Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Jeg som er dum her, jeg er dritsur å ha blitt lurt, men kjøper jeg tullekabler 2022 så er jeg rævkjørt
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, men det sier fortsatt ingen ting om hvordan en spenningsregulator fungerer. Hvis du leser dataarket jeg linket til for en LM317, omtrent den enkleste og billigste spenningsregulatoren du kan få kjøpt, vil du legge merke til dette:

    Vis vedlegget 871693

    Støyen passerer ikke. Regulatoren reduserer støyen med 65-80 dB fra inngang til utgang. Deretter har du selve forsterkerkretsene med ytterligere 80-100 dB PSRR i audiobåndet.
    Om volt ikke klarer å fylle kondensatorer raskt nok pga volt dropp, oppstår det ikke «problemer» med forholdet mellom levert volt og amper som kan være negativt?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg blir snart pensjonist, og har i årenes løp dratt i gang en god del nyutdannede ingeniører og teknikere, samt at jeg har ca 8 års praksis som lærer i tekniske fag...Aldri har jeg møtt noen med større lærevegring enn en liten håndfull personer her på HFS...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om volt ikke klarer å fylle kondensatorer raskt nok pga volt dropp, oppstår det ikke «problemer» med forholdet mellom levert volt og amper som kan være negativt?
    Det spørsmålet gir ikke så mye mening, men for å forsøke å svare på det må vi først starte med ganske mye grunnleggende matte inkl komplekse tall, og det tror jeg vi får ta en annen gang.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Om volt ikke klarer å fylle kondensatorer raskt nok pga volt dropp, oppstår det ikke «problemer» med forholdet mellom levert volt og amper som kan være negativt?
    Hva har strømkabelen med dette å gjøre så lenge den har stort nok tverrsnitt til å levere nok strøm?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg blir snart pensjonist, og har i årenes løp dratt i gang en god del nyutdannede ingeniører og teknikere, samt at jeg har ca 8 års praksis som lærer i tekniske fag...Aldri har jeg møtt noen med større lærevegring enn en liten håndfull personer her på HFS...
    Takk faen for at du ikke har klart å hjernevaske alle!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det spørsmålet gir ikke så mye mening, men for å forsøke å svare på det må vi først starte med ganske mye grunnleggende matte inkl komplekse tall, og det tror jeg vi får ta en annen gang.
    Du trenger ikke utdype. Bare ja eller nei.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Om volt ikke klarer å fylle kondensatorer raskt nok pga volt dropp, oppstår det ikke «problemer» med forholdet mellom levert volt og amper som kan være negativt?
    hvis du har lest/sett ASR testen av PS Audio power plant kan du vel få en liten indikasjon hva som skjer med en serie motstand som gir en redusert effekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hvis du har lest/sett ASR testen av PS Audio power plant kan du vel få en liten indikasjon hva som skjer med en serie motstand som gir en redusert effekt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    De langt fleste som oppsøker læring, kommer for å lære, ikke for å drive med hysteriske protester mot alt som står i lærebøkene...
    Misforståelsene dine i læreboka tror jeg ikke på.

    Jeg velger å tro på han her, det stemmer med hva jeg opplever av forbedringer på lyden.

    Et hovedproblem med HF-støy er at selv om det ligger utenfor det hørbare området, så vil slik støy kunne trenge inn i apparatene i Hi-Fi kjeden og forurense deres arbeidsbetingelser dramatisk. Et sluttrinn med stor båndbredde (dvs. liten avskjæring på inngangen) vil nærmest kunne gå i metning som følge av forsterkning av HF-signaler utenfor det hørbare området.


     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Misforståelsene dine i læreboka tror jeg ikke på.

    Jeg velger å tro på han her, det stemmer med hva jeg opplever av forbedringer på lyden.

    Et hovedproblem med HF-støy er at selv om det ligger utenfor det hørbare området, så vil slik støy kunne trenge inn i apparatene i Hi-Fi kjeden og forurense deres arbeidsbetingelser dramatisk. Et sluttrinn med stor båndbredde (dvs. liten avskjæring på inngangen) vil nærmest kunne gå i metning som følge av forsterkning av HF-signaler utenfor det hørbare området.


    Hvad mener du med " stor båndbredde (dvs. liten avskjæring på inngangen) "?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Misforståelsene dine i læreboka tror jeg ikke på.

    Jeg velger å tro på han her, det stemmer med hva jeg opplever av forbedringer på lyden.

    Et hovedproblem med HF-støy er at selv om det ligger utenfor det hørbare området, så vil slik støy kunne trenge inn i apparatene i Hi-Fi kjeden og forurense deres arbeidsbetingelser dramatisk. Et sluttrinn med stor båndbredde (dvs. liten avskjæring på inngangen) vil nærmest kunne gå i metning som følge av forsterkning av HF-signaler utenfor det hørbare området.


    Etter at du har fjernet alle jordingslooper i hifien din, så vil du nok oppdage at kabler og det andre hysteriet ditt ikke har så mye å si lengre..
    Men allerede der feiler du, du bare fortsetter med alternative veier for jord, maskenett for jord istedet for stjernenett. Ikke rart du har støy hjemme!
    Også skaff deg heller utstyr med ordentlig stål chassier da! Og ikke drit med "eksklusive materialer", stål er det eneste som fungerer for å motvirke luftbårne signaler! Men igjen, først få kontroll på jordinga!
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er problemet at Gryphon Apex har for stor båndbredde? Ifølge nettsida:
    • Bandwidth (-3dB): 0,3Hz to 330kHz
    Mulig det ville vært billigere og bedre å kjøpe en forsterker med mindre båndbredde.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er problemet at Gryphon Apex har for stor båndbredde? Ifølge nettsida:
    • Bandwidth (-3dB): 0,3Hz to 330kHz
    Mulig det ville vært billigere og bedre å kjøpe en forsterker med mindre båndbredde.
    Men det er jo bare tull.
    Noen av Gryphons første riaa hadde bånnbredde på opp til flere MHz.
    Er det noe sted dette kan komme/stråles inn, så er det vel på en pickup.
    Ingen steder kan du lese om brukere, der deres (også Gryphon) forsterkere har blitt steikevarme = gått i mettning
    av å forsterke uhørbare høye frekvenser.
    Helt klart, at LM trenger hjelp, men tror ikke det er el-relatert hjelp som trenges.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hadde han fjernet alle de tullete strømdingsene så hadde problemet kanskje løst seg, hvis det i det hele tatt er et reelt problem.

    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Er problemet at Gryphon Apex har for stor båndbredde? Ifølge nettsida:
    • Bandwidth (-3dB): 0,3Hz to 330kHz
    Mulig det ville vært billigere og bedre å kjøpe en forsterker med mindre båndbredde.
    Heller det at chassiet sikkert består av skralt aluminium istedet for stål.. Luftbåren HF går fint inn da, og ringkjerne trafo der luftbåren HF også fint hopper fra primær til sekundær siden.. Ringkjerne trafo er sikkert fint til noe, men konstruksjonen er ikke den beste for å motvirke støy.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men det er jo bare tull.
    Kanskje det er som jeg lenket til over: "not even wrong"?

    It is comforting that the finest minds in science are as prone as the rest of us to bitching. But the theoretical physicist Wolfgang Pauli (1900-1958) is in a category of his own: the withering comment for which he's best known combines utter contempt on the one hand with philosophical profundity on the other. "This isn't right," Pauli is supposed to have said of a student's physics paper. "It's not even wrong."

     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Må inrømme det ble litt "stussing" på denne påstanden Gaylord.

    Hva slags kriterier er det som gjør at en kabel kan deffineres som virkelig god?

    Hvorfor ser man innen audio ofte en helt annen sammenheng mellom pris og teknisk ytelse enn det du foreslår som noe vi alle er enige om?

    Her er ett eksempel.

    Med virkelig god mener jeg helt enkelt at hvis du bytter ut en strømkabel du har med en annen og lyden blir mye bedre.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nå snakker vi om de tingene som har minst og si i et anlegg...... tenk den dagen LM finner ut at det er i høyttalerne det store problemet ligger.....🥵🥵🥵


    😤
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå snakker vi om de tingene som har minst og si i et anlegg...... tenk den dagen LM finner ut at det er i høyttalerne det store problemet ligger.....🥵🥵🥵


    😤
    Er til dels enig, men alle høyttalere idag er stort sett ok. Skal en ha det «ekstra» må en ofte betale ekstra der også. Har 28 elementer idag å det gir det jeg ønsker. Har ikke behov for 60 hundehus fylt med elementer.
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Med virkelig god mener jeg helt enkelt at hvis du bytter ut en strømkabel du har med en annen og lyden blir mye bedre.
    Hvorfor er den bedre? Hvilke egenskaper har disse kablene som gjør anlegget "bedre" annet enn kostnad?
    Okysygenfri og FEP eller annen dielektrisk isolering er jo noe de aller fleste kabler har, og er ikke akkurat direkte egenskaper ved kabelen.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mcintosh bokser brukes Jo til lagring av dritt uansett hvordan man vrir og vender på det😉
    Det låt dritt med rør og antagelig enda mer ræva nå med klasse d. Syntes onkyo og mcintosh er samme kategori. Masse pappwatt som skriker ut mellomtone. Ikke rart det kreves DSP med sånt utstyr.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Er til dels enig, men alle høyttalere idag er stort sett ok. Skal en ha det «ekstra» må en ofte betale ekstra der også. Har 28 elementer idag å det gir det jeg ønsker. Har ikke behov for 60 hundehus fylt med elementer.
    Igjen så beviser du for fullt forum hvor lite du faktisk kan om det vi driver med.

    Gratulerer
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det låt dritt med rør og antagelig enda mer ræva nå med klasse d. Syntes onkyo og mcintosh er samme kategori. Masse pappwatt som skriker ut mellomtone. Ikke rart det kreves DSP med sånt utstyr.
    Der sitter du i glasshus LM, du må bruke en mill på strømdingser og alikevel funker det ikke som det skal

    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det låt dritt med rør og antagelig enda mer ræva nå med klasse d. Syntes onkyo og mcintosh er samme kategori. Masse pappwatt som skriker ut mellomtone. Ikke rart det kreves DSP med sånt utstyr.
    Så, hva er galt med DSP? Er det ikke "purifistisk" nok? Du er jo bare på bærtur uansett med den jordingen og støyen din. DSP hjelper heller ikke mot jordingsproblemene dine, det kan jo også nevnes.
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Allikevel er det ingen i hele verden som har klart å presentere en kontrollert lyttetest som beviser at man kan høre forskjell på en strømkabel.
    Jøss så rart da. Hvis det er viktig å presentere det så burde kanskje noen gjøre det. Trenger ikke en lyttetest engang. Jeg har lest her på hifisentralen at det er noen som er ganske interessert i målinger. Kanskje en av de har et apparat man kan måle lydforskjeller med? Jeg er usikker på om man må være ekspert innen den slags målinger og hvis påstanden din stemmer så tror jeg man må være veldig god og vite alt om hvordan man kan måle dette på en 100% riktig måte så mitt forslag om at noen av de som er interessert i målinger her på hifisentralen trekker jeg tilbake, men det er virkelig interessant at ingen i hele verden klarer dette for det er jo veldig enkelt å høre en forbedring av lyden hvis den forbedringen kommer etter bytte av en strømkabel.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Der sitter du i glasshus LM, du må bruke en mill på strømdingser og alikevel funker det ikke som det skal

    mvh
    Er for fornøyd med lyden, bare små justering i bassen som må taes over tid. Men mer kontroll på støyen gjør det bedre. Siste feilsøking resulterte i bedre bilde på tvn, kjøleskapet til leieboer sender luftbåren 50hz støy så det skal settes på føtter.
    Snart håper jeg tvn kan være koblet til uten å påvirke lyden.
    Mange tror refleksjon på tvn er problemet og henger demping foran tvn, det resulterer bare i innelukket lyd.
    Få kontroll på tv strømmen. Egen kurs og eget nettverk med rens så påvirker tvn lite negativt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn