Hvorfor skal jeg kjøpe platevasker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Platekompaniet har 20 % på Pro-ject Vinyl Cleaner,hvordan er den vs Okki Nokki?
    Prinsippet er vel det samme.
    [h=1][/h]
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Interessant den Knosti-saken, men jeg må si jeg er skeptisk til en rensevæske som skal filtreres og brukes på nytt. Ser på nett at folk lager egne løsninger og sånn, men for meg må det være litt plug and play, blir det for mange turer til apotek for å kjøpe sære ting, så funker det ikke. Noen med erfaringer med Spin Clean?
    Du må ikke filtrere den tilbake,du kan bare tømme den ut etter bruk.
    Du skal ha en voksen platesamling visst de på apoteket blir lei av at du renner ned dørene etter isopropanol :)
    Skal du kjøpe ferdigblandet renseveske blir det fort dyrt.
    Selger de blank isopropanol på apoteket?
    Trudde det var polet som holdt på med sånt?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Interessant den Knosti-saken, men jeg må si jeg er skeptisk til en rensevæske som skal filtreres og brukes på nytt. Ser på nett at folk lager egne løsninger og sånn, men for meg må det være litt plug and play, blir det for mange turer til apotek for å kjøpe sære ting, så funker det ikke. Noen med erfaringer med Spin Clean?
    Du må ikke filtrere den tilbake,du kan bare tømme den ut etter bruk.
    Du skal ha en voksen platesamling visst de på apoteket blir lei av at du renner ned dørene etter isopropanol :)
    Skal du kjøpe ferdigblandet renseveske blir det fort dyrt.
    Selger de blank isopropanol på apoteket?
    Trudde det var polet som holdt på med sånt?
    Jeg kjøpte blank isopropanol på apoteket ja,måtte rett nok bestille den da så om den er lagervare aner jeg ikke
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    De gode rådenes tid er vel for lengst forbi på denne tråden?
    Hvis et medlem seriøst spør om råd, skal han/hun selvsagt behandles med respekt. Da bør svarene være seriøse og opplysende. Det gjelder ikke minst for ferske medlemmer..
    Rådet er at man ikke trenger platevasker dersom man ikke har skitne plater.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men hvordan kan man vurdere om en plate er skitten eller ikke? Har selv opplevd at en flunkende ny plate trengte vask. I utgangspunktet tenkte jeg jo at en helt ny plate som var forseglet skulle være strøken, men den låt ikke bra. Etter en vask ble det straks bedre. Så derfor forstår jeg godt de som før spilling vasker alle plater uansett, nye som brukte. Sikkert mye overdreven vasking ute og går, men når man først har opplevd hva en vask kan utrette så er det vel vanskelig å la være :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selv helt nye plater med forsegling leveres jo i dag med fingeravtrykk, fettflekker og statiske innercovre fylt med støv og skitt, og rillene kan ha rester av slippmiddel. Å ha en platevasker er ikke nødvendig, men kan være veldig fint.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    De gode rådenes tid er vel for lengst forbi på denne tråden?
    Hvis et medlem seriøst spør om råd, skal han/hun selvsagt behandles med respekt. Da bør svarene være seriøse og opplysende. Det gjelder ikke minst for ferske medlemmer..
    Rådet er at man ikke trenger platevasker dersom man ikke har skitne plater.
    Tro meg: Jeg har fått med meg rådet ditt, Voff!

    Jeg kan også si at jeg ikke bare har teori på dette nå, men også noe praksis etter å ha sett og hørt før/etter vask av en veldig skitten, gammel plate. Så må man jo vurdere om det er verdt utgiften og tiden, men det får evt vente til neste runde!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Foreslår at noen følger Zombys ide og ripper en låt fra en LP før og etter maskinell platevask, og legger ut på denne tråden. Jeg har dessverre ikke utstyr til det, men skulle selvfølgelig gjerne hatt det.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Foreslår at noen følger Zombys ide og ripper en låt fra en LP før og etter maskinell platevask, og legger ut på denne tråden. Jeg har dessverre ikke utstyr til det, men skulle selvfølgelig gjerne hatt det.
    Hvorfor det? Vasker du en skitten plate hører du klart forskjell på skitten og ren plate
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Foreslår at noen følger Zombys ide og ripper en låt fra en LP før og etter maskinell platevask, og legger ut på denne tråden. Jeg har dessverre ikke utstyr til det, men skulle selvfølgelig gjerne hatt det.
    Hvorfor det? Vasker du en skitten plate hører du klart forskjell på skitten og ren plate
    Hvis det er så åpenbart, så dokumenter det.....
     
    A

    ANM

    Gjest
    Foreslår at noen følger Zombys ide og ripper en låt fra en LP før og etter maskinell platevask, og legger ut på denne tråden. Jeg har dessverre ikke utstyr til det, men skulle selvfølgelig gjerne hatt det.
    Hvorfor det? Vasker du en skitten plate hører du klart forskjell på skitten og ren plate
    Hvis det er så åpenbart, så dokumenter det.....
    Bare noen spørsmål grammofon. Vasker ikke du platene? Synes du det har noe for seg?
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Foreslår at noen følger Zombys ide og ripper en låt fra en LP før og etter maskinell platevask, og legger ut på denne tråden. Jeg har dessverre ikke utstyr til det, men skulle selvfølgelig gjerne hatt det.
    Hvorfor det? Vasker du en skitten plate hører du klart forskjell på skitten og ren plate
    Hvis det er så åpenbart, så dokumenter det.....
    Så du tror ikke det jeg sier uten at jeg dokumenterer det. Da har jeg bestilt flybillett i ditt nick og når du kommer til Stavanger ringer du 12345678 så kommer jeg og henter deg sporenstreks. Da har jeg to god biter til deg, en skitten og en ren plate slik at du får din livs oppdagelse innen lyd kontra ren og skitten plate.












    mohahahahahahahahah................................
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De gode rådenes tid er vel for lengst forbi på denne tråden?
    Hvis et medlem seriøst spør om råd, skal han/hun selvsagt behandles med respekt. Da bør svarene være seriøse og opplysende. Det gjelder ikke minst for ferske medlemmer..
    Rådet er at man ikke trenger platevasker dersom man ikke har skitne plater.
    Støv trenger inn over alt. Siden vinyl ikke er spesielt antistatisk vil støv tiltrekkes.
    Hvis du ikke hører om det er støv i rillene trenger du IKKE å vaske / rengjøre platene.
    Kanskje ørene trenger en rens :)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Foreslår at noen følger Zombys ide og ripper en låt fra en LP før og etter maskinell platevask, og legger ut på denne tråden. Jeg har dessverre ikke utstyr til det, men skulle selvfølgelig gjerne hatt det.
    Hvorfor det? Vasker du en skitten plate hører du klart forskjell på skitten og ren plate
    Hvis det er så åpenbart, så dokumenter det.....
    Det er ikke sikkert noen er så interesserte i å overbevise deg at de setter opp utstyr for å rippe vinylplater og gjennomfører det "eksperimentet", vet du. Vil du ikke vaske plater, lar du bare være.

    Jeg har ikke vasker, men det står på innkjøpslista, og hvis det å vaske alle plater kan gi mindre knitring, mindre risiko for urenheter i rillene som kan røske i stiften og eller skape mer slitasje, mindre statisk elektrisitet og rene og pene plater som kommer ut av innercoveret uten å behøve noe særlig overbevisning, vil hensikten være oppnådd. Hvis det i tillegg utover dette gir bedre lyd, er det ren bonus.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Spiller man vinyl, så er det å vaske plater kanskje den rimeligste måten å øke lydkvaliteten på.

    Tidvis flåses det jo i enkelte (spes kabel-) tråder om at hører du ikke det, har du ikke bra nok anlegg. I forbindelse med platevask så er det ingen her inne som har så "dårlig" anlegg at man ikke hører forskjell på ei plate som aldri har vært rengjort tidligere, før og etter vask.
    Om noe i denne Hi-Fi verden kan sies å gi sortere bakgrunn og lavere støygulv må det jo være platevask.

    Som med alt her i verden - unntak finnes alltid. Dvs, jeg har kjøpt en og annen ny plate som har blitt avspilt uten vask i forkant, og har vært helt tyst rett ut av coveret. Om vask av disse i etterkant har gitt øket lydkvalitet generelt, har det gått for lang tid i mellom avspilling før/etter vask til å mene noe konkret om.

    At noen her inne velger å tro at vask av plater ikke har noe for seg, uten å måtte overbevises gjennom at andre dokumenterer forskjell, klarer jeg egentlig ikke helt å forstå.
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Jeg fortalte en kompis her om mulig platevaskinvestering. Han nevnte at hos en bruktsjappe i Nittedal så vasket innehaveren platene før han fikk de med seg hjem! Da snakker vi sørvis. Og nok et knepp i retning "dette er jeg overbevist om" :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Apropos bruktsjappe som vasket platene. Hva het den nettbutikken vest for oslofjorden som var operativ på 2000+ tallet?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Apropos bruktsjappe som vasket platene. Hva het den nettbutikken vest for oslofjorden som var operativ på 2000+ tallet?
    The Garden, mener jeg. Han har flyttet til Oslo og holder til i Skippergata, samme kvartalet som XXL og Expert, tvers over gata for lusekoftebutikken, vegg i vegg med den butikken med DJ-utstyr og PA.

    Fin sjappe, og mye men dyrt brukt i kjelleren.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Apropos bruktsjappe som vasket platene. Hva het den nettbutikken vest for oslofjorden som var operativ på 2000+ tallet?
    The Garden, mener jeg. Han har flyttet til Oslo og holder til i Skippergata, samme kvartalet som XXL og Expert, tvers over gata for lusekoftebutikken, vegg i vegg med den butikken med DJ-utstyr og PA.

    Fin sjappe, og mye men dyrt brukt i kjelleren.
    Ahh, The Garden, min ungdoms kilde til musikk! Legendarisk sjappe i Tønsberg, store på grunge, indie, metall, "alternativ musikk". De gikk over til vinyl i fysisk sjappe, men har som det sies flyttet selve butikken til Oslo. Har fortsatt en kobling til Tønsberg, blant annet et "pick-up" sted for internettbestillinger. Øistein i Oslo-butikken er musikkentusiast, jeg går alltid hjem med en plate eller tre i posen. Anbefales, men nå snakker vi ikke om platevasking lenger :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Apropos...igjen, den Onzow pu renseren er ikke 100%. Greit å ha en børste på lur.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nope det var ikke The Garden. Recordworld tror jeg den het.
    Ahh... Da vet du om flere enn meg. Mitt sydligste platekjøp i Norge var nok ganske nylig og fra bensinstasjonen på Vinterbro. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tipper minst 150 av mine plater kommer derfra. Han hadde rabatter ved storkjøp og la alltid platene i nye innersleeve samt plast utenpå.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Apropos bruktsjappe som vasket platene. Hva het den nettbutikken vest for oslofjorden som var operativ på 2000+ tallet?
    The Garden, mener jeg. Han har flyttet til Oslo og holder til i Skippergata, samme kvartalet som XXL og Expert, tvers over gata for lusekoftebutikken, vegg i vegg med den butikken med DJ-utstyr og PA.

    Fin sjappe, og mye men dyrt brukt i kjelleren.
    The Garden lå også i annen etasje for Carlings klesbutikk rett ved siden av Dovrehallen og Gresvig Sport i Storgaten. Dette bygget ble revet for en god del år siden og The Garden flyttet til Tønsberg :)
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Ja, herre, jeg hadde faktisk glemt den herlige perioden over Carlings. Kjøpte MYE der også.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nope det var ikke The Garden. Recordworld tror jeg den het.
    Ahh... Da vet du om flere enn meg. Mitt sydligste platekjøp i Norge var nok ganske nylig og fra bensinstasjonen på Vinterbro. :)
    Du får reise på ekspedisjon til Retro Vinyl & CD i Sarpsborg en dag, så setter du ny rekord. :)
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Jaja, trådstarter her. Etter en god stund fikk jeg til slutt ordna opp. Fikk en god deal på Okki Nokki og Onzow Zerodust stiftrens! Har vasket plater halve kvelden :)

    Må si jeg er solgt, det jeg har hørt hittil er forbedring i alle fall! Mindre knitring og antistatisk. Hører på siste Kurt Vile nå, som har vært en problemplate med MYE støv og knitring, tror delvis pga tynne papp-innercover. Låter MYE bedre faktisk!

    Lite bilde vedlagt. God helg videre!

    IMG_0070.jpg
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Har vasket tre greie bunker nå, kanskje 25 album eller noe sånt.

    Jeg er frelst! Synes det låter friskere, langt mindre knitring og jaggu har jeg ikke "reddet" et par plater som hadde problemer med "skipping". Og platene ser så reine og pene ut!

    En gammel, godt brukt klassiker som Decade ble nesten som ny og låt bedre enn før vasken!

    Tips til bruk tas mot med stor takk. Ser rundt om ar en del vasker både en og to ganger samt tar en siste "skylling" med destillert vann og photo-flo (?!?!), men dette er kanskje litt i meste laget for meg som nybegynner...

    IMG_0072.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Okki Nokki har ganske greie væsker, så det holder som regel med å bruke den som fulgte med. En gang. med jevnlig vedlikehold. Kommer an på generell tilstand på skiva, det. En Picture Disc med tobakksflekker må gjøres mer med. Men allle veit at de ikke skal spilles. Sørg for å kjøpe inn mer væske i storkvanta når du finner den. Vinyl er som et par briller. Jo mindre grums, desto mer ser/hører du. Men det å bruke annet enn godkjent vinylrensevæske- Zalo, feks- er å ødelegge skiva. Den kjemiske sammensetninga der påvirker vinylen og diamanten negativt. Så bruk væske godkjent av produsenten.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Auditor: notert! Tror Big Dipper har et lite lager, så kjøper et par flasker ved neste besøk.

    united: jepp, har kjøpt inn sånne tynne innercover fra Vinyl Styl (identiske med Mobile fidelity sine, tror jeg).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Strip them of every single one! RIBB det lageret, mens du samtidig tar med deg en Super Exstatic og en stor pakke MoFi-lommer:rolleyes: De er IKKE identiske. Selv bruker jeg altså Nagaoka LP. Med doble, sveisede gatefold-lommer der det trengs.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men det å bruke annet enn godkjent vinylrensevæske- Zalo, feks- er å ødelegge skiva. Den kjemiske sammensetninga der påvirker vinylen og diamanten negativt. Så bruk væske godkjent av produsenten.
    Det er en sannhet med relativt store modifikasjoner at man kun skal/bør bruke "godkjente" vinylrensevæsker (hva nå enn det måtte være), så det er langt fra riktig å uttale seg så bastant.
    Kan du forøvrig presisere akkurat hva det er med Zalo som bidrar til å ødelegge vinyl - og da sett i forhold til den beskjedne mengde som evt tilsettes i en vaskeblanding?
    Likeledes hvordan Zalo påvirker vinylen og nålen negativt?

    Zalo som tilsetningsmiddel en til to dråper pr liter) brukes primært som vannmykner - dvs å bryte ned overflatehinnen til vannet. Mao akkurat samme misjon som å tilsette PhotoFlo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn