Ja, du har nok begynt å like musikk. Ikke bra.BT skrev:Når jeg besøker likesinnede så synes jeg mange av dem har anlegg som låter knallbra. Er det jeg som ikke er kritisk nok?
Du må ikke blande sammen saker og ting. Sikkert ikke mange friluftsinnspillinger å få tak i på CD, og sikkert ikke særlig mange som har musikkanlegget stående ute. Bra PA er forøvrig også bra.orso skrev:Så akustikken har ikke noe å si med livemusikk? Har du noen gang hørt en hardingfele ute?
Det å høre over 13KHz er ingen nødvendighet for å avgjøre hva som er bra lyd. I alle tilfeller snakker vi vel om frekvenser mellom 800Hz og 6-7KHz. Mye av det som appfattes som "hardhet" kan like gjerne ligge i toppen av mellomtonen.cybervision_ skrev:Så du mener at siden det er mange 45+ som driver med hifi så tuner produsentene produktene slik at det låter bra når man ikke hører noe over 13 000 hz ;D
Det kombinert med mange reflekterende flater i rommet tror jeg ofte er en årsak til at enkelte anlegg låter tynt og spisst.el_mariachi skrev:En annen plausibel forklaring kan være at høyttalerprodusenten i sin jakt på "høy følsomhet" i den forbindelse må ofre litt nivå i grunntoneområdet.
Dette tror jeg du har skremmende rett i, mer rett en mange som har hifi som har hobby er villig å innrömme 8) ...cybervision_ skrev:"Most people really don't like music, - they just like the sound of it."BT skrev:Når jeg besøker likesinnede så synes jeg mange av dem har anlegg som låter knallbra. Er det jeg som ikke er kritisk nok?
Som sagt, så er det nok flere årsaker. Og det kan godt hende dette jeg nevnte med ulike rom og målinger ikke er så vesentlig. Vet ikke sikkert, men registrerer at blindtestene til Harman Int. forteller at de høyttalerne som måler mest nøyaktig blir foretrukket. Hadde de oppdaget noe annet, så hadde de selvsagt produsert høyttalerne annerledes. Sånt sett, er det liten grunn til å betvile deres undersøkelser.HCS skrev:Det vil med andre ord si at harmens målinger i sine rom ikke betyr noen ting iogmed de ikke emulerer en vanlig stuemiljø? Det gir jo ikke de målingene så mye kred akkurat... Målt jevnest ifht hva da ? Rommet forøvrig, er det det du sier orso ?
Men ser jeg ikke bort ifra at andre høyttalere kan bli foretrukket i en del tilfeller hjemme hos en p.g.a. rommet. Vienna sine høyttaler vil jeg si er litt tilpasset et dårlig akustiskt miljø med en viss form for ørevennlig farging. Så har man de høyttaler produsentene som fokuserer mye på at det skal måle bra og jevnt i en vanlig stue. Det har jeg veldig tro på. Dette er f.eks noe av det Oblivion virker til og ha fokusert på med sine DIY høyttalere.As Larry Greenhill wrote, "a new reference standard in floorstanding loudspeakers." Indeed!John Atkinson
Jeg vet det, derfor er det viktig å holde tunga rett i munnen ved bruk av den typen hjelpemidler.LMC skrev:digital eq og omfattende dig manipulering som noen populære softwares tilbyr kan også lede til tynn lyd
mvh
Leif
Rart Harmen ikke selger mer høytalere enn de gjør ...Siden de hevder å ha "fasiten"... Mens en konstruksjon som er gammel og sikkert har en pukkel både her og der, Audio Note E, har sin menighet fordi den er "musikalsk" i de mange stuer... Hva skal en tro på, det en ser av en klinisk graf eller sine egne to ører ? Enkelt valg for min del iallefall...orso skrev:Som sagt, så er det nok flere årsaker. Og det kan godt hende dette jeg nevnte med ulike rom og målinger ikke er så vesentlig. Vet ikke sikkert, men registrerer at blindtestene til Harman Int. forteller at de høyttalerne som måler mest nøyaktig blir foretrukket. Hadde de oppdaget noe annet, så hadde de selvsagt produsert høyttalerne annerledes. Sånt sett, er det liten grunn til å betvile deres undersøkelser.HCS skrev:Det vil med andre ord si at harmens målinger i sine rom ikke betyr noen ting iogmed de ikke emulerer en vanlig stuemiljø? Det gir jo ikke de målingene så mye kred akkurat... Målt jevnest ifht hva da ? Rommet forøvrig, er det det du sier orso ?
Er man ute etter best mulig lyd og står ganske fritt med et eget lytterom, så er jo Harmans sine målinger svært interessante. Og det er jo tilfelle for flere. Så de målingene har absolutt kred.
Samtidig ville jeg nok også tro at målingene de har gjort ikke er uvesentlig for vanlige stuer med større avvik også. Revel Ultima Salon2 målte også veldig bra i skribentene sine lytterom, og Oblivion har gitt de mye skryt etter hjemlån.
Revel Ultima Salon2, spatially averaged, 1/6-octave response in LG's listening room (blue), JA's listening room (red).
Men ser jeg ikke bort ifra at andre høyttalere kan bli foretrukket i en del tilfeller hjemme hos en p.g.a. rommet. Vienna sine høyttaler vil jeg si er litt tilpasset et dårlig akustiskt miljø med en viss form for ørevennlig farging. Så har man de høyttaler produsentene som fokuserer mye på at det skal måle bra og jevnt i en vanlig stue. Det har jeg veldig tro på. Dette er f.eks noe av det Oblivion virker til og ha fokusert på med sine DIY høyttalere.As Larry Greenhill wrote, "a new reference standard in floorstanding loudspeakers." Indeed!John Atkinson
Ja, det var snakk om hvordan høyttalerne målte i rommet som de brukte. Rommet kan du lese mer om her:
http://seanolive.blogspot.com/2009/05/harman-international-reference.html
Hehe, godt sagt, kurver og grafer kan enhver med tilgang til google og wiki legge opp til krampa tar en og fremstå som erfaren og "allvitende", men om det er hva man kan komme opp med av erfaringer, å bare legge ut andres teorier og grafer mener jeg, så minner det stygt om ordene cyber siterte over:HCS skrev:Rart Harmen ikke selger mer høytalere enn de gjør ...Siden de hevder å ha "fasiten"... Mens en konstruksjon som er gammel og sikkert har en pukkel både her og der, Audio Note E, har sin meninghet fordi den er "musikalsk" i de mange stuer... Hva skal en tro på, det en ser av en klinisk graf eller sine egne to ører ? Enkelt valg for min del iallefall...orso skrev:Som sagt, så er det nok flere årsaker. Og det kan godt hende dette jeg nevnte med ulike rom og målinger ikke er så vesentlig. Vet ikke sikkert, men registrerer at blindtestene til Harman Int. forteller at de høyttalerne som måler mest nøyaktig blir foretrukket. Hadde de oppdaget noe annet, så hadde de selvsagt produsert høyttalerne annerledes. Sånt sett, er det liten grunn til å betvile deres undersøkelser.HCS skrev:Det vil med andre ord si at harmens målinger i sine rom ikke betyr noen ting iogmed de ikke emulerer en vanlig stuemiljø? Det gir jo ikke de målingene så mye kred akkurat... Målt jevnest ifht hva da ? Rommet forøvrig, er det det du sier orso ?
Er man ute etter best mulig lyd og står ganske fritt med et eget lytterom, så er jo Harmans sine målinger svært interessante. Og det er jo tilfelle for flere. Så de målingene har absolutt kred.
Samtidig ville jeg nok også tro at målingene de har gjort ikke er uvesentlig for vanlige stuer med større avvik også. Revel Ultima Salon2 målte også veldig bra i skribentene sine lytterom, og Oblivion har gitt de mye skryt etter hjemlån.
Revel Ultima Salon2, spatially averaged, 1/6-octave response in LG's listening room (blue), JA's listening room (red).
Men ser jeg ikke bort ifra at andre høyttalere kan bli foretrukket i en del tilfeller hjemme hos en p.g.a. rommet. Vienna sine høyttaler vil jeg si er litt tilpasset et dårlig akustiskt miljø med en viss form for ørevennlig farging. Så har man de høyttaler produsentene som fokuserer mye på at det skal måle bra og jevnt i en vanlig stue. Det har jeg veldig tro på. Dette er f.eks noe av det Oblivion virker til og ha fokusert på med sine DIY høyttalere.As Larry Greenhill wrote, "a new reference standard in floorstanding loudspeakers." Indeed!John Atkinson
Ja, det var snakk om hvordan høyttalerne målte i rommet som de brukte. Rommet kan du lese mer om her:
http://seanolive.blogspot.com/2009/05/harman-international-reference.html
Så vidt jeg vet, selger de veldig bra og er blandt de største. I tillegg til Revel er JBL og Inifnity under deres paraply. "Fasiten" eller gode målinger er det mange andre som har også.HCS skrev:Rart Harmen ikke selger mer høytalere enn de gjør ...Siden de hevder å ha "fasiten"... Mens en konstruksjon som er gammel og sikkert har en pukkel både her og der, Audio Note E, har sin meninghet fordi den er "musikalsk" i de mange stuer... Hva skal en tro på, det en ser av en klinisk graf eller sine egne to ører ? Enkelt valg for min del iallefall...
Det er ikke noe motsetning mellom målinger og ørene. Forskjellen på å utelukkende lytte, er at man prøver i tillegg og forstå det tekniske bakomliggende. Selvsagt er det ørene i egen stue som bestemmer hva som er best.musicus skrev:Hehe, godt sagt, kurver og grafer kan enhver med tilgang til google og wiki legge opp til krampa tar en og fremstå som erfaren og "allvitende", men om det er hva man kan komme opp med av erfaringer, å bare legge ut andres teorier og grafer mener jeg, så minner det stygt om ordene cyber siterte over:
"Most people really don't like music, - they just like the sound of it."
Enkelt valg for min del også, om jeg må velge mellom en graf/"teoretisk lyd" og egne örer...
mvh
Harman International eier følgende merkevarer som er av særlig relevans for HiFiHCS skrev:Rart Harmen ikke selger mer høytalere enn de gjør ...Siden de hevder å ha "fasiten"... Mens en konstruksjon som er gammel og sikkert har en pukkel både her og der, Audio Note E, har sin menighet fordi den er "musikalsk" i de mange stuer... Hva skal en tro på, det en ser av en klinisk graf eller sine egne to ører ? Enkelt valg for min del iallefall...
Heri ligger noe av problemet. De fleste av oss bor i hus hvor vi må ta hensyn til andre vi bor med. Derav er det å få ting optimalisert lik et rom som harmen bruker ikke oppnåelig. Det hele er et kompri imellom flere faktorer.orso skrev:Så vidt jeg vet, selger de veldig bra og er blandt de største. I tillegg til Revel er JBL og Inifnity under deres paraply. "Fasiten" eller gode målinger er det mange andre som har også.HCS skrev:Rart Harmen ikke selger mer høytalere enn de gjør ...Siden de hevder å ha "fasiten"... Mens en konstruksjon som er gammel og sikkert har en pukkel både her og der, Audio Note E, har sin meninghet fordi den er "musikalsk" i de mange stuer... Hva skal en tro på, det en ser av en klinisk graf eller sine egne to ører ? Enkelt valg for min del iallefall...
Audio Note er en høyttaler med diger mellomtone og det fungerer veldig bra til en del musikk. Men i mine ører blir det feil til mye annet. Har hatt et par selv og det ble til at jeg hørte mye på en spesiell type musikk. Da jeg fikk andre høyttalere opplevde jeg at de var mye mer altetende og jeg begynte å spille mye mer variert. Tror du forresten Audio Note selger mer enn Harman Int.? 8) I think not.
At enkelte foretrekker høyttalere som f.eks Audio Note kan jeg nok tro. Hadde man satt den mot en mer "korrekt" høyttaler i et rom hvor det målte bra, så er jeg derimot overbevist om at et stort flertall ville likt best den sistnevnte.
Eller fordi det er slik det faktisk lyder. Mange musikere og sangere som syns hifi-anlegg er for bløte i midt og topp.HCS skrev:slowmotion skrev:Jeg våger påstanden at mange anlegg lyder "hardt/skarpt/tynt/klinisk/spisst/anemisk"
fordi det er slik lyd mange vil ha.
...eller fordi vi tror det er slik det skal låte 8)
Det er godt vi er enige om noe iaf, orso ...orso skrev:Selvsagt er det ørene i egen stue som bestemmer hva som er best.musicus skrev:Hehe, godt sagt, kurver og grafer kan enhver med tilgang til google og wiki legge opp til krampa tar en og fremstå som erfaren og "allvitende", men om det er hva man kan komme opp med av erfaringer, å bare legge ut andres teorier og grafer mener jeg, så minner det stygt om ordene cyber siterte over:
"Most people really don't like music, - they just like the sound of it."
Enkelt valg for min del også, om jeg må velge mellom en graf/"teoretisk lyd" og egne örer...
mvh
vredensgnag skrev:Eller fordi det er slik det faktisk lyder. Mange musikere og sangere som syns hifi-anlegg er for bløte i midt og topp.HCS skrev:slowmotion skrev:Jeg våger påstanden at mange anlegg lyder "hardt/skarpt/tynt/klinisk/spisst/anemisk"
fordi det er slik lyd mange vil ha.
...eller fordi vi tror det er slik det skal låte 8)
Støttes uhemmet.vredensgnag skrev:Eller fordi det er slik det faktisk lyder. Mange musikere og sangere som syns hifi-anlegg er for bløte i midt og topp.HCS skrev:slowmotion skrev:Jeg våger påstanden at mange anlegg lyder "hardt/skarpt/tynt/klinisk/spisst/anemisk"
fordi det er slik lyd mange vil ha.
...eller fordi vi tror det er slik det skal låte 8)
Når jeg besøker likesinnede virker det som de er veldig glad i musikk, men setter til slutt noe motvillig på Kari Bremnes og Nils Lofgren så alle får høre noe vi alle har hørt på alles oppsett.musicus skrev:Dette tror jeg du har skremmende rett i, mer rett en mange som har hifi som har hobby er villig å innrömme 8) ...cybervision_ skrev:"Most people really don't like music, - they just like the sound of it."BT skrev:Når jeg besøker likesinnede så synes jeg mange av dem har anlegg som låter knallbra. Er det jeg som ikke er kritisk nok?
mvh
Eller søk på "loudness-war"audionut skrev:vredensgnag skrev:Eller fordi det er slik det faktisk lyder. Mange musikere og sangere som syns hifi-anlegg er for bløte i midt og topp.HCS skrev:slowmotion skrev:Jeg våger påstanden at mange anlegg lyder "hardt/skarpt/tynt/klinisk/spisst/anemisk"
fordi det er slik lyd mange vil ha.
...eller fordi vi tror det er slik det skal låte 8)
Jeg har heller inntrykket av at mange musikere synes at de fleste stereoanlegg låter for hardt og lyst, med overdrevent betoning av øvre mellomtone for å vise "detaljer".
;Del_mariachi skrev:Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er et fåtall høyttalere som faktisk klarer å gjengi f.eks slagverk troverdig. Det blir liksom ikke samme "snap" over det i stua som det gjør live.
det finns! ;Del_mariachi skrev:Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er et fåtall høyttalere som faktisk klarer å gjengi f.eks slagverk troverdig. Det blir liksom ikke samme "snap" over det i stua som det gjør live.
Enig i det, men det kommer mer av at vanlige høyttalere har for dårlig dynamikkgjengivelse.el_mariachi skrev:Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er et fåtall høyttalere som faktisk klarer å gjengi f.eks slagverk troverdig. Det blir liksom ikke samme "snap" over det i stua som det gjør live.
Det er ikke snakk om å gjenskape den opprinnelige dynamikken.BT skrev:Lydteknikerne demper jo dynamikken i slagverket før musikken legges på platene. Dersom høyttalere kompenserer for dette ved å gjenskape den opprinnelige dynamikken vil jo andre deler av musikken hvor dynamikken ikke er dempet bli gjengitt med overdreven dynamikk.
Det er forståelig. Nå finnes det korreksjonsløsninger og EQ riktig nok.HCS skrev:Heri ligger noe av problemet. De fleste av oss bor i hus hvor vi må ta hensyn til andre vi bor med. Derav er det å få ting optimalisert lik et rom som harmen bruker ikke oppnåelig. Det hele er et kompri imellom flere faktorer.
Det er ikke alle som har muligheter til å spesialtilpasse et lytterom eller å få tilpasset høyttalere til stua av konstruktører. Det må være lov å ha denne hobbyen likevel? Skjønt det setter en demper på hobbyen å få plåst full ørene av slike påstander på sentralen hele tiden.orso skrev:Det er forståelig. Nå finnes det korreksjonsløsninger og EQ riktig nok.HCS skrev:Heri ligger noe av problemet. De fleste av oss bor i hus hvor vi må ta hensyn til andre vi bor med. Derav er det å få ting optimalisert lik et rom som harmen bruker ikke oppnåelig. Det hele er et kompri imellom flere faktorer.
Og sette inn såkalte "musikalske" høyttalere (med betydelige avvik) i en dårlig stue, bruke elektronikk som dekker over svakheter og tweake den siste "resten" med kabler med filteregenskaper har i alle fall særdeles lite med high-end å gjøre IMO. Da forundrer det meg at man bruker så mye tid og ressurser på hobbyen.
Det er her jeg også lurer litt?orso skrev:Og sette inn såkalte "musikalske" høyttalere (med betydelige avvik) i en dårlig stue, bruke elektronikk som dekker over svakheter og tweake den siste "resten" med kabler med filteregenskaper har i alle fall særdeles lite med high-end å gjøre IMO. Da forundrer det meg at man bruker så mye tid og ressurser på hobbyen.
Å "drive" med hifi som hobby (?) er neimen ikke for hvem som helstorso skrev:Og sette inn såkalte "musikalske" høyttalere (med betydelige avvik) i en dårlig stue, bruke elektronikk som dekker over svakheter og tweake den siste "resten" med kabler med filteregenskaper har i alle fall særdeles lite med high-end å gjøre IMO. Da forundrer det meg at man bruker så mye tid og ressurser på hobbyen.
Hvilke "betydelige" avvik snakker vi her om ? Forklar...orso skrev:Det er forståelig. Nå finnes det korreksjonsløsninger og EQ riktig nok.HCS skrev:Heri ligger noe av problemet. De fleste av oss bor i hus hvor vi må ta hensyn til andre vi bor med. Derav er det å få ting optimalisert lik et rom som harmen bruker ikke oppnåelig. Det hele er et kompri imellom flere faktorer.
Og sette inn såkalte "musikalske" høyttalere (med betydelige avvik) i en dårlig stue, bruke elektronikk som dekker over svakheter og tweake den siste "resten" med kabler med filteregenskaper har i alle fall særdeles lite med high-end å gjøre IMO. Da forundrer det meg at man bruker så mye tid og ressurser på hobbyen.
Det tror jeg også. Er lærerikt å høre live musikk og andre stereoanlegg.HCS skrev:er fast bestemt på at måten å lykkes på er å dra på flest mulig konserter av ulike sjangre, samt få besøkt mange av sine artsfrender for å lære litt om deres preeranser. For dernest å forstå singe EGNE bedre..orso skrev:Det er forståelig. Nå finnes det korreksjonsløsninger og EQ riktig nok.HCS skrev:Heri ligger noe av problemet. De fleste av oss bor i hus hvor vi må ta hensyn til andre vi bor med. Derav er det å få ting optimalisert lik et rom som harmen bruker ikke oppnåelig. Det hele er et kompri imellom flere faktorer.
Og sette inn såkalte "musikalske" høyttalere (med betydelige avvik) i en dårlig stue, bruke elektronikk som dekker over svakheter og tweake den siste "resten" med kabler med filteregenskaper har i alle fall særdeles lite med high-end å gjøre IMO. Da forundrer det meg at man bruker så mye tid og ressurser på hobbyen.