Så flott at du aldri har hatt disse problemene. Noen storrøykere lever til de er hundre år, men det betyr jo ikke at tobakk er mindre skadelig.
Det argumentet kan jo vendes motsatt vei. Jeg synes det blir unødvendig flåsete å liksom automatisk ta posisjonen at han driver med tøysevitenskap mens du selv driver med seriøs vitenskap.
Innstrålt støy, jordlooper, DC-spenning på nettet, usymmetrisk spenning på nettet er allment kjente problemer, som også er enkelt å måle i de tilfellene det forekommer. Ofte ligger dette over det hørbare frekvensområdet. Konsekvensen kan være at en bredbåndet forsterker blir varmere enn normalt. Det kan også gi dårligere lyd i det hørbare området. Ikke direkte som "støy", men indirekte at det låter litt hardt/klemt. Ikke så "avspent" og organisk.
Denne tråden handler jo om strømkabler. Jeg ser ingen logisk forbindelse mellom det du beskriver og strømkabler. Metodene for å fjerne de typene støy som du beskriver er uten unntak noe helt annet enn å skifte til en dyrere strømkabel.
Om en bredbåndet forsterker blir varm så er det to muligheter. Det ene er at den er defekt, enten konstruert slik, eller at det har oppstått en feil. Imidlertid vil dette typisk sammenfalle med at du også måler et betydelig signal ut av forsterkeren ved høye frekvenser, og dette vil gå til diskanten. Om dette er kraftig nok til at forsterkeren går varm så kan vi være rimelig trygge på at diskanten også vil gå varm.
Men ikke under noen omstendighet vil en ny strømkabel være en quick-fix for dette.
Dette med "Kabelhygiene" går på signalbaner utenfor og mellom apparatene. Samme problemstilling kan man si også gjelder inni apparatene, inkludert Accuphase forsterkere. Det går på kretskort-layout, stjernejording og skjerming av trafo. Forsterkere med nettstøy/lavpassfilter på inngangen eller spoler på utgangen. Ingen ting "mystisk" ved dette.
Det er ikke veldig vanlig med fullskjermet transformator. Det finnes en rekke dyre forsterkere med ekstrem smitte mellom trafo og signalbaner. Det at trafoen er viklet i et repeterende mønster gjør at den er ekstremt utsatt for å stråle elektromagnetisme inn på nærliggende elektronikk. Den største støykilden er normalt likeretterne som trekker en ganske aggressiv puls-strøm fra trafoen, som gjør at man får høyefrekvente peaker i trafoviklingene. Dette skjer før alle kondensatorene, og det stammer ikke fra strømnettet, så det er ingen måte å fikse dette utvendig.
Separasjon mellom kabelbaner er viktig, men det kreves ikke mange millimeter. Både magnetisk og elektrostatisk effekt er kvadratiske funksjoner av avstand. Derfor blir både elektrostatisk (kapasitiv) og elektromekanisk (induktiv) effekt mellom kabelbaner et problem på ekstremt kompakt layout, men det skal kun få millimeter til før dette ikke lenger et et problem.
Men en viktig faktor som gjør at sammenlikningen ikke er relevant er at inne i et produkt, for eksempel rundt en op-amp, vil man ha noen posisjoner med svært ugunstig impedans mtp støy. Utenfor apparatene er man tilkoblet apparatene med tilpasset imedans for å gjøre problemene ekstremt usannsynlige. Det betyr at om man kan leve med 3mm avstand mellom signalbaner, uten spor av problemer, inne i en forsterker, da er man absolutt sikker mtp liknende signaler utenfor en forsterker. Hvilken avstand som faktisk behøves avhenger av spenningsnivåer (kapasitiv overføring) og strømstyrker (induktiv overføring).
Jeg er selv tilhenger av god kabelhygiene, men jeg har heller aldri vært borti faktiske problemer, så her er jeg på linje med
@emokid, og tro meg, det er ikke fordi jeg ikke har prøvd mange nok komplekse oppsett med midlertidig kabling.
Fra jeg bodde i leilighet på 80-tallet har jeg hatt de kraftigste effektforsterkerne fra Dynamic Precision. De er i tillegg bredbåndet og forsterker alt som ligger på inngangen helt opp i Mega Hertz området. Med etter hvert 3 stk (A5+A5+6.52HP) i drift var egen teknisk kurs påkrevd, for i det hele tatt å få lyd.
Så uten egen teknisk kurs fikk du ikke lyd i anlegget? Det er som om det nesten høres litt usannsynlig ut.
Svære trafoer som det går mye strøm gjennom er også vanskeligere å få helt tyste..
Der er jeg delvis uenig. Alle trafoer bråker om de ikke er mekanisk stabile, uansett størrelse. Det er bare at de store bråker mer. Jeg vil heller si at man bør gå for mekanisk stabile trafoer i alle størrelser, så vi slipper mekanisk brum. At man kan kjøpe high end forsterkere til astronomiske summer med kjipe trafoer er etter min mening utilgivelig. En vakuumbakt trafo er ikke så mye dyrere, og hvorfor skal ikke en dyr forsterker også ha i det minste noe påkostet innmat?
En av grunnene til at det i det hele tatt finnes XLR-kabler er nettopp at de er skjermet og at selve balanseringen kansellerer ut innstrålt støy..
Selvsagt, men dette handler jo ikke om hifi, men om PA.
Der har man to problemer å løse. Den ene er at mikrofonene har svært svake signaler. Man trimmer mikrofonforsterkerne manuelt for å få perfekt symmetri i de aller dyreste mikserne for å få lavest mulig støy på mikrofonene. Dette blir da et rent differensialsignal der jord kun finnes i mixeren. Den løsningen man bruker på dette problemet i dag, med kablede mikrofoner, er ved å bruke en stagebox, og digitalisere signalet til mixeren, i stedet for tidligere der man kunne ha 100 meter kabel fra hver eneste mikrofon til mixeren.
Det andre problemet er at mixer og amp-rack kan være tilkoblet to ulike strømkretser. I en XLR kan man ha jordreferanse i begge ender med høy impedans mot jord. At man har et balansert signal betyr at man samtidig har et differensialsignal, som igjen gjør at man er uavhengig av jord og dermed kan bruke ground lift for å unngå problemer mellom avsender og mottaker. Det er overhodet ingen som helst grunn til å lage seg denne type problemer innen hifi.
Også er kontaktene langt bedre enn RCA, de har en make first, break last funksjon på jordpinnen ved at den er litt lenger, og kontakten er generelt god med skjerming helt frem i selve kontakten.
At mange sliter med dårlig nett der de bor er velkjent. Mange fortvilte HFSere som har postet om det. At lyden enkelte dager er forferdelig dårlig..
Ja, det er mange som skriver akkurat dette. Men hva om det viste seg at det ikke var noen korrelasjon mellom støy og dette fenomenet? Det er fryktelig enkelt å generere strøm med støy, for så å se hvor mye av dette som finner veien gjennom utstyret. Det er såre enkelt å AB-teste effekten av dette.
Selv har jeg hatt mine problemer. Etter at det smalt i ene powerampen for noen år siden begynte jeg å kontrollmåle spenningen her på Høvik, og spenningsforskjellene mellom fasene. Tok ikke mange stikkprøver før jeg den 12. februar 2022 målte 262V i veggen. Da ble det Isovolt 6kW neste..
Hvis du måler 262VRMS i veggen så måler du også det ut fra skilletrafoen. Men det er mindre enn 10% avvik fra referansen som er 240V. Det utstyret som ikke tåler 262V rutinemessig er feilkonstruert.
Forøvrig har jeg flere ganger presisert at jeg ikke ser nytten av "eksotiske" nettkabler. -Har alltid holdt meg til snusfornuftige nettkabler m/skjerm og jord, som LMC og Supra.
Ok, men jeg er ikke overbevist om at skjerm i strømkabler er nødvendig. Igjen, dette er lett å teste.
En annen erfaring jeg har gjort, er at oppgraderingspotensialet aldri slutter. Jeg har sittet der som verdens lykkeligste eier av ny forsterker, og tenkt "nå kan det ikke bli bedre". Ett år og en ny forsterker senere, så hører jeg hva den forrige manglet. Kan hende kunne du fått enda bedre lyd den gang da, hvis du hadde prioritert strømrens og kabelhygiene. Hvem vet?
Da har vi jo med å gjøre en forsterker A og en forsterker B, og det er en smal sak å måle forskjellene mellom A og B. Vi kan da ganske lett finne ut om det er rimelig å tenke at forskjellene følger av noe som kunne vært endret med kabler på utsiden av forsterkeren, eller om forskjellene er av mer innebygget karakter.
Til syvende og sist får hver entusiast gjøre sine prioriteringer.
Jeg er helt enig, men vi som har holdt på en stund har etter min mening et stort ansvar. Det er ingen god grunn til at informasjonsutveksling rundt trivielle tekniske temaer behøver å se ut som amerikansk valgkamp.