingene i livet. Som platevask!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men jeg følger på med en runde 2. Destillert vann med svært lite Kodak Photoflo. Om det er pga at jeg vasker en gang til, eller om det er pga. mindre av alt unntatt vann i den andre runden skal jeg ikke si. Men. Det blir renere med den andre runden.
    All den tid vann ikke har noen rengjørende effekt, men kun fungerer som en transportør av rengjørende (vannoppløslige) additiver vil jeg tro årsaken er at den transporterer vekk rester av vaskeblandingen som ligger igjen på platene.
    Ikke sikker på det. Vann løser nok opp såpe, og det kan muligens være det viktigste. Men partikler vil fortsatt kunne suspenderes, Photoflo bryter overflatespenning, og gjør muligens at noe fett kan løses, og børste og støvsuger gir en runde til med mekanisk påvirkning på eventuelle fastklemte partikler.

    Men, hvem vet? Kanskje vi klarer å se noe interessant under mikroskopet?
    Jeg var mentalt i den børste- og sugefrie vaskeprinsippverden når jeg kommenterte;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En trenger en vasker for å få plata reine. Dess bedre vasker, dess reinere. Noe av det ultimate er lydvasker.
    En trenger ikke tenke lengre enn at utslaga på stift skjer henimot molekylnivå. Om en tror at fremmedmolekyler bidrar til god lyd, så …
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvor lang tid bruker man på vask av en plate med nokki?
    Tja, fem-seks minutter, kanskje? Jeg er nybegynner, så stresser ikke da :) Tar tida i morgen!
    Bruker ikke stoppeklokka på det. Men, tre runder ene veien, tre runder andre veien, og så to runder med sugeren på, så snu, så gjenta med den andre runden og vann/Photoflo. Grei flyt i det etter noen tusen ganger.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    En trenger en vasker for å få plata reine. Dess bedre vasker, dess reinere. Noe av det ultimate er lydvasker.
    En trenger ikke tenke lengre enn at utslaga på stift skjer henimot molekylnivå. Om en tror at fremmedmolekyler bidrar til god lyd, så …
    Nå blei det "bare" Okki Nokki på meg da, men må si at resultatene forbløffer meg litt. Selv om jeg jo skjønner at fremmedelementene støv, skitt og fett ikke akkurat bidrar til godlyd, så hadde jeg ikke trodd at vask/rens skulle ha så mye å si. Gjenhør med vaskete plater har til dels vært åpenbaringer. "Åpnere" lyd, mer detaljert og langt mindre knitring. Og jeg har ikke akkurat noe veldig fancy oppsett heller. Veldig gøy!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Molekylnivå", du. ;)

    Et kjempedigert molekyl er kanskje 3nm, altså 0,000003mm.

    ....Neh!

    Men rusk i platerillene er nok noen hakk større enn som så. Vanlig "husstøv" har typisk partikler på 0,00005 til 0,1mm sier Engineeringtoolbox, og det samler seg jo i klumper også. 0,1mm i rillene; DET er merkbart.
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei !

    spinclean.jpg

    støvsuger.jpg

    Ultralyd.jpg

    Rulle.jpg

    ZEROSTAT3.jpg

    PBørste.jpg


    Jeg har forsøkt alle disse metodene for å få mine plater rene og "knirkefrie".

    Zerostat, plate- og nålbørste brukes selvfølgelig alltid.
    Det jeg ennå ikke har prøvd er våtrens før avspilling da ryktene sier at da må jeg alltid benytte våtrens på de aktuelle platene.

    Har nå misstanke om at det er Ortofon 2M Black som sørger for at det aldri føles rent. At den fanger opp alt som måtte være der.
    Hva tror ekspertisen?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Å spille plater mens de er våte, som jeg antar er det du sikter til, høres ut som en helt hårreisende dårlig idé. ...Men jeg har lest om folk som gjør det.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Eapendo: Fjern grumset, så sporer pickupen bedre. Mindre feil , skipping, bedre avlesing. Dersom det ligger guff nedi rillene vil det gå utover frekvensresponsen og detaljeringa også. Blant annet fordi pickupen plukker opp "pels" og substansavleiringer som påvirker negativt. Derfor får du det resultatet- de negative delene er borte!
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Etter å ha fulgt litt med på denne tråden så gikk turen til elektronisk bureau på Kråkerøy og nå står det en Knosti bak i bilen. Gleder meg til å komme hjem etter kveldsjobbing og prøvevaske litt! :)
    Lykke til, si gjerne fra om erfaringer! Jeg gikk rett på Okki Nokki og er fortsatt forbløffet over dette med platevask :rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.012
    Antall liker
    11.423
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Våtavspilling var nokså vanlig på 70-tallet og derutover... Lencocleaner var hovedverktøyet... har fortsatt min...

    goldring_lenco_lencoclean_cleaning_arm.jpg
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    8.768
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha fulgt litt med på denne tråden så gikk turen til elektronisk bureau på Kråkerøy og nå står det en Knosti bak i bilen. Gleder meg til å komme hjem etter kveldsjobbing og prøvevaske litt! :)
    Lykke til, si gjerne fra om erfaringer! Jeg gikk rett på Okki Nokki og er fortsatt forbløffet over dette med platevask :rolleyes:
    Da kommer det en minitest i kveld! ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vipa: Knosti er grei, den. Såfremt du legger opp til at manuell vask tar den tid det tar. Regn med et år før du har vaska alle skivene en gang. Selv må jeg tenke egenmotorisk, kan derfor ikke engang vurdere noe mindre enn halvautomat. Helst tosidig helauto her. Kostbart.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter å ha fulgt litt med på denne tråden så gikk turen til elektronisk bureau på Kråkerøy og nå står det en Knosti bak i bilen. Gleder meg til å komme hjem etter kveldsjobbing og prøvevaske litt! :)
    Grei løsning som gir et ok resultat. Platene bør roteres forholdsvis sakte og jevnt slik at rensevæsken også får tid til å "jobbe" litt. Om avrenning av væsken går over label, så roterer du for fort. Som @Auditor er inne på, så er ulempen med både Knotsi og SpinClean at det tar litt tid.
    Men, når det er sagt, så kan jo tid sløses bort på langt mindre verdifulle ting enn å vaske plater da;)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    8.768
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha fulgt litt med på denne tråden så gikk turen til elektronisk bureau på Kråkerøy og nå står det en Knosti bak i bilen. Gleder meg til å komme hjem etter kveldsjobbing og prøvevaske litt! :)
    Lykke til, si gjerne fra om erfaringer! Jeg gikk rett på Okki Nokki og er fortsatt forbløffet over dette med platevask :rolleyes:
    Da kommer det en minitest i kveld! ;)
    Erfaringer så langt:

    Veldig fornøyd, jeg har to ex av The Wall, en remastret og en gammel. Jeg skulle gjøre en sammenligning her om dagen, men det gamle knitret for mye til at jeg gadd å fullføre, nå er den nesten stille som graven. Jeg kjøpte en 10cc skive som var merket parti ex for 30 kroner, ikke så verst til prisen, men litt peiskos ja, nå nesten helt stille. Den kan selvfølgelig ikke gjøre underverker så car skiva til Peter Gabriel ble ikke helt tyst, men klart bedre, også denne kjøpt til 30 spenn. Okki nokki til 5 ganger prisen er sikkert bedre og enklere i bruk, men fy f... Dette var en god investering! :)

    IMG_20170918_205507.jpg

    Så gjør vi så når vi vasker vårt gull! ;)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    8.768
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hei !

    Vis vedlegget 457881
    Vis vedlegget 457882
    Vis vedlegget 457883
    Vis vedlegget 457884
    Vis vedlegget 457885
    Vis vedlegget 457886

    Jeg har forsøkt alle disse metodene for å få mine plater rene og "knirkefrie".

    Zerostat, plate- og nålbørste brukes selvfølgelig alltid.
    Det jeg ennå ikke har prøvd er våtrens før avspilling da ryktene sier at da må jeg alltid benytte våtrens på de aktuelle platene.

    Har nå misstanke om at det er Ortofon 2M Black som sørger for at det aldri føles rent. At den fanger opp alt som måtte være der.
    Hva tror ekspertisen?
    Enig med Daced angående våtspilling.
    Jeg opplever ikke 2m black som et problem når det gjelder knitring (mer enn andre pu) har dog ikke hatt så mange ( om5, 2m red, 2m Blue og nå 2m black).
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Daced angående våtspilling.
    Jeg opplever ikke 2m black som et problem når det gjelder knitring (mer enn andre pu) har dog ikke hatt så mange ( om5, 2m red, 2m Blue og nå 2m black).
    Hei og takk for svar. Skal låne meg en annen pickup og teste ut i mitt oppsett. Bare for å være sikker.
    Har ikke lyst til å bytte vekk 2M Black.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    8.768
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Daced angående våtspilling.
    Jeg opplever ikke 2m black som et problem når det gjelder knitring (mer enn andre pu) har dog ikke hatt så mange ( om5, 2m red, 2m Blue og nå 2m black).
    Hei og takk for svar. Skal låne meg en annen pickup og teste ut i mitt oppsett. Bare for å være sikker.
    Har ikke lyst til å bytte vekk 2M Black.
    Nei, den spiller som en sort djevel! ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det er jo ikke annet å vente, Vipa. Får håpe du kjøpte med en ekstra kanne med væske, da..Så mange skiver som du har trengs det.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Etter å ha fulgt litt med på denne tråden så gikk turen til elektronisk bureau på Kråkerøy og nå står det en Knosti bak i bilen. Gleder meg til å komme hjem etter kveldsjobbing og prøvevaske litt! :)
    Lykke til, si gjerne fra om erfaringer! Jeg gikk rett på Okki Nokki og er fortsatt forbløffet over dette med platevask :rolleyes:
    Da kommer det en minitest i kveld! ;)
    Erfaringer så langt:

    Veldig fornøyd, jeg har to ex av The Wall, en remastret og en gammel. Jeg skulle gjøre en sammenligning her om dagen, men det gamle knitret for mye til at jeg gadd å fullføre, nå er den nesten stille som graven. Jeg kjøpte en 10cc skive som var merket parti ex for 30 kroner, ikke så verst til prisen, men litt peiskos ja, nå nesten helt stille. Den kan selvfølgelig ikke gjøre underverker så car skiva til Peter Gabriel ble ikke helt tyst, men klart bedre, også denne kjøpt til 30 spenn. Okki nokki til 5 ganger prisen er sikkert bedre og enklere i bruk, men fy f... Dette var en god investering! :)
    Så kult at det fungerte! Jeg tenkte en stund på Spin Clean/Knosti, men en kompis i vinylbransjen overbeviste meg om Okki Nokki. Tror vel den største forskjellen er at Okki Nokki kanskje kommer litt dypere ned i rillene. Og det er så klart en mer automatisert prosess, spesielt sugingen av gørret hjelper veldig på. Den manuelle jobben med børsten gir også litt variasjonsmuligheter i hvor mye man jobber med en plate, litt ettersom hvor skitten den er.

    280 plater? Litt tid tar det vel uansett :cool:
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.646
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Husk å skifte innercoveret etterpå
    Denne er viktig!

    Bruk mofi sine risepose innercover, antistatisk :)

    Jeg har og kvittet meg med mest mulig plast i hylla og, bort med alle plastcover som ikke er en del av en utgivelse.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Husk å skifte innercoveret etterpå
    Denne er viktig!

    Bruk mofi sine risepose innercover, antistatisk :)

    Jeg har og kvittet meg med mest mulig plast i hylla og, bort med alle plastcover som ikke er en del av en utgivelse.
    Jeg har kjøpt noen fra Vinyl Styl, som vel skal være identiske med Mobile Fidelity, men om de er "rispose" er jeg usikker på... De samler i hvert fall ikke støv eller riper opp platene som disse forferdelige pappinnercoverne gjør.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Jeg har samlet på vinylplater siden slutten av 60-tallet. Flesteparten av mine LP'er er fra ca. 1970-1980. Jeg har vel ca 800 LP'er. Jeg har faktisk aldri vasket en eneste plate i hele mitt liv. Jeg har hatt diverse platespillere og stereoanlegg opp gjennom årene, og må innrømme at knitring var mer vanlig på min Radionette platespiller fra ca. 1970 (har den fremdeles). Nå spiller jeg platene på en Pioneer PL550 med Shure M97XE . Den pickup'en har en liten kost fremfor stiften, som effektivt samler opp endel støv. Jeg pleier også som regel å dra over platen med en platebørste med et type fløyelslignende stoff - det er det hele. Jeg har EN eneste plate som knitrer litt, det er "Made In Japan" med Deep Purple. Årsaken er at denne platen har vært med på endel heisafester på det glade 70-tallet. Jeg kan sette på en 40 år gammel plate og spille hele platen og kun høre et knepp eller 2 i sporene mellom 2 låter. Lurer ofte på hva i huleste som gjør at jeg ikke har problemer med knitring, eller "peislyd", som vi kalte det før.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    8.768
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    espendo:
    Sikker på at okki'n er bedre, skulle bare mangle til prisen.
    Den var over budsjett og lyst, men er superfornøyd med Knost'n jeg :). Tar litt tid ja. Fikk tatt Pink Floyd katalogen med solos og laget lunsjmat før jeg hastet mot jobb! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn