Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    O

omholt

Gjest
    Må si meg enig med KindOfBlue.

Men tilbake til topic. Etter og ha lest litt rundt omkring, så sitter igjen med følgende inntrykk av klasse D:
    - Bred enighet om at de har utrolig stram og kontrollert bass
    - Bred enighet om at mellomtonen gjengis svært bra
    - Uenighet om hvorvidt diskanten er noe komprimert eller ikke. Noen sier når man sammenligner klasse D med svært kostbare AB forskerere (f.eks MBL), så merkes det. Andre mener at klasse D er rett slett mer korrekt i toppen og at det enkelte folk savner er mer snakk kunstig diskantgjengivelse
    - Bred enighet om at klasse D gir svært mye for pengene. Mange hevde de utklasser alt i tilsvarende prisklasse og er også bedre en mye dyrere saker. Flere som solgt Mark Levinson til fordel ICE for å ta et eksempel

Edit: Legger til at jeg ikke eier ICE eller klasse D, men vurderer det.

U

utgatt19288

Gjest
    Til nå så differensierte jeg mellom Support og Supporter - men hvis du med "Support" bare er en "tilhenger" så er det jo greit. Trodde kanskje det lå noe mer bak.

Åndsfrisk – ja visst. Men du har en stil som ikke akkurat er inkluderende. Men det var jo ikke Duelund heller….

B

Back_Door

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Jeg har selv hatt stor glede av å be profesjonelle musikere innen ulike genre lytte til ICEpower. De gir ikke support til Duelunds syn.
    Kanskje de musikere du har vært i kontakt med er umusikalske? I motsetning til Duelund.. ::)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.762
    Sted
    Holmestrand
    Karma skrev:
    Jeg bruker ICEpower til å drive mitt anlegg. Kan bekrefte at ICEpower i seg selv er svært umusikalsk. Som effektiv hjelp for å formidle musikk fra harddisk til høyttaler, er det dog suverent! ;)
    Jeg er ikke så interessert i hva som er musikalsk i anlegget. Det er et system som skal reprodusere musikk levert av musikalske mennesker. Ikke en gang musikkinstrumenter er musikalske. Så jeg ser ikke på anlegget som verken musikalsk, rytmisk eller at det innehar andre kunstneriske kvaliteter. Jeg slutter meg derfor til din konklusjon.

O

omholt

Gjest
    Valentino skrev:
    Det meste som står i denne tråden omhandler hva man får ut av ASP og til en viss grad ASC.
    Jeg har hørt ASX2, og jeg synes den tar med seg det gode fra de andre og gjør de øverste oktavene riktigere, om jeg kan bruke et slikt uttrykk. En 125ASX2 skal derfor erstatte 250A(SP) foran hovedhøyttalerne mine på litt sikt.
    Finnes det noen målinger som bekrefter det du har opplevd?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Duelund_Support skrev:
    Mit synspunkt er at det er med bred margin den dårligste forstærker jeg NOGENSINDE har hørt. En af årsagerne er højpasfiltreringen i indgangen som giver fasefejl.
    Ved hvilken frekvens foregår denne høypassfiltreringen på inngangen?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.827
    Sted
    Østfold
    Duelund_Support skrev:
    Mit synspunkt er at det er med bred margin den dårligste forstærker jeg NOGENSINDE har hørt. En af årsagerne er højpasfiltreringen i indgangen som giver fasefejl.
    Da bliver du moske med at tage en blindtæste der en synthethisce fasefejle gændereres paa en måte der blot kan vændes med en swittschj der betjenes av den udvælgede og uafhængige blindtæstebetjent?

;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    No problem på mit eget anlæg. Uden Duelundhøjttalere no no.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    omholt skrev:
    Hard dom fra Dan D’Agostino som er grunnlegger av Krell:

"We’ve tried all those switching modules because I’ve always wanted to build a very, very large power amplifier for a subwoofer with that technology. Our sonic experience with switching amplifiers is significantly different from what Jeff reports. We can’t get anything in the switching domain to sound anything like what we build in the linear domain, nor have the power, the presence, the staging, or any of those things. We attribute this to the fact that the technology isn’t finished—the devices aren’t fast enough and the filter technology is not ideal for every speaker system that’s out there. We basically have come to a conclusion that switching technology doesn’t even remotely approach what we’re doing in the linear domain."

"For me a switching amplifier is explained in a simple ramp response of a 1kHz square wave. That tells me everything about that amplifier that I ever want to know. When I can see a square without a lot of fur and dirt on it, then I’ll be interested in it, but as of yet I haven’t seen anything that even remotely resembles a clean square wave. That’s it in a nutshell for me because I guess I’m an old-school guy. I like to see waveforms come out the way they look at the input, and that’s not what we get with switching amps."
    Jeg ser for meg trynene til yankeene om Krell (proudly made in US of A) hadde begynt å selge små lette kabinetter som skal yte like mye effekt som en F.B.I........ ;D

Ikke overraskende at Krell ikke går den veien - ei heller kommer utsagnet til "Herr Old-school" som noe sjokk. At han liker å se waveforms komme ut den samme måten som de gikk inn er derimot en litt overraskende uttalelse. Det er jo flere av Krell modellene som har relativt høy harmonisk forvrengning (med fullt overlegg fra Krell sin side), og ingen av modellene jeg har hørt fra Krell er like nøytrale som en rekke klasse D konstruksjoner.

Det jeg vet er i allefall at min trofaste Krell KAV til over 70 000 forsvant ut av døra etter at jeg A-B sammenlignet med Chapter Audio. :)

O

omholt

Gjest
    HåkonN skrev:
    Jeg ser for meg trynene til yankeene om Krell (proudly made in US of A) hadde begynt å selge små lette kabinetter som skal yte like mye effekt som en F.B.I........ ;D
    Godt poeng. Denne uttalesen fra samme mann forklarer kanskje også en del:

"We don’t use outsourced designs or modules or anything like that at Krell. We like to do our own designs on everything we do here. Other people may get great results with off-the-shelf modules, but it’s just not our way."

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    omholt skrev:

"We don’t use outsourced designs or modules or anything like that at Krell. We like to do our own designs on everything we do here. Other people may get great results with off-the-shelf modules, but it’s just not our way."
    Det sitatet har jo en historisk parallell til da Fords gyldne dager med T-Modellen nærmet seg slutten. Kort tid etter at GM hadde begynt med "årgangsproduksjon" så var det personer i Ford systemet som mente at de burde satse på noe lignende. Eller i det minste gi folk anledning til å velge farge på T-Forden. Da sa Henry Ford: "You can paint it in any color you like as long as it's black".

Kort tid etter mistet Ford betydelige markedsandeler og posisjonen som markedsleder til GM. Kanskje til evig tid.

Det kan se ut som NOT INVENTED HERE syndromet lever i beste velgående.

the_eye

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    2
    Tangen AV design anbefaler iallefall ikke ASP til bruk i annet enn subwoofere og aktive PA systemer, som han blandt annet skriver på sin nettside. når en selger sier slikt er det kanskje lurt å lytte
    i høyttaleren han selger brukes det derimot asx2 til mellomtone og diskant.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    omholt skrev:
    HåkonN skrev:

Jeg syns ikke den uttalelsen er så gæli jeg. Det som hadde vært gæli er om det satt ice-moduler i absolutt alle forsterkere i verden :D
    Det er vel uansett lett å vri enhver uttalelse til å være både positiv eller negativ.
    Som forbruker må man ta alt med en liten teskje uansett om man er pro-ice eller ei.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.424
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    the_eye skrev:
    Tangen AV design anbefaler iallefall ikke ASP til bruk i annet enn subwoofere og aktive PA systemer, som han blandt annet skriver på sin nettside. når en selger sier slikt er det kanskje lurt å lytte
    Hvor skriver han dette? Sitat?

J

Jurassic

Gjest
    Valentino skrev:
    the_eye skrev:
    Hvor skriver han dette? Sitat?
    Tror the_eye sikter til tråden hvor han har kommet med sine nye høyttalere bestykket med 18 tommere.
    Men han uttaler seg ikke så negativt om ICE der som the_eye vil ha det til med derimot forteller at han har valgt en annen løsning til mellomtone og diskant (fritt etter min hukommelse).

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.424
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    omholt skrev:
    Valentino skrev:
    Det meste som står i denne tråden omhandler hva man får ut av ASP og til en viss grad ASC.
    Jeg har hørt ASX2, og jeg synes den tar med seg det gode fra de andre og gjør de øverste oktavene riktigere, om jeg kan bruke et slikt uttrykk. En 125ASX2 skal derfor erstatte 250A(SP) foran hovedhøyttalerne mine på litt sikt.
    Jeg har ikke sett noen, omholt.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Utviklingen går videre. Uten at jeg har sett like detaljerte datablader for ASX2-modulene som for ASP-modulene, så kan det absolutt hende at ICEpower har klart å gjøre de nye ASX2-modulene mer tolerante i forhold til lavimpedante diskanter enn de klarte med ASP-versjonene.

Når det kommer en slik forbedring, så er det helt naturlig at forhandlere (f.eks. Tangen AV design) anbefaler det de mener er den beste løsningen basert på tilgjengelig teknologi. Før ASX2 var tilgjengelig ble likevel ASP-modulene anbefalt av svært mange for bruk i hele frekvensområdet. Og riktig impedansmatchet har de en glimrende ytelse også i diskantområdet. ASP har ikke blitt et dårligere produkt selv om ASX2 har kommet på markedet. Man har bare fått et alternativ med noe som muligens er bedre egenskaper i forhold til matching med et større utvalg diskanter, og da er det naturlig å anbefale dette istedet.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.424
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En forskjell på ASP og ASX2 er at ASP er brokoplet, mens ASX2 ikke er det (i utgangspunktet).

O

omholt

Gjest
    Valentino skrev:
    omholt skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg har ikke sett noen, omholt.
    Placebo, placebo! Tror det ikke før du har bevis. ;D

Har så vidt kikket på dataene til ASX2 og med mitt uvitende blotte øye, ser de ut til måle litt bedre på noen områder. Om hvorvidt forskjellene er hørbare er jo en annen sak.

J

Jurassic

Gjest
    saken er vel forholdet pris/lyd og der konkurerer ice med parasound A21 og i mine øyne faller ice ut der.... Til 18k (MA6.1) har jeg hørt bedre forsterkere som f. eks nevnte men jeg har også hørt ice låte bra

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    De som mener disse forsterkerne spiller dårlig bør ta en time out, stikke fingeren i jorda og ta en grundig reality check. Disse forsterkermodulene er mer nøytrale og mer transparente og mer dynamiske enn svært mye elektronikk uansett prisklasse.

Det er en ICEPower ASP forsterker på Stereophiles klasse A liste for tiden. Stereophile tror at denne er oppgradert med vibrasjonsdempende hvit masse på kondensatorene, men den dempingen finner man også på standard hyllevare ;) I mine ører låter ASP så bra at den fortjener plassen. Og det er ikke bare i mitt oppsett de gjør det heller. Så lenge de er gode og varme vel og merke. En kald ICEPower er ikke så god å lytte til.

Det er sikkert noen høytalere der ute som er en dårlig elektrisk match med ICEPower ASP. Og da må man nødvendigvis lete andre steder. Og så er det noen få her på HFS som opererer i en prisklasse som jeg ikke har noe forhold til. Jeg ser ikke bort fra at enkelte av cost-no-object forsterkerne er vesentlig bedre.

Det er også mange høyttalere som kan få litt sårt tiltrengt varme av litt ekstra grøt i bassen / nedtoning av toppen av en sidrumpa forsterker.

Men jeg begynner etterhvert å lure på om det er mange som vil at stereoanlegget skal låte "even better than the real thing" også. Hva nå det måtte bety. For noen av utsagnene her i tråden er skivebom så det holder.

T

timc

Gjest
    Siden du som bransjeaktør ber de som er uenig med deg stikke fingeren i jorda, så får jeg som bransjeaktør be deg og de som er enige med deg om å gjøre det samme.

Enkelt sagt. Jeg er totalt uenig med deg.

-Tim

Ø

Øivind

Gjest
    Bx skrev:
    Det er også mange høyttalere som kan få litt sårt tiltrengt varme av litt ekstra grøt i bassen / nedtoning av toppen av en sidrumpa forsterker.
    Dette er ABSOLUTT INGEN GODT BESKRIVELSE av HFS`ernes rør greier!

B

Back_Door

Gjest
    timc skrev:
    Siden du som bransjeaktør ber de som er uenig med deg stikke fingeren i jorda, så får jeg som bransjeaktør be deg og de som er enige med deg om å gjøre det samme.

-Tim
    Men JEG er totalt ENIG med Bx, og det må da bety mye mer enn at du er totalt uenig? ;D

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Øivind skrev:
    Bx skrev:
    Dette er ABSOLUTT INGEN GODT BESKRIVELSE av HFS`ernes rør greier!
    Sa'n rør???

PK

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Bx skrev:
    De som mener disse forsterkerne spiller dårlig bør ta en time out, stikke fingeren i jorda og ta en grundig reality check. Disse forsterkermodulene er mer nøytrale og mer transparente og mer dynamiske enn svært mye elektronikk uansett prisklasse.

Det er en ICEPower ASP forsterker på Stereophiles klasse A liste for tiden. Stereophile tror at denne er oppgradert med vibrasjonsdempende hvit masse på kondensatorene, men den dempingen finner man også på standard hyllevare ;) I mine ører låter ASP så bra at den fortjener plassen. Og det er ikke bare i mitt oppsett de gjør det heller. Så lenge de er gode og varme vel og merke. En kald ICEPower er ikke så god å lytte til.

Det er sikkert noen høytalere der ute som er en dårlig elektrisk match med ICEPower ASP. Og da må man nødvendigvis lete andre steder. Og så er det noen få her på HFS som opererer i en prisklasse som jeg ikke har noe forhold til. Jeg ser ikke bort fra at enkelte av cost-no-object forsterkerne er vesentlig bedre.

Men jeg begynner etterhvert å lure på om det er mange som vil at stereoanlegget skal låte "even better than the real thing" også. Hva nå det måtte bety. For noen av utsagnene her i tråden er skivebom så det holder.
    Full støtte herfra. Dvs; helt enig!

PK

Ø

Øivind

Gjest
    Okei da :) , brude nok ikke ha vært fult så bråsikker med en gang.

Ellers så har jeg forresten også hørt Klasse-D låte "varmt" og "behagelig" og samtidig hurtig/dynamisk.

K

KindOfBlue

Gjest
    Vi preges i ekstrem grad av fordommer og forventninger.
    Jeg har full respekt for dem som vil ha en analog kjede fra platerille til høyttalerelement, og syns også lyden som kommer fra gode anlegg er til å bli glad i.
    Siden jeg også er glad i lyd var jeg uvillig til å inngå kompromisser når det gjaldt anlegget jeg skulle ha. Samtidig er jeg forholdsvis fordomsfri når det gjelder å kikke på hva som er av løsninger.

Utsagn av typen "ICEpower suger" og ræva lyd faller på sin egen urimelighet. Jeg har hatt mulighet til å la musikere lytte til sin egen musikk, på egen cd-utgivelse, gjennom bl5 -- og reaksjonene har vært entydig positive.

Det er helt sikkert mulig å implementere ICEpower så det blir dårlig, akkurat som det er mulig å vrenge analog lyd til du lurer på hva det er folk har for referanser til det de lytter til. Men i begge formater er det også mulig å oppnå lydnirvana.
    Jeg har valgt digital signalbane uten å se det som second best eller en nødløsning, og jeg tror noen og enhver vil kunne få seg en aha-opplevelse ved å legge til side noen av fordommene de stiller med når det gjelder klasse-D.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    562
    Bare en saksopplysning som påpekt ved oppstart av tråden:

Klasse D er ikke digital, men analog. Pulsbreddemodulasjon har ingenting med digitalteknikk å gjøre :)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    timc skrev:
    Det var da svært bastant. Det virker nesten som det er viktigere å ta avstand de som liker ICEpower enn meningene. Siden du er TOTALT uenig må jo det bety at du er uenig i at:

* "En kald ICEPower er ikke så god å lytte til" - altså mener du at en kald ICEpower er god å lytte til.
    * "Det er sikkert noen høytalere der ute som er en dårlig elektrisk match med ICEPower ASP." - altså mener du at det sikkert ikke er noen høyttalere som er en dårlig elektrisk match med ICEpower ASP.

...

Vel, jeg er sikker på at du ikke mener det jeg tillegger deg av meninger over, men å si at du er totalt uenig sier ikke så mye om hva du egentlig mener. Mener nå jeg.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser det som han er uenig i dette:
    De som mener disse forsterkerne spiller dårlig bør ta en time out, stikke fingeren i jorda og ta en grundig reality check. Disse forsterkermodulene er mer nøytrale og mer transparente og mer dynamiske enn svært mye elektronikk uansett prisklasse
    Det er ikke så vanskelig å tenke seg til hva "Totalt uenig" betyr.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Rørentusiaster, slapp nå av ;D

Jeg sa ikke rør og jeg tenkte ikke rør. For the record: Jeg har hørt røroppsett med super bassgjengivelse. Kontrollert, passe tørt og i det hele tatt strålende. Og selvfølgelig med en klangbalanse som setter musikken i fokus og hifi i bakgrunnen. Dessverre kan jeg ikke si det samme om transistorforsterkere som har ord på seg for å låte "røraktig".

Jeg tenkte faktisk mer på hva slags høyttalere man må ha for at ICEPower IKKE skal låte bra. Og hva en forsterker evt må kunne gjøre for å kompensere for dette.

timc,

Jeg synes dette er kjempebra forsterkere og forventer ikke at alle skal være enige med meg i det. Men Stereophile later til å være enig. Og de pleier ikke være så på trynet at de gir toppscore til noe som er direkte dårlig såvidt jeg vet. Derfor synes jeg det er sært når noen hevder at det er den dårligste forsterkeren de noensinne har hørt og så videre. Det finnes jo mange forsterkere der ute som er virkelig dårlige...

Hvis du seriøst mener at ICEPower ASP er dårlige forsterkere så kunne det vært greit med en utdypning. Hva er det ICEPower ikke fikser? Og hvilke forsterkere under 30k fikser det?

Ø

Øivind

Gjest
    Er jo interesant hvordan det i anlegget i siste Fidelity, var valgt klasse-d til bassen (Framfor A eller A/B), sammen med 300b til diskant/mellomtone.

Var jo bare 100w, så konstruktøren kunne jo lett ha valgt A/B om han ville i alle fall.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.827
    Sted
    Østfold
    Bx skrev:
    En kald ICEPower er ikke så god å lytte til.
    Jeg følte selv også jeg hadde solid belegg for å hevde det, men så gjorde jeg en AB-test med ett par som var varmet opp et par dager, og ett par som var så kalde at de omtrent rimet på dem. Jeg klarte simpelt hen ikke å høre forskjell, så jeg velger å putte dette i samme kategori som innspilling av kabler.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn