Hvorfor er senter skjev?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Dette har jeg ikke hatt i tankene mine tidligere. Hva er det som gjør at du tenker i de baner?
    Fordi det har skjedd flere ganger tidligere
    For test må du starte enkelt. Høyttalere og lytteposisjon i likesidet trekant. Ingen Toe-In på høyttalerne. Fjerne EQ eller andre remedier for oppretting av bass/romkorrigering. Kjøre et sveip i lytteposisjon med begge høyttalere og nivå på 85dB......post bildet fra REW
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mange bra tips som bør føre fram ,, selv tenker jeg litt flageborg , nærflelts lytting som test på faser og energi fra respektive element , Har du sjev senter da krys bytt kilder , til sist kryssbytt HT
    Ellers
    Jeg hadde snudd sofa L dratt fram den V høytaleren som er inne klemt ,,,videre slik at avstand er lik til lytter begge HT og begge er fullt synlige med full høyde fra lytte pos
    Litt asymmetri ellers i ett oppsett skader sjelden
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Beklager lite til nytte , men Jeg hadde lignende geometri i en bolig. Det var så ille skjevt at jeg byttet vegg å ha høyttalere på, dvs 90 graders bytte. Til slutt flyttet jeg stereoen til gjesterommet
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde bytta plassering på høyttalere og sofa jeg, om ikke det funker så ville jeg justert inn volum likt i problemområde (det fører gjerne til at det som kommer ut av høyttalerne gjerne har likt volum ift hvor du plasserer mic da såklart). Hvis ingen av de fører fram så hadde jeg levd lykkelig vitende om at jeg hadde noen "feil", har det forøvrig slik ved TVen selv, men justerer ned bassen mange dB inn mot sideveggen (har ikke "framvegg" jeg da), men den løsningen fungerer greit hos meg. En dsp hadde nok fikset biffen hos meg, men til min bruk er det bra nok. Det står slik som dette.
    IMG_20220410_173333.jpg

    Har ingen målinger her og nå, men her er vokal sånn cirka i midten, men bassen på høyre side er justert ned med 10-15db. Bruker litt toe-in for å slippe alt for fæl refleksjon fra vindu/veggen på høyre side og det fungerer tålig greit. Sitter vel også i likesidet trekant omtrent, kanskje litt nærmere. ;)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Fordi det har skjedd flere ganger tidligere
    For test må du starte enkelt. Høyttalere og lytteposisjon i likesidet trekant. Ingen Toe-In på høyttalerne. Fjerne EQ eller andre remedier for oppretting av bass/romkorrigering. Kjøre et sveip i lytteposisjon med begge høyttalere og nivå på 85dB......post bildet fra REW
    Når jeg forsøkte db på 85 stoppet rew målingen. Jeg antar det skyldes at peaken i bassen går over 100db. Justerte derfor litt ned til 78 for begge samlet, er det ok eller skal jeg måle på nytt?

    Er dette bildet du er ute etter?
    (Legger ved målefilene).

    Måling.jpg
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvorfor skulle rew stoppe om den måler mer enn 100db? :unsure:
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skulle rew stoppe om den måler mer enn 100db? :unsure:
    1657696955888.png

    Mener jeg ikke har endret den, har vel tenkt at siden REW mener dette er en grei plass kutte på så er det vel det 😅
    Er åpen for å sette den høyere da så klart.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hadde bytta plassering på høyttalere og sofa jeg, om ikke det funker så ville jeg justert inn volum likt i problemområde (det fører gjerne til at det som kommer ut av høyttalerne gjerne har likt volum ift hvor du plasserer mic da såklart).
    Litt usikker på hvor du mener sofa og høyttalere bør stå. Tenker du høyttalerne foran vinduene?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Høyttalerne plassert foran vinduene ville vært en mye bedre plassering og gitt symmetri. Men er vel neppe populært med sofaen uti i rommet?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerne plassert foran vinduene ville vært en mye bedre plassering og gitt symmetri. Men er vel neppe populært med sofaen uti i rommet?
    Det har du dessverre helt rett i, det får jeg ikke til. I tillegg vil jeg gjerne ha høyttalerne i bruk sammen med TV'n.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    I tillegg vil jeg gjerne ha høyttalerne i bruk sammen med TV'n.
    Tanken da var selvsagt å flytte TVen foran vinduene også med høyttalerne på siden. Deler av sofaen kan evt. stå igjen langs en av sidene som et kompromiss.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Tanken da var selvsagt å flytte TVen foran vinduene også med høyttalerne på siden. Deler av sofaen kan evt. stå igjen langs en av sidene som et kompromiss.
    Jeg er enig i at det hadde vært det beste, men det er ikke særlig pent med tv'n foran vinduene. Dette er et vrient rom...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg forsøkte db på 85 stoppet rew målingen....
    Det er viktig at du "nullstiller" REW slik at ingen knoting påvirker målingen
    Skala er 45dB til 105dB og med vokal gjerne til 500Hz
    Hvilken mic bruker du?
    EDIT: Og du har prøvd å bytte om på høyttalerne for å finne ut om det er plassering eller feil som er årsaken?
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Det er viktig at du "nullstiller" REW slik at ingen knoting påvirker målingen
    Skala er 45dB til 105dB og med vokal gjerne til 500Hz
    Hvilken mic bruker du?
    Ok, så da kan jeg sette stoppgrensen til litt over 105, eller skal jeg bare fjerne den?
    Litt usikker på hva du mener med "vokal gjerne til 500hz"?

    Jeg bruker UMIK-1 :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ok, så da kan jeg sette stoppgrensen til litt over 105, eller skal jeg bare fjerne den?
    Litt usikker på hva du mener med "vokal gjerne til 500hz"?

    Jeg bruker UMIK-1 :)
    Mener at du ikke skal plukke på noen parameter i programmet selv og bruke default verdier over hele fjøla.
    Inne på kalibrering settes nivået og evt. kompensasjonsfil så tester du der om nivået er innenfor
    Diagrammet setter du fra 0Hz til 500Hz og Log-visning
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Litt usikker på hvor du mener sofa og høyttalere bør stå. Tenker du høyttalerne foran vinduene?
    Det beste er jo som nevnt foran vinduer, men jeg ville nok først prøvd det som i dag er "bakveggen" din, så du får høyre høyttaler mot vinduene og den venstre mot dørene(?) på stua di .... Det vil trolig funke bedre enn åpen side/bakover på høyre høyttaler og hjørne på venstre. Har hatt en lignende plassering i stua her før og det fungerte greit, spørs jo hvor kresen du er, men det er klare utfordringer i ei normal stue, det er viktig å være klar over. ;)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Mener at du ikke skal plukke på noen parameter i programmet selv og bruke default verdier over hele fjøla.
    Inne på kalibrering settes nivået og evt. kompensasjonsfil så tester du der om nivået er innenfor
    Diagrammet setter du fra 0Hz til 500Hz og Log-visning
    Jeg kalibrerer egentlig ingenting, laster kun inn kalibreringsfilen til UMIK-1.
    Sånn? Jeg turte ikke kjøre det noe høyere jeg altså.

    Måling2.jpg
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Det beste er jo som nevnt foran vinduer, men jeg ville nok først prøvd det som i dag er "bakveggen" din, så du får høyre høyttaler mot vinduene og den venstre mot dørene(?) på stua di .... Det vil trolig funke bedre enn åpen side/bakover på høyre høyttaler og hjørne på venstre. Har hatt en lignende plassering i stua her før og det fungerte greit, spørs jo hvor kresen du er, men det er klare utfordringer i ei normal stue, det er viktig å være klar over. ;)
    Denne mener du 🤪?
    20220713_124906.jpg

    'Bakveggen' min er identisk med veggen høyttalerne står med i dag. Bare med en dør og vindu. Venstre høyttaler vil vel da få samme problemer som høyre har i dag vil jeg anta.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vanskelig å se hvordan rommet ser ut med de bildene du deler, så det blir kvalifisert gjetting i grunn .... Men i den "kroken" der så er det vel bare veggen 90 grader for den du bruker i dag som er et greit utgangspunkt ;) Jeg ville ikke forventet alt for mye hadde jeg vært deg ....
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å se hvordan rommet ser ut med de bildene du deler, så det blir kvalifisert gjetting i grunn ....
    Jeg skjønner du ikke kan vite hvordan den ser ut, flåsete fleipaktig fra min side.

    Men i den "kroken" der så er det vel bare veggen 90 grader for den du bruker i dag som er et greit utgangspunkt ;) Jeg ville ikke forventet alt for mye hadde jeg vært deg ....
    Jeg er nok bare litt treig, men er litt usikker på hva du mener her.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Bildene funker helt fint til å vurdere lyden...
    Taklampa bør fjernes og blomsterpottene bak i venstre hjørne.....
    Avstanden til mic bør være lik avstanden mellom høyttalerne....
    Når du leter etter feil må du begynne å sjekke basic først...
    Med så store avvik du har på siste måling må høyre og venstre sees på separat og sammen i diagrammet....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg er nok bare litt treig, men er litt usikker på hva du mener her.
    Foran de store vinduene, som du ikke ville. Bare la det synke inn at du ikke får det bedre enn du har det i dag, med mindre du gjør litt mer grunnleggende forandringer (f.eks elektrostater, magnostater etc).
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser jeg må gjøre noe mer enn å bare flytte rundt på høyttalerne der de står hvertfall. Mulig bort med sofaen og sette meg litt nærmere, eventuelt bort med sofaen og sette høyttalerne litt lengre ut fra veggen 🤔

    Ellers har jeg sikkert hatt 8 par med høyttalere de siste to årene, så jeg er jo ikke fremmed for å teste noe annet som kan fungere bedre.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ellers har jeg sikkert hatt 8 par med høyttalere de siste to årene, så jeg er jo ikke fremmed for å teste noe annet som kan fungere bedre.
    Med den plasseringen du har tilgjengelig kan et par stativhøyttalere + sub være en bedre lydmessig løsning...
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Det har jeg også vært innom. Før disse hadde jeg kef ls50w2 med 2stk r400b suber. Også på de ble vokal dratt mot hjørnet.

    Jeg flyttet akkurat nå sofaen bort fra foran høyttaleren. Og selv om det er en altfor heftig bass her flytter senter av lydbildet seg mer eller mindre helt til senter, og det låter mer, i mangel av andre ord, helhetlig/naturlig.

    Kanskje er det placebo fordi jeg forventer en endring, eller så ble hjalp det. Jeg må spille litt. Spennende!
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Det låter veldig bra i sweetspot, men flyttingen av sofaen har introdusert et annet problem virker det som. Sweetspot er meget smal. Beveger jeg hodet noen få cm til høyre eller venstre så flytter senter seg tilbake mot høyre hjørne.

    Skal ikke være lett dette 🥺
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Sweetspot er meget smal. Beveger jeg hodet noen få cm til høyre eller venstre så flytter senter seg tilbake mot høyre hjørne.
    Ja, det er slik det skal være, men hvor mye toe-in har du nå?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er slik det skal være, men hvor mye toe-in har du nå?
    Jeg vil jo gjerne ha litt bredere sweetspot slik at jeg kan bevege meg litt uten å miste lydbildet.
    Akkurat nå har jeg ingen toe-in. Jeg forsøkte litt ulike vinklinger, men syntes bildet skjevere med toe-inn enn uten.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    0
    Hei, veldig vanskelig å "fjerndiagnostisere" et rom, men her har du enda en mening😊

    Hvis du er ute etter en digital løsning hadde jeg prøvd Dirac eller noe slikt. Dirac har demoversjon og siden du har Umic koster det lite å prøve. Sentrere vokal er noe av det slike ting gjør best imo.

    Rent fysisk ville jeg ha flyttet den høyre høyttaleren så langt inn mot TV-en som du kan så du får hjelp av bakvegg så lavt ned i frekvens som mulig.

    Ender du opp med Dirac kan du prøve å plassere en sub til høyre for den høyre høyttaleren og integrere den med dsp.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hei, veldig vanskelig å "fjerndiagnostisere" et rom, men her har du enda en mening😊
    Ja, det forstår jeg. Synes det er vanskelig å diagnosere selv, selv om jeg tross alt er her i rommet 🙈

    Hvis du er ute etter en digital løsning hadde jeg prøvd Dirac eller noe slikt. Dirac har demoversjon og siden du har Umic koster det lite å prøve. Sentrere vokal er noe av det slike ting gjør best imo.
    Dirac er bra, men har dessverre aldri klart å få hjelp til å sentrere vokal. Det kan så klart ha noe med at sofaen har stått foran høyttaleren til nå, og det kan hende det er verdt et nytt forsøk.

    Jeg har en DSPeaker Antimode Dual Core som jeg kjører korreksjon med. Den gjorde faktisk en bedre jobb når sofaen sto foran høyttaleren enn den gjør nå med begge høyttalerne frie:unsure:

    Rent fysisk ville jeg ha flyttet den høyre høyttaleren så langt inn mot TV-en som du kan så du får hjelp av bakvegg så lavt ned i frekvens som mulig.
    Jeg sitter et stykke unna og synes jeg fikk et veldig smalt lydbilde. På den andre siden, om det hjelper meg med problemene mine så er det verdt et forsøk til.

    Ender du opp med Dirac kan du prøve å plassere en sub til høyre for den høyre høyttaleren og integrere den med dsp.
    Det er rimelig mye bass i høyttalerne fra før (jeg må redusere bassen med 10-15db (spesielt i hjørnet). Tenker du sub fordi det vil kunne avlaste høyttalerne?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det forstår jeg. Synes det er vanskelig å diagnosere selv, selv om jeg tross alt er her i rommet 🙈


    Dirac er bra, men har dessverre aldri klart å få hjelp til å sentrere vokal. Det kan så klart ha noe med at sofaen har stått foran høyttaleren til nå, og det kan hende det er verdt et nytt forsøk.

    Jeg har en DSPeaker Antimode Dual Core som jeg kjører korreksjon med. Den gjorde faktisk en bedre jobb når sofaen sto foran høyttaleren enn den gjør nå med begge høyttalerne frie:unsure:


    Jeg sitter et stykke unna og synes jeg fikk et veldig smalt lydbilde. På den andre siden, om det hjelper meg med problemene mine så er det verdt et forsøk til.


    Det er rimelig mye bass i høyttalerne fra før (jeg må redusere bassen med 10-15db (spesielt i hjørnet). Tenker du sub fordi det vil kunne avlaste høyttalerne?
    Ha ha! Ja, ikke lett for noen å finne riktig kompromiss i en stue hvor man ikke har alle muligheter.

    Fint du har testet Dirac. Det vil nok også si en del om størrelsesorden på problemet når den ikke fikser.

    Det jeg mente med sub:
    ofte vil en hjørnehøyttaler ha betydelig mer bassnivå enn en høyttaler midt på veggen. (10-15 db vil jo høres ganske godt)Jo mer vegg du har bak den høyre jo fyldigere vil den normalt spille, men selv om man demper bassen i hjørnehøyttaleren vil ofte dynamikken og «kroppen» i lyden oppleves ulikt. Derfor kan en mulighet være å kompensere for dette være å bruke en sub sammen med den høyre.

    Ander R anbefalte også å trekke den Venstre bort fra hjørnet for litt lavere bassnivå og for å trigge romnodene litt mindre. Det synes jeg hørtes lurt ut, men hvis lydbildet blir for smalt er du jo like langt.
    Ikke lett å se hva som blir det beste kompromisset.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ha ha! Ja, ikke lett for noen å finne riktig kompromiss i en stue hvor man ikke har alle muligheter.

    Fint du har testet Dirac. Det vil nok også si en del om størrelsesorden på problemet når den ikke fikser.

    Det jeg mente med sub:
    ofte vil en hjørnehøyttaler ha betydelig mer bassnivå enn en høyttaler midt på veggen. (10-15 db vil jo høres ganske godt)Jo mer vegg du har bak den høyre jo fyldigere vil den normalt spille, men selv om man demper bassen i hjørnehøyttaleren vil ofte dynamikken og «kroppen» i lyden oppleves ulikt. Derfor kan en mulighet være å kompensere for dette være å bruke en sub sammen med den høyre.

    Ander R anbefalte også å trekke den Venstre bort fra hjørnet for litt lavere bassnivå og for å trigge romnodene litt mindre. Det synes jeg hørtes lurt ut, men hvis lydbildet blir for smalt er du jo like langt.
    Ikke lett å se hva som blir det beste kompromisset.
    Skikkelig vrient er det 😅
    Vurderer å se på andre høyttalere som kan passe bedre inn i rommet, og som ikke trigges like mye av rommet som disse tydeligvis gjør (selv om disse ikke er de verste jeg har hatt innom).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil jo gjerne ha litt bredere sweetspot slik at jeg kan bevege meg litt uten å miste lydbildet.
    SweetSpot er ± 2 cm, men SweetField er noe helt annet......og enkleste metode er å fasevende den ene høyttaleren....eller benytte flerkanals simuleringsmodus via DSP
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    SweetSpot er ± 2 cm, men SweetField er noe helt annet......og enkleste metode er å fasevende den ene høyttaleren....eller benytte flerkanals simuleringsmodus via DSP
    Lærer mye idag 😄 Hvordan fasevender jeg, og hva mener du med flerkansls simuleringsmodus?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I tilfelle flage ikke er våken. Bytt om på pluss og minus på den ene høyttaleren. Men tror ikke han har fått med seg hvilke høyttalere du har.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    4.867
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Kan du montere sofaen slik at du får 3-seteren der bakvegg er og dermed mer luft foran venstre høyttaler og kanskje trekke den litt ut fra veggen bak? Absorbent eller «abfusor» på vegg i refleksjonspunktet til venstre høyttaler. Mobil lenestol så du kan lytte nærmere og oppleve bredere lydbilde? Og bytt ut den parabolen som henger i taket som en lyddusj 😊
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    I tilfelle flage ikke er våken. Bytt om på pluss og minus på den ene høyttaleren. Men tror ikke han har fått med seg hvilke høyttalere du har.
    Hehe, ja det kan jo bli noe utfordrende på mine aktive høyttalere.

    Men "flerkanals simuleringsmodus"?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe, ja det kan jo bli noe utfordrende på mine aktive høyttalere.

    Men "flerkanals simuleringsmodus"?
    [/QUOTE
    Tenker at flage får svare på det selv, jeg trur jeg vet hva hsb6yebker på, men er ikke helt sikker.

    Husk å spille litt musikk også nå da. Lukk øynene eller slå av lyset..
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Kan du montere sofaen slik at du får 3-seteren der bakvegg er og dermed mer luft foran venstre høyttaler og kanskje trekke den litt ut fra veggen bak? Absorbent eller «abfusor» på vegg i refleksjonspunktet til venstre høyttaler. Mobil lenestol så du kan lytte nærmere og oppleve bredere lydbilde? Og bytt ut den parabolen som henger i taket som en lyddusj 😊
    Sofaen vurderes definitivt byttet ut med en litt mindre en, kan du si, slik at den kan plasseres litt mer slik du foreslår 😂 Men jeg bør muligens ha en liten sofa eller stol langs vinduet som kan være med å dempe noe?

    Noe på venstre vegg ved siden av høyttaler kan jeg også få til, men vil det hjelpe med noe bare rett der?

    Lyddusj i stedet for lampa - den likte jeg 😁
     
    Sist redigert:

    pHryed

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    95
    Antall liker
    27
    Sted
    Lillehammer
    Jeg har et lite L formet rom på 20 m2 . Jeg har best resultat med bruk av convultion filter under 250hz og så har jeg 1-2 db i minus på høytaler i hjørnet. Dette forutsetter at du bare streamer. Jeg bruker kun roon, der kan jeg bruke convultion filter fra roon. Best resultat har jeg fått etter at jeg bygget et stativ med en 5 cm akustikk plate alla rockfon. Denne er plassert ca like langt fra " frittstående" høytaler som motsatt vegg er. Dvs. Første refleksjon blir like langt fra begge høytalere. Ihvertfall for høyere frekvenser. I kombinasjonen med dsp fungerer dette bra for meg.
    Om man er flere i hustanden, er mobile akustiske moduler kanskje en veg å gå? Den kan man ta frem på guttekveld.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn