Hvorfor er tysk alltid best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Leste siste Fidelty, og sannelig var ikke et tysk merke, MBL overøst med superlativer. Andre kategorier de er gode på er optikk, biler, farmasøytisk industri, annen kjemisk industri, high tech innredning (kjøkken & bad, f. eks.), sports-utstyr( Adidas, Puma etc.), listen kan bli laaang. Kom bare på dette i farten. Burmester er vel også verd å nevne. Landet er jo ikke av verdens største,og sliter vel stadig efter gjenforeningen m.tidligere DDR. Militær-industrien sliter vel stadig med et "post traumatisk krigs syndrom". Dog har de produsert Leopard stridsvogner som er i bruk i det norske forsvaret. Tankespinn fra min side, men interessant om andre her inne har synspunkter , evt. supplerende opplysninger.

    mvh.

    oct
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Nå blir vel det meste overøst av superlativer i Fidelity :)
    Men ja, Tyskland er solide innen veldig mange kategorier. Alltid fordelaktig å ha en tysker i troppen 8)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.508
    Antall liker
    7.843
    Torget vurderinger
    0
    De fikk jo sterke sølvmedaljer i WWI og WWII !
    Når man er vant med stadige pallplasseringer blir det resultater vett'u ! ;D ;D ;D
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.378
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bayerische Makken Werke (BMW), drosjemakeren (Merc) , Porsche og Folkevogn
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.378
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Alt derfra er vel ikke så bra? ;D ;D ;D

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Man skal ikke undervurdere tysk grundighet. Det er ingen myte... 8)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har arbeidet en del rundt omkring i Europa. Tyskland er presisjon, nøyaktighet, oversiktlighet, leveransestolthet, fagbrev, profesjonalitet - og ingen unnskyldninger.

    Dere har sikkert sett noen av disse i Norge. Dette er frisagte lærlinger som må reise omkring og tilby sine tjenester i et visst antall år, før de kan vende tilbake og få mesterbrev. Tradisjonen er ikke så utbredt som den en gang var, men den sier noe om holdning til fagkunnskap, og alle tyskere hjelper Gesellene med husrom og store og små oppgaver.



    Min erfaring fra å ha løst oppdrag i Tyskland? Null slinger i valsen, total forutsigbarhet, eksakt ressursdisponering, og med det siktemål å levere presis som beskrevet og aldri senere enn spesifisert, gjerne før.

    Tips - ser dere et par av lærlingene med brede hattebremmer og slengbukser gå langs veien så har dere å gjøre med supersnekkere, som kan gjøre alt fra finsnekring til å sette opp et hus. Har dere en oppgave til dem er det bare å ta en snakk. Pga EØS har de en avtale der de kan arbeide i andre land enn Tyskland uten problemer.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel noe med disiplin, grundighet og nøysomhet over lang tid, snarere enn lettvintheter og hype.

    I kategorien for "Freudian slip": Volvo Personvagnars utviklingssjef for et år eller to siden, da han mente at Volvo "snart skulle matche de andre tyske bilmerkene i kvalitet". Sitert etter hukommelsen, men poenget består.

    Tyske jagerfly fra WWII hadde forresten en ergonomi i cockpit som britiske jagerflygere bare kunne drømme om. Selv Stuka, den gamle stupbomberen fra 1935, hadde automatisk inn- og utflyging fra bombedroppet.

    Flying at 4,600 m (15,000 ft), the pilot located his target through a bombsight window in the cockpit floor. The pilot moved the dive lever to the rear, limiting the "throw" of the control column. The dive brakes were activated automatically, the pilot set the trim tabs, retarded his throttle and closed the coolant flaps. The aircraft then rolled 180°, automatically nosing the aircraft into a dive. Red tabs protruded from the upper surfaces of the wing as a visual indicator to the pilot that, in case of a g-induced black-out, the automatic dive recovery system would be activated. The Stuka dived at a 60-90° angle, holding a constant speed of 500–600 km/h (350-370 mph) due to dive-brake deployment, which increased the accuracy of the Ju 87's aim.

    When the aircraft was reasonably close to the target, a light on the contact altimeter came on to indicate the bomb-release point, usually at a minimum height of 450 m (1,500 ft). The pilot released the bomb and initiated the automatic pull-out mechanism by depressing a knob on the control column. An elongated U-shaped crutch located under the fuselage swung the bomb out of the way of the propeller, and the aircraft automatically began a 6 g pullout. Once the nose was above the horizon, dive brakes were retracted, the throttle was opened, and the propeller was set to climb. The pilot regained control and resumed normal flight. The coolant flaps had to be reopened quickly to prevent overheating.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_87#Diving_procedure

    Det der var ganske fancy for 1935.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Asbjørn skrev:
    Det er vel noe med disiplin, grundighet og nøysomhet over lang tid, snarere enn lettvintheter og hype.

    I kategorien for "Freudian slip": Volvo Personvagnars utviklingssjef for et år eller to siden, da han mente at Volvo "snart skulle matche de andre tyske bilmerkene i kvalitet". Sitert etter hukommelsen, men poenget består.

    Tyske jagerfly fra WWII hadde forresten en ergonomi i cockpit som britiske jagerflygere bare kunne drømme om. Selv Stuka, den gamle stupbomberen fra 1935, hadde automatisk inn- og utflyging fra bombedroppet.

    Flying at 4,600 m (15,000 ft), the pilot located his target through a bombsight window in the cockpit floor. The pilot moved the dive lever to the rear, limiting the "throw" of the control column. The dive brakes were activated automatically, the pilot set the trim tabs, retarded his throttle and closed the coolant flaps. The aircraft then rolled 180°, automatically nosing the aircraft into a dive. Red tabs protruded from the upper surfaces of the wing as a visual indicator to the pilot that, in case of a g-induced black-out, the automatic dive recovery system would be activated. The Stuka dived at a 60-90° angle, holding a constant speed of 500–600 km/h (350-370 mph) due to dive-brake deployment, which increased the accuracy of the Ju 87's aim.

    When the aircraft was reasonably close to the target, a light on the contact altimeter came on to indicate the bomb-release point, usually at a minimum height of 450 m (1,500 ft). The pilot released the bomb and initiated the automatic pull-out mechanism by depressing a knob on the control column. An elongated U-shaped crutch located under the fuselage swung the bomb out of the way of the propeller, and the aircraft automatically began a 6 g pullout. Once the nose was above the horizon, dive brakes were retracted, the throttle was opened, and the propeller was set to climb. The pilot regained control and resumed normal flight. The coolant flaps had to be reopened quickly to prevent overheating.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_87#Diving_procedure

    Det der var ganske fancy for 1935.
    Og Stuka hadde også en propelldrevet sirene som skulle spre angst /fykt. Kan høres på Pinkk Floyd The wall, el. var det final cut?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst!


    Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst! Ein Volk! Ein Reich! Ein Bratwürst!
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Asbjørn skrev:
    Tyske jagerfly fra WWII hadde forresten en ergonomi i cockpit som britiske jagerflygere bare kunne drømme om. Selv Stuka, den gamle stupbomberen fra 1935, hadde automatisk inn- og utflyging fra bombedroppet.
    Tyskerne fortsatte jo også å innovere på flyfronten gjennom hele krigen, men etterhvert ble landets forsyninger strupet slik at man fikk kvalitets- og kapasitetsproblemer. Landet har nå engang teknikk som sin utvalgte spesialitet, og det har vært gode utdanningsmuligheter og høy prestisje rundt ingeniørfag og naturvitenskap. Det er jo ikke så lenge siden det var vanlig å finne tyske lærebøker på norske universiteter.

    Men som industristormakt kan vi kanskje si at Japan ble det nye Tyskland i etterkrigstiden, kvaliteten på japanske produkter er vel kanskje enda jevnere enn det tyskerne leverer, takket være innovativ automatisering og statistisk kvalitetskontroll. Tyske konsumentprodukter inntar jo nå for tiden ofte en litt småjålete high end-rolle (Audi vs. Toyota, Leica vs. Canon) med høyere marginer, men innen industrimaskiner og slikt er de fremdeles en stormakt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    PØLSENE er det hemmelige våpenet, og forklaringen på alle prestasjoner. Pølser, godt øl og Löwen Senf. Har du dette så klarer du alt!

    Har jobbet med tyskere i 30 år. Alt det Vredens nevner ovenfor er korrekt. ALDRI noe tøys. Et eksempel til etterfølgelse for norsk ungdom er deres higen etter utdanning, deres interesse for teknikk, respekt for tradisjoner og ikke minst ansvarsfølelse i jobbsituasjon.

    FYI, Sluket har nå gått til anskaffelse av egen tysk hoffpølsemaker, som for tiden forbereder sommerens grilleskapader med samlinger for både OVK og HA 8) 8) Mindre kan det ikke gjøres!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Tyskland ble nettopp passert av Kina som industrimaker. Tyskland er i høyeste grad en industriell stormakt
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.378
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Og ingen har nevnt øl???
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    Tok en rask opptelling akkurat nå - interessant...

    Jeg har for tiden 4 tyske bedrifter jeg jobber med. SAMTLIGE bedrifter har fortsatt de personer der som jeg hadde som kontaktpersoner for 25 år siden. Noen rokkeringer, noen pensjonsavganger, MEN kjernen er der fremdeles!! ALLE bedriftene har hatt vekst og lønnsomhet hele veien.
    INGEN eierskifter i perioden på 25 år.

    Så til England, hvor jeg har to leverandører. INGEN av kontaktpersonene i salg/ledelse har lenger fartstid enn 6 år... Den ene bedriften har omorganisert og skiftet eiere tre ganger på 15 år.

    Danmark: to bedrifter, hvorav den ene har hatt rundt regnet 10 eksportansvarlige på ca. 20 års forbindelse... Den andre bedriften ble etablert for seks-syv år siden, og jeg er nå på den FJERDE eksportansvarlige. INGEN av de tre foregående jobber der lenger. Den eldre bedriften rotet seg bort med litt skralle produkter og halvdårlige folk, og måtte selge ut deler av arvesølvet og kutte ut en viktig produksjonslinje - solgt til konkurrent..

    Jeg kan ikke tenke meg at alt dette er tilfeldigheter, og bildet speiler også kvaliteten/mangel på sådan ikke bare på produktene men gjennom hele funksjonalismen i organisasjonene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    TTmania skrev:
    Og ingen har nevnt øl???
    Ikke ennå, men vi kan godt sette av en 10-15 sider til å snakke om tysk øl. Nok en industri full av kvalitetsprodukter og fagkunnskap.

    Tysk humor, derimot, har jeg ennå til gode å forstå meg på.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    TTmania skrev:
    Og ingen har nevnt øl???
    Så du ikke innlegget mitt lenger opp?? Pølser, GODT øl og Löwen Senf....

    Tyskland uten øl er HELT utenkelig. Det blir som en fisk uten sykkel.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.378
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    så det nå. Beklager men det kokte bort i sauerkrauten ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    Asbjørn skrev:
    TTmania skrev:
    Og ingen har nevnt øl???
    Ikke ennå, men vi kan godt sette av en 10-15 sider til å snakke om tysk øl. Nok en industri full av kvalitetsprodukter og fagkunnskap.

    Tysk humor, derimot, har jeg ennå til gode å forstå meg på.
    You blind too? Øl er nevnt ovenfor. Humor går vi stille forbi, den er ANNERLEDES, og ikke absolutt enkel å komme under huden på. Men jeg har opplevd den. I Bayern og omkringliggende herligheter finnes det mye lune fine folk, med tilsvarende humor.

    Jeg husker spesielt en übercool kar som heter Karl, en hvalross av en mann, med trist hengebart og små griseøyer - men en eventyrlig humor!
    Første gang jeg møtte ham var vel for snart 30 år siden, og det første han sa til tyskeren jeg kom sammen med inn på Bierstube'n var; "I helvete - endelig en nordmann som likner på en tysker" Og så dro han den vitsen om karen som var så plaget av forstoppelse... Ringte legen sin og fikk beskjed om å spise svisker. Men ikke noe hjalp, så han ringte neste dag også, og fikk beskjed om å doble rasjonen... Legen hørte ikke mer, regnet med at ting var i orden, men det gikk flere dager og ingen hadde sett vedkommende. Legen ble litt bekymret og ringte tilbake til den forstoppede for å høre om han eventuelt skulle ta seg en tur... Han hadde knapt rukket å slå nummeret før det svarte i andre enden, og på spørsmålet om han skulle komme innom svarte mannen desperat:

    "Jaaa!!! Kom fort!! Men ta med stylter!!"

    Så gutta HAR humor... Dette ble fortalt med bayersk fylleglad bassrøst og jeg lo i tre timer etterpå, ikke bare av storyen men hele fyren! En sann Norgesvenn forresten, som har vært mye på jakt her.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er et morsomt Grand Designs program der et britisk ektepar får levert et Huf Haus, et enormt tysk ferdighus på tre etasjer, med meget store rom, enorme vinduer og alle installasjoner.

    Montørene fra Huf rykker inn som om de invaderer. Eneste problemet er den engelske kranen, som ankommer sent, men når den først er på plass fyker huset med tak og ytterpanel opp på to dager (mulig det var tre). Alt el, vvs, osv - inkl hvitevarer.
    Teamlederen til tyskerne forlanger nedmontering av fliser på kjøkkenet fordi det er et umerkelig (men målbart) fugeavvik langs veggen, så nye fliser settes opp, tyskerne feier og støvsuger etter seg, renser verktøyet, vasker og vokser bilene, vasker vinduene på huset og forsvinner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    BTW, på den ene fabrikken jeg jobber med henger det en flott alderstegen tegning/plakat på det ene dreierverkstedet. Følgende påskrift står å lese:

    "Diese Arbeitsplatz ist garantiert AIDS-frei - hier arbeiten nur ausgesuchten Arschlöcher!!"


    Eller på norsk, for de som er komfortable med slikt; Dette er garantert en AIDS-fri arbeidsplass, her jobber det bare utsøkte rasshøl!!

    Noe å tenke på for Stortinget... :eek: Kunst på arbeidsplassen..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    Den episoden har jeg da sett... for en stund tilbake?? Der hvor den eventyrlig store krana nesten ikke kom frem? Og tyskerne satt i sine hvite kassebiler og drakk kaffe og ventet..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    Steinar_Lund skrev:
    pengesluk skrev:
    TTmania skrev:
    Og ingen har nevnt øl???
    Så du ikke innlegget mitt lenger opp?? Pølser, GODT øl og Löwen Senf....

    Tyskland uten øl er HELT utenkelig. Det blir som en fisk uten sykkel.
    Hvor i Oslo-området får man kjøpt dugelige tyske pølser?
    Mulig det finnes men jeg har aldri sett det. Kanskje noen andre som har tips?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Avsporing, og muligens feil tråd. Hva slags kabler er det i MBL oppsettet? Tysk? Kom bare på det, efter å ha konsumert dansk (Carlsberg) øl ;D.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.316
    Antall liker
    3.477
    Torget vurderinger
    4
    De var tidlig ute:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    pengesluk skrev:
    TTmania skrev:
    Og ingen har nevnt øl???
    Så du ikke innlegget mitt lenger opp?? Pølser, GODT øl og Löwen Senf....

    Tyskland uten øl er HELT utenkelig. Det blir som en fisk uten sykkel.
    Hvor i Oslo-området får man kjøpt dugelige tyske pølser?
    Mulig det finnes men jeg har aldri sett det. Kanskje noen andre som har tips?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61843.msg1237856.html#msg1237856

    Disse går jeg god for. Beste jeg har smakt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    PØLSENE er det hemmelige våpenet, og forklaringen på alle prestasjoner. Pølser, godt øl og Löwen Senf. Har du dette så klarer du alt!

    Har jobbet med tyskere i 30 år. Alt det Vredens nevner ovenfor er korrekt. ALDRI noe tøys. Et eksempel til etterfølgelse for norsk ungdom er deres higen etter utdanning, deres interesse for teknikk, respekt for tradisjoner og ikke minst ansvarsfølelse i jobbsituasjon.

    FYI, Sluket har nå gått til anskaffelse av egen tysk hoffpølsemaker, som for tiden forbereder sommerens grilleskapader med samlinger for både OVK og HA 8) 8) Mindre kan det ikke gjøres!
    Bortsett frå at eg likar å lage pølsene mine sjølv, har du eit poeng...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    pengesluk skrev:
    Tok en rask opptelling akkurat nå - interessant...

    Jeg har for tiden 4 tyske bedrifter jeg jobber med. SAMTLIGE bedrifter har fortsatt de personer der som jeg hadde som kontaktpersoner for 25 år siden. Noen rokkeringer, noen pensjonsavganger, MEN kjernen er der fremdeles!! ALLE bedriftene har hatt vekst og lønnsomhet hele veien.
    INGEN eierskifter i perioden på 25 år.

    Så til England, hvor jeg har to leverandører. INGEN av kontaktpersonene i salg/ledelse har lenger fartstid enn 6 år... Den ene bedriften har omorganisert og skiftet eiere tre ganger på 15 år.

    Danmark: to bedrifter, hvorav den ene har hatt rundt regnet 10 eksportansvarlige på ca. 20 års forbindelse... Den andre bedriften ble etablert for seks-syv år siden, og jeg er nå på den FJERDE eksportansvarlige. INGEN av de tre foregående jobber der lenger. Den eldre bedriften rotet seg bort med litt skralle produkter og halvdårlige folk, og måtte selge ut deler av arvesølvet og kutte ut en viktig produksjonslinje - solgt til konkurrent..

    Jeg kan ikke tenke meg at alt dette er tilfeldigheter, og bildet speiler også kvaliteten/mangel på sådan ikke bare på produktene men gjennom hele funksjonalismen i organisasjonene.
    Få eksportert noen "innovatører" eller endringskonsulenter til Tyskland, så får nok også de fart på omstilling, restrukturering, effektivisering osv. osv. Alle disse begrepene som norske næringslivsledere ynder å slå om seg med. Jeg har jobba i offentlig forvaltning, finans- og forsikringsbransjene - der har det vært konstant endringer i alle fall siden 1988! Det har ikke vært et hvileskjær, og meg bekjent er det svært få toppledere som sitter veldig mye lengere enn 5 - 6 år, maks. Se på de tidligere statlige "vesene", Forsvaret, Postverket, Televerket, Vegvesenet og flere til - de er omstilt, delvis solgt, halv- og helprivatisert og bortimot rasert. Mens alle konsulentene, omstillerne og innovatørene har tjent seg søkkrike på all rasjonalisering, omstilling og effektivisering.

    Tyskerne har skjønt dette med omstilling, effektivisering og markedstilpasning - men har beholdt stabiliteten i store trekk. Akkurat dette har mange av oss etterspurt i mange år - og fått alskens bortforklaringer på det. Masse svært høy kompetanse, er skusla bort her i landet, og masse arbeidskapasitet er kvalt i all omstillingen. Vi har blitt hypereffektive, men jaggu har det hatt sin pris - og vi har bl.a. tapt mye kompetanse, innsikt og stabilitet. Man må og skal være endringsvillig - om det er fornuftig, er ei helt anna skål. Jeg har vært såpass lenge på en arbeidsplass at jeg har opplevd endringer sirkelen rundt - mange ganger. Nå for tida, er det åpne landskap, det kontorløse salgssenter og sånt som gjelder. Noen organisasjoner har prøvd det, også tyskerne har prøvd det - og svært mange organisasjoner og bedrifter har konkludert med at åpne landskap ikke er så lurt. Men norske ledere må prøve det, likevel. Noe må man da ha å pusle med... ???

    Tyskerne er dyktige, de er innovative og disiplinerte. Min erfaring er at de også er betydelig stoltere av sin profesjon, sin arbeidsplass og sitt arbeid, enn hva vi nordmenn er. Fler og fler her heime, er passe desillusjonerte, passe late og gir vel f... i hvem de jobber for og hva de jobber med, bare lønninga er feit nok.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gjestemedlem skrev:
    pengesluk skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    pengesluk skrev:
    TTmania skrev:
    Og ingen har nevnt øl???
    Så du ikke innlegget mitt lenger opp?? Pølser, GODT øl og Löwen Senf....

    Tyskland uten øl er HELT utenkelig. Det blir som en fisk uten sykkel.
    Hvor i Oslo-området får man kjøpt dugelige tyske pølser?
    Mulig det finnes men jeg har aldri sett det. Kanskje noen andre som har tips?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61843.msg1237856.html#msg1237856

    Disse går jeg god for. Beste jeg har smakt.
    Takk for påminnelsen. Den tråden hadde jeg helt glemt.

    Kona og jeg skal forresten på en ukestur til Kiel i mai: Er det noe pølsested der som kan anbefales?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Få eksportert noen "innovatører" eller endringskonsulenter til Tyskland, så får nok også de fart på omstilling, restrukturering, effektivisering osv. osv. Alle disse begrepene som norske næringslivsledere ynder å slå om seg med. Jeg har jobba i offentlig forvaltning, finans- og forsikringsbransjene - der har det vært konstant endringer i alle fall siden 1988! Det har ikke vært et hvileskjær, og meg bekjent er det svært få toppledere som sitter veldig mye lengere enn 5 - 6 år, maks. Se på de tidligere statlige "vesene", Forsvaret, Postverket, Televerket, Vegvesenet og flere til - de er omstilt, delvis solgt, halv- og helprivatisert og bortimot rasert. Mens alle konsulentene, omstillerne og innovatørene har tjent seg søkkrike på all rasjonalisering, omstilling og effektivisering.

    Tyskerne har skjønt dette med omstilling, effektivisering og markedstilpasning - men har beholdt stabiliteten i store trekk. Akkurat dette har mange av oss etterspurt i mange år - og fått alskens bortforklaringer på det. Masse svært høy kompetanse, er skusla bort her i landet, og masse arbeidskapasitet er kvalt i all omstillingen. Vi har blitt hypereffektive, men jaggu har det hatt sin pris - og vi har bl.a. tapt mye kompetanse, innsikt og stabilitet. Man må og skal være endringsvillig - om det er fornuftig, er ei helt anna skål. Jeg har vært såpass lenge på en arbeidsplass at jeg har opplevd endringer sirkelen rundt - mange ganger. Nå for tida, er det åpne landskap, det kontorløse salgssenter og sånt som gjelder. Noen organisasjoner har prøvd det, også tyskerne har prøvd det - og svært mange organisasjoner og bedrifter har konkludert med at åpne landskap ikke er så lurt. Men norske ledere må prøve det, likevel. Noe må man da ha å pusle med... ???

    Tyskerne er dyktige, de er innovative og disiplinerte. Min erfaring er at de også er betydelig stoltere av sin profesjon, sin arbeidsplass og sitt arbeid, enn hva vi nordmenn er. Fler og fler her heime, er passe desillusjonerte, passe late og gir vel f... i hvem de jobber for og hva de jobber med, bare lønninga er feit nok.
    Fåglarna skal vite at jeg langt på vei kjenner meg igjen i dette. Få bedrifter jeg kjenner til er ledet av mennesker som har noen som helst begrep om hva bedriften driver med og kjenner til essensen og kulturen i den virksomheten de er satt til å lede. I stedet er vi fulle av generelle ledere som hopper fra jobb til jobb på jakt etter stadig gunstigere bonus- og opsjonsavtaler og som mest er opptatt av å virvle opp masse støv før de flyr viere til neste offer.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Veit ikke om noe spesielt pølsested i Kiel, men det er et flott lite bryggeri litt oppi gågata, med en fabelaktig ølkjeller hvor de også serverer mat ( eisbein mit sauerkraut osv..). Kanskje de har pølser også? Ølet aleine er verd turen innom dit!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.363
    Antall liker
    102.281
    Torget vurderinger
    23
    @Vilhelm - dette kunne jeg ha skrevet selv - du er åpenbart kunnskapsrik, reflektert og erfaren innen et mangfold av områder ;D ;D

    Jeg vil også trekke frem hvordan alle de jeg kjenner/har kjent i tyske bedrifter IDENTIFISERER seg med bedriften og bedriftens kultur. Meget viktig. Og det handler heller ikke om å rase avgårde halv to på fredagen - dersom jeg sender en mail eller ringer til Tyskland kl.15.00 på en fredag så er jeg garantert svar. Jeg husker godt en episode i England... til skrekk og advarsel og som illustrasjon på hvor diametralt motsatt en engelsk bedrift kan være i forhold til en tysk (selv om det finnes mange bra bedrifter også på Sotholmen..)

    Jeg var på en fabrikk for å se på noen nye produkter, og ble behørig vist rundt på de forskjellige områdene av produksjon også. Klokka var vel rundt tre på ettermiddagen, og vi sto midt mellom to arbeidslinjer hvor det jobbet i hovedsak kvinner, med sluttmontasje og testing av produkter. Mitt engelske følge ble et øyeblikk opptatt av noe teknisk, og jeg ble stående litt alene og smugtitte på noen barmfagre tanter ikke langt unna. Plutselig kimte det i en klokke, og kimingen gikk over i en rumlende lavfrekvent tiltagende jordskjelvaktig greie... og anslagsvis 100 ville, hoiende kaklende Aretha Franklin- aktige amasoner var på vei ned midtgangen - rett mot meg - som en bøffelflok gone mad!!
    Jeg fikk med nød og neppe kastet meg inn mellom noen garderobeskap og unngikk såvidt å bli trampet i hjel......

    Det var "arbeidsdagen over" signalet jeg hadde hørt, og jeg var dum nok til å stå i veien!! Det er noe av det råeste jeg har sett ref. "Girlpower"

    Tror sannelig jeg slapp en liten skrekkfjert oppi det hele også! Mine engelske følgesvenner lo godt av den opplevelsen!

    Til sammenlikning, I tyskland, når "rosignalet" går så legger man med en forbauset mine fra seg verktøyet, tar tvistdotten og tørker av fingrene, henger fra seg forkledet og sjekker at ting er på stell - deretter rusler man pent og rolig bortover sammen med sidemannen, mens et par karer fortsatt står og diskuterer en teknisk detalj med ingeniøren fra konstruksjonsavdelingen... Forskjellen er ikke liten, og den er ikke oppdiktet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I min forrige jobb hadde jeg gleden av å arbeide med noen av konsulentene som i sin tid reddet Porsche fra konkurs (hvilket holdt på å bli konsekvensen av at 928 var ledelsens satsingsområde og 911 bare ble såvidt holdt i live på kunstig åndedrett av noen entusiaster på utviklingsavdelingen) og satte firmaet tilbake på den kursen de har fulgt siden.

    Det var en gang i startfasen av et prosjekt med den gjengen at jeg så an tingenes begredelige tilstand og meldte tilbake til seniorpartneren at "dette trenger vi en tysk prosjektleder til å gjøre". Vi skulle pelle ut 30 % kost og nesten like mye vekt fra et forretningskritisk produkt, samtidig med at lanseringsplanen helst skulle fremskyndes. Jobben gikk i praksis ut på å vurdere hver cent, hvert gram og hvert minutt i både produkt og arbeidsplaner, og fjerne alt unødvendig. Han tok en kikk, sa seg enig, og fikk flydd inn en hard core prosjektleder fra München. Det ble veldig bra, men Gründlichkeit er bare fornavnet.

    (Beklager at jeg også overså Slukets betimelige påpekning av tysk øls kvaliteter. Det hadde nok noe med et sideskift å gjøre, for hverken Sluket eller tysk øl er noe man overser i utide.)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.599
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For egen del har jeg alltid hatt en svakhet for tyske damer. Har vært gift med to stykker (men ikke samtidig). :D

    mvh
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    VilhelmW skrev:
    Veit ikke om noe spesielt pølsested i Kiel, men det er et flott lite bryggeri litt oppi gågata, med en fabelaktig ølkjeller hvor de også serverer mat ( eisbein mit sauerkraut osv..). Kanskje de har pølser også? Ølet aleine er verd turen innom dit!!
    Löwenbräu?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn