Hvorfor dyr streamer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Virker ikke som det går å hente min musikk fra Tidal nei. Håper på flere innspill ang dette.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Virker ikke som det går å hente min musikk fra Tidal nei. Håper på flere innspill ang dette.
    Burde være mulig det. Her er et screenshot fra min NAD C658 som kjører BluOS og jeg får opp mine spillelister uten problemer.
    1667471587799.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Burde være mulig det. Her er et screenshot fra min NAD C658 som kjører BluOS og jeg får opp mine spillelister uten problemer.
    Er screenshot fra NAD-appen eller BluOs-appen?
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Virker ikke som det går å hente min musikk fra Tidal nei. Håper på flere innspill ang dette.
    Har du logget deg inn med ditt brukernavn og passord til Tidal i blueos appen under Music service? Gjør du det så skal du får tilgang til det du har i tidal. Og har du tatt en factory resett av node din ? Tidligere eier kan ha glemt det når han solgte den
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Har du logget deg inn med ditt brukernavn og passord til Tidal i blueos appen under Music service? Gjør du det så skal du får tilgang til det du har i tidal. Og har du tatt en factory resett av node din ? Tidligere eier kan ha glemt det når han solgte den
    Hei. Her er du nok inne på noe. Da jeg fikk den så var det mange favoritter og spillelister fra forrige eier, så det du sier kan være løsningen. Det er vel en smal sak å gjøre, eller? Får prøve.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Har du logget deg inn med ditt brukernavn og passord til Tidal i blueos appen under Music service? Gjør du det så skal du får tilgang til det du har i tidal. Og har du tatt en factory resett av node din ? Tidligere eier kan ha glemt det når han solgte den
    Da var det løst. Takk så mye for tipset.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Et lite spml til. Dere som bruker Tidal Connect, hvordan får dere lagt hele album i spillekø uten at dem legger seg midt inne i eksisterende album? Finner ikke ut hvordan jeg legger den sist i køen og ikke som spille neste.
     

    Frank Robert

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    14
    Benytter en Naim nd5-xs mot AudioNote DAC, blitt veldig glad i lydsignaturen. AN, har fått noen oppgraderinger, og ecc82 analogkort.
    Dette funker for meg, men vi er jo alle forskjellige.
    Det viktigste er å nyte musikken. :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    En streamer gjør en relativt enkel ting: Den mottar en pakkeswitchet asynkron datastrøm, bufrer den, gjør eventuelt enkle konverteringer som å pakke ut FLAC til WAV, og klokker den så ut som en synkron S/PDIF datastrøm til DAC. For lydkvaliteten er det to ting som har noen betydning: At bufferen er stor nok til å unngå dropouts i lyden hvis det er annen trafikk på lokalnettverket, og at klokkekrystallen på utgangen er presis nok til at det ikke er mer tidsvariasjon (jitter) i utgående datastrøm enn den tilkoblede DAC’en kan håndtere. Hvis de to tingene er i orden er det ikke mer å hente der. Resten er spørsmål om brukergrensesnitt, utseende, etc.

    DAC’en kan eventuelt gjøre en ny bufring og reklokking på inngangen, men normalt forsøker den bare å låse seg til klokkesignalet som er implisitt i datastrømmen og tilpasse seg denne.

    Jeg har en «dyr» streamer (Logitech Transporter, ca kr 11000 i sin tid). Den var state of the art, ser flott ut i racket, og har veldig lavt jitter. Jeg ville vel være på den sikre siden. Den viste seg fort å låte bedre enn en Electrocompaniet EMC-1 brukt som CD-transport. Langt senere fikk Transporteren problemer med en fuskende strømforsyning. Mens jeg ventet på deler kjøpte jeg en Chromecast Audio til kr 349,- for å ha en backup. Det viste seg at den låter eksakt likt som Transporteren. Chromecast har beviselig høyere jitter, men det er tydeligvis godt innenfor hva DAC’en kan svelge unna. Dette er forøvrig en DAC som er litt mer sårbar for jitter enn de aller beste.

    Så, basert på min erfaring: Det er neppe bedre lydkvalitet som er grunnen til å kjøpe en unødvendig dyr streamer. Det blir godt nok veldig fort. Som du selv skriver er DAC’en viktigere. Hører man forskjell på streamere kan det være en tanke å skaffe seg en bedre DAC.

    Om jeg hadde 50000 til å bruke på streamer, DAC og kabling ville jeg kjøpt en Chromecast Audio til kr 349 (nå antagelig bare tilgjengelig brukt), en optisk kabel fra Clas Ohlsson til kr 150, en RME ADI-2 Pro til kr 18000, balanserte signalkabler fra Thomann (eller en annen musikkforhandler) til en hundrings tilsammen, og brukt de strømkablene som fulgte med DAC’en. Resten av pengene ville jeg brukt til noe annet. Dette var forøvrig eksakt hva jeg gjorde da jeg skulle handle inn slike dingser i fjor.

    Lenge siden dette ble skrevet, men jeg må bare si at min erfaring er tilsvarende. I en sammenligning mellom ChroemCast Audio (CA) og den dyreste NAIM streameren, så hørte jeg forsvinnende liten forskjell og den forskjellen jeg tror jeg hørte kunne like gjerne vært placebo. Til info ble CA koblet gjennom DACe'n til NAIM, så de fikk like forhold. Det må også legges til at jeg IKKE hadde et High End anlegg i 100K klassen!

    Det er synd de sluttet å lage CA! Såvidt jeg kan se er det ingen tilsvarende produkter der ute nå....?
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Et lite spml til. Dere som bruker Tidal Connect, hvordan får dere lagt hele album i spillekø uten at dem legger seg midt inne i eksisterende album? Finner ikke ut hvordan jeg legger den sist i køen og ikke som spille neste.
    Tja, mase på Tidal om å fikse køopplegget sitt?
    Eneste muligheten er om velger 'play next' for det første albumet du spiller. Om man velger 'play now' for et album legges dette ikke inn i noen kø (i følge Tidal), og man kan dermed heller ikke legge noe inn i køen. Ganske idiotisk opplegg, egentlig.
     

    monoborealis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Trodde bitperfect var bitperfect men opplevde lydforbedring når jeg gikk fra Bluenode N100 til Ieast M20.
    (dog forsvant MQA)
    Irriterende, da blir d liksom en ting til å oppgradere virker det som. Nå lurer jeg på om det er noe å hente i å oppgradere til Limetree.

    Bruker RME adi-2 DAC, den beste varianten, til en MI 23.5A og en Chord forsterker, men venter på 2 MI 21 monoblokker. Magneplan LRS høyttalere som om en stund skal få Magna Risers.
    Kommentarer?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Trodde bitperfect var bitperfect men opplevde lydforbedring når jeg gikk fra Bluenode N100 til Ieast M20.
    (dog forsvant MQA)
    Irriterende, da blir d liksom en ting til å oppgradere virker det som. Nå lurer jeg på om det er noe å hente i å oppgradere til Limetree.

    Bruker RME adi-2 DAC, den beste varianten, til en MI 23.5A og en Chord forsterker, men venter på 2 MI 21 monoblokker. Magneplan LRS høyttalere som om en stund skal få Magna Risers.
    Kommentarer?
    Mqa er vel ikke noe tap. Lureri hele greia. Men måten man streamer på gir forskjeller. Har en Gold Note DS1000 som ga betydelig mer ved å bruke Roon via PC fremfor innebygde streamerdel i DS1000.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bitperfect my ass.
    Alt jeg har (re)samples til 48 kHz og volumjusteres før det oppsamples til 96 kHz, EQes, firedeles og EQes igjen før det DACes og sendes til de åtte effektforsterkerkanalene.
    Hifihifi er rare greier og MQA det største scamet siden Edge.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bitperfect my ass.
    Alt jeg har (re)samples til 48 kHz og volumjusteres før det oppsamples til 96 kHz, EQes, firedeles og EQes igjen før det DACes og sendes til de åtte effektforsterkerkanalene.
    Hifihifi er rare greier.
    Hvordan i helvette får du sove om natta Valentino !??

     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Begrepet bitperfect er jo interesant om det nå er slik at produsenter av eks streamers "justerer" lyden/lydbildet litt ifm protokoll-konvertering, etc. 🤔

    Det at visse streamers eller medieavspillere får gude-status og mange opplever en umiddelbar forbedring/endring av lydbildet, kan man jo fort tenke skyldes en liten "justeirng" av lyden ifm transporten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Mitt låter bedre enn det meste jeg har hørt av stereoanlegg, kanskje fordi fokuset er på høyttalerkonstruksjon heller enn hifidigitalis.


    Man får jo kjøpt bitperfecte dacer med mulighet for ulike antialiasingfiltre, og så har de gjerne «tunede» analogdeler for «bedre» lyd.
    Scootersandwich. Ministry of Silly Walks.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Ja, funderingene fra min side var på om også det i diverse streamers blir "tunet" eller "justert" litt for å skape en huslyd eller "bedre" lyd.
    For dette kan jo forklare noe om det var slik at streamers hadde ulik lyd, selv om man tror de er 100% bitperfect. (ubesudlede 0 og 1 i fri flyt gjennom)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bitperfect sier vel bare at streamer spiller av kildematerialet uten resampling, så selv om dette naturlig nok er noe de fleste ønsker så sier det ingenting om kvaliteten på streamer sånn ellers.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Bitperfect sier vel bare at streamer spiller av kildematerialet uten resampling, så selv om dette naturlig nok er noe de fleste ønsker så sier det ingenting om kvaliteten på streamer sånn ellers.
    Helt korrekt. Eller lettere sagt; shit in - shit out.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Bitperfect sier vel bare at streamer spiller av kildematerialet uten resampling, så selv om dette naturlig nok er noe de fleste ønsker så sier det ingenting om kvaliteten på streamer sånn ellers.
    Nja, hvis kravet til bitperfct kun er resample or not, så er jo alt åpent. ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nja, hvis kravet til bitperfct kun er resample or not, så er jo alt åpent. ;)
    Man kan ha mange krav til en streamer, men begrepet bitperfect betyr jo ingenting annet enn at feks en FLAC-fil i 16/44,1 avspilles som det og en 24/192 avspilles som det - enten internt via DACen eller digitalt ut til en ekstern DAC :)

    Edit. Nå til dags er jo de fleste bitperfecte, men tidligere var det flere som resamplet alt til feks 16/48 uansett hva slags oppløsning kildematerialet hadde.
     
    Sist redigert:

    monoborealis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    takk for tilbakemeldinger !
    som sagt ble jeg selv overraska over at det låt annerledes ved bytte av streamer.
    glem MQA, da er spm om jeg vil ha mye lydmessig gevinst med en Limetree heller enn en Ieast.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Man kan ha mange krav til en streamer, men begrepet bitperfect betyr jo ingenting annet enn at feks en FLAC-fil i 16/44,1 avspilles som det og en 24/192 avspilles som det - enten internt via DACen eller digitalt ut til en ekstern DAC :)

    Edit. Nå til dags er jo de fleste bitperfecte, men tidligere var det flere som resamplet alt til feks 16/48 uansett hva slags oppløsning kildematerialet hadde.
    Sikker på at vi snakker om samme ting?
    For ifølge den tanken så kan jeg altså fint pakke opp datastrømmen, kjøre eq og filter ++ etter hva jeg liker, så pakke de ned igjen til samme format, og fortsatt kalle det bitperfect. 🤔
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    For å gjenskape et analogt signal perfekt, så holder det med å doble frekvensen for å digitalisere det for å gjenskape det perfekt analogt igjen.
    Det har vel vært så mye snakk om bit-perfect de siste åra at alle snakker om det og ingen kommer på hva det egentlig er, har vel litt en sammenheng med at 44,1KHz er mer tredobling av hørbar frekvens her inne heller enn en dobling.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Mine spekulasjoner er fortsatt på det som ev skjer i det digitale domenet. Eq og filter i digitalt domene er matematikk. :cool:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sikker på at vi snakker om samme ting?
    For ifølge den tanken så kan jeg altså fint pakke opp datastrømmen, kjøre eq og filter ++ etter hva jeg liker, så pakke de ned igjen til samme format, og fortsatt kalle det bitperfect. 🤔
    Det finnes garantert streamere som kan gjøre det der og fortsatt sender ut signalet bitperfect. Men det der er jo snakk digital behandling eller et digitalt filter og har således ingenting å gjøre med om streameren er bitferfect eller ikke. Hvis du leser i specs at streameren er bitferfect, så betyr ikke det automatisk at streamer kjører EQ og filtrering ved avspilling.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Det finnes garantert streamere som kan gjøre det der og fortsatt sender ut signalet bitperfect. Men det der er jo snakk digital behandling eller et digitalt filter og har således ingenting å gjøre med om streameren er bitferfect eller ikke. Hvis du leser i specs at streameren er bitferfect, så betyr ikke det automatisk at streamer kjører EQ og filtrering ved avspilling.
    Nei selvsagt ikke.
    Men det er en forklaringsmodell på hvorfor det er/skal/skulle være forskjeller på streamers, som egentlig kun skal flytte ren datastrøm fra IP til SPDIF/USB, etc.

    Merk at denne tråden ikke er bitperfect eller ikke, den er om hvorfor dyr streamer.(som noen mener er/må være bedre enn billige).
    Bitperfect slenges ofte ut som begrep for å antyde at noe er ubesudlet på veien. Aka ingen forskjell på streamers.
    Funderingene mine er på ev om noen produsenter av streamers har vært "lure". :cool:

    (Jeg vil også gå så langt å si at dette også kan gjelde diverse avspillere/avspillingssystemer på eks PC, men det er utenom topic her.)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nei selvsagt ikke.
    Men det er en forklaringsmodell på hvorfor det er/skal/skulle være forskjeller på streamers, som egentlig kun skal flytte ren datastrøm fra IP til SPDIF/USB, etc.

    Merk at denne tråden ikke er bitperfect eller ikke, den er om hvorfor dyr streamer.(som noen mener er/må være bedre enn billige).
    Bitperfect slenges ofte ut som begrep for å antyde at noe er ubesudlet på veien. Aka ingen forskjell på streamers.
    Funderingene mine er på ev om noen produsenter av streamers har vært "lure". :cool:

    (Jeg vil også gå så langt å si at dette også kan gjelde diverse avspillere/avspillingssystemer på eks PC, men det er utenom topic her.)
    Ja men da er vi enige (y)
    Jeg refererte egentlig til post 216 hvor monoborealis var overrasket over at det var lydmessig forskjell når begge streamere var bitferfect. Derav min kommentar om at bitperfect bare sier at samplerate in er lik samplerate out. Men forskjeller kan det like fullt være :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Muligens snart mulig å oppgradere lyden på min Streamer med en ny dings fra Biltema...... :unsure:
    PS! TURBO-merket virker fortsatt........

    BitPerfect.jpg
     

    monoborealis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Selv er jeg ikke så opptatt av det tekniske, bare god lyd. Men god lyd for meg betyr å være tro mot innspillingene. Spørsmålet mitt er hvor mye det kan være å hente på en oppgradering.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    WiiM Mini er helt super hvis du bruker optisk til en god DAC.

    Conclusions
    If you use the App and Toslink output, you basically have a transparent wireless link to your stereo. Connect it to your favorite DAC and your performance will only be limited by the rest of your system.

     

    monoborealis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.09.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    WiiM Mini er helt super hvis du bruker optisk til en god DAC.

    Conclusions
    If you use the App and Toslink output, you basically have a transparent wireless link to your stereo. Connect it to your favorite DAC and your performance will only be limited by the rest of your system.

    bruker optisk.

    Limetree vs Wiim Mini da?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ett spørsmål:
    Bit perfect betyr vel at bits, altså 0 og 1, inn kommer i samme rekkefølge og mengde ut?
    Vil ikke det ekskludere både resampling og eventuelle filter/tuning/etc?

    Får man 11001101 inn og legger på ett filter så vil jo ikke den byten være lik ut?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn