Hvorfor skal jeg kjøpe platevasker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Aner strengt tatt ikke hva rensemiddelet til Spin Clean inneholder.
    Det bør trolig være en smal sak å finne ut. Importøren(e) er pliktige til å registrere produktet i Produktregisteret til Miljødirektoratet med fullstendig deklarasjon av produktets sammensetning/innhold. I tillegg plikter de å holde tilgjengelig et HMS datablad.

    Men.... det kan ved registrering søkes beskyttelse fra å oppgi informasjon til offentligheten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg selger ikke platevaskere, så skal ikke legge mer energi i temaet, men jeg var der du er og bare deler av min etterpåklokskap. :) Om du tenker økonomi kan du like godt se på lyntofts løsning, imo. Husk at 10 år er 36500 dager og 5000/36500 er 13øre. Og summen bare minker. Spiller ikke noen rolle om du har 100 eller 10000 plater, det er platene du bruker som har mest behov for vask.
    ANM opererer jaggu meg med lange år.....:)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg vil tro at de fleste har et avslappet forhold til dette her. Jeg ville startet med vask for hånd og tørk med linhåndkle. De som synes dette ikke funker, kan jo kjøpe seg platevasker.

    Kanskje en blindtest på dette også? Kan da ikke være vanskelig å få til.....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje en blindtest på dette også? Kan da ikke være vanskelig å få til.....
    Egentlig jævlig vanskelig spør du meg. Klin umulig rett og slett.
    a) Teste uvasket plate
    b) Vaske plate
    c) Teste vasket plate

    Repetere prosessen...
    d) Teste eeh... filler´n... plata er jo vasket;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette kan man sikkert fint bruke digital ripping til. Så har man før og etter tilgjengelig for så mange repetisjoner man vil.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette kan man sikkert fint bruke digital ripping til. Så har man før og etter tilgjengelig for så mange repetisjoner man vil.
    Eureka, Zomby. Jeg tenkte på å bruke dubletter, men din løsning er jo genial. ;)

    - bortsett fra at man selvfølgelig får et lite problem med at både resultatet etter håndvask og etter maskinvask, samt førvask-resultat skal rippes. Men det går klart nok an.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, jeg vil ikke gå nærmere inn på det, men støyen ligger gjerne i de noe høyere frekvenser og alder...:eek: Kan også være at Pioneer faktisk visste hva som skulle til for å lage et godt RIAA trinn. Er jo ikke akkurat low-end det gamle greiene dine. Kanskje kombinasjonen?;D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette kan man sikkert fint bruke digital ripping til. Så har man før og etter tilgjengelig for så mange repetisjoner man vil.
    Bortimot juks vil jeg kalle det å komme opp med en slik løsning:). For enkelt og smart;).

    Synes du skulle latt @grammofon få grublet frem en god løsning til å få møkka tilbake på eksakt samme plass på plata jeg nå:cool:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Skal avslutte sidesporet der VSP, men Pioneers 10mV overloadmargin på MC gir veldig gode forutsetninger for at trinnet ikke overstyres av klikk og pops. Overstyring bidrar til fremheving av denne støyen.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Takk for alle gode tips og digresjoner! Har vel blitt overbevist av flere her og av andre at skal man først gjøre dette, så bør man gå for noe av type Okki Nokki eller bedre. Planen min nå er å få en demo hos en platesjappe og høre med et par kompiser om de kunne tenke seg å spleise på en Okki Nokki. Fortsettelse følger!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk for alle gode tips og digresjoner! Har vel blitt overbevist av flere her og av andre at skal man først gjøre dette, så bør man gå for noe av type Okki Nokki eller bedre. Planen min nå er å få en demo hos en platesjappe og høre med et par kompiser om de kunne tenke seg å spleise på en Okki Nokki. Fortsettelse følger!
    Husk å sende med bilder.
    Dessuten gjør som Zomby foreslår og ripp før og etter, og legg ut resultatet her i denne tråden slik at alle kan følge med. Jeg nekter å tro at Okki-greiene blir bedre enn håndvask, men har aldri forsøkt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nekter å tro?

    Jeg har testet begge deler, og stoler (om ikke blindt) så i alle fall såpass på ørene at jeg synes Okki Nokki var særdeles vel anvendte penger. Og det før jeg regner inn timebetaling for et håndvaskregime som kan begynne å nærme seg maskinvask på resultat.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nekter å tro?

    Jeg har testet begge deler, og stoler (om ikke blindt) så i alle fall såpass på ørene at jeg synes Okki Nokki var særdeles vel anvendte penger. Og det før jeg regner inn timebetaling for et håndvaskregime som kan begynne å nærme seg maskinvask på resultat.
    Jeg har ikke ansatt noen vaskeassistent akkurat, og jeg har heller ikke begynt å ta betalt for mitt eget arbeid - og såå lang tid tar det da virkelig ikke å vaske en LP for hånd? Støvtørk blir foretatt på sedvanlig vis før hver gjennomspilling - med fløyelspad fra 40-tallet som jeg fikk gratis av en svoger. Original Columbia. - Og såpen koker jeg over kaminen som blir fyrt på rekved fra fjorden. Platene blir samlet inn fra Isi avfallsanlegg - har en avtale med dem om gratis levering.

    Gjerrig ...jeg? Aldri i verden.....:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kjører ikke outsourcing eller NPM og internfakturering her heller. Men, om ikke i kroner og øre, så setter jeg pris på tiden min. Jeg har som sagt prøvd å vaske plater med klut og såpevann. Det er ikke like effektivt som vaskemaskin, for å si det forsiktig. Jeg har lest om flere varianter av ekstrem vask med sminkefjerningsputer av bomull, gjentatte runder med ny børsting, bytte av pads og rensevæske og i det hele tatt. Jeg vil tro at man da kan nærme seg, men at man ender med 10 minutters effektiv jobbing pr. plate. Tid man ikke får igjen. Jeg har ikke noen stor samling, men gang det gjerne med et par tusen enheter så skjønner du kanskje hva jeg mener.

    Vaskemaskin, ja takk. Og når anledningen en gang byr seg, og det er penger på konto, ultralyd.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slisomt at HFS logger seg av hver eneste kveld, men her er hva jeg svarte

    HFS svar 6.1.17.jpg


    / Morten
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Kjører ikke outsourcing eller NPM og internfakturering her heller. Men, om ikke i kroner og øre, så setter jeg pris på tiden min. Jeg har som sagt prøvd å vaske plater med klut og såpevann. Det er ikke like effektivt som vaskemaskin, for å si det forsiktig. Jeg har lest om flere varianter av ekstrem vask med sminkefjerningsputer av bomull, gjentatte runder med ny børsting, bytte av pads og rensevæske og i det hele tatt. Jeg vil tro at man da kan nærme seg, men at man ender med 10 minutters effektiv jobbing pr. plate. Tid man ikke får igjen. Jeg har ikke noen stor samling, men gang det gjerne med et par tusen enheter så skjønner du kanskje hva jeg mener.

    Vaskemaskin, ja takk. Og når anledningen en gang byr seg, og det er penger på konto, ultralyd.
    Fant ut etter hvert at med VPI 16.5 gikk det veldig mye tid til å vaske plater som kom inn fra det store utland. Veldig glad for jeg skaffet meg en ultralydvasker som tar ti skiver i slengen. Mens den vaskeren går kan jeg spille musikk og ta meg en gin-tonic. VPI`n bruker jeg til å støvsuge rester av rensevæske etter vask :)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg kjøpte en av de dyrere Nitty Gritty midt på '80 tallet og når den sluttet å virke ok en gang på 2000 tallet kjøpte jeg ny Nitty Gritty, den billigste.
    Jeg ser nå ikke noe behov for noe annet enn helt basis "suge av væske" funksjonen - påføring av væske manuelt er helt greit, faktisk en fordel etter min erfaring.
    For riktig skitne brukte plater blir det gjerne en skrubb under springen først. Avsuging på NG og ny runde på NG'en.
    Sjekker resultatet med lupe i godt lys.

    Kunne aldri tenkt meg å være uten platevasker av denne typen (en som suger av væsken).

    Skal en gå for noe slikt som Okki Nokki, vil jeg anbefale å sjekke Nitty Gritty, så vidt jeg kan se er prisen ca den samme for den billigste NG'en, og NG har det jeg ser som en fordel, at væsken suges av nedover, og at mekanisk er den enda enklere enn ON i det den ikke har en slik arm.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg burde sikkert holde kjeft i og med at jeg ikke har prøvd platevasker. Men hvis man bare skal uttale seg om ting man har greie på her på sentralen, blir det jo aldri moro. ;)
    Litt rart det du sier, men hvis det er for å ha det moro får det vel gå.
    Når en spør om råd, bør en forvente at svarene er vel begrunnet og basert på fakta / viten.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Bare for å tildele et siste slag til den døde hesten - Det jeg synes er fint med disse sugemaskinene er at jeg kjapt kan vaske en plate før jeg slenger den på spilleren. Tar alltid en kjapp inspeksjon før jeg spiller og ser jeg annet en støv er det rett i Okki Nokkien.

    Om jeg får en samling av verdi noen gang skal jeg ha ultralyd og sette av en uke. Kanskje noen luringer her, med tid tilbyr utleie av et slikt beist?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vi har vært inne på mange ganger å spleise på en felles Østfold Hifi-maskin som kunne gå på rundgang, men det prosjektet har aldri lettet.

    Nå heller jeg mer mot å kjøpe min egen Okki Nokki.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Om dere blir enige kan den stå her mot et lite vederlag. Bor jo i bygda mellom byene og mer sentralt plassert i fylke enn det nye sykehuset.;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om dere blir enige kan den stå her mot et lite vederlag. Bor jo i bygda mellom byene og mer sentralt plassert i fylke enn det nye sykehuset.;D
    Du kunne jo bli med på spleiselaget, evt.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Nå har jeg vært på demo og jeg blei imponert, må jeg si. Muligheter for en ok pris også, så da legger jeg meg inn på Vinylasylet og slår nok til. God helg og takk for alle innspill og humorinnslag, vinylistas!

    - Espen
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Trelim ble jo nevnt som løsning i en annen tråd tidligere i uka. Det har jeg prøvd - og det fungerer.

    Men, de som gidder å holde på med det - og passe på at akkurat nå er limet passe tørt osv - kan for min del gjerne få lov å leve videre i den tro at det er en effektiv og fornuftig måte å rengjøre plater på:)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper plater som ikke trenger vask.
    Hvordan vet du det? Går du over dem med monokkel i platebutikken? Tenker du ville bli overrasket over alt som kan gjemme seg i rillene. ;)
    Kjøper ikke plater i platebutikker. Det forundrer meg at på e-bay er det flere bud på plata som trenger rens mens den helt minte varianten til $5 mer får ingen bud bortsett fra mitt. Bedre løsning å kjøpe rene plater. Får sikkert tre plater i året som trenger rens. Ofte fordi de har vært vasket før og det ikke er brukt destillert vann.
    Bruker trelimmetoden; den er den mest effektive som finnes. Har du haugevis av skitne plater er den selvfølgelig for tidkrevende, men løsningen er som sagt å unngå møkkete plater.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper plater som ikke trenger vask.
    Hvordan vet du det? Går du over dem med monokkel i platebutikken? Tenker du ville bli overrasket over alt som kan gjemme seg i rillene. ;)
    Kjøper ikke plater i platebutikker. Det forundrer meg at på e-bay er det flere bud på plata som trenger rens mens den helt minte varianten til $5 mer får ingen bud bortsett fra mitt. Bedre løsning å kjøpe rene plater. Får sikkert tre plater i året som trenger rens. Ofte fordi de har vært vasket før og det ikke er brukt destillert vann.
    Bruker trelimmetoden; den er den mest effektive som finnes. Har du haugevis av skitne plater er den selvfølgelig for tidkrevende, men løsningen er som sagt å unngå møkkete plater.
    Se svaret til Lagga over her.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kjøpte meg en Clearaudio Smart Matrix platevasker.Dette er en enkel sak å bruke.Det er en forutsetning at børster på sugearmen blir skiftet ut med jevne mellomrom.Jeg har prøvd flere typer rensevesker på denne.Man sprayer en gitt mengde på plata og forvasker med en børste som man holder i hånden,dette mens plata roterer.Så trykker man på vacum og lar plata gå til den er tørr og fin.Dette gjør man så med andre siden.Vacum gjør at platebørsten ikke blir trykket for hardt mot plata.
    Dessuten er platebørste utrustet med en returfjær.Man skal være obs på at om denne er enkel å bruke krever hver LP litt tid.Med andre ord.Du vasker ikke så mange plater før du er lei.Men rene og fine blir platene selv om jeg kunne ønske meg ultralyd i tillegg.Avhengig av hvilket rensemiddel som blir benyttet fjerner man lett overflate-støy.Dette tror jeg ultralyd vaskerne klarer bedre.Men med halve priset opp til en ultralydvasker får jeg nok se meg sånn tålig fornøyd.
    Mvh Kenneth
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg burde sikkert holde kjeft i og med at jeg ikke har prøvd platevasker. Men hvis man bare skal uttale seg om ting man har greie på her på sentralen, blir det jo aldri moro. ;)
    Litt rart det du sier, men hvis det er for å ha det moro får det vel gå.
    Når en spør om råd, bør en forvente at svarene er vel begrunnet og basert på fakta / viten.
    De gode rådenes tid er vel for lengst forbi på denne tråden?
    Hvis et medlem seriøst spør om råd, skal han/hun selvsagt behandles med respekt. Da bør svarene være seriøse og opplysende. Det gjelder ikke minst for ferske medlemmer.

    Men som de fleste vet, har mange tråder en tendens til å fjerne seg ganske langt fra utgangspunktet, og mer ha preg av forlystelse og tidtrøyte for sentralens medlemmer. Jeg mener dette er greit nok, idet det har en viss verdi i seg selv, og dessuten holder liv i sentralen. Dersom alle trådene og innleggene skulle ha vært seriøse, ville jeg neppe ha giddet å logge meg på dag etter dag, men kun tatt turen innom når jeg hadde et reelt behov for det.

    Det sosiale aspektet er med andre ord minst like viktig som det "faglige", og bidrar til å holde liv i hi-fi interessen.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Som grammofon er inne på i innlegg #79 er det jo det sosiale aspektet Hfs handler mest om.De faglige råd hadde nok blitt litt fattige om en ikke kunne slenge med en og annen bemerkning uten det faglige i fokus.Dette med Forumet er jo nesten tuftet på forlystelse og ikke minst tidtrøyte for sentralens medlemmer.Mye finner man ut av selv ved lytting.Men jeg er jo en av de som til stadighet har benyttet meg av andre medlemmers erfaringer med til dels gode resultater.Det man skal være obs på er at når Trådene "tar helt av" og til dels personangrep forekommer har det gått for langt.Om samtlige av medlemmene tar dette til seg så blir det morsomt å lese om nesestyverne vi medlemmer får oss.Og hvorfor skal vi kjøpe platevasker?Jo for vinylens og lydens skyld.En ren vinylplate spiller alltid best.
    Mvh Kenneth
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn