Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.936
    Antall liker
    13.427
    Landbruket og landbruksmyndighetene får starte med å produsere det forbrukerne vil ha og ikke det de ønsker at vi skal konsumere.
    Hva konkret tenkte du at landbruket skulle produsere fremfor eller istedenfor det som produseres i dag? De leverer jo kun råvarer, hva man gjør med disse etterpå er opp til en selv.

    Jeg vet ikke om kyr som har havremelk, soyamelk eller mandelmelk i jurene sine.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.555
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva konkret tenkte du at landbruket skulle produsere fremfor eller istedenfor det som produseres i dag? De leverer jo ku råvarer, hva man gjør med disse etterpå er opp til en selv.

    Jeg vet ikke om kyr som har havremelk, soyamelk eller mandelmelk i jurene sine.
    Du misforstår, melkekonsumet er ikke som i gamle dager, fordi store deler av innvandrerne som har kommet til Norge de siste femti årene ikke tåler laktose og velger dermed alternativer.
    Norsk landbruksproduksjon må tilpasse seg virkeligheten ved hjelp av myndighetene.
    Når vi bruker 17 milliarder kroner på landbruket og har i tillegg et tollvern så forventer jeg at bonden har en anstendig lønn og at dyrevelferden er tilstede. Noe høyere priser ut til forbruker må vi også tåle.
    Nøkkelen er sannsynligvis delvis at vi må akseptere at vi f.eks. ikke kan ha melkeproduksjon på steder "der ingen kan tru at nokon kunne bu" Logistikken blir for dyr.
    Lokal produksjon må tilpasses de lokale forhold.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du misforstår, melkekonsumet er ikke som i gamle dager, fordi store deler av innvandrerne som har kommet til Norge de siste femti årene ikke tåler laktose og velger dermed alternativer.
    Det er ikke bare innvandrere. Det er lenge siden jeg har sett et melkeglass hjemme hos oss. Ett barn er riktig allergisk mot melk, en annen bestemte seg for å bli veganer, en tredje er glad i «kuprodukter» men fant ut at hun får mageknip av det (laktoseintoleranse?). Dermed var den generasjonen tapt for Tine. Nå har de flyttet hjemmefra, men melk er noe vi av og til bruker i mat og i kaffemaskinen hvis vi får gjester som forventes å etterspørre cappucino eller caffe latte. Fruen, jeg og barn #3 spiser fortsatt en del ost, men en halvliter langtidsholdbar Arla-melk i kjøleskapet holder ganske lenge, på mer enn en måte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.131
    Antall liker
    11.591
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis dyrevelferd er et mål i landbruket, vil jeg tro at det er atskillig mer regningsvarende å drive melkeproduksjon akkurat der "hvor ingen skulle tru at nokon ville bu"... industrifjøs ala EU tror jeg ikke man bør satse på... I den grad man ønsker produksjon av feks geit - og sauemelk er det først og fremst "uren luren " landskap som gjelder..... og ikke minst hvis man ser verdi i å beholde et kulturlandskap...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.936
    Antall liker
    13.427
    Det er ikke bare innvandrere. Det er lenge siden jeg har sett et melkeglass hjemme hos oss. Ett barn er riktig allergisk mot melk, en annen bestemte seg for å bli veganer, en tredje er glad i «kuprodukter» men fant ut at hun får mageknip av det (laktoseintoleranse?). Dermed var den generasjonen tapt for Tine. Nå har de flyttet hjemmefra, men melk er noe vi av og til bruker i mat og i kaffemaskinen hvis vi får gjester som forventes å etterspørre cappucino eller caffe latte. Fruen, jeg og barn #3 spiser fortsatt en del ost, men en halvliter langtidsholdbar Arla-melk i kjøleskapet holder ganske lenge, på mer enn en måte.
    Jeg drikker heller ikke melk (sluttet for kanskje 10 år siden, drakk jævlig mye så lenge jeg bodde hjemme og langt mindre når jeg som student måtte betale for den selv). Ene jentungen hadde alvorlig melkeallergi de første leveårene og drakk soyamelk og har ikke hoppet over til kumelk utover når de har "kakaomandag". Andre jentungen drikker en del melk mens samboeren min kun bruker det i kaffi latte. Ellers går det en god del ost og fløte/kefir til ymse matlaging. Og selvsagt smør, det er som kjent en av livets sentrae komponeneter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Artig den der. Driver man økologisk eller med verneverdige gammelraser får man unntak fra løsdriftskravet. Hvorfor det mon tro.

    Dyrevelferdsmessig gjør det ingen forskjell om fôret kua eter er økologisk dyrket eller ikke. Dyrevelferdsmessig gjør det ingen forskjell om kua er ei moderne melkeku eller museumsgjenstamd fra før krigen.

    Systemet er herlig inkonsekvent av og til.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.048
    Antall liker
    2.354
    Hvis dyrevelferd er et mål i landbruket, vil jeg tro at det er atskillig mer regningsvarende å drive melkeproduksjon akkurat der "hvor ingen skulle tru at nokon ville bu"... industrifjøs ala EU tror jeg ikke man bør satse på... I den grad man ønsker produksjon av feks geit - og sauemelk er det først og fremst "uren luren " landskap som gjelder..... og ikke minst hvis man ser verdi i å beholde et kulturlandskap...
    Industrifjøs ala EU ? EU eller Europa om man vil er ikke ett land. Nå viser det seg at antall utedager for kuer er mye, mye større sørover i Europa enn her på "Gullfjellet" Det skyldes ikke bare klima.

    Jeg har hatt gleden av å besøke noen Italienske gårdsbruk store og små. Via bekjente innfødte. Dyrevelferden stod ikke tilbake for de beste her hjemme - jeg er vokst opp på landet. Jeg var også innom en som drev med sauer og geiter oppe i nord i Val d` Aosta. Alle som driver med slikt passer på dyrene hele året - fenomenet kalles "gjeter" (pastore !) og også "gjeterhund". En uttalte at man må jo passe på dyrene, de kan jo skade seg, bli syke etc. Det hadde man jo alltid gjort. Og det er også bra med ulv og bjørn i området. Helt uproblematisk også det da. De hadde for øvrig en stolthet samt omsorg for dyrene jeg sjelden har sett her hjemme.

    Jeg la også merke til at sauene hadde flokkinstinktet i behold. Det er noe som våre sauer er blottet for. Den egenskapen har vi ikke brydd oss med, kun slaktevekt !

    Norsk sauedrift er vel å betrakte som institusjonalisert vanskjøtsel. Titusener av dyr omkommer hvert år på grunn av sykdom, beinbrudd etc. Sulter ihjel (skårfast) eller på fuktige somrer blir sakte spist levende av fluelarver som holder til i pelsen. Men det er de få tusen som blir tatt av rovdyr som er problemet. Det er også en del av grunnloven.

    Sauemelk ? Det er vel nesten ingen som melker sauer her. Den ene gården der hadde ysteri (cooperativ) som lagde både saueost og geitost på meget korttreist melk kan man si. Slikt er meget utbredt og har lang tradisjon. Italia har 2500 ostesorter hvorav 600 er merkebeskyttet !

    Den myten om EU sin forferdelige landbruksindustri mht dyrevelferd holdes i live og er vel en del grunnloven i SP og landbruksorganisasjonene. Vi bør vel feie i våre egne fjøs, skrekkhistorene fra svineoppdrettet her til lands er nok ikke over. På tross av at det er lovet to ganger å rydde opp i grusomhetene.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beredskap? Tja, vi får satse på Ole Robert, Johansson og jag (utlandet).
    Noen fler smør-, melk- og eggekriser nå, og så vil det bli fryktelig vanskelig å få norske konsumenter til å forstå det beredskapsargumentet. Akkurat nå er det store fryselagre med kjøtt pga produksjonsoverskudd, men det er ikke mulig å la konsumenten kjøpe det, for da kan jo prisene falle. Så det får ligge på lager noen år først, og så dumpes et eller annet sted. Samtidig ligger det an til mange tusen tonn underproduksjon av egg i minst ett år til.

    «Beredskapen» nå ligger jo nettopp i å redusere tollsatsene nok til å gjøre det økonomisk mulig å importere mat når Nortura har sviktet som markedsregulator. Det er faktisk slik beredskapen fungerer i dag, bare at det må bli tilstrekkelig stor krise først før noen kryper til korset og innrømmer at det er et problem. Utlandet er beredskapen.

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Import har man alltid drevet med når innenlandsproduksjonen blir for liten. Det tas da inn tollfritt fra utlandet. Veldig udramatisk egentlig. Det som er nytt er at medier, kjedene og høyrepartiene går inn for å krisemaksimere hver gang. Med stor suksess. Selvsagt hamstrer folk egg når kjedene kjører billigsalg og avisene bruker krigstyper: NÅ BLIR DET MANGEL PÅ EGG! NÅ MÅ DU IKKE HAMSTRE!

    Målet er selvfølgelig å få slått beina under alt som har med landbruk å gjøre. Man er ikke interessert i at det skal være nok egg. Det skal være krise! Trumpisme på norsk. What about the border!!!

    Beredskap ER et levende norsk landbruk over hele landet. Der det produseres gode råvarer fortløpende basert på naturgitte forutsetninger og der bøndene og deres familier opplever å ha rom for investeringer, fornyelse av driftsapparatet og kan delta i samfunnet tilnærmet som andre folk.

    Men for all del, bare stryk det som ikke passer.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.048
    Antall liker
    2.354
    Import har man alltid drevet med når innenlandsproduksjonen blir for liten. Det tas da inn tollfritt fra utlandet. Veldig udramatisk egentlig. Det som er nytt er at medier, kjedene og høyrepartiene går inn for å krisemaksimere hver gang. Med stor suksess. Selvsagt hamstrer folk egg når kjedene kjører billigsalg og avisene bruker krigstyper: NÅ BLIR DET MANGEL PÅ EGG! NÅ MÅ DU IKKE HAMSTRE!

    Målet er selvfølgelig å få slått beina under alt som har med landbruk å gjøre. Man er ikke interessert i at det skal være nok egg. Det skal være krise! Trumpisme på norsk. What about the border!!!

    Beredskap ER et levende norsk landbruk over hele landet. Der det produseres gode råvarer fortløpende basert på naturgitte forutsetninger og der bøndene og deres familier opplever å ha rom for investeringer, fornyelse av driftsapparatet og kan delta i samfunnet tilnærmet som andre folk.

    Men for all del, bare stryk det som ikke passer.
    Litt konspira her nå ? Jeg kjenner ikke en eneste som har som målsetting å rasere norsk landbruk. Men derimot norsk landbrukspolitikk spiller fallitt gang på gang. Og å ha en formening om at den har kjørt seg fast bak fjøset er ikke det samme.

    Symptomene ser vi smørkrisa ? Melkekrisa ? 0g eggkrisa ? Forsåvidt ingen krise, men de kalles nå det. Jeg husker en morsom samtale med købmand Winther (fra Hirtshals) på kaia i Kristiansand, han drev nødhjelp med å dele ut gratis smør til nordmænd.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Det var kanskje samme dansken som ringte til Norge i fjor høst og lurte på om vi hadde noen rundballer å avse? Det var for lite i Danmark. Men dette visste du vel fra før.

    Ser ikke norske bønder lønnsomhet i å produsere mat i Norge så vil de etter hvert finne på noe annet. Så enkelt er det. Forestillingen om at en gang bonde, alltid bonde er nesten litt - konspiratorisk. Nesten som om man tror at strikken kan tøyes i det uendelige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er det kanskje ingen som tror, unntatt muligens enkelte bønder som føler en personlig forpliktelse til å drive odelsgården videre.

    Grunnen til at lønnsomheten i andre modne bransjer etterhvert går mot kapitalkostnaden er at superprofitt (dvs mer enn kapitalkostnaden) lokker til seg nyetableringer, mens manglende lønnsomhet gjør at de minst lønnsomme kaster kortene og overlater markedet til de som får det til. Det er brutalt, men sånn er det.

    Varige avvik fra den regelen kan oppstå hvis det f eks er regulatoriske eller andre barrierer for å etablere seg (spør Lidl om det), eller for å trekke seg ut (spør SAS om det). Da kan man ende opp med varige pengemaskiner eller tapssluk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.914
    Antall liker
    2.063
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    melk er en stor scam og helsegevinstene er en stor bløff
    melk er for nyfødte, for å lage vafler og white russian
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.824
    Antall liker
    16.097
    Torget vurderinger
    2
    Industrifjøs ala EU ? EU eller Europa om man vil er ikke ett land. Nå viser det seg at antall utedager for kuer er mye, mye større sørover i Europa enn her på "Gullfjellet" Det skyldes ikke bare klima.

    Jeg har hatt gleden av å besøke noen Italienske gårdsbruk store og små. Via bekjente innfødte. Dyrevelferden stod ikke tilbake for de beste her hjemme - jeg er vokst opp på landet. Jeg var også innom en som drev med sauer og geiter oppe i nord i Val d` Aosta. Alle som driver med slikt passer på dyrene hele året - fenomenet kalles "gjeter" (pastore !) og også "gjeterhund". En uttalte at man må jo passe på dyrene, de kan jo skade seg, bli syke etc. Det hadde man jo alltid gjort. Og det er også bra med ulv og bjørn i området. Helt uproblematisk også det da. De hadde for øvrig en stolthet samt omsorg for dyrene jeg sjelden har sett her hjemme.

    Jeg la også merke til at sauene hadde flokkinstinktet i behold. Det er noe som våre sauer er blottet for. Den egenskapen har vi ikke brydd oss med, kun slaktevekt !

    Norsk sauedrift er vel å betrakte som institusjonalisert vanskjøtsel. Titusener av dyr omkommer hvert år på grunn av sykdom, beinbrudd etc. Sulter ihjel (skårfast) eller på fuktige somrer blir sakte spist levende av fluelarver som holder til i pelsen. Men det er de få tusen som blir tatt av rovdyr som er problemet. Det er også en del av grunnloven.

    Sauemelk ? Det er vel nesten ingen som melker sauer her. Den ene gården der hadde ysteri (cooperativ) som lagde både saueost og geitost på meget korttreist melk kan man si. Slikt er meget utbredt og har lang tradisjon. Italia har 2500 ostesorter hvorav 600 er merkebeskyttet !

    Den myten om EU sin forferdelige landbruksindustri mht dyrevelferd holdes i live og er vel en del grunnloven i SP og landbruksorganisasjonene. Vi bør vel feie i våre egne fjøs, skrekkhistorene fra svineoppdrettet her til lands er nok ikke over. På tross av at det er lovet to ganger å rydde opp i grusomhetene.
    Ja, snittbruket i EU er lite og dyreholdet fortjener slett ikke alle ukvemsordene som rettes mot kontinentet når det skal debatteres. Det er store driftsenheter, men de aller fleste er små og landbruket drives slik du beskriver, med mye oppfølging og mye utegang. To tredjedeler av brukene er på under 50 dekar (mål).

    The vast majority of the EU’s farms are family farms
    The overwhelming majority (94.8 % in 2020) of the EU’s farms are classed as being family farms, defined as being farms on which 50 % or more of the regular agricultural labour force is provided by family members. Family farms were the dominant farm type in all Member States. However, France had a sizeable minority of non-family farms (42.3 % of its 0.4 million farms) along with Estonia (33.8 %).

    Most of the EU’s farms are small in nature

    Almost two-thirds of the EU’s farms were less than 5 hectares (ha) in size in 2020 (see Figure 1). These small farms can play an important role in reducing the risk of rural poverty, providing additional income and food. At the other end of the production scale, 7.5 % of the EU’s farms were of 50 ha or more in size and worked two-thirds (68.2 %) of the EU’s utilised agricultural area (UAA). So although the average mean size of an agricultural holding in the EU was 17.4 ha in 2020, only an estimated 18 % of farms were this size or larger.

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Men det er altså industrilandbruket i Danmark og Nederland som er malen norsk landbruk skal måles på og formes etter, ikke småskalalandbruket. Det er ikke et naturlig valg, men et politisk valg foretatt for mange år siden.

    Enda godt at EU ikke driver med noe så snuskete som landbrukssubsidier. Det er jo forbeholdt Norge, verdens siste kommuniststat.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er altså industrilandbruket i Danmark og Nederland som er malen norsk landbruk skal måles på og formes etter, ikke småskalalandbruket. Det er ikke et naturlig valg, men et politisk valg foretatt for mange år siden.
    Det må du nesten snakke med landbrukssamvirket og Senterpartiet om. Det er de som stadig kommer med vrengebildene av hvor fælt EU-landbruket er. Inntrykket man får når man f eks flyr inn til Brüssel og ser små gårdsbruk og kyr gresse langs rullebanen er et annet.
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Portugal
    Lite utvalg, høye priser og mye elendig kvalitet på mat er politikker skapt.

    Det er lett å løse, men politikerne vil ikke.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    4.545
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er så lett å løse at selv ikke FrP med tre landbruksministere i perioden 2013-2019 fikk gjort noe med det.

    mvh
    KJ
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Jeg har ikke behov for å snakke med noen som helst om dette. Jeg jobber i næringa, kjører rundt hver dag og ser utviklinga.

    Man får det landbruket og den maten man vil ha. Selvforsyninga kommer til å gå ned, ikke opp. Ikke et problem for meg og mine, men det kan bli det for andre. At verdens rikeste land ikke ser seg råd til å ha egen matproduksjon, men outsourcer det til en håndfull milliardærer er for meg uforståelig. Men det er nå det man gjør. Kos deg med Belgisk Blå.

    Når du får tid tar du å leter opp statistikken for antibiotikabruk pr kg kjøtt og liter melk i Norge og Belgia. Så greier du bare lett ledig ut om forskjellene, hva de kommer av og hvorfor det ikke spiller noe som helst rolle at de er der. Du er tross alt høyremann så dette greier du med ett øye. Nesten som en enøyd kyklop, som Knausgård sa om svenskene.

    Så gjør Hardingfela det samme for Italia, og så bittelitt om hvorfor både Pedro, Pancho og Pyttsan kjenner litt på multiresistente bakterier av og til. Men det er vel bare kulturen der, hva vet jeg. Hola.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.578
    Antall liker
    8.256
    Sted
    Oslo
    ^ Det er så lett å løse at selv ikke FrP med tre landbruksministere i perioden 2013-2019 fikk gjort noe med det.

    mvh
    KJ
    + Jensen som finansminister

    Det meste som kommentarfeltet holder fram med galt i Norge nå, var også galt under Solberg.
    Men nå fylker velgerne seg om Høire og FrP.

    Det skal Støre og Vedum ha, de klarte å skyve fra seg velgere mye raskere enn den forrige regjeringen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kos deg med Belgisk Blå.
    Takk, men i praksis blir det nok kustkött fra gårder her i Bohuslän. Ungdyr av storfe beiter hver sommer i naturreservatet rundt huset mitt, ofte skotsk highland med pannelugg. De får fem kroner dagen i lønn for naturvård. Juleskinke helst fra gården Säm, såpass nær at vi har sett grisungene vokse opp utover sommeren, og gjerne hängmörad lamm fra Aspebergets gårdsbutik. Alt innenfor noen få km radius fra her jeg sitter nå, og alt (unntatt lammet) tilgjengelig i vanlige ICA og Konsum.

    EU-jordbruk:
    1715354126396.jpeg
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Ikke prøv deg, kom med statistikken. Du har jo tenkt at almuen skal ha billig og effektiv mat fra EU.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.283
    Antall liker
    9.617
    Takk, men i praksis blir det nok kustkött fra gårder her i Bohuslän. Ungdyr av storfe beiter hver sommer i naturreservatet, ofte skotsk highland med pannelugg. De får fem kroner dagen i lønn for naturvård. Juleskinke helst fra gården Säm, såpass nær at vi har sett grisungene vokse opp utover sommeren, og gjerne hängmörad lamm fra Aspebergets gårdsbutik. Alt innenfor noen få km radius fra her jeg sitter nå.
    Smatt-smatt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.578
    Antall liker
    8.256
    Sted
    Oslo
    Takk, men i praksis blir det nok kustkött fra gårder her i Bohuslän. Ungdyr av storfe beiter hver sommer i naturreservatet rundt huset mitt, ofte skotsk highland med pannelugg. De får fem kroner dagen i lønn for naturvård. Juleskinke helst fra gården Säm, såpass nær at vi har sett grisungene vokse opp utover sommeren, og gjerne hängmörad lamm fra Aspebergets gårdsbutik. Alt innenfor noen få km radius fra her jeg sitter nå.

    EU-jordbruk:
    Vis vedlegget 1023124
    Om griseknoen är uppfostrad på fermenterte körsbär, så blir det sikkert bra skinke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke prøv deg, kom med statistikken. Du har jo tenkt at almuen skal ha billig og effektiv mat fra EU.
    Jeg har ikke sagt noe om almuen, bare forklart hvorfor maten blir så dyr som den faktisk blir. På oppfordring fortalte jeg også hva jeg selv handler og spiser.

    Det jeg sier er at dagens reguleringsregime med den største kommersielle aktøren som «markedsregulator» fungerer ikke. Enten får man skaffe seg en uavhengig statlig markedsregulator, eller så får man avskaffe hele greia. Du var tydeligvis enig i at det ikke er noen god idé å la Orkla bli «markedsregulator» med kgl allene privilegie til å skalte og valte med konkurrentene i frysedisken. Har du også tenkt over hvorfor det ble baluba om habilitetsregler da politikeres ektefeller viste seg å ha aksjer i firmaer som kanskje kunne påvirkes av politiske beslutninger? Ser du noe problem med at store kommersielle aktører som Tine og Nortura har fått delegert forvaltningsmyndighet til å «regulere» sine konkurrenter? Det er jo ren & skjær inhabilitet satt i system.

    Pratet om «dyrevelferd», «matsikkerhet» og «beredskap» er vikarierende argumenter. Se til at maten finnes i butikkhyllene, så kan vi diskutere beredskap og forsyningssikkerhet. Det ser ikke ut til å være noen tilsvarende problemer på denne siden av Svinesund. Mht antibiotikabruk har jeg da vitterlig skrevet opptil flere ganger at den er lavere i Norge enn i de fleste andre land, men dyrevelferd er mer enn den ene tingen.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Du får lese deg opp på eggmangel i Sverige. Bare Google i vei. Ditt anekdotiske forhold til kustkøtt og smågris fra Lønneberget er av liten verdi i den prinsipielle diskusjonen. Jeg skal også lage meg pinnekjøtt av egen kystgeit, omtrent uberørt av menneskehender. Det er også av liten interesse.

    Men jeg vil gjerne vite hvorfor svenskene i snitt bruker tre ganger mer antibiotika pr kg produsert vare enn vi gjør i Norge, og danskene må ha 10 ganger så mye. Gir det ekstra god smak? Langtidsholdbarhet? En slags marinering? Eller kamuflerer det noe dyrevelferdsmessig rusk i maskineriet? Det er dyrlegen som spør nå, for han forstår det ikke helt, men du kan jo dette. Så tar vi Belgia og Italia etterpå.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.923
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det jeg ser er oppslag om de tokiga norrmännen som kommer hit for å hamstre egg og tømmer butikker langs grensen. Det var en produsent som måtte stoppe en periode pga påvist salmonella i fjor, men det ser ikke ut til å være noen leveringsproblemer til butikk.

    EU-landbruk:
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.578
    Antall liker
    8.256
    Sted
    Oslo
    Gikk inn på Kustkött, men ingen priser.
    Direkte fra bonden til konsument er sikkert billigere enn gjennom grossist, sentrallager detaljhandel..
    Kan sikkert gi en god pris på kvalitets varer
    Men tviler på om de konkurrerer på pris med nötfars til 60 spenn kiloen
    Og der er både norske og svenske konsumenter
    Forøvrig mange som skryter av hvor god spansk Bellota skinke er, den koster ofte 350.- € kiloen i Spania
    Selv i Spania er det meste som selges på supern hurtig produserte varer til Gilde eller Prior kvalitet og priser
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.936
    Antall liker
    13.427
    Direkte fra bonden til konsument er sikkert billigere enn gjennom grossist, sentrallager detaljhandel..
    Nei, det er det ikke. Jeg har handlet en del direkte og det er (stort sett) bra, men "billig" er ikke akkurat adjektivet som ligger lengst fremme på tunga. Det er en grunn til at f.eks gårdssalg av egg gjerne er selvbetjening - det blir ikke rare timelønna av å stå der og vente på at noen kanskje stikker innom. Om en og annen stjeler litt så er det garantert billigere enn å ha et betjent utsalg. Ute på Hurumlandet er det endatil en gård som har / hadde (lenge siden jeg var der) selvetjening på kjøtt fra Limousinkveg. Bare å gå i fryseren og plukke og så betale for hva man har tatt med seg. Ingen som passer på.

    Direkte er også svært dyrt for konsumenten. Det er relativt jobbigt å kjøre rundt til flere steder for å fylle handlekurven med det man har lyst på. En butikk med et ganske stort og variert vareutvalg er mye enklere i så måte. Det er en grunn til at steder som Sandvika Storsenter, Alnabru, Oslo City og dets like eksisterer. Det er veldig praktisk selv om det kommer med sine opplagte uheldige bieffekter.

    Og sist men ikke minst er det en avgrunn mellom hva konsumenter later som de vil og hva de faktisk gjør. Det er mer eller mindre hele forretningsideen til Orkla. Eller matvarekjedene for den saks skyld. Grunnen til at det ikke finnes et enormt utvalg av alt mulig fancy er at nesten ingen faktisk kjøper det og selv de som gjør så gjør det også heller sporadisk. Her jeg bor (Nordstrand) - en bydel i Oslo med 55k innbyggere og kjøpekraft godt over snittet finnes det to-tre steder som er fine på det - Jacobs på Holtet (nå under ombygging og har vært steng ti et år), en filial av Gutta på Haugen (åpnet for et drøyt år siden og veldig happy med at Jacobs stengte) og en italiensk sjappe som er litt meh egentlig. Markedet for noe slikt på et sted der det bor 2-3-10k folk er omtrent ikke-eksisterende.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.578
    Antall liker
    8.256
    Sted
    Oslo
    Poenget med billig, skulle satt det i "...", er ikke at de konkurrerer med KiRemaXtra priser.
    Men de kan selge en kvalitet utfra deres kostnader til en pris som er adekvat, men som gjennom flere salgskanaler med deres påslag hadde blitt adskillig dyrere.
    Vi får levert reinsdyrkjøtt på døra til en pris som Jacobs eller Meny ikke matcher
    En added value er at man kjenner bonden og hvordan dyra har vokst opp.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.824
    Antall liker
    16.097
    Torget vurderinger
    2
    Fra teori til praksis. Et lite utvalg av hønene på gården. En del nordmenn kommer innom for å sikre seg egg.

    Svensk landbruk sliter også og antibiotikabruken er høy påbegynn av satsing på mange «produksjonsenheter», altså dyr. Jeg legger ved to bilder. Ett fra vår garantert ikke lønnsomme eggproduksjon, men samtlige sulmtalerhøner er allerede solgt til veldig høy kilopris. Ble solgt omtrent idet eggene gikk i inkubatoren.

    Det andre bildet er fra typisk masseproduksjon av egg. 7000 fugl i hver bygning, du ønsker ikke å se innsiden og du har ikke lyst på de eggene.

    Men det er slike du får i butikk. Hønene er «frittgående».
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.936
    Antall liker
    13.427
    Poenget med billig, skulle satt det i "...", er ikke at de konkurrerer med KiRemaXtra priser.
    Men de kan selge en kvalitet utfra deres kostnader til en pris som er adekvat, men som gjennom flere salgskanaler med deres påslag hadde blitt adskillig dyrere.
    Vi får levert reinsdyrkjøtt på døra til en pris som Jacobs eller Meny ikke matcher
    En added value er at man kjenner bonden og hvordan dyra har vokst opp.
    Jeg antar at det er en ganske begrenset del av din diett som består av reindsyrkjøtt? Om man får kjøpt et helt eller halvt slakt av noe, gjerne ferdigpartert og vakumpakket så blir kiloprisen fort en del under hva man betaler for det samme i butikken. Men det er også typisk en ganske stor del av et slakt som ikke eller knapt selges i sin naturlige form i butikk men går til kjøttdeig.

    Uansett så skalerer ikke noe slikt. Som nevnt tidligere lever mamma primært på vill hjort og dagsfersk fisk (begge deler fryses inn riktig nok, men det er ferskt når det leveres). Det er egen jaktrett og kjenne noen som fisker for hobby. Det er fint for henne men det er ikke noe som kan overføres til en stor del av befolkningen. En fyr med en båt som fisker i den lokale fjorden når han gidder før ikke en hel befolkning, ei heller å få et halvt voksent dyr og en halv kalv for jegeren som jakter på løyvet - de store mengdene kommer fra indstriell drift. Og de som leverer er også avhengig av å få avsetning på produksjonen, ikke å kunne selge noe småtteri når noen finner på å stikke innom.

    Jeg vet ikke hva brøken (norvegia + jarlsberg) / (gårdsprodusert eksotisk ost) er, men den er høy.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    3.842
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Sånn har vår lokale Kiwi løyst forsyningsproblemet med egg, brett til 3,33 kr/egget frå gard ca 45 min unna. Ikkje at eg har merkt stort til Den store nasjonale krisa her, men eg set jo bileta av tomme skap.

    Rasande billig er det ikkje, men stort sett konkurransedyktig mot vanlege butikke

    I utvalde situasjonar, som no i mai med nasjonal eggekrise, er det nok fornuftig å kutta distribusjonsledd for nokre få utvalde produkt. Litt meir krise, og garden på Hareid kunne sikkert tent enno betre på å selja egg direkte. Men mindre praktisk for meg å køyra til Hareid for å kjøpa egg, Valldal etter jordbær osb.

    IMG_0879.jpeg
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    2.608
    Hvis man tror det er billig å skippe et par ledd så er det jo bare å ta en titt på prisene i sin lokale rekoring.. Ille nok å dra på IKEA om man ikke skal bli flådd levende på parkeringsplassen også. I tillegg er det jo nesten oppsiktsvekkende hvor lite bonden egentlig kan om mat.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.578
    Antall liker
    8.256
    Sted
    Oslo
    Fra teori til praksis. Et lite utvalg av hønene på gården. En del nordmenn kommer innom for å sikre seg egg.

    Svensk landbruk sliter også og antibiotikabruken er høy påbegynn av satsing på mange «produksjonsenheter», altså dyr. Jeg legger ved to bilder. Ett fra vår garantert ikke lønnsomme eggproduksjon, men samtlige sulmtalerhøner er allerede solgt til veldig høy kilopris. Ble solgt omtrent idet eggene gikk i inkubatoren.

    Det andre bildet er fra typisk masseproduksjon av egg. 7000 fugl i hver bygning, du ønsker ikke å se innsiden og du har ikke lyst på de eggene.

    Men det er slike du får i butikk. Hønene er «frittgående».
    En kompis bor landlig til og har et 10talls høner, ikke for næring men av interesse, de trippar rundt på tunet og spiser korn og mark og hva veit jeg.
    De eggene smaker slik jeg husker det fra min barndom og er langt unna Prior, First Price og endog de dyreste frittgående økologiske Debio sertifiserte eggene på highend utsalget i storbyen.
    Kommersielt ville sikkert slike egg kosta like mye pr stykk som en 10pk kartong koster, og dermed kommersielt umulig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.936
    Antall liker
    13.427
    Hvis man tror det er billig å skippe et par ledd så er det jo bare å ta en titt på prisene i sin lokale rekoring.. Ille nok å dra på IKEA om man ikke skal bli flådd levende på parkeringsplassen også. I tillegg er det jo nesten oppsiktsvekkende hvor lite bonden egentlig kan om mat.
    Hele ideen er jo absurd. Som om bønder det ganske land rundt ikke har forstått at da shit er å selge direkte fra gården for folk som finner det for godt å stikke innom for å kjøpe 1kg biff og noen poteter.

    hu jeg kjøpte gris av på svartskog sa at der var veldig mange som kun ville ha ribba. De endret nok mening da de ble eksponert for fettmengden men det er en annen sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn