Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

Lydkaj

Gjest
    omholt skrev:
    Lydkaj: Er det helt utenkelig for deg at høyttalerne dere bruker matcher bedre med noe elektronikk? Jeg tenker at dersom anlegget skulle være en referanse for å teste ut forsterkere, så måtte det omtrent måles paddeflat i off-axis.
    det gør de også, men det er ikke det vigtigeste ,det er deres opløsning af lyden i forhold til andre højtalere

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lydkaj skrev:
    65finger skrev:
    fortell litt om utstyret dere bruker i klubben. Er det sånn at dere hever lyttekveld sånn for gøy tester Icepower?
    Denne tråd handler om den klub jeg er medlem af , og mine kunklusioner om ICEpower er truffet ved lytning i mange sammenhænge og ikke kun i vores klub, men ok det var her den lød værst , men som sagt du får også svært ved at finde en højtaler med samme kvalitet noget sted overhovedet
    Hvilken høytaler snakker vi om? produsent, merke og modell

L

Lydkaj

Gjest
    65finger skrev:
    Lydkaj skrev:
    65finger skrev:
    fortell litt om utstyret dere bruker i klubben. Er det sånn at dere hever lyttekveld sånn for gøy tester Icepower?
    Denne tråd handler om den klub jeg er medlem af , og mine kunklusioner om ICEpower er truffet ved lytning i mange sammenhænge og ikke kun i vores klub, men ok det var her den lød værst , men som sagt du får også svært ved at finde en højtaler med samme kvalitet noget sted overhovedet
    Hvilken høytaler snakker vi om? produsent, merke og modell
    Vi snakker om Steen Duelunds livsværk det bedste han kunne præstere, og den ville aldrig kunne sælges de ville bliver alt alt for dyre, måske nogle enkelte olie sheiker ville have råd.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Pengvim skrev:
    ICE har jo som kjent problemer med fmax. Not good... :-\
    Ja, det blir omtrent som å si at en Ferrari har problemer med humpete skogsveier.
    Matching, Pengvim, matching.

L

Lydkaj

Gjest
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:
    Ja, det blir omtrent som å si at en Ferrari har problemer med humpete skogsveier.
    De her højtalere kan alt de har ingen svage punkter i modsætning til en Ferrari

O

omholt

Gjest
    Lydkaj skrev:
    omholt skrev:
    Jeg er av den oppfating at i et rom hvor man ikke har fått bukt med problemene og svakhetene, så vil nesten alltid en forsterker som farger komme best ut.
    Hvordan kan du vide om noget farver og er mere rigtigt end noget andet , der er også mange der bruger ordet neutralt, jeg mener ikke disse begreber er så lige til og man skal passe på med at sige at noget er neutralt og noget andet er ikke, men kan evt bruge ordet hamonisk
    Du har du helt rett i. Det er vanskelig og enes om hva som er nøytralt. For min del handler det om hvor virkelighets nært det er, men ser ikke bort ifra at jeg kan ta feil.
    Men en del elektronikk, som f.eks noen EC forsterkere jeg har hørt, vil jeg si farget musikken med bred pensel og beveget seg bort ifra troverdig gjengivelse. Det samme synes jeg om en del rørforsterkere jeg har lyttet til. Derimot så kan kombinasjonen farget elektronikk og høyttalere, noen ganger låte veldig troverdig sammen. Det handler om matching. Så jeg tror det er flere veier til Rom, men har min mening om hva som er aller best.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Lydkaj skrev:
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:
    Når har jeg i det ovenstående uttalt meg om de høyttalerne?

Men siden vi er inne på matching: Hvordan ser egentlig impedanskurven til disse høyttalerne ut?

L

Lydkaj

Gjest
    roffe skrev:
    Lydkaj skrev:
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:
    Når har jeg i det ovenstående uttalt meg om de høyttalerne?

Men siden vi er inne på matching: Hvordan ser egentlig impedanskurven til disse høyttalerne ut?
    Ja undskyld det er mig der klokker i det og ikke læsser ordentligt , den svinger mellem 4 og max 8 ohm i 3 meget bløde pukler, den burde være ideal for ICEpower

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:
    Kan du utdype det litt? :)

Jeg har da ikke sagt at man ikke må tenke på matching, har jeg vel..
    Jeg vil da mene at faselineæritet har mye å si jeg da men.. ::)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    Lydkaj skrev:
    Nei Torben, den handler på ingen måte om klubben din. Er det du som er formannen forresten?

...Som hadde den glede å fortelle ett av medlemmene at dets drivvert ikke holdt mål fordi det hadde formannen bestemt?

...Som kunne meddele de øvrige medlemmer at klubbens referansehøyttalere var verdens beste og at de øvrige medlemmer tok feil?

Vel, det føyer seg jo inn i rekken av alle andre du diskreditterer.

Forøvrig kan jeg informere deg at tråden handler om dem som systematisk og helt unyansert hevder at utvalgte teknologier låter ræva, ferdig med det, og ikke minst hvor idiotisk det fremstår. Kan jeg trøste deg med at du langt fra er den eneste som gikk på agnet?

BTW, når du først skal skryte på deg å ha laget verdens beste klasse D er det kanskje på tide du bestemmer deg om det er en Tripath eller en UCD?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:
    Om jeg forstår OMF riktig er ikke poenget hans at alle forsterkere låter likt.
    Du forstår helt rett....

Det jeg mener er at samspillet høytaler/rom helt dominerer hvordan lyden som skapes oppfattes. Har vært flere steder hvor eieren (også meg selv) har oppgradert mye utstyr og synes forksjellene er til dels svært store. Men som lytter utenifra - så opplever jeg ofte forskjellene som mindre. Dette skyldes (tror jeg) at eieren er tilvent sin klangbalanse og evner å høre de små forksjellene som oppstår, mens en lytter utenifra i det store og hele legger merke til klangbalansen som er ulik.

Mvh
    OMF

B

Back_Door

Gjest
    Ludo skrev:
    Karma skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Har en arbeiskollega som er den lykkelige eier av 2 stk Midgard Oberon 6.1.
    600 watt burde jo gjøre vei i velling. Ved første og beste anledning skal vi teste dem i mitt oppsett.
    Mine blokker er jo bare på 400 Watt, og de leverer bare ca 84 ampere kontinuerlig ved behov.
    Blir derfor lærerikt å få høre om Oberon er i stand til å gjøre jobben.
    Blokkene mine er 22,45 ganger dyrere enn Oberon. Jeg er svært spent på om jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte Edge NL Signature 1.1 mono-blokker. Vi får se.
    Skulle gjerne visst hva den egentlige motivasjon bak en slik test er. Jeg kjenner ikke deg, og kan selvsagt ikke påstå noe som helst. Men hvordan kan vi vite om ikke konklusjonen er bestemt på forhånd? Jeg mistenker vel at dersom du visste at dette ble en objektivt utført blindtest, ville du neppe tatt sjansen på å gå så offensivt ut på forhånd og proklamert testen.
    Skulle ønske at testen ble utført med et forheng foran alteret og at ingen visste hva som var tilkoblet.
    Ikke ta dette personlig. ;)
    Karma da... Dette blir vel litt tullete. Det gjelder jo i hans oppsett, meget mulig det hadde gått annerledes i ditt oppsett ;)
    Jeg sikter til behovet for objektivitet for å sikre et reelt resultat. Hadde en slik test blitt gjennomført hos meg, ville mine innsigelser vært like reelle. Tenk deg at jeg bestemmer meg for at "nå skal jeg virkelig vise forumet at mine billige ice-forsterkere er like bra som disse andre til 400000kr". Tror du ikke at jeg kunne blitt farget av min egen motivasjon? Skulle testen hatt verdi for dere andre, måtte metoden jeg skisserte hos Endre blitt brukt hos meg også.
    Jeg understreker dermed at jeg ikke ser på meg selv som noe bedre enn andre i sammenhengen. ;)

L

Lydkaj

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Lydkaj skrev:
    Nei Torben, den handler på ingen måte om klubben din. Er det du som er formannen forresten?

...Som hadde den glede å fortelle ett av medlemmene at dets drivvert ikke holdt mål fordi det hadde formannen bestemt?

...Som kunne meddele de øvrige medlemmer at klubbens referansehøyttalere var verdens beste og at de øvrige medlemmer tok feil?

Vel, det føyer seg jo inn i rekken av alle andre du diskreditterer.

Forøvrig kan jeg informere deg at tråden handler om dem som systematisk og helt unyansert hevder at utvalgte teknologier låter ræva, ferdig med det, og ikke minst hvor idiotisk det fremstår. Kan jeg trøste deg med at du langt fra er den eneste som gikk på agnet?

BTW, når du først skal skryte på deg å ha laget verdens beste klasse D er det kanskje på tide du bestemmer deg om det er en Tripath eller en UCD?
    Min fejl jeg har glemt et ikke! (Denne tråd handler ikke om den klub jeg er medlem af) , og nej jeg er ikke formand.
    og hvem er så det der er unuanceret, jeg formode ikke du mener mig.
    Jeg har aldrig sagt at min klasse D er verdens bedste, den er baseret på UCD, og jeg mener stadigvak et en analog forstærker kan laves bedre, dette vil jeg også kunne forsvare teoretisk.
    Vi har stadigvæk højtalerne og det forklarer jo alt. problemet var nogle kom med deres elskede ICEpower baserede lort og det lød ad helvede til og så måtte der jo være noget galt med højtaleren, istedet for kunne de have refleteret lidt over hvorfor det lød som det gjorde, og vi samme aften havde lyd i næsten referanceklasse, men det er nu klarlagt der er intet galt med de højtalere

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.826
    Sted
    Østfold
    roffe skrev:
    Duelund hadde for vane å lage høyttalere med svært rett frekvensgang og jevn impedanskurve (veldig lettdrevne) noe han har beskrevet fyldig i sine innlegg og enkelte artikler. De var også relativt faselineare så den teoretiske impulsresponsen var god. De hadde også svært god demping av selve kabinettflatene, samt kabinettenes interne volum, og han var flink på å kontrollere energietterslepet i membranene.

Det som kanskje var en av de største akilleshelene var bruken av impedanskorrigerende midler sammen med trådoppheng. Trådopphenget hadde problemer med ganske stor DC-offset, noe som i sin tur fører til økt harmonisk forvrengning som videre igjen blir forsterket av enkelte impedans- og nivåkorrigerende midler.

Konstruksjonene hans adresserte heller ikke spredningstematikken utover området fra ca 750Hz-5kHz. Det var kun i forbindelse med 2. ordens delefiltrene som matematisk summerte i fase han snakket om energirespons, dog lokalt rundt delefrekvensen. Hans implementering av ringradiator i waveguide var imidlertid veldig smart og gjorde spredningskontrollen rimelig god opp mot 10-15kHz.

Duelund hadde også gjort en del arbeid både på psykoakustikk og på akustisk utbredelse og absorbsjon (Alle husker vel toalettpapiret foran diskantene). Imidlertid hadde han ikke implementert dette mot opptaksteknikk, mastringsteknikk og frekvensrespons. Derved uteble den naturlige linken til frekvensrespons, noe som igjen førte til at konstruksjonene etter manges mening både måler og låter noe slankt.

Videre savnet jeg et skille mellom koblede og ikkekoblede frekvenser. Avhengig av høyttalerplassering vil man gradvis gå over til romkoblede frekvenser nedover i frekvens. Noen frekvenser kobler seg til nærmeste vegg, noen kobler seg til hele rommet osv. Ved disse frekvensene evner vi over hodet ikke å skille høyttalerens impulsrespons fra totalresponsen fra rommet. Dette strider kraftig mot hans argumentasjon for lukket kabinett i bassen.

Et annet problem som også strider mot hans teori om lukket kasse er DC-offset. Man kan lett beregne netto trykkøkning og trykminkning ved membranbevegelsen i en lukket kasse (Problemet er for eksempel adressert i OMF sine høyttalere). Ved bassrefleks vil trykket tilsvare det akustiske trykket uansett om man beveger membranen ut eller inn. Dette fordi det er vekten av massen av luft og dens kinetiske energi i bassporten som bestemmer netto trykk i kabinettet. Med andre ord medfører bassrefleks utover redusert forvrengning også kraftig redusert DC-offset, noe som er spesielt viktig på 2-veis konstruksjoner.

B

Back_Door

Gjest
    val skrev:
    Du har så rett.... det kunne da ikke falle meg inn å bytte til Ice for å få bedre lyd selv om jeg tjener penger på byttet av forsterker!

Det er mangel på status vettu.... ::)

Vet med sikkerhet at ingen av de som er innom heimen ville brydd seg... og status.... ved bytte av en komponent i stereon ;D lave biler og høye smørbrød gir staus

Karma skrev:
    Øivind skrev:
    Karma skrev:
    Endelig fikk jeg en seriøs forklaring på hvorfor jeg synes lyden i mitt anlegg er god! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Klasse-d er vel (den komersielle) fremtiden uansett. Dere "vinner".
    Jeg "vinner" først når jeg har fått den lyden jeg ønsker i mitt anlegg.

Ny teknologi kan være noe dritt. Spesielt når det truer statusen til de svinedyre komponenter man selv eventuelt har valgt.
    Hvis noen kom til meg og påsto at de hadde fått kjøpt et "mini Gaia"til en brøkdel av prisen som mitt, og samtidig med bedre lyd, hadde jeg blitt sterkt motivert for å påstå at lydkvaliteten i den billige Gaia var langt dårligere enn i mitt anlegg. Tror en del av motivasjonen bak diskusjoner samt nivået av følelser på dette forum har en slik forklaring.
    Tror du f.eks. en som har brukt 200000 kr på kabler, vil like å bli forklart at han kunne oppnådd langt mer med en DEQX til 35000kr? Vil han debattere saklig og objektivt? Ikke nødvendigvis... ;)
    Mitt svar er også delvis også rettet til OMF:

Jeg sikter ikke til noen konspirasjonsteorier, så det er sagt.

Jeg mener å ha observert at de som har rimelige anlegg, ofte er motivert for å konstatere at dyre anlegg ikke er verdt pengene. De med dyre anlegg vil ikke like å bli fortalt at langt rimeligere anlegg kunne gjort jobben like bra. På messer ser man ofte at spesielt de dyre anlegg blir offer for urettferdig slakt.Urettferdig fordi de fleste innerst inne forstår at det rommet anleggene står i, ikke har mulighet til å få frem kvalitetene i anleggene. Jeg tror grunnen er at de som selv ikke har råd til disse anlegg, finner det tilfredsstillende å lete med lykt og lys etter feil i de svinedyre oppsett. På forumet kan man ofte observere det samme. Dersom noen påstår at rimelige drivverk og lignende kan gi like god lyd som utstyr til det flerdobbelte av prisen, er det som regel de som selv har det dyreste utstyr som legger mest følelser i å motbevise slike kjetterske påstander. Jeg mener kort og godt å påstå at vi alle er mer eller mindre skrøpelige mennesker, styrt av psykologiske faktorer like meget som et objektivt behov for å avdekke fakta og sannhet.
    Avviser du dette totalt?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Karma!
    Er vel i det store og hele enig med deg i det du sier. Vi argumenter jo alle for den løsningen som står i egen stue - nettopp fordi det er den vi har valgt med egne penger...

Men jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom din argumentasjon hvor du argumenterer for dyre høytalere (500k) og "billig" elektronikk (100k) - i forhold til andre som sier 50/50, eller høytalere till 100k og elektronikk til 500k. Det siste kan jo kanskje eksemplifiseres av Petter Dale sitt anlegg som ble presentert i første Fidelity. Jeg er overbevist om at det anlegget hadde egenskaper som Gaia systemet ikke har - og vica versa.

Mao - jeg tror ikke det er noen som er "truet" av at noen bruker SB eller ICE i skikkelige high end systemer. Det er mange i det tunge miljøet som har gått over til PC drivverk og hevder at dette er den ultimate løsningen - dette er vel prismessig på linje med SQ (eller grisebillig i high end sammenheng uansett). Og du møter vel sikkert en del kommentarer på samme måte som jeg får med mine DP forsterkere - "joda, det spiller veldig godt, men hvorfor prøver du ikke med noen andre forsterkere...". Sånn at jeg tror nok "Hifi-eliten/branskjen" eller hva man skal kalle dem skjelver mer av oppsett som Valentino har fra Tangen AV design - som totalt koster 150k enn system i 6-700k klassen.

Mvh
    OMF

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Pengvim skrev:
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:

Hvis jeg skjønner deg rett, så mener du at ICEpower har problemer med øvre grensefrekvens for hørbar gjengivelse. Jeg mener at det avhenger av matchingen. Riktig matchet har ICEpower ingen problemer her, altså hvis du henger på høyttalere med uproblematisk impedans i diskanten. Akkurat som en Ferrari har det best på flat asfalt og ikke på humpete traktorveier.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Lydkaj skrev:
    Snickers-is skrev:
    roffe skrev:
    Duelund hadde for vane å lage høyttalere med svært rett frekvensgang og jevn impedanskurve (veldig lettdrevne) noe han har beskrevet fyldig i sine innlegg og enkelte artikler. De var også relativt faselineare så den teoretiske impulsresponsen var god. De hadde også svært god demping av selve kabinettflatene, samt kabinettenes interne volum, og han var flink på å kontrollere energietterslepet i membranene.

Det som kanskje var en av de største akilleshelene var bruken av impedanskorrigerende midler sammen med trådoppheng. Trådopphenget hadde problemer med ganske stor DC-offset, noe som i sin tur fører til økt harmonisk forvrengning som videre igjen blir forsterket av enkelte impedans- og nivåkorrigerende midler.

Konstruksjonene hans adresserte heller ikke spredningstematikken utover området fra ca 750Hz-5kHz. Det var kun i forbindelse med 2. ordens delefiltrene som matematisk summerte i fase han snakket om energirespons, dog lokalt rundt delefrekvensen. Hans implementering av ringradiator i waveguide var imidlertid veldig smart og gjorde spredningskontrollen rimelig god opp mot 10-15kHz.

Duelund hadde også gjort en del arbeid både på psykoakustikk og på akustisk utbredelse og absorbsjon (Alle husker vel toalettpapiret foran diskantene). Imidlertid hadde han ikke implementert dette mot opptaksteknikk, mastringsteknikk og frekvensrespons. Derved uteble den naturlige linken til frekvensrespons, noe som igjen førte til at konstruksjonene etter manges mening både måler og låter noe slankt.

Videre savnet jeg et skille mellom koblede og ikkekoblede frekvenser. Avhengig av høyttalerplassering vil man gradvis gå over til romkoblede frekvenser nedover i frekvens. Noen frekvenser kobler seg til nærmeste vegg, noen kobler seg til hele rommet osv. Ved disse frekvensene evner vi over hodet ikke å skille høyttalerens impulsrespons fra totalresponsen fra rommet. Dette strider kraftig mot hans argumentasjon for lukket kabinett i bassen.

Et annet problem som også strider mot hans teori om lukket kasse er DC-offset. Man kan lett beregne netto trykkøkning og trykminkning ved membranbevegelsen i en lukket kasse (Problemet er for eksempel adressert i OMF sine høyttalere). Ved bassrefleks vil trykket tilsvare det akustiske trykket uansett om man beveger membranen ut eller inn. Dette fordi det er vekten av massen av luft og dens kinetiske energi i bassporten som bestemmer netto trykk i kabinettet. Med andre ord medfører bassrefleks utover redusert forvrengning også kraftig redusert DC-offset, noe som er spesielt viktig på 2-veis konstruksjoner.
    bla bla
    Sitat fra: Snickers-is på I dag kl. 12:20:11
    Sitat fra: Lydkaj på I dag kl. 12:01:17
    bla bla

(Snickersis) Selvsagt, dette har jo ingen ting med anleggets evne til å formidle det musikalske budskap å gjøre...

(LydKaj) Jeg har løst til at skrive noget her men jeg må nok hellere lade være

@Lydkaj Akkurat det tror jeg kan være like greit, ikke særlig overbevisende argumentasjon det over ::)

Lang tråd har det blitt, så da kan jo jeg si at Ice slettes ikke er lite musikalsk og ille som enkelte vil ha det til.
    Det er nesten like godt som min .....Tripath (BC) som igjen er nesten like godt som min SS Karan, som imo er verdens beste................... ;D i hvert fall i prisklassen ;D det er jo derfor jeg har valgt den ;)

Andre er helt sikkert ikke enig og sånn går no dagan ;D

Mvh.KW

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:

Hvis jeg skjønner deg rett, så mener du at ICEpower har problemer med øvre grensefrekvens for hørbar gjengivelse. Jeg mener at det avhenger av matchingen. Riktig matchet har ICEpower ingen problemer her, altså hvis du henger på høyttalere med uproblematisk impedans i diskanten. Akkurat som en Ferrari har det best på flat asfalt og ikke på humpete traktorveier.
    Det er ikke hva jeg mente. Og jeg tenkte for klasse D generelt, ikke utelukkende ICE.

Tenkte ikke på noe angående impedans. Jeg tenkte på det at det er vanskelig å presse øvre grense for hva forsterkeren klarer å gjengi.

Som kjent må jo en forsterker kunne gjengi en dekade høyere enn øvre frekvens du vil ha gjengitt faselinæert (fra forsterkerens side altså), altså må den kunne gjengi minst 200kHz for å være faselineær opp til 20kHz. (samme gjelder i bassen også, 2Hz for faselineær 20Hz) Tenker da på punktet med -3dB avvik fra flat frekvensrespons, altså der det er -45 grader fasedreining. :)

Tenker i forhold til absolutt fase jeg. Før filter altså.

Det har vel ingen ting med matching å gjøre, har det vel? ???

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Pengvim skrev:
    Som kjent må jo en forsterker kunne gjengi en dekade høyere enn øvre frekvens du vil ha gjengitt faselinæert (fra forsterkerens side altså), altså må den kunne gjengi minst 200kHz for å være faselineær opp til 20kHz. (samme gjelder i bassen også, 2Hz for faselineær 20Hz) Tenker da på punktet med -3dB avvik fra flat frekvensrespons, altså der det er -45 grader fasedreining. :)

Hmmm... Denne teorien er helt ny for meg. Har du eksempler på mange effekttrinn som yter noenlunde flatt fra 2Hz til 200kHz?

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    roffe skrev:
    Hmmm... Denne teorien er helt ny for meg. Har du eksempler på mange effekttrinn som yter noenlunde flatt fra 2Hz til 200kHz?
    Okey. Det var i hvert fall noe av det første vi lærte på studie. Jeg er riktignok ikke så veldig langt.. :)

Det er mange forsterkere som klarer 2-200k.
    f.eks. Graaf GM20 klarer 1Hz til 350kHz.
    Det er vel disse som Fosse har om jeg ikke husker helt feil. De låt meget bra synes jeg. :D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    roffe skrev:
    Jeg kan tipse om en som måler DC-500kHz +/- 3dB.
    Nå er dette riktignok med filter frakoblet.
    Ellers går vel Goldmund opp i Mhz området.

Men - skal være enig i at dette ikke nødvendighvis er det viktigste.... ;D

Mvh
    OMF

L

Lydkaj

Gjest
    roffe skrev:
    Pengvim skrev:

Den teori er ikke spor ny, det har også været berørt her i tråden der kan også nævne Slevrate , i gennem mange år er de analoge forstærkere udviklet til at have et frekvensområde der dækker minimum 2-200Khz og til at have en høj S/R, det er nu bombet tilbage til at klasse D dårligt kan opfylde hifi normen, Pengvim har fuldstændig ret i at det er et problem, men i denne tråd er det bare blevet ignoreret

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Det er laaangt fra alle tradisjonelle forsterkere som yter noenlunde flatt mellom 2Hz og 200kHz. Men de låter svært ofte bra for det.

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    roffe skrev:

Mvh
    OMF
    Det er ikke det eneste som teller, men jeg vil driste meg til å kalle det idioti om man ikke tenker over fase.. ;)

DP har DC-500kHz frekvensrespons ja. MEN om man ikke bruker filter vil dette ødelegge elementene.

roffe skrev:
    Det er laaangt fra alle tradisjonelle forsterkere som yter noenlunde flatt mellom 2Hz og 200kHz. Men de låter svært ofte bra for det.
    Men de låter ikke i nærheten av de som yter flatt fra 2-200k. De koster på den annen side mye mindre. ;)

B

Back_Door

Gjest
    OMF skrev:
    Hei Karma!
    Er vel i det store og hele enig med deg i det du sier. Vi argumenter jo alle for den løsningen som står i egen stue - nettopp fordi det er den vi har valgt med egne penger...

Men jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom din argumentasjon hvor du argumenterer for dyre høytalere (500k) og "billig" elektronikk (100k) - i forhold til andre som sier 50/50, eller høytalere till 100k og elektronikk til 500k. Det siste kan jo kanskje eksemplifiseres av Petter Dale sitt anlegg som ble presentert i første Fidelity. Jeg er overbevist om at det anlegget hadde egenskaper som Gaia systemet ikke har - og vica versa.

Mao - jeg tror ikke det er noen som er "truet" av at noen bruker SB eller ICE i skikkelige high end systemer. Det er mange i det tunge miljøet som har gått over til PC drivverk og hevder at dette er den ultimate løsningen - dette er vel prismessig på linje med SQ (eller grisebillig i high end sammenheng uansett). Og du møter vel sikkert en del kommentarer på samme måte som jeg får med mine DP forsterkere - "joda, det spiller veldig godt, men hvorfor prøver du ikke med noen andre forsterkere...". Sånn at jeg tror nok "Hifi-eliten/branskjen" eller hva man skal kalle dem skjelver mer av oppsett som Valentino har fra Tangen AV design - som totalt koster 150k enn system i 6-700k klassen.

Mvh
    OMF
    Tror vel også at vi er rimelig enig.
    Om du studerer mine innlegg her i denne konkrete sammenheng, så sikter jeg til mer generelle sammenhenger og motivasjonselementer bak grad av følelser og eventuelt bortfall av objektivitet. Det er dermed ikke ment som direkte relasjoner til Gaia.

S

slowmotion

Gjest
    Hvis forsterkeren skal være lineær fra 2- 200k Hz kan du hive stort sett alle rørforsterkere i hver fall ....

;)

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Hvis forsterkeren skal være lineær fra 2- 200k Hz kan du hive stort sett alle rørforsterkere i hver fall ....

;)
    Tja, har da sett mange rørforsterkere som er lineære fra 2-200k. Ikke de billige greiene til noen få tusenlapper riktignok..

S

slowmotion

Gjest
    Pengvim skrev:
    slowmotion skrev:

;)
    Tja, har da sett mange rørforsterkere som er lineære fra 2-200k. Ikke de billige greiene til noen få tusenlapper riktignok..
    Hvilke da? Jeg kan ikke i farten komme på noen?

;)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Pengvim skrev:
    OMF skrev:
    roffe skrev:

Mvh
    OMF
    Det er ikke det eneste som teller, men jeg vil driste meg til å kalle det idioti om man ikke tenker over fase.. ;)

DP har DC-500kHz frekvensrespons ja. MEN om man ikke bruker filter vil dette ødelegge elementene.

roffe skrev:
    Men de låter ikke i nærheten av de som yter flatt fra 2-200k. De koster på den annen side mye mindre. ;)

Hmmm! Dette med utvidet frekvensbandbredde er vel en del av oppgraderingen (ikke den aller siste) DP gjorde og på hvilken måte ødelegger det elementene, eller mener du at det kan ødelegge elementene?

Slenger inn spørsmålet her hvorvidt øket bandbredde kun (og aleine) er det som påvirker slewrate og hvordan man eventuelt måler slewrate (stigetid)?

Min Karan har bandbredde DC-300Khz +0-3db, slewrate har jeg ingen data på.
    Mine Bel Canto har slewrate på 6000mv/sek. (Husker ikke i farta hvordan det skrives korrekt), men der er frekvensbandbredden 1hz-80Khz.

Tar et spørsmål til her, hva menes med dette?
    Current feedback topology, with no overall feedback............

Betyr det at det ikke brukes feedback i det hele tatt, eller hva menes ?

Mvh.KW

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Pengvim skrev:
    slowmotion skrev:

;)

;)
    GRAAF, et par fra C-J klarer det sånn ca, Pathos, BAT, osv osv...

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Hmmm! Dette med utvidet frekvensbandbredde er vel en del av oppgraderingen (ikke den aller siste) DP gjorde og på hvilken måte ødelegger det elementene, eller mener du at det kan ødelegge elementene?

Slenger inn spørsmålet her hvorvidt øket bandbredde kun (og aleine) er det som påvirker slewrate og hvordan man eventuelt måler slewrate (stigetid)?

Mine Bel Canto har slewrate på 6000mv/sek. (Husker ikke i farta hvordan det skrives korrekt), men der er frekvensbandbredden 20?-80Khz)
    Du vet vel at DC kan ødelegge elementene?

En del diskanter kan vel ødelegges av for høy frekvens også har jeg hørt? Men akkurat det er jeg egentlig litt usikker på om er god fisk. Det høres uansett litt rart ut, men rare ting har jo forekommet før.. ;)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Pengvim skrev:
    KW skrev:

Mine Bel Canto har slewrate på 6000mv/sek. (Husker ikke i farta hvordan det skrives korrekt), men der er frekvensbandbredden 20?-80Khz)
    Du vet vel at DC kan ødelegge elementene?

En del diskanter kan vel ødelegges av for høy frekvens også har jeg hørt? Men akkurat det er jeg egentlig litt usikker på om er god fisk.. ;)

Da fikk jeg svar kan ødelegge elementene, misforsto nok litt i det jeg trodde at en effektforsterker som var DC (koblet) (altså båndbredde fra DC) for sin egen del ødela elementene (vart litt skremt der ;D )
    Har fortsatt ganske mye jeg kan for lite om, men det blir stadig litt bedre om enn i sneglefart ;D
    Mvh.KW

S

slowmotion

Gjest
    Pengvim skrev:
    slowmotion skrev:
    Pengvim skrev:
    slowmotion skrev:

;)

;)
    GRAAF, et par fra C-J klarer det sånn ca, Pathos, BAT, osv osv...
    Nå tror jeg du er veldig optimistisk, Pengi. Har du sett målinger på dette?

;)

B

Back_Door

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Jeg fastholder at jeg mener at anlægget ikke er godt nok når Icepower ikke bliver afsløret.
    Jeg innser nå at jeg har kastet hundretusener ut av vinduet. 600 kg høyttalere--og så er de altså ikke i stand til å avsløre den elendige kvalitet fra mine effektforsterkere! ::) :'( :'( Jeg må lide av kronisk placèbo.. Enda godt at vi har tilgang til slike kunnskapsrike og saklige rådgivere som deg og Lydkaj.

Tenk å ha et anlegg til over 700 000 kr, men med lydgjengivelse som en klokkeradio. Jeg har rett og slett driti meg totalt ut!

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Nå tror jeg du er veldig optimistisk, Pengi. Har du sett målinger på dette?

;)
    Hvorfor skulle ikke rør klare det? Kan du gi meg et logisk svar på det?

Jeg har ikke målt på de forsterkerne selv nei, men når f.eks. Graaf oppgir sin GM20 til å klare 1-350k Hz +0/-3dB så bør jo det stemme. Eller går de rundt å lyver tror du? Dette er selvsagt målt med utkoblet filter.

J

Jurassic

Gjest
    Karma skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg fastholder at jeg mener at anlægget ikke er godt nok når Icepower ikke bliver afsløret.
    Jeg innser nå at jeg har kastet hundretusener ut av vinduet. 600 kg høyttalere--og så er de altså ikke i stand til å avsløre den elendige kvalitet fra mine effektforsterkere! ::) :'( :'( Jeg må lide av kronisk placèbo.. Enda godt at vi har tilgang til slike kunnskapsrike og saklige rådgivere som deg og Lydkaj.

Tenk å ha et anlegg til over 700 000 kr, men med lydgjengivelse som en klokkeradio. Jeg har rett og slett driti meg totalt ut!
    Nå stilles det vel mindre krav til forsterkerene i et anlegg som er aktivt delt?
    Mener å ha hørt noe sånn iallfall.

B

Back_Door

Gjest
    Jurassic skrev:
    Karma skrev:
    Duelund_Support skrev:

Nå stilles det vel mindre krav til forsterkerene i et anlegg som er aktivt delt?
    Mener å ha hørt noe sånn iallfall.
    Jeg kan nok ikke gjemme meg bak det heller. Mitt anlegg er kun aktivt delt i bassene.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn