Hvorfor er senter skjev?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle dere flinke som er gode på frekvens og akustikk 😊

    Jeg har et to høyttalere som dessverre har ulike arbeidsforhold. Den ene (venstre) står i et hjørne, og den andre (høyre) står med en bakvegg, men uten sidevegg. Dette resulterer i at (spesielt) vokal blir skjev. Den trekkes altså mot hjørnet.

    Jeg har til nå justert dette med balanse, enten ved å øke volumet på høyre side, eller redusere på venstre side. Ca. 2-3db. Utfordringen er at vokalen skifter plassering, etter det som for meg oppfattee hvilken tone (mørk, mellom og lys) vokalist synger i.

    Jeg har nå målt frekvensgangene på hver høyttaler, og eq'et meg (pr.høyttaler) inn slik at frekvensgangene på hver høyttaler er like. Alt er målt og sammenlignet i rew.

    Men selv om frekvensgangene nå er rimelig like, unntatt fra 100hz og ned (her er venstre side noe høyere) og tildels over 1000hz hvor høyre side er noe høyere, så er vokal fortsatt skjev. Det jeg synes er rart er at om jeg øker balansen på venstre side tilsvarende tidligere, så blir den rett. Måling viser at venstre side er jevnt over mellom 2 og 4 db over høyre side. Unntatt under 100hz.

    Hva kan dette skyldes? Jeg har tenkt at når frekvensgangen mellom høyre og venstre høyttaler er relativt lik så vil de også være balansert.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare sånn det blir med ulik geometri på høyre og venstre side, på den ene siden er det refleksjon fra side vegg, og den andre ikke . Davildet bli skjevt. Å justere frekvensgang for å kompensere for ulik refleksjon tror jeg desverre er nytteløst.
    Lyden du hører er summen av direktelyd og refleksjoner. Du kan kompensere bassen før ulik forterkning fra vegg dvs mht volum. Men retning er va sykelig å gjøre noe med. En ting jeg har lagt merke til er at millisekunders forsinkelse på en kanta kan forskyve lydbildet mye, muligst kan prøve å trikse med det…
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du klarer å se at den ene høyttaleren står noe nærmere så kan du trekke den som er svakest noe lenger frem. Ofte er det bedre enn å eq for det problemet du har.

    Noe annet du kan gjøre er å henge opp en tykk dyne eller sette feks sofaputer på venstre sidevegg og høre om det gjør noe med problemet. Om det gjør det, så er akustikk tiltak noe man burde tenke på.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Det løses ved å dempe refleksjonene fra venstre vegg.
    Likt nivå fjerner ikke refleksjonene, som er godt hørbare.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Kan være apparatet. Returnerte en splitter ny receiver da kildene som gikk igjennom dac lå til høyre. Ved bruk av forskjellige analoge kilder var det jevnt. Resatte boksen for å se om det var justeringer som lå inne som gjorde at det ble skjevt.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Siden de står i stua så tenker jeg det er best for alle parter i heimen at jeg ikke drar inn akustikkplater 🤪

    Hvorfor fungerer det å justere balanse, men ikke balansere frekvensgangen likt? Justering av balansen er vel en form for eq, bare at hele frekvens-spekteret økes?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Du kan måle en og en høyttaler i nøyaktig samme posisjon og med mic som ikke flyttes på. Da kan du i alle finne ut om det er frekvens/nivåforskjell på høyttalerne (som ikke er helt uvanlig).

    Men ellers klarer du nok ikke løse dette godt uten absorbenter på venstre vegg. Du har refleksjoner fra ene sidevegg og ingen på høyre side, og da blir det ubalanse uavhengig av nivåmatching. DSP og EQ kan riktig nok gjøre det mer likt, men da introduserer man samtidig nye problemer og det har en tendens til å låte unaturlig.

    Siden de står i stua så tenker jeg det er best for alle parter i heimen at jeg ikke drar inn akustikkplater 🤪
    Bildeabsorbenter blir i stor grad som et maleri.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    En ting jeg har lagt merke til er at millisekunders forsinkelse på en kanta kan forskyve lydbildet mye, muligst kan prøve å trikse med det…
    Jeg har opplevd noe av det samme, samtidig kan det låte litt ufokusert. Men det er kabskje verdt å eksperimentere litt mer med? Kan det hende den akustiske avstanden fra hver høyttaler til lyttepos er ulik?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Om du klarer å se at den ene høyttaleren står noe nærmere så kan du trekke den som er svakest noe lenger frem. Ofte er det bedre enn å eq for det problemet du har.

    Noe annet du kan gjøre er å henge opp en tykk dyne eller sette feks sofaputer på venstre sidevegg og høre om det gjør noe med problemet. Om det gjør det, så er akustikk tiltak noe man burde tenke på.
    Jeg kan forsøke å sette høyre høyttaler nærmere senter kanskje? Vil det kunne innføre andre problemer?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Kan være apparatet. Returnerte en splitter ny receiver da kildene som gikk igjennom dac lå til høyre. Ved bruk av forskjellige analoge kilder var det jevnt. Resatte boksen for å se om det var justeringer som lå inne som gjorde at det ble skjevt.
    Nei, dessverre🥺 Det er slik uansett apparat og høyttaler.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Du kan måle en og en høyttaler i nøyaktig samme posisjon og med mic som ikke flyttes på. Da kan du i alle finne ut om det er frekvens/nivåforskjell på høyttalerne (som ikke er helt uvanlig).

    Men ellers klarer du nok ikke løse dette godt uten absorbenter på venstre vegg. Du har refleksjoner fra ene sidevegg og ingen på høyre side, og da blir det ubalanse uavhengig av nivåmatching. DSP og EQ kan riktig nok gjøre det mer likt, men da introduserer man samtidig nye problemer og det har en tendens til å låte unaturlig.


    Bildeabsorbenter blir i stor grad som et maleri.
    Det er akkurat det jeg har gjort. Jeg har målt hver høyttaler fra nøyaktig samme mic-pos, og så skrudd på de frekvensene som er ulike slik at de blir mye likere hverandre (det er ikke helt likt, men betydelig likere).

    Er det andre dsp/eq metoder jeg kan teste?
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.114
    Torget vurderinger
    3
    Litt toe inn på høyttaler i hjørne ?
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.114
    Torget vurderinger
    3
    Noe sånt ja, jeg er i samme situasjon som deg, L formet stue , en høyttaler i hjørent og den andre uten sidevegg, blir ørlite skjevt lydbilde og høyttaler i hjørne får litt hjelp så bass forsterkes. har levd med det i 20 år :) men litt toe inn på høyttaler i hjørnet retter litt opp på lydbilde hos meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Det har jeg faktisk aldri testet. Har testet med toe inn på begge, slik at de vinkler like mye. Hvor mye toer du inn høyttaler i hjørnet ifht den andre, og lytteposisjon?
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.114
    Torget vurderinger
    3
    Du må prøve deg frem å se om det gir noe effekt. Jeg vinkler ikke høyre høyttaler mye. jeg har de ca 1,30m ut fra bakvegg og har en liten sub på venstre side. egentlig ikke fått noen store bemerkninger av besøkende på skjevt lydbilde :)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat, da kan det hende ditt problem er mindre enn mitt pga avstand til veggene. Jeg har 60cm fra baffel til bakvegg og 33 cm fra sidevegg til baffel, men skal teste toe in likevel 😊
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Forsøker meg på å lime inn frekvensrespons pr. ht.
    Antimode Dual Core har korrigert noe i bunnen, ellers urørt. Altså ingen annen EQ eller balansejustert.

    GRØNN = Høyre
    RØD = Venstre

    Ingen smooting:
    1657478653523.png

    1657478713786.png

    1657478768082.png


    1/48 Smooting
    1657478940710.png

    1657478985193.png

    1657479055401.png

    1657479093860.png

    1657479172165.png

    1657479211654.png


    1/24 smooting:
    1657479449062.png


    Noen spesielle områder her jeg kan forsøke å skru på som kan gi mer balanse (i vokal)?
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    I dag har jeg testet å endre avstand i forforstereren for å sentre vokal, slik @Balle Clorin foreslo. Når jeg måler ser det ut som topper og dipper i høyre og venstre høyttaler i større grad følger hverandre. Lydmessig fungerer det også, men vokal blir mer diffus og ikke lenger så klar. Så har inntil videre slått det fra meg.

    Deretter testet jeg å flytte høyre høyttaler litt lengre frem slik @Retep har foreslått. I tillegg har jeg flyttet den litt lengre mot midten. Det betyr jo at jeg ikke lenger sitter midt mellom høyttalerne, men senter av lyden er midt på veggen hvor jeg ønsker den skal være. Så om jeg klarer å venne meg til at de ikke står helt symmetrisk så kan det funke.

    Men så lurer jeg litt på; er det egentlig noen fordeler å gjøre det slik fremfor å justere på balansen?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Post et bilde av rommet så er det enklere å komme med forslag... :unsure:
    Legger ved et par bilder av stua. Som dere ser er det litt låst, og jeg har kun veggen med tv'n som jeg kan jobbe med. Antar pen akustikkbehandling er ikke så enkelt å få til her, og derfor har jeg tenkt i dsp og eq-baner.

    Bildene er tatt etter jeg flyttet litt på høyttalerne tidligere i dag. Min lytteposisjon er midten av veggen, og ikke midt mellom høyttalerne.
     

    Vedlegg

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Hva med å bruke to slike i linken under når du lytter og flytte de vekk når anlegget ikke er i bruk?

    Med masse tidlige refleksjoner fra ene sidevegg og ingen fra andre, så vil lydbildet automatisk dras mot den siden. Det finnes ingen annen full god løsning på dette med dagens høyttalere. Eneste alternativet er store og brede planar høyttalere som har super smal spredning, slik at de unngår refleksjoner i alle fall fra det mest sensitive området.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å bruke to slike i linken under når du lytter og flytte de vekk når anlegget ikke er i bruk?

    Med masse tidlige refleksjoner fra ene sidevegg og ingen fra andre, så vil lydbildet automatisk dras mot den siden. Det finnes ingen annen full god løsning på dette med dagens høyttalere. Eneste alternativet er store og brede planar høyttalere som har super smal spredning, slik at de unngår refleksjoner i alle fall fra det mest sensitive området.
    Tenker du langs sideveggen/vinduene? Tanken er meget god, men jeg kommer nok neppe til å få å dratt dem frem når jeg skal høre musikk. Det blir i en hektisk hverdag ofte en litt spontangreie noen minutter her og en halvtime der. Skulle gjerne hatt noe enda enklere, eller noe jeg kunne gjort permanent.

    Det fungerer jo å balansejustere (80%), finnes det ingen andre digitale muligheter? Er problemet at venstre høyttaler reflekteres i sideveggen slik at lyden fra venstre side oppfattes høyere, og dermed gir skjevt lydbilde? Hvilke frekvenser er det som reflekteres, alle? Hvilket område er mest sensitivt?
     
    Sist redigert:

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert mange ulike årsaker, hos meg var det avstand til høyttaler som løste problemet.
    Flyttet høyttaler 2cm nærmere og det som skulle være i senter var plutselig i senter. Min teori er timing.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Tenker du langs sideveggen/vinduene?
    Ja.
    Er problemet at venstre høyttaler reflekteres i sideveggen slik at lyden fra venstre side oppfattes høyere, og dermed gir skjevt lydbilde? Hvilke frekvenser er det som reflekteres, alle? Hvilket område er mest sensitivt?
    Ja, det stemmer. Refleksjonene er fra ca. 250/300 Hz og helt opp til 20 kHz. 500 Hz til 5 KHz er det mest sensitive området.

    Som nevnt flere ganger nå, det finnes ingen annen fullgod løsning med dagens høyttalere og plassering.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Du skriver planarhøyttakere kan løse noe, har du noen spesielle i tankene?
    Det finnes begrensete direktivitets målinger her av nyere planar høyttalere, men merker som Quad, Magnepan, Martin Logan og SoundLab er verdt å sjekke ut og evt. prøve det før kjøp. Men dipolbass vil trolig kreve at høyttalerne kommer lenger ut fra frontvegg enn dagens plassering. Og kun dipolbass i slike størrelser blir litt tamme greier sammenlignet med dynamiske høyttalere.

    Horisontal direktivitetsmåling av eldre Quad ESL-57. Litt rotetet i toppen riktig nok, men generell smal spredning som minimerer siderefleksjoner betydelig.
    Quad Electroacoustics ESL-57 H Front Contour Plot.png
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes begrensete direktivitets målinger her av nyere planar høyttalere, men merker som Quad, Magnepan, Martin Logan og SoundLab er verdt å sjekke ut og evt. prøve det før kjøp. Men dipolbass vil trolig kreve at høyttalerne kommer lenger ut fra frontvegg enn dagens plassering. Og kun dipolbass i slike størrelser blir litt tamme greier sammenlignet med dynamiske høyttalere.

    Horisontal direktivitetsmåling av eldre Quad ESL-57. Litt rotetet i toppen riktig nok, men generell smal spredning som minimerer siderefleksjoner betydelig.
    Vis vedlegget 832198
    Takk! Så en høyttaler med smal spredning kan være en del av løsningen?

    Jeg har også fått et tips om å forsøke å ta bort sofaen da den sannsynligvis tar til deg en del energi.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Takk! Så en høyttaler med smal spredning kan være en del av løsningen?
    Er spredningen tilstrekkelig smal, så vil du mer eller mindre unngå refleksjoner fra venstre vegg/vinduer. Men du finner ikke mange høyttalere som har det, og de blir fort store og krever mer avstand til frontvegg. Og med dipolspredning, så får du mer refleksjoner fra frontvegg (vegg bak høyttalerne) og noe av denne energien kan ende opp med å gå via sidevegg og tilbake til lytteposisjon. Det bør testes ut i praksis.
    Noe demping på venstre vegg med flyttbare paneler, er nå egentlig en enklere løsning. Men går det ikke, så går det ikke.

    Jeg har også fått et tips om å forsøke å ta bort sofaen da den sannsynligvis tar til deg en del energi.
    Det unngår ikke refleksjonene fra venstre vegg (sofaen kan for øvrig både minimere de og skape nye), men det er åpenbart ikke ideelt og ha en sofa som delvis står foran en høyttaler.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spørst da om du vil ha en gratis løsning som du har idag med enten å justere ballansen eller dra høyre høyttaler noe mer mot deg evnt inn i tilegg.

    Med dagens plassering av sofa og tv så blir det så og si umulig med de høyttalerene du har uten gode akustikk tiltak. Noe som fort koster en hel del 1000 lapper.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    et lite dramatisk forslag:

    1: Flytt høyttalerne nærmere tven.bytt om plassering mellom høyttaler og plante, og gjør tilsvarende på andre siden så de står symmetrisk.
    2: Heng opp et absorbent på veggen på venstre side. Trekk det i et stoff som matcher fargen på veggen så godt som mulig og gjør panelet høyt, slik at de ikke ser ut som en utvekst på veggen. Gjerne gulv til tak, slik at det kan forveksles med en malt murvegg eller noe sånt som man ofte ser i en del boliger.
    Om å henge noe på veggen ikke er relevant, sett opp et selvstående absorbent. f.eks av typen lydogakustikk linket til. Du kan få de i alle mulige fiffige farger, men det kan også være at det er like greit å få laget et panel selv så du får skreddersydd det etter dimensjonene du har plass til.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Er spredningen tilstrekkelig smal, så vil du mer eller mindre unngå refleksjoner fra venstre vegg/vinduer. Men du finner ikke mange høyttalere som har det, og de blir fort store og krever mer avstand til frontvegg. Og med dipolspredning, så får du mer refleksjoner fra frontvegg (vegg bak høyttalerne) og noe av denne energien kan ende opp med å gå via sidevegg og tilbake til lytteposisjon. Det bør testes ut i praksis.
    Noe demping på venstre vegg med flyttbare paneler, er nå egentlig en enklere løsning. Men går det ikke, så går det ikke.


    Det unngår ikke refleksjonene fra venstre vegg (sofaen kan for øvrig både minimere de og skape nye), men det er åpenbart ikke ideelt og ha en sofa som delvis står foran en høyttaler.
    Forstår. Det er jo uansett verdt å teste hvordan det låter uten å ha sofaen så nærme høyttaleren.

    Jeg hadde for noen år siden er par Paradigm Persona 3F (som jeg var så dum å selge). Disse hadde jeg på samme vegg, og da måtte jeg ikke balansejustere like mye som nå, og vokal flyttet seg ikke slik som nå.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Du har koblet + og - korrekt på begge høyttalere og forsterker....? :unsure:
    Det er et godt spørsmål, men jeg er helt sikker på at disse ikke er koblet feil da det er aktive høyttalere og lyden overføres via wisa.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    et lite dramatisk forslag:

    1: Flytt høyttalerne nærmere tven.bytt om plassering mellom høyttaler og plante, og gjør tilsvarende på andre siden så de står symmetrisk.
    2: Heng opp et absorbent på veggen på venstre side. Trekk det i et stoff som matcher fargen på veggen så godt som mulig og gjør panelet høyt, slik at de ikke ser ut som en utvekst på veggen. Gjerne gulv til tak, slik at det kan forveksles med en malt murvegg eller noe sånt som man ofte ser i en del boliger.
    Om å henge noe på veggen ikke er relevant, sett opp et selvstående absorbent. f.eks av typen lydogakustikk linket til. Du kan få de i alle mulige fiffige farger, men det kan også være at det er like greit å få laget et panel selv så du får skreddersydd det etter dimensjonene du har plass til.
    Dette er et veldig godt forslag, og jeg kunne nok fått godkjent noen akustikkplater absorbenter både på bakvegger og den umiddelbare sideveggen på venstre side frem til vinduene starter. Men vil ikke lydbildet da bli veldig smalt når høyttalerne står så nærme hverandre og jeg sitter rundt 3.5m unna?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har justert litt på høyttalerne basert på noen tipsene her med å flytte høyre side litt frem og mot mudten, og vinkle venstre høyttaler en del (22°ish, uten at jeg har regnet på det). Dette sentrerer vokal, men jeg sitter med en følelse av at det mangler 'noe' på venstre side. At selv om senter er korrekt, så sitter jeg ikke med like mye lyd på begge sider.

    20220712_221429.jpg

    Lager jeg meg bare enda flere problemer med å stille dem opp slik?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    ...jeg sitter med en følelse av at det mangler 'noe' på venstre side. At selv om senter er korrekt, så sitter jeg ikke med like mye lyd på begge sider.
    Lager jeg meg bare enda flere problemer med å stille dem opp slik?
    Ja.....det kan virke som om elementene er koblet feil inni høyttaleren, men for å sjekke så begynner du med å plassere deg i en likesidet trekant med høyttalerne og spille samme musikk hvis du ikke har test-spor. Det betyr også å fjerne bordet mens du tester....og ikke bruker toe-in på høyttalerne.....
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ja.....det kan virke som om elementene er koblet feil inni høyttaleren, men for å sjekke så begynner du med å plassere deg i en likesidet trekant med høyttalerne og spille samme musikk hvis du ikke har test-spor. Det betyr også å fjerne bordet mens du tester....og ikke bruker toe-in på høyttalerne.....
    Dette har jeg ikke hatt i tankene mine tidligere. Hva er det som gjør at du tenker i de baner?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn