Få eksportert noen "innovatører" eller endringskonsulenter til Tyskland, så får nok også de fart på omstilling, restrukturering, effektivisering osv. osv. Alle disse begrepene som norske næringslivsledere ynder å slå om seg med. Jeg har jobba i offentlig forvaltning, finans- og forsikringsbransjene - der har det vært konstant endringer i alle fall siden 1988! Det har ikke vært et hvileskjær, og meg bekjent er det svært få toppledere som sitter veldig mye lengere enn 5 - 6 år, maks. Se på de tidligere statlige "vesene", Forsvaret, Postverket, Televerket, Vegvesenet og flere til - de er omstilt, delvis solgt, halv- og helprivatisert og bortimot rasert. Mens alle konsulentene, omstillerne og innovatørene har tjent seg søkkrike på all rasjonalisering, omstilling og effektivisering.
Tyskerne har skjønt dette med omstilling, effektivisering og markedstilpasning - men har beholdt stabiliteten i store trekk. Akkurat dette har mange av oss etterspurt i mange år - og fått alskens bortforklaringer på det. Masse svært høy kompetanse, er skusla bort her i landet, og masse arbeidskapasitet er kvalt i all omstillingen. Vi har blitt hypereffektive, men jaggu har det hatt sin pris - og vi har bl.a. tapt mye kompetanse, innsikt og stabilitet. Man må og skal være endringsvillig - om det er fornuftig, er ei helt anna skål. Jeg har vært såpass lenge på en arbeidsplass at jeg har opplevd endringer sirkelen rundt - mange ganger. Nå for tida, er det åpne landskap, det kontorløse salgssenter og sånt som gjelder. Noen organisasjoner har prøvd det, også tyskerne har prøvd det - og svært mange organisasjoner og bedrifter har konkludert med at åpne landskap ikke er så lurt. Men norske ledere må prøve det, likevel. Noe må man da ha å pusle med... ???
Tyskerne er dyktige, de er innovative og disiplinerte. Min erfaring er at de også er betydelig stoltere av sin profesjon, sin arbeidsplass og sitt arbeid, enn hva vi nordmenn er. Fler og fler her heime, er passe desillusjonerte, passe late og gir vel f... i hvem de jobber for og hva de jobber med, bare lønninga er feit nok.