Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.378
    Antall liker
    16.568
    Sted
    Østfold
    For en del år siden, under min tid som låsesmed, husker jeg en gammel dame som hadde smurt låsen sin med tran. Trenger jeg si mer? Det var nok minst en halv flaske, og det rant i strie strømmer nedover dørbladet og karmen. Det tok litt tid før det gikk opp for meg hvorfor den intense stanken i huset hennes ble med meg helt inn på kontoret ;D

    Forøvrig har jeg hørt slike historier om superkomponenter som yter så mye bedre at det er til å le av, men hvorfor i huleste får man aldri demonstrert dette i praksis?

    Hva om jeg stikker innom og endrer litt i anlegget ditt mens du sover Torben, tør du sette en stor sum penger på at ørene dine vil bekrefte alt du har påstått i denne tråden?
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Forøvrig har jeg hørt slike historier om superkomponenter som yter så mye bedre at det er til å le av, men hvorfor i huleste får man aldri demonstrert dette i praksis?

    Hva om jeg stikker innom og endrer litt i anlegget ditt mens du sover Torben, tør du sette en stor sum penger på at ørene dine vil bekrefte alt du har påstått i denne tråden?
    Jeg har demostreret det flere gange med modstande, og der er faktisk næsten lige så stor forskel på modstande som på kabler (hvis man erkender at der er forskel på kabler), hvergang Jeg har demostreret er tilhørene blevet meget overrasket over hvor stor forskelen er og det er bare en komponent i dette tilfælde en modstand, og jeg skal gerne også demostrere det for dig.
    Jeg bruger selv forskelige modstande til at fin tune lyden et udmærket værktøj til dette formål og biligere end kabler, men det kræver at noget af anlægget er selvbyg
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Har en arbeiskollega som er den lykkelige eier av 2 stk Midgard Oberon 6.1.
    600 watt burde jo gjøre vei i velling. Ved første og beste anledning skal vi teste dem i mitt oppsett.
    Mine blokker er jo bare på 400 Watt, og de leverer bare ca 84 ampere kontinuerlig ved behov.
    Blir derfor lærerikt å få høre om Oberon er i stand til å gjøre jobben.
    Blokkene mine er 22,45 ganger dyrere enn Oberon. Jeg er svært spent på om jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte Edge NL Signature 1.1 mono-blokker. Vi får se.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Store mengder linolje kan muligens være forklaringen på hvorfor ICEpower er så lite ansett i din klubb, Lydkaj? Jeg innbiller meg at enheten ikke er så mottagelig for den typen lydbad?
    Som jeg har nævnt tidligere har vi haft gode resultater med Krell Evolution serien , og også andre ting har været gode, selvom de har været uden linolie. så jeg synes nu at din augmentation bliver plat
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Linolje...... ;D

    (Jeg har tatt bort YouTube videoen Håkon N linket til)
    Denne mannen er det jo utrolig synd på. Jeg har sett en del av hans andre videoer, ikke denne, og det er vel ikke mye som skiller ham fra han som var så knust over at verden forfulgte Britney Spears. Vi får alle våre hang-ups, men vel sjelden i så ekstrem utstrekning ...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.075
    Antall liker
    36.878
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lydkaj skrev:
    Snickers-is skrev:
    Forøvrig har jeg hørt slike historier om superkomponenter som yter så mye bedre at det er til å le av, men hvorfor i huleste får man aldri demonstrert dette i praksis?

    Hva om jeg stikker innom og endrer litt i anlegget ditt mens du sover Torben, tør du sette en stor sum penger på at ørene dine vil bekrefte alt du har påstått i denne tråden?
    Jeg har demostreret det flere gange med modstande, og der er faktisk næsten lige så stor forskel på modstande som på kabler (hvis man erkender at der er forskel på kabler), hvergang Jeg har demostreret er tilhørene blevet meget overrasket over hvor stor forskelen er og det er bare en komponent i dette tilfælde en modstand, og jeg skal gerne også demostrere det for dig.
    Jeg bruger selv forskelige modstande til at fin tune lyden et udmærket værktøj til dette formål og biligere end kabler, men det kræver at noget af anlægget er selvbyg
    Hørte masse forskjeller på kabler, kilder osv hos meg også, helt til jeg flyttet anlegget mitt, nå låter ting mye mer likt - og ikke minst det låter bra. Burde prøve det du også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.378
    Antall liker
    16.568
    Sted
    Østfold
    Lydkaj skrev:
    Som jeg har nævnt tidligere har vi haft gode resultater med Krell Evolution serien , og også andre ting har været gode, selvom de har været uden linolie. så jeg synes nu at din augmentation bliver plat
    Hans argumentasjon står snarere i et bedre forhold til hva det argumenteres for.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    Lydkaj skrev:
    Som jeg har nævnt tidligere har vi haft gode resultater med Krell Evolution serien , og også andre ting har været gode, selvom de har været uden linolie. så jeg synes nu at din augmentation bliver plat
    Hans argumentasjon står snarere i et bedre forhold til hva det argumenteres for.

    Kan vi ikke be en moderator låse hele tråden? Den var ment som halvfleip av Valentino som jo er en som forfekter ICE Power som noe positivt. Noe han gjør med rette etter hva noen av mine kilder sier. Denne tråden lager ufred og unødig negativt personfokus hos enkelte. For ikke å nevne norsk/dansk - problematikken.. Lite trivelig mao!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.075
    Antall liker
    36.878
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Låse tråden ??? Dette er jo gøy! ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HoJ skrev:
    Låse tråden ??? Dette er jo gøy! ;D
    Javel... Forklar hva som er GØY med 60 sider i en tråd som er en ironi uten at det ser helt ut til å få enkelte til å forstå dette.... :p
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.075
    Antall liker
    36.878
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det gøy, da jeg driter i hva forsterkeren heter, eller prinsipet bak det - bare det låter godt.

    Skal snart trekke meg, siden det meste jeg gjør her sikkert er dumt, uten noen teoretiske forklaringer.

    Hadde Snickers-is vist hvor mye navnet på produktet hadde å si lydmessig, så tror jeg han hadde gitt sine forsterkere et annet navn.

    Jeg har et godt forslag til Midgard Audio. ma.krell
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Snickers-is skrev:
    Lydkaj skrev:
    Der tager du simpelthen fejl, jeg har selv lavet modstande og de er en gevinst uanset hvor de bliver sat, det samme gælder for DCA komponenter
    En komponent man kan sette inn i et hvilket som helst anlegg for å forbedre lyden?

    Du har altså virkeligheten som referanse?
    Lydkaj brukte ordet preferanse i et ordskifte før i dag, om det var referanse han egentlig mente vites ikke.


    Lydkaj skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Men de siste høyttalerene som skal forlate mitt hus er nettopp mine ICEpower-drevne BL5 - så ulike preferanser kan man altså ha!
    Jeg har kun en preferanse og det er den levende musik.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    HCS skrev:
    HoJ skrev:
    Låse tråden ??? Dette er jo gøy! ;D
    Javel... Forklar hva som er GØY med 60 sider i en tråd som er en ironi uten at det ser helt ut til å få eneklte til å forstå dette.... :p
    Ironi er det fordi næsten alle der forsvarer Icepower har økonomiske interesser i produktet. De kæmper med næb og klør. Det er ikke mærkeligt der er så mange elendige produkter på markedet når det eneste der driver bransjeaktørerne er profit. Hvis man synes Icepower er godt må det skyldes elendige højttalere kabler o.s.v.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    geiraa skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lydkaj skrev:
    Der tager du simpelthen fejl, jeg har selv lavet modstande og de er en gevinst uanset hvor de bliver sat, det samme gælder for DCA komponenter
    En komponent man kan sette inn i et hvilket som helst anlegg for å forbedre lyden?

    Du har altså virkeligheten som referanse?
    Lydkaj brukte ordet preferanse i et ordskifte før i dag, om det var referanse han egentlig mente vites ikke.


    Lydkaj skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Men de siste høyttalerene som skal forlate mitt hus er nettopp mine ICEpower-drevne BL5 - så ulike preferanser kan man altså ha!
    Jeg har kun en preferanse og det er den levende musik.
    Preferanse betyder hvad man foretrækker.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    geiraa skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lydkaj skrev:
    Der tager du simpelthen fejl, jeg har selv lavet modstande og de er en gevinst uanset hvor de bliver sat, det samme gælder for DCA komponenter
    En komponent man kan sette inn i et hvilket som helst anlegg for å forbedre lyden?

    Du har altså virkeligheten som referanse?
    Lydkaj brukte ordet preferanse i et ordskifte før i dag, om det var referanse han egentlig mente vites ikke.


    Lydkaj skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Men de siste høyttalerene som skal forlate mitt hus er nettopp mine ICEpower-drevne BL5 - så ulike preferanser kan man altså ha!
    Jeg har kun en preferanse og det er den levende musik.
    Du har ret det var dårligt og forkert formuleret min reference er levende musik, og jeg har ikke nogen præferencer, jeg er ligeglad med hvad det hedder bare det bringer min lyd nærmere min reference
     
    O

    omholt

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Ironi er det fordi næsten alle der forsvarer Icepower har økonomiske interesser i produktet. De kæmper med næb og klør. Det er ikke mærkeligt der er så mange elendige produkter på markedet når det eneste der driver bransjeaktørerne er profit. Hvis man synes Icepower er godt må det skyldes elendige højttalere kabler o.s.v.
    Det blir vel litt skivebom. ICE tilhører ikke "eliten" av elektronikk der ute, tvert imot er ICE meget rimelig sammenlignet med det meste med tilsvarende kraftressurser. Jeg har i hvert fall ingen økonomiske interesser her, men jeg er veldig glad i god lyd. ;)
    God lyd har jeg funnet ut ikke trenger å koste så veldig mye heller. Selv om hifi blader og lukubre bransjeaktører prøver og hevde det motsatte og vil prakke på forbrukerne all verdens "magier".
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Snickers-is skrev:
    Forøvrig har jeg hørt slike historier om superkomponenter som yter så mye bedre at det er til å le av, men hvorfor i huleste får man aldri demonstrert dette i praksis?
    Du kommer ikke de rigtige steder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.097
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Har en arbeiskollega som er den lykkelige eier av 2 stk Midgard Oberon 6.1.
    600 watt burde jo gjøre vei i velling. Ved første og beste anledning skal vi teste dem i mitt oppsett.
    Mine blokker er jo bare på 400 Watt, og de leverer bare ca 84 ampere kontinuerlig ved behov.
    Blir derfor lærerikt å få høre om Oberon er i stand til å gjøre jobben.
    Blokkene mine er 22,45 ganger dyrere enn Oberon. Jeg er svært spent på om jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte Edge NL Signature 1.1 mono-blokker. Vi får se.
    Jeg har aldri hørt ditt oppsett, men har fått et inntrykk av at det er rimelig avslørende og holder et veldig høyt nivå. Du legger jo selv stor vekt på hvordan ting faktisk låter i eget oppsett, så dette kan bli interessant.

    Skal man tillate seg å gjette litt ut fra databladene på ICE og Stereophiles målinger av en beslektet Edge-forsterker er det ikke helt opplagt hvordan dette vil falle ut. Edge har noen brutale trafoer og strømforsyninger, så forhåpentligvis vil det være en klar fordel i dynamisk kontrast. Derimot har ICE en mye mindre strømkrevende teknologi, og burde greie seg bra uten kilovis med trafoer. Begge konstruksjonene har en viss impedansavhengighet i toppen og uortodoks forvrengningskarakteristikk, hvis man skal tro testene og databladene. Det er umulig å gjette hvordan dette faller ut uten å ha prøvd med de aktuelle preamp og høyttalere, blant annet fordi det ikke er oppgitt hvordan forvrengningsspekteret ser ut i detalj (hvor mye 2.ordens, 3.ordens, ...), og også fordi jeg ikke har greid å finne en publisert impedanskurve på Isis.

    Nå leser jeg kanskje litt mellom linjene i det du skriver, men for meg ser dette ut som et interessant eksperiment som kan falle ut mer likt enn man kanskje skulle tro, fordi databladene altså viser en del klare paralleller mellom disse forsterkerne, til tross for svært ulik teknologi. Vi er nok skjønt enige om at watt-styrke alene ikke sier stort om kvalitet, men det kan tenkes at vi er uenige om hvorvidt prislappen alene sier stort mer enn watt-styrken. Jeg håper du gjennomfører testen og deler lytteinntrykkene med oss.

    (Og, nei, jeg har ingen økonomisk interesse i hverken ICE eller noen annen forsterkerteknologi, annet enn pengene jeg har svidd av på å lodde sammen UcD-baserte monoblokker til eget bruk.)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Etter å ha testet ICE moduler i eget anlegg tror jeg ganske sikkert at det mangler dynamikk, og oppløsning oppover i frekvens i forhold til Edge! Dette er Ice langt fra best på, men som bassforsterker fungerer de greit!

    Har desverre ikke lest målinger, kun testet de i grundig mot egne forsterkere.... sikkert helt uinteressant å teste med ørene her inne, men det duger for meg:)



    asbjbo skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Har en arbeiskollega som er den lykkelige eier av 2 stk Midgard Oberon 6.1.
    600 watt burde jo gjøre vei i velling. Ved første og beste anledning skal vi teste dem i mitt oppsett.
    Mine blokker er jo bare på 400 Watt, og de leverer bare ca 84 ampere kontinuerlig ved behov.
    Blir derfor lærerikt å få høre om Oberon er i stand til å gjøre jobben.
    Blokkene mine er 22,45 ganger dyrere enn Oberon. Jeg er svært spent på om jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte Edge NL Signature 1.1 mono-blokker. Vi får se.
    Jeg har aldri hørt ditt oppsett, men har fått et inntrykk av at det er rimelig avslørende og holder et veldig høyt nivå. Du legger jo selv stor vekt på hvordan ting faktisk låter i eget oppsett, så dette kan bli interessant.

    Skal man tillate seg å gjette litt ut fra databladene på ICE og Stereophiles målinger av en beslektet Edge-forsterker er det ikke helt opplagt hvordan dette vil falle ut. Edge har noen brutale trafoer og strømforsyninger, så forhåpentligvis vil det være en klar fordel i dynamisk kontrast. Derimot har ICE en mye mindre strømkrevende teknologi, og burde greie seg bra uten kilovis med trafoer. Begge konstruksjonene har en viss impedansavhengighet i toppen og uortodoks forvrengningskarakteristikk, hvis man skal tro testene og databladene. Det er umulig å gjette hvordan dette faller ut uten å ha prøvd med de aktuelle preamp og høyttalere, blant annet fordi det ikke er oppgitt hvordan forvrengningsspekteret ser ut i detalj (hvor mye 2.ordens, 3.ordens, ...), og også fordi jeg ikke har greid å finne en publisert impedanskurve på Isis.

    Nå leser jeg kanskje litt mellom linjene i det du skriver, men for meg ser dette ut som et interessant eksperiment som kan falle ut mer likt enn man kanskje skulle tro, fordi databladene altså viser en del klare paralleller mellom disse forsterkerne, til tross for svært ulik teknologi. Vi er nok skjønt enige om at watt-styrke alene ikke sier stort om kvalitet, men det kan tenkes at vi er uenige om hvorvidt prislappen alene sier stort mer enn watt-styrken. Jeg håper du gjennomfører testen og deler lytteinntrykkene med oss.

    (Og, nei, jeg har ingen økonomisk interesse i hverken ICE eller noen annen forsterkerteknologi, annet enn pengene jeg har svidd av på å lodde sammen UcD-baserte monoblokker til eget bruk.)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Hvis man synes Icepower er godt må det skyldes elendige højttalere kabler o.s.v.
    Endelig fikk jeg en seriøs forklaring på hvorfor jeg synes lyden i mitt anlegg er god! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Duelund_Support skrev:
    geiraa skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lydkaj skrev:
    Der tager du simpelthen fejl, jeg har selv lavet modstande og de er en gevinst uanset hvor de bliver sat, det samme gælder for DCA komponenter
    En komponent man kan sette inn i et hvilket som helst anlegg for å forbedre lyden?

    Du har altså virkeligheten som referanse?
    Lydkaj brukte ordet preferanse i et ordskifte før i dag, om det var referanse han egentlig mente vites ikke.


    Lydkaj skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Men de siste høyttalerene som skal forlate mitt hus er nettopp mine ICEpower-drevne BL5 - så ulike preferanser kan man altså ha!
    Jeg har kun en preferanse og det er den levende musik.
    Preferanse betyder hvad man foretrækker.
    Jeg vet, jeg liker ord. Kontekst er et annet ord jeg liker.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Karma skrev:
    Endelig fikk jeg en seriøs forklaring på hvorfor jeg synes lyden i mitt anlegg er god! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Klasse-d er vel (den komersielle) fremtiden uansett. Dere "vinner".
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Har en arbeiskollega som er den lykkelige eier av 2 stk Midgard Oberon 6.1.
    600 watt burde jo gjøre vei i velling. Ved første og beste anledning skal vi teste dem i mitt oppsett.
    Mine blokker er jo bare på 400 Watt, og de leverer bare ca 84 ampere kontinuerlig ved behov.
    Blir derfor lærerikt å få høre om Oberon er i stand til å gjøre jobben.
    Blokkene mine er 22,45 ganger dyrere enn Oberon. Jeg er svært spent på om jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte Edge NL Signature 1.1 mono-blokker. Vi får se.
    Skulle gjerne visst hva den egentlige motivasjon bak en slik test er. Jeg kjenner ikke deg, og kan selvsagt ikke påstå noe som helst. Men hvordan kan vi vite om ikke konklusjonen er bestemt på forhånd? Jeg mistenker vel at dersom du visste at dette ble en objektivt utført blindtest, ville du neppe tatt sjansen på å gå så offensivt ut på forhånd og proklamert testen.
    Skulle ønske at testen ble utført med et forheng foran alteret og at ingen visste hva som var tilkoblet.
    Ikke ta dette personlig. ;)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Øivind skrev:
    Karma skrev:
    Endelig fikk jeg en seriøs forklaring på hvorfor jeg synes lyden i mitt anlegg er god! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Klasse-d er vel (den komersielle) fremtiden uansett. Dere "vinner".
    Jeg "vinner" først når jeg har fått den lyden jeg ønsker i mitt anlegg.

    Ny teknologi kan være noe dritt. Spesielt når det truer statusen til de svinedyre komponenter man selv eventuelt har valgt.
    Hvis noen kom til meg og påsto at de hadde fått kjøpt et "mini Gaia"til en brøkdel av prisen som mitt, og samtidig med bedre lyd, hadde jeg blitt sterkt motivert for å påstå at lydkvaliteten i den billige Gaia var langt dårligere enn i mitt anlegg. Tror en del av motivasjonen bak diskusjoner samt nivået av følelser på dette forum har en slik forklaring.
    Tror du f.eks. en som har brukt 200000 kr på kabler, vil like å bli forklart at han kunne oppnådd langt mer med en DEQX til 35000kr? Vil han debattere saklig og objektivt? Ikke nødvendigvis... ;)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Karma skrev:
    Skulle ønske at testen ble utført med et forheng foran alteret og at ingen visste hva som var tilkoblet.
    Er du blitt helt forrykt? Da måtte man jo stole på ørene!
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    La meg ta min erfaring en gang til, kort.
    Jeg vurderte seriøst rør, ulike oppsett. Og ble smått forelsket i et Shindo-anlegg jeg hørte i Frankrike.

    Jeg lyttet til et stort antall ulike høyttalere, bl.a. noen rundspredere (Bolzano-Villetri, MBL)

    Jeg var i utgangspunktet skeptisk til BL5, men falt for både lyden og mulighetene.

    Jeg har ingen økonomisk interesse i ICEpower teknologien, og min integritet og troverdighet ville falle dersom jeg skulle pushe noe jeg ikke tror på. Man vil kunne gå gjennom mine innlegg her og se at jeg er ganske kritisk til meget fra B&O, samtidig som jeg er meget positiv til mangt fra andre produsenter. Straks jeg fikk en konsulentoppgave for B&O, nå nylig, kommuniserte jeg dette til Høvdingen og kunngjorde det nederst i min signatur - nettopp for at folk dermed skal kunne stille seg skeptiske til hva jeg skriver om produkter derfra.

    Jeg syns medlemmene fra den danske klubben har en spesielt ufin måte å argumentere på, men det får man bare finne seg i - kanskje skyldes det kulturforskjeller.
    Selv har jeg forlengst tilbakelagt det stadium der hifi er et substitutt for en kirke der troen skal gå foran forstanden.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Karma skrev:
    Øivind skrev:
    Karma skrev:
    Endelig fikk jeg en seriøs forklaring på hvorfor jeg synes lyden i mitt anlegg er god! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Klasse-d er vel (den komersielle) fremtiden uansett. Dere "vinner".
    Jeg "vinner" først når jeg har fått den lyden jeg ønsker i mitt anlegg.

    Ny teknologi kan være noe dritt. Spesielt når det truer statusen til de svinedyre komponenter man selv eventuelt har valgt.
    Hvis noen kom til meg og påsto at de hadde fått kjøpt et "mini Gaia"til en brøkdel av prisen som mitt, og samtidig med bedre lyd, hadde jeg blitt sterkt motivert for å påstå at lydkvaliteten i den billige Gaia var langt dårligere enn i mitt anlegg. Tror en del av motivasjonen bak diskusjoner samt nivået av følelser på dette forum har en slik forklaring.
    Tror du f.eks. en som har brukt 200000 kr på kabler, vil like å bli forklart at han kunne oppnådd langt mer med en DEQX til 35000kr? Vil han debattere saklig og objektivt? Ikke nødvendigvis... ;)
    DEQX har vel ikke akkurat en state of the art dac men derimot andre funksjoner som kan gi økt lydkvalitet.

    ICE har jeg forsøkt i eget anlegg (Respons Grand oppdatert med siste mellomtone og diskant) og det skortet ikke på krefter men jeg har også forsøkt Hypex og Lyngdorf sine klasse D saker hjemme og utenom i bassområdet foretrekker jeg de to sistnevnte.

    Men i et system kan ICE selvsagt være en god match men jeg mener at det finnes mange vel så gode alternativer i samme prisklasse eller rimeligere.
    Parasound A21 kommer på rundt 15k ved egenimport, Hypex rundt 10k og Lyngdorf like under 10k er alternativer jeg ville kikket nøye på forutsatt at jeg ikke hadde behov for 600W. ICE er i mine øyne ikke så overlegent at det ikke har konkurrenter.

    Forøvrig er ikke pris et argument for god lyd i et anlegg.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    "Konsulentoppgave for B&O".. Det sier ikke meg så mye. Kankje du kunne skrevet litt om hva det innebærer?
    For øvrig oppfatter jeg deg som en oppegående og seriøs person. ;)
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Karma skrev:
    Jeg "vinner" først når jeg har fått den lyden jeg ønsker i mitt anlegg.
    Javisst. Dine ønsker og dine prioriteringer MÅ styre.

    Ikke noe er best på alt. Verken rør, klasse-d, filterløst eller aktivt-delt.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Jurassic skrev:
    Karma skrev:
    Øivind skrev:
    Karma skrev:
    Endelig fikk jeg en seriøs forklaring på hvorfor jeg synes lyden i mitt anlegg er god! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Klasse-d er vel (den komersielle) fremtiden uansett. Dere "vinner".
    Jeg "vinner" først når jeg har fått den lyden jeg ønsker i mitt anlegg.

    Ny teknologi kan være noe dritt. Spesielt når det truer statusen til de svinedyre komponenter man selv eventuelt har valgt.
    Hvis noen kom til meg og påsto at de hadde fått kjøpt et "mini Gaia"til en brøkdel av prisen som mitt, og samtidig med bedre lyd, hadde jeg blitt sterkt motivert for å påstå at lydkvaliteten i den billige Gaia var langt dårligere enn i mitt anlegg. Tror en del av motivasjonen bak diskusjoner samt nivået av følelser på dette forum har en slik forklaring.
    Tror du f.eks. en som har brukt 200000 kr på kabler, vil like å bli forklart at han kunne oppnådd langt mer med en DEQX til 35000kr? Vil han debattere saklig og objektivt? Ikke nødvendigvis... ;)
    DEQX har vel ikke akkurat en state of the art dac men derimot andre funksjoner som kan gi økt lydkvalitet.

    ICE har jeg forsøkt i eget anlegg (Respons Grand oppdatert med siste mellomtone og diskant) og det skortet ikke på krefter men jeg har også forsøkt Hypex og Lyngdorf sine klasse D saker hjemme og utenom i bassområdet foretrekker jeg de to sistnevnte.

    Men i et system kan ICE selvsagt være en god match men jeg mener at det finnes mange vel så gode alternativer i samme prisklasse eller rimeligere.
    Parasound A21 kommer på rundt 15k ved egenimport, Hypex rundt 10k og Lyngdorf like under 10k er alternativer jeg ville kikket nøye på forutsatt at jeg ikke hadde behov for 600W. ICE er i mine øyne ikke så overlegent at det ikke har konkurrenter.

    Forøvrig er ikke pris et argument for god lyd i et anlegg.
    DEQX var kun ment som et illustrerende eksempel.
    For øvrig har jeg ingen motargumenter til ditt innlegg. ;)
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Karma skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Har en arbeiskollega som er den lykkelige eier av 2 stk Midgard Oberon 6.1.
    600 watt burde jo gjøre vei i velling. Ved første og beste anledning skal vi teste dem i mitt oppsett.
    Mine blokker er jo bare på 400 Watt, og de leverer bare ca 84 ampere kontinuerlig ved behov.
    Blir derfor lærerikt å få høre om Oberon er i stand til å gjøre jobben.
    Blokkene mine er 22,45 ganger dyrere enn Oberon. Jeg er svært spent på om jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte Edge NL Signature 1.1 mono-blokker. Vi får se.
    Skulle gjerne visst hva den egentlige motivasjon bak en slik test er. Jeg kjenner ikke deg, og kan selvsagt ikke påstå noe som helst. Men hvordan kan vi vite om ikke konklusjonen er bestemt på forhånd? Jeg mistenker vel at dersom du visste at dette ble en objektivt utført blindtest, ville du neppe tatt sjansen på å gå så offensivt ut på forhånd og proklamert testen.
    Skulle ønske at testen ble utført med et forheng foran alteret og at ingen visste hva som var tilkoblet.
    Ikke ta dette personlig. ;)
    Karma da... Dette blir vel litt tullete. Det gjelder jo i hans oppsett, meget mulig det hadde gått annerledes i ditt oppsett ;)
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    ::) ::) ::) ::)
    Karma skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Har en arbeiskollega som er den lykkelige eier av 2 stk Midgard Oberon 6.1.
    600 watt burde jo gjøre vei i velling. Ved første og beste anledning skal vi teste dem i mitt oppsett.
    Mine blokker er jo bare på 400 Watt, og de leverer bare ca 84 ampere kontinuerlig ved behov.
    Blir derfor lærerikt å få høre om Oberon er i stand til å gjøre jobben.
    Blokkene mine er 22,45 ganger dyrere enn Oberon. Jeg er svært spent på om jeg tabbet meg ut da jeg kjøpte Edge NL Signature 1.1 mono-blokker. Vi får se.
    Skulle gjerne visst hva den egentlige motivasjon bak en slik test er. Jeg kjenner ikke deg, og kan selvsagt ikke påstå noe som helst. Men hvordan kan vi vite om ikke konklusjonen er bestemt på forhånd? Jeg mistenker vel at dersom du visste at dette ble en objektivt utført blindtest, ville du neppe tatt sjansen på å gå så offensivt ut på forhånd og proklamert testen.
    Skulle ønske at testen ble utført med et forheng foran alteret og at ingen visste hva som var tilkoblet.
    Ikke ta dette personlig. ;)
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Jeg syns medlemmene fra den danske klubben har en spesielt ufin måte å argumentere på, men det får man bare finne seg i - kanskje skyldes det kulturforskjeller.
    Selv har jeg forlengst tilbakelagt det stadium der hifi er et substitutt for en kirke der troen skal gå foran forstanden.
    Antyder du noget om mig med den sidste sætning, og hvad synes du i øvrigt selv om din egen måde at agumentere på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.931
    Antall liker
    8.946
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Tror du f.eks. en som har brukt 200000 kr på kabler, vil like å bli forklart at han kunne oppnådd langt mer med en DEQX til 35000kr? Vil han debattere saklig og objektivt? Ikke nødvendigvis... ;)
    Det er mange ulike preferanser der ute, og det er mange måter å nyte anlegget på.
    DEQX er kommersielt tilgjengelig uten noe hokus pokus og hvis vedkommede som hadde kabler for 200 000,- mente at han kunne få bedre lyd med DEQX - så tror jeg han hadde kjøpt den.

    Jeg deler nok ikke helt din skepsis til en "konspirasjon mot ICE/DSP/Aktiv deling" osv.....jeg har hørt noen få oppsett med aktiv deling (bla theStig sitt) - og mitt eget er jo basert på aktiv deling og DEQX som ditt. Og jeg mener - som du - at den beste løsningen er aktiv deling, romkorreksjon osv...., likefullt opplever jeg at folk som lytter til mitt oppsett ikke alltid er like begeistret som det jeg er. Det samme så vi i OAS sitt besøk hos theStig og jeg vil vel tro at også folk som har lyttet hos deg kommer med både positive og negative kommentarer. Poenget mitt er at smaken er som baken - og selv om jeg er ganske sikker på at den løsningen vi har valg er mest tro mot kilden, så er jeg ikke like sikker på at det er det de fleste ønsker...vi må også innrømme at konkurransen er ganske tøff i det prisleie våre anlegg er (+500k). Jeg har selv referert til Kjoenik sitt anlegg som til 1/3-1/4 av prisen spiller meget meget godt - og det med vanvittig mye feil (helt sikekrt målbare)....så da er vi litt tilbake til dette Einstein sitat "Det som er viktig kan ikke måles, og det som kan måles er ikke viktig."

    Til trådens tema vil jeg vel bare si at de som hevder at ICE power som teknologi er umusikalsk ganske enkelt viser manglende erfaring. Men det er jo ofte slik at man lytter med ørene - skrikende, bassfattige røroppsett blir aldri beskrevet som klinsik (med mindre en SS mann tør si sannheten....) fordi det er jo engang bestemt at rør er musikalsk....

    Jeg tror nok også at hvis noen absolutte motstandere av denne nye teknologien hadde fått lyttet til en godt aktivt system med flat frekvensrespons over tid (Systemet til valentino feks) - 4 timer daglig i et par uker - så hadde nok evalueringen av eget anlegg vært noe anerledes. Men vi har en utrolig adaptiv hørsel og korte lyttekvelder hos andre hvor klangbalansen er litt/mye anerledes - ja så vil man hjem til mamma....Og det er frontene ligger tror jeg - for de som er vant med flat frekvensrespons - så blir det veldig tydelig når noen har en veldig ujevn frekvensgang - og det blir jo det samme andre veien!

    Mvh
    OMF - som ikke er i krigshumør
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    OMF skrev:
    Til trådens tema vil jeg vel bare si at de som hevder at ICE power som teknologi er umusikalsk ganske enkelt viser manglende erfaring. Men det er jo ofte slik at man lytter med ørene - skrikende, bassfattige røroppsett blir aldri beskrevet som klinsik (med mindre en SS mann tør si sannheten....) fordi det er jo engang bestemt at rør er musikalsk....


    Mvh
    OMF - som ikke er i krigshumør
    Hvordan kan du tillade dig at påstår dette hvad ved du om det.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    64 sider og man er enda ikke enige...
    Ice Ice Baby sier jeg bare!

    Alt til sitt bruk. Hva betyr egentlig musikalsk alikevel? Jeg inrømmer at jeg rett og slett aldri har skjønt det... :p

    mvh
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn