Høyttalere Hvorfor gamlehøytaler og ikke nye i mange tilfeller lurer jeg på?

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Hvorfor sier mange høytaler som er fra si 80taller så veldig bra e forstår ikke helt dette ?

Hva gjør eldre høytaler "Bedre" En nye?

De kan jo ikke være like oppløste og detaljert som nyere høytaler? Frekvensresposen er vel mye bedre på nyutvikla høytaler?
Kansje de spiller lenger ned i frekvens ,men oppløsning detaljene og generelt lydsignaturen som er i nye er vel mye bedre?
Designet er jo også gammel stil klart noen liker det også smaken som baken .

Bare lurte jeg :)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.548
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Blir ikke lett å svare på:)
I samme segmentet i pris så tror jeg att dagens er bedre, men det ble laget en del som var meget bra den gang også.
Du får elementer fra både 60 og 70 tallet som er noe av det bedre du får i dag også.
Mye av det som ble laget på den gang er dårligere en det som er i dag.
Men nå har mange begynt å lage ht selv, meg inkludert.
Får ikke kjøpt en ferdig ht til samme pris som kan slå det, så det blir som å spørre om hvor mange epler det går i en trillebår:)
Dette var ikke flåsete ment, men et faktum.
Mitt ht system kom på ca 80 laken inkludert amper, i mine øyne er det ikke mulig å slå dette på pris og ytelse.
Men da blir det snakk om preferanser.
Så spm er nesten umulig å gi et klokt svar på.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.668
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Eksempel på gamle gode høyttalere.
Electrovoice Patrician 800;

4-veis.
30" til dypbass.
12" mellomtone/midbass.
Horn i mellomtone og diskanter.

Koster et par hundre tusen på brukten.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Blir ikke lett å svare på:)
I samme segmentet i pris så tror jeg att dagens er bedre, men det ble laget en del som var meget bra den gang også.
Du får elementer fra både 60 og 70 tallet som er noe av det bedre du får i dag også.
Mye av det som ble laget på den gang er dårligere en det som er i dag.
Men nå har mange begynt å lage ht selv, meg inkludert.
Får ikke kjøpt en ferdig ht til samme pris som kan slå det, så det blir som å spørre om hvor mange epler det går i en trillebår:)
Dette var ikke flåsete ment, men et faktum.
Mitt ht system kom på ca 80 laken inkludert amper, i mine øyne er det ikke mulig å slå dette på pris og ytelse.
Men da blir det snakk om preferanser.
Så spm er nesten umulig å gi et klokt svar på.
oki :) Jeg liker ferdig produkter jeg. Følger de har mest riktig lyd og lett og evetuelt selge igjen ,men kan være når en blir litt mer hifi så er det mer market for diy .vet ikke kjører litt safte kansje ! hehe.
Ja det er bare så morsom føler folk tar de høytaler fra 60taller feks knuser noen fra 2017 blir liksom i mitt hode for dumt . jeg tenker de var sykt gode på 60taller ,men nå har de liksom gått litt ut på dato .har ennå sin sjamr for spesiel intresert ,men oppløsning er ikke i nærheten en gang. Det jeg tenkte litt på!

Ikke noe sånn negativt ment ,men faktum??

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.548
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det som muligens er feilen er vell at reklames makt er stor og vill ledene.
En ht fabrikk skal tjene penger, det samme med importøren. Så skal butikken ha sitt.
en ht til 30 laken koster det ikke mye å produsere.
Jeg har produsert selv, utviklingskostnadene er 0,-
Jeg kommer vell aldri til å gå tilbake til butikk kjøpte ht igjen.
Mye jobb, men resultatet blir noe helt annet.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
En ht fabrikk skal tjene penger, det samme med importøren. Så skal butikken ha sitt.
Kan tenke meg det,men de må ha til utviktlig osv osv vel så det må ha prisen som det er.

Men ja jeg skal si en ting om sånn dobbelmoral staten gjør og det er så på tryne mener jeg og det er rett og slett miljøet vi må tenke på miljøet .trenger vel ikke si så mye mer en det. Opptatt av salg salg salg og milj milj . går mot verandre!

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Ingen materialer nødvendig for å lage en høyttaler, eller teknologier som ikke har vært tilgjengelige i en manns alder. Som silke, aluminium, kobbertråd, magneter, papir, tre, gummi, plast og kondensatorer.
Infinity sine IRS modeller fra midten av 80 tallet er supre i dag også.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Utviklingskostnadene er kun 0,- hvis tida di er verdiløs.

Sånn kan ikke noen som driver kommersielt tenke - de som utvikler ska ha lønn i utviklingsperioden, en skal ha betalt for utstyr, materialer, apparater, husleie osv. Dette skal også forrentes.

For noe slikt som Beolab 90 er det mange millioner i kostnader. For en liten to-veis skoeske er det vesentlig billigere.

Johan-Kr

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Utviklingskostnadene er kun 0,- hvis tida di er verdiløs.

Sånn kan ikke noen som driver kommersielt tenke - de som utvikler ska ha lønn i utviklingsperioden, en skal ha betalt for utstyr, materialer, apparater, husleie osv. Dette skal også forrentes.

For noe slikt som Beolab 90 er det mange millioner i kostnader. For en liten to-veis skoeske er det vesentlig billigere.

Johan-Kr
Skjønner ,men folk selger jo 10ganger før de gjør noe vestenlig endig teker at utvikling kunne gått forte og ikke minst bedre produkter til forbrukeren vist man tenker miljø kontra mer salg!

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Utvikling har skjedd innenfor kunnskap (hva som er viktig), materialkvalitet, materialkostnad og produksjonseffektivitet. Potensialet for et godt resultat per krone er i dag mye høyere enn det var før.

Men samtidig er det vanskelig å si hvor mye av dette potensialet som blir spist opp av en kynisk industri som ikke bare skal dekke levebrødet sitt, men tjene nok til å blidgjøre aksjonærer/investorer.
Samtidig skal produktene se mer eksklusive ut i dag og gjerne skille seg ut i butikk/messe ved å imponere på en eller annen måte. Det blir også degraderende for absolutt lydkvalitet per krone, så jeg vil anslå at de billigere høyttalerne i dag helt klart holder langt høyere nivå enn før, men at forholdet jevner seg ut i de øvre prisklassene.

Angående Diy vil det være en smart vei å gå hvis lyd per krone er målet, spesielt hvis man sammenligner det med tradisjonelle passive løsninger. Skulle dog likt å se noen prøve seg på en diy-variant av Beolab 90 eller mindre bokser som Kii Three. Spørs om det er mulig å få til og samtidig få igjen for innsatsen i form av lyd per krone gitt slike rammer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om en eldre eller nyere høyttalere er best vil variere. Men noen årsaker til at eldre kan være bedre er følgende:

- De har falt i pris og brukt gir mer for pengene

- Enkelte design ha vært veldig gode og nyere design har hatt mer fokus på design og kompromiss på størrelse p.g.a. WAF faktor. Spesielt høyttalere med store og brede elementer er i større grad gått ut i dag fordi det blir for stort for de fleste. Se f.eks på B&W sine nye siste toppmodeller sammenlignet med eldre. Du ser ikke nå lenger bruken av 12" eller 15" elementer i B&W høyttalere, selv om det har lydmessige fordeler.

Større hornkonstruksjoner er også et godt eksempel her. Disse blir såpass store at markedet i dag er svær lite for det. Derfor har de i stor grad gått ut av produksjon. Men fordeler med en større hornkonstruksjon er mange. De gir en langt mer kontrollert spredning. Forvrengningen er lavere og derav er lyden åpnere og man får større innsikt i kildemateriale. De krever ikke mange watt og de har svært gode dynamiske egenskaper. Det finnes selvsagt dårlige hornkonstruksjoner og man har dessuten i dag bedre muligheter til å utvikle enda bedre horn, men på flere områder vil selv gamle horn være klart bedre enn en moderne kassehøyttaler.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.028
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Skulle likt å se noen presise målinger av 30-40 år gamle høyttalere, tror en god del av dem er "way off" både deres opprindelige spesifikasjon og forøvrig.
Materiale valg og kvalitet forøvrig har naturligvis mye å si, men en høyttaler er en elektromekanisk konstruksjon som forgår over tid.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.388
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvorfor sier mange høytaler som er fra si 80taller så veldig bra e forstår ikke helt dette ?

De kan jo ikke være like oppløste og detaljert som nyere høytaler? Frekvensresposen er vel mye bedre på nyutvikla høytaler?
Kansje de spiller lenger ned i frekvens ,men oppløsning detaljene og generelt lydsignaturen som er i nye er vel mye bedre?

Hun jeg er sammen med er veldig interessert i musikk og god lyd. Går endel på konserter og bruker forskjellige Sennheiser klokker/plugger. MEN, hun er ikke på hifi-kjøret;)

Jeg hadde tidligere noen Audio Note høyttalere. Disse likte hun meget godt. Men så byttet jeg ut disse med Epos og deretter Linn.
Begge de sistnevnte synnes hun låter altfor korrekt, de er altfor kresne og tar livet ut av musikken. Dette uavhengig om hva slags forsterker jeg har benyttet, ink.rørforsterker.
Men så en dag gikk vi innom en hifi butikk, hvor lyd først og fremst fikk hodet hennes til å spinne rundt etter lydkilden. Fikk øye på noen raringer som nå brukes som hovedhøyttalere hjemme. Dette er såkalte omni-directional ht.,men uten å fokusere på prinsipp så er de mye mere laidback i lyden, med litt tilbaketrukket mellomtone. Alt av musikk høres bra ut, og man glemmer den "fokuseringen". Alle som hører disse og ikke tenker eller fokuserer på korrekt hifi mener disse gir beste, mest morsomme lyden.
Jeg har også hatt større, eldre tradisjonelle høyttalere ala Snell J som ga noe av det samme.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.548
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Utvikling har skjedd innenfor kunnskap (hva som er viktig), materialkvalitet, materialkostnad og produksjonseffektivitet. Potensialet for et godt resultat per krone er i dag mye høyere enn det var før.

Men samtidig er det vanskelig å si hvor mye av dette potensialet som blir spist opp av en kynisk industri som ikke bare skal dekke levebrødet sitt, men tjene nok til å blidgjøre aksjonærer/investorer.
Samtidig skal produktene se mer eksklusive ut i dag og gjerne skille seg ut i butikk/messe ved å imponere på en eller annen måte. Det blir også degraderende for absolutt lydkvalitet per krone, så jeg vil anslå at de billigere høyttalerne i dag helt klart holder langt høyere nivå enn før, men at forholdet jevner seg ut i de øvre prisklassene.

Angående Diy vil det være en smart vei å gå hvis lyd per krone er målet, spesielt hvis man sammenligner det med tradisjonelle passive løsninger. Skulle dog likt å se noen prøve seg på en diy-variant av Beolab 90 eller mindre bokser som Kii Three. Spørs om det er mulig å få til og samtidig få igjen for innsatsen i form av lyd per krone gitt slike rammer.
For meg var det ikke viktig å lage en ht som skal være en kopi av noe annet.
Beolab 90 rekker ikke mine opp til over anklene ang lyd, de lager design og skal tjene penger på det.
Er jo ikke fullrange ht i mine øyne. Men de kan ikke sammenlignes på dette.

Fenalaar:
Min tid er ikke verdiløs. Jeg elsker å drive med det
Jeg hadde da ikke gjort dette hvis jeg mener att det er bortkastet tid?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Muligens litt flåsete sagt:) men over 600 laken for dette er jo idioti.
Helt klart, det er surrealistisk sinnsykt sett i et større bilde. Fordelen man har med Diy er jo at man i mye større grad kan skreddersy løsninger til formålet/rommet og på den måten treffe bedre i forhold til utnyttbart potensiale.

Man ser jo det at dere Diy gutter går for kapasitet og guff, som gir en helt annen opplevelse/realisme i lyden, men det blir ikke riktig å sammenligne det direkte mot et stuemøbel i forhold til pris/lyd.

Da må dere vurdere kun utifra lyd/pris eller sammenligne epler med epler. Så snart flere faktorer enn bare lyd per krone kommer inn i bildet synes jeg ikke nødvendigvis at Diy for folk flest er så gunstig.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lyd er svare på et bedre liv uten tvil!! Og lære og drive på med det er jo bare ennå mer givende
Dette er faktisk i større grad sant for de som har ADHD. Musikk har vist seg å være en effektiv måte å forbedre evnen til konsentrasjon, så nå er det anbefalt å prøve å la elever med ADHD få lov til å ha musikk på øret under timer. ☺

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.548
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Muligens litt flåsete sagt:) men over 600 laken for dette er jo idioti.
Helt klart, det er surrealistisk sinnsykt sett i et større bilde. Fordelen man har med Diy er jo at man i mye større grad kan skreddersy løsninger til formålet/rommet og på den måten treffe bedre i forhold til utnyttbart potensiale.

Man ser jo det at dere Diy gutter går for kapasitet og guff, som gir en helt annen opplevelse/realisme i lyden, men det blir ikke riktig å sammenligne det direkte mot et stuemøbel i forhold til pris/lyd.

Da må dere vurdere kun utifra lyd/pris eller sammenligne epler med epler. Så snart flere faktorer enn bare lyd per krone kommer inn i bildet synes jeg ikke nødvendigvis at Diy for folk flest er så gunstig.
Ja kapasitet, realisme og fullfrekvent.Er umulig å få to 10"til å gjøre dette.
Hvilke ht merker bruker diskanter i den prisklasse som jeg og flere andre bruker?
Vi legger mye mer i det en de gjør tror jeg.
Men nå har vi sporet helt av fra tråden, sorry:)

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Lyd er svare på et bedre liv uten tvil!! Og lære og drive på med det er jo bare ennå mer givende
Dette er faktisk i større grad sant for de som har ADHD. Musikk har vist seg å være en effektiv måte å forbedre evnen til konsentrasjon, så nå er det anbefalt å prøve å la elever med ADHD få lov til å ha musikk på øret under timer. ☺
Skulle ønske jeg var 6år igjen :)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja kapasitet, realisme og fullfrekvent.Er umulig å få to 10"til å gjøre dette.
Hvilke ht merker bruker diskanter i den prisklasse som jeg og flere andre bruker?
Vi legger mye mer i det en de gjør tror jeg.
Men nå har vi sporet helt av fra tråden, sorry:)
Avsporing er livsblodet til ethvert forum!

Tror nok det er mer vanlig i Diy miljøet å gå for overkill enn det er for ingeniører hos kommersielle aktører, for å si det forsiktig. Men det er noe med å finne en balanse i galskapen, man kan gjerne si at det er underlig å gå for verdens beste bånddiskant og ikke følge opp direktiviteten den har med store nok horn nedover.
Eller gå all inn på komponentkvalitet og kjøre på med 19% vreng fra rørforsterker med 2 watt, eller gode elementer, men enkel kabinettkonstruksjon osv.

Der hvor dere gærninger (i positiv forstand) virkelig drar fra oss tullinger med kommersielle løsninger er med tanke på kapasitet og akustikk. Kanskje de mest elementære tingene i ethvert godt anlegg som de fleste av oss glatt hopper over. :D

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.493
Sted
Ytterst i havgapet...
Kommersiell design dreier seg om å møte et designmål - som oftest styrt av prod.kost. Dette medfører betydelige begrensninger. Design etter "Cost - no object"-metoden blir Tannoy Autograph, Vox Olympia eller noe sånt... :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som et lite innspill så kommer jeg på omtalen av ei high end-messe i København for omtrent 30 år siden i danske High Fidelity (mens de fortsatt hadde cred). Der ble det hevdet at den beste lyden på hele showet bestod av Ortofon SPU på en Lenco eller lignende, preamp husker jeg ikke men det ble brukt 300B-monoblokker av gammel årgang og Goodman Axiom-høyttalere fra tidlig sekstitall. Altså 30-40 år gammelt utstyr.

I dag lages det replika av berømte høyttalerdesign og forsterkerdesign fra etterkrigsårene, og de er definitivt verdt å lytte til. LM er vel det beste eksemplet på det, all den tid de nesten baserer seg på å lage replikaer av Western Electric-konstruksjoner. De på bildet er basert på en konstruksjon fra trettitallet.

351131d1448696774-vi-sa-ker-referansekunder-lm-audio-lm-3-hornha-yttalere-150514063625.jpg

Det som funket i gamle dager funker fortsatt. Du må huske på at dette er påkostede saker som kostet det samme som en ny bil i sine dager.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Må innrømme at den gamle stilen ser litt feet ut og har høy stress faktor for meg nå ! hehe virkelig nydelig produkter apsolutt,

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Må innrømme at den gamle stilen ser litt feet ut og har høy stress faktor for meg nå ! hehe virkelig nydelig produkter apsolutt,
Ikke bare ser det fett ut, men rør og skikkelige hornhøyttalere har egenskaper som ordinære slanke søyler i betalbar klasse bare kan drømme om. Det er nok enda mye du må høre før du får oversikt, og jeg har en følelse av at endel aha-opplevelser er å vente hvis du prøver å få lyttet til slike ting når du er rundt og reiser.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Ikke bare ser det fett ut, men rør og skikkelige hornhøyttalere har egenskaper som ordinære slanke søyler i betalbar klasse bare kan drømme om. Det er nok enda mye du må høre før du får oversikt, og jeg har en følelse av at endel aha-opplevelser er å vente hvis du prøver å få lyttet til slike ting når du er rundt og reiser.
Det tviler jeg ikke et sekund på og jeg gleder meg til og lytte på mer en dali .. åpen sin ,men må si meg kansje jeg er litt i vranglås. Men måten den diskanten treffer meg samt mellomtonen og tørre fine bassen,men også litt funktig . jeg er vranglåst hehe

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det tviler jeg ikke et sekund på og jeg gleder meg til og lytte på mer en dali .. åpen sin ,men må si meg kansje jeg er litt i vranglås. Men måten den diskanten treffer meg samt mellomtonen og tørre fine bassen,men også litt funktig . jeg er vranglåst hehe
Det finnes alltid noe der ute som har enda mer av det du liker, du har bare ikke hørt dem enda. Det er det jeg finner ut når jeg er ute og hører på dyrere anlegg enn mitt, de som jeg liker best er de som på en måte har mer av alt det jeg liker i mitt eget. Og det er ikke innenfor samme merke, det har til og med vært DIY i et tilfelle. Og ikke nødvendigvis samme prinsipp engang. Men likevel enda nærmere det idealet jeg har.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Det finnes alltid noe der ute som har enda mer av det du liker, du har bare ikke hørt dem enda. Det er det jeg finner ut når jeg er ute og hører på dyrere anlegg enn mitt, de som jeg liker best er de som på en måte har mer av alt det jeg liker i mitt eget. Og det er ikke innenfor samme merke, det har til og med vært DIY i et tilfelle. Og ikke nødvendigvis samme prinsipp engang. Men likevel enda nærmere det idealet jeg har.
Skjønner ja :)
Ja jakten har vel starten nå en ting som er temmelig klart jeg kan ikke ha høytaler uten bånndiskant den lyden elsker jeg som noen elsker horn så ender nok opp med noe bånndiskanter. heldigvis åpner det seg mange nye dører og mange lager med bånndiskanter nå. men kombo dali gjør jeg er betatt vet ikke åssen e skal klare vri meg ut lytte meg lei går heller ikke selge dem for jeg blir ennå mer betatt hehe. Jeg er veldig veldig glad i dali og jeg elsker dem . jeg har sett youtube filmer der lars snakker og det de virker så erlig og virkelig glad i det de gjør .jeg ønsker og støtte sånne folk som dem også!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis du mener du har en forkjærlighet for bånd så finnes det også mange alternativer. Og garantert noe mer sofistikert enn hybriddiskantene til Dali. Litt leting, og du vil finne mye spennende. Andre her inne kan nok gi deg noen tips etter hva du bør se etter, folk som har erfaring med både Dali og annet. Men for Guds skyld, det er ikke noe galt med å holde seg til Dali heller, men det begrenser hobbyen ganske mye å begrense seg til et merke.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Hvis du mener du har en forkjærlighet for bånd så finnes det også mange alternativer. Og garantert noe mer sofistikert enn hybriddiskantene til Dali. Litt leting, og du vil finne mye spennende. Andre her inne kan nok gi deg noen tips etter hva du bør se etter, folk som har erfaring med både Dali og annet. Men for Guds skyld, det er ikke noe galt med å holde seg til Dali heller, men det begrenser hobbyen ganske mye å begrense seg til et merke.
Ja det er sant men jeg er veldig sånn ønsker epicon så er en liten vei og gå. har lyst og bytte ut alle høytaleren jeg har og kjøpe epicon 6 hadde pine med smakt det også tenker e

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.569
Sted
Liten by
...men det begrenser hobbyen ganske mye å begrense seg til et merke.
Veldig viktig, Baluba! Her må man ha åpne ører :cool:
Og teste ut litt. Lån der du kan låne. Prøv det du kan prøve.
Men husk at ikke alt gammelt er bra. De lagde dritt før og!

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Dantax p 3000 feks? hehe hadde disse en gang med oppgradert delefilter lol for noe drtt.
Besdte gamlehøytaler jeg har hatt er faktisk Cerwin vega AT100 de spilte faktisk temmelig bra ,men ikke i nærheten av det jeg har i dag.
Cerwin vega er billig og får det en betaler for tenker e

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dantax p 3000 feks? hehe hadde disse en gang med oppgradert delefilter lol for noe drtt.
Besdte gamlehøytaler jeg har hatt er faktisk Cerwin vega AT100 de spilte faktisk temmelig bra ,men ikke i nærheten av det jeg har i dag.
Cerwin vega er billig og får det en betaler for tenker e
Se gjerne litt utover de merkene som har vært storselgere hos de største kjedene, enten det er Hifiklubben eller Elkjøp. Det er mye spennende der ute som ikke har blitt like effektivt markedsført på det begrensede norske markedet, der de største kjedene regjerer, interessante konstruksjoner som kanskje vil tilfredsstille dine ører. Igjen, ingenting galt med kjedens merker. Selv har jeg alltid likt KEF, som har vært storselger for kjedene tidligere. Og Tannoy har jo Elkjøp solgt i bøtter og spann av. Bare ikke gjør en tabbe, å lese markedsføringsmaterialet til produsentene som om det var sannheter. Reklame er reklame, og det er ikke så mye som er nytt under solen selv om produsentene forsøker å fortelle deg det. Bånddiskanter er alt annet enn nytt, de har eksistert i fantastisk kvalitet siden hifiens barndom. Selv har jeg hatt et par originale Decca-tweeters. Alle disse fancy ordene de bruker for å fortelle oss at akkurat deres patent er bedre enn de patentene andre produsenter har er verdiløse i praksis.

Du har funnet ut at du ikke liker Klipsch Ref-type drevet av surroundreceivere hos din kompis. Du liker en mer hifiriktig lyd som Dali presenterer. Greit, det er et fint utgangspunkt. Så gjelder det å høre litt rundt, du bør for eksempel ikke binde deg helt opp i bånddiskanter heller. Selv har jeg hatt en av de anerkjente klassiske bånddiskantene, men har det ikke i dag. For de aller fleste er hifi en reise som tar noen år før du faktisk skjønner hvor du vil hen. Også for meg tok det endel år. Slik er denne hobbyen, en økonomisk slippery slope og godt grunnlag for nevroser. Men Å så mye glede det også kan gi. ;D

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1

Artig problemstilling du reiser der. En 'gammel' høyttaler - for meg er det sent åttitall, tidlig nittitall - er ikke nødvendigvis bedre enn dagens. Men den er med stor sannsynlighet annerledes. Rent konstruksjonsmessig er det bare små endringer, det aller meste er basert på dynamiske enheter montert i en eller annen kassekonstruksjon der arbeidsoppgavene fordeles av et delefilter eller to. Det har sikkert kommet til en del data- og måleverktøy underveis, men den klassiske to- og treveis høyttaleren har vist seg å være forbausende levedyktig.

Det er på særlig to punkter at man ser en forskjell. Det første er design/ fit and finish. Ser man på en eldre høyttaler slås man først av hvor mye semre disse ofte er på dette med passform og nøyaktighet i sammensetning og montering. Manuell liming, montering og lodding ga gjerne dette resultatet. Men: det ble ikke oppfattet som dårlig i det tidsrommet de ble solgt, det er viktig å merke seg. Satt i en 20 år gammel Mercedes her om dagen og det første som slo meg var hvor dårlig alt så ut til å passe sammen i forhold til dagens biler. Design, montering og generell kvalitetsfølelse har tatt syvmilssteg de to siste tiårene, selv på rimelige gjenstander.

Det neste og viktigste er selvsagt lyden. Datidens lydideal var utvilsomt langt mer mot det varmtklingende enn det er nå, med en fyldigere grunnklang og mer avrundet topp. Dette var dog bare en forlengelse av klangen i stereoanleggene helt fra den tiden man begynte med anlegg hjemme av noenlunde kvalitet. Leser man tester av høyttalere fra 1990 som i dag fremstår som svært bakoverlente og varme og runde, ble disse i sin tid omtalt som tilnærmet nøytrale. Det normative har forandret seg og nå er fabrikantene mye mer over på en ultradetaljert, finoppløst og'hurtig' lyd som evner å imponere i butikk, men som fort viser seg å være slitsom og krevende i det lengre løp. Høy analysefaktor, lite kos. Men: dette blir også omtalt som nøytralt i pressen. Tar du en nøytral høyttaler fra 1990 og en fra i dag vil de lyde totalt ulikt!

På veien mot den neonblå lyden ligger det mange ødelagte liv;) vil jeg påstå. Svært mange liker egentlig ikke den superdetaljerte lyden som lett blir mager, blodfattig og stressende på mye musikk og innspillinger. Høy prislapp ingen garanti for å bli fornøyd, kanskje tvert i mot! Det er bare å se på Torget så ser man vel et utslag av dette. Ingen tonekontroller i sikte og kun kabelbytte og nye gardiner som eneste justeringsmulighet gjør selvsagt ikke saken bedre. Jeg har vært/er selv i denne kategorien, bare så det er sagt...

Dessverre ser det (for meg) ut som om høyttalerfabrikantene ikke ser så mye til hva kundene ønsker. De ser på hva konkurrentene lager og så prøver de å lage noe tilsvarende selv. Derfor er det overraskende mye lik lyd der ute, både mellom og innen merkene. Folks smak er ikke nødvendigvis så annerledes enn før, derfor er det svært mange som ikke liker den 'nye' lyden og leter opp eldre saker. Meg selv inkludert.

Hadde jeg drevet høyttalerfabrikk hadde jeg hatt som mål å lage modeller med forskjellig lyd og klang. Nå er det motsatt; de forsøker å få alt sammen til å lyde klin likt.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ofte er det slik at de gamle klassikerne ikke er "hifikorrekt" i alle parametrene, men de tingene de gjør bra, gjør de så inn i helsikke bra.

Du burde prøve å få tatt deg en lytt på gamle 60-talls Tannoy i passe størrelse rom, drevet av en passe frisk rørforsterker, Joey.

Johan-Kr

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.548
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg klarer ikke å se hva som er "hifikorrekt"
En høyttaler som spiller snilt å pent eller en som klarer alt fra A til Å med full troverdighet.
Hi-fi betyr jo høy troverdighet.
Men det er noen som har noen meninger rundt det som skal være hifikorrekt.
Når du spiller musikk på rundt 80-90 db og en pauke kommer med full trykk, det er det mange av de hi-fi korrekte som ikke klarer. Det samme med en skarptromme.
Der er veldig mange som faller fra.
Men alt handler jo om egene preferanser og meninger.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Det jeg mener er i hifikorrekt er ikke alttid korrorekt for andre .men kan forklare min oppfatting av korrekt lyd.

Jeg liker mellomtone disaknt og at det er her magien ligger at de spiller jevnt og fint har en balanse som gjør frekvensresposens så lik som mulug,
Bassen bare du kan høre den ligger i men bak mellomtonen da er jeg langt på vei den smekker inn og at lyden går nedover ,men samtid likt med mellomtonen altså dem plaseres så den smekker fint og behagelig inn i mellomtone ikke for høyt ikke for lavt subben skal man høre ,men veldig veldig veldig lavt bare ikke gaine denne opp da føler jeg at lyden ødlegges. så ha denne veldig lavt på er det jeg liksom!! Så det som er hifikorrekt for meg er balanse og jevnhet i høytaler ikke noe som overgår noe ! min mening om dette!

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.571
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har gjenfortalt til det kjedsommelige på diverse andre tråder her om hvor god jeg mener Vifa C17 er i mellomtone. Dette var et billig element da det ble produsert, men de gjorde det meste riktig, det blir ikke produsert elementer som dette lengre.
En grunn og "curvilinear" utforming av membranen, papp voicecoil former, skum kantoppheng osv tilsa at det var så og si fritt oppbrytninger og kan brukes tildels med ekstremt enkle filtre.

Det er litt det som er forskjellen nå og det som var før. I dag blir det etterstrebet ekstremegenskaper som dypbass fra små kabinetter, diskanter og mellomtoner i eksklusive, fancy harde materialer som diamant, beryllium, keramikk, magnesium, titan og lignende. De gamle var kanskje ikke like superoppløst som disse. Men allikevel, som det spiller musikk!

Topp Bunn