Forsterkere Hvordan tone ned en litt hissig diskant?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Efter seriemodstanden bør der vel også være en modstand til stel, for at beholde impedansen som oprindeligt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Følg med på R2 i dette kurset:

    Videre kan en en enkeltmotstand foran filteret gjerne bestå av flere parallelle motstander slik at den induktive andelen senkes og motstandene jobber kaldere.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Efter seriemodstanden bør der vel også være en modstand til stel, for at beholde impedansen som oprindeligt.
    Tag nu lige frem High Fidelity nr 12, 1991 side 28-29 for nyanser.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Vel , dere kan være uenige så mye dere vil. Jeg har Ohm's lov på min side.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Så da vil altså en kabel med høy motstand (fremdeles foran filteret) påvirke delefrekvensen?
    Hr. Georg Simen Ohm vil sikkert velge side i filteret selv. I så fall et nytt og sikkert kjærkomment argument i framhaldsoga om kabler.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Så da vil altså en kabel med høy motstand (fremdeles foran filteret) påvirke delefrekvensen?
    Hr. Georg Simen Ohm vil sikkert velge side i filteret selv. I så fall et nytt og sikkert kjærkomment argument i framhaldsoga om kabler.
    Selvsagt. Hvis du klarer å finne en "kabel" med så høy motstand.
    Og forresten, Kirchhoff ringte og sa at han også er på min side ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt. Hvis du klarer å finne en "kabel" med så høy motstand.
    Og forresten, Kirchhoff ringte og sa at han også er på min side ;)
    Da kan du referere fra hans analyse og gjøre oss klokere?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Det jeg prøver å si er at dette er elementær kretsteknikk. Ingen magi eller synsing er nødvendig.

    Første hint er fra matematikken: faktorenes orden er likegyldig.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Følg med på R2 i dette kurset:

    Videre kan en en enkeltmotstand foran filteret gjerne bestå av flere parallelle motstander slik at den induktive andelen senkes og motstandene jobber kaldere.
    [/QUOTE lurt. Induktans i motstander bør unngås.
    Følg med på R2 i dette kurset:

    Videre kan en en enkeltmotstand foran filteret gjerne bestå av flere parallelle motstander slik at den induktive andelen senkes og motstandene jobber kaldere.
    Sikkert lurt, eventuelt velge motstander med lavere induktans og stor belastbarhet.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Tror jeg står på at en seriemotstand før delefilteret ref.diskantelementet kan være verdt å vurdere i denne sammenheng.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Det jeg prøver å si er at dette er elementær kretsteknikk. Ingen magi eller synsing er nødvendig.

    Første hint er fra matematikken: faktorenes orden er likegyldig.
    Er ikke så ekstremt inne i matematikken bak dette. Har dog god erfaring med å variere en serieresistans i forkant av diskantens delefilter
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dersom X- sim viser feil, må Bwaslo gjøres oppmerksom på dette.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Dersom X- sim viser feil, må Bwaslo gjøres oppmerksom på dette.
    Ok. Kan du forklare?
    Jeg ønsker faktisk å lære her. Blir ikke imponert av "name dropping", men hører gjerne om du har et poeng jeg ikke har tenkt på selv.
    Vi snakker fremdeles om en resistans i forkant av filteret. Etter filteret er en helt annen sak.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg prøver å si er at dette er elementær kretsteknikk. Ingen magi eller synsing er nødvendig.

    Første hint er fra matematikken: faktorenes orden er likegyldig.
    Faktorenes orden er ikke helt likegyldig, når filteret er litt mer sammensatt en første orden. Her er en sammenlikning av å legge en ekstra motstand før hhv og etter diskantfilteret i https://www.hifisentralen.no/forume...itt-hissig-diskant.102270/page-3#post-3339086 sammenliknet med originalen.
    1628121257538.png

    Rød kurve er originalen (målepunktet «dB ref» under), Blå kurve («dB A» under er ekstra 5,6 ohm før og Grønn («dB B» under) kurve er ekstra 5,6 ohm etter filteret. det er litt ulike -3 dB punkter Rød kurve er på 3k16 Hz, Blå kurve er på 3k2 Hz og Grønn kurve er på 3k49 Hz. Det er ei kjapp og forenklet spice-simulering der delefiltermodellen ser slik ut :
    1628121342553.png

    Det viktige er dog at ei slik demping forrykker overgangen mellom bass/mellomtone og diskant, og følgelig summeringen mellom elementene, på en måte som kanskje er helt ubrukelig eller kanskje er helt fint. En spole på et sted rundt 100-200 µH over den ekstra motstanden, og en større motstandsverdi, kan bidra til at diskantelementet opprettholder nivået ved delefrekvensen men faller jevnt i nivå derifra og oppover. Dog dette blir uansett hit'n'miss ift det opprinnelige problemet.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Kan du forklare?
    Jeg ønsker faktisk å lære her. Blir ikke imponert av "name dropping", men hører gjerne om du har et poeng jeg ikke har tenkt på selv.
    Vi snakker fremdeles om en resistans i forkant av filteret. Etter filteret er en helt annen sak.
    Jeg har ikke behov for å imponere, dum insinuering.. Jeg refererer til "Bwaslo" (nick-name på diyaudio) som er opphavsmannen til X-Sim.
    X-Sim er dataprogrammet som vises i eksempelet ovenfor i video fra PartsExpress.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Bytt ut Proac med Dynaudio 🙂

    Destiny 🙂
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Jeg har ikke behov for å imponere, dum insinuering.. Jeg refererer til "Bwaslo" (nick-name på diyaudio) som er opphavsmannen til X-Sim.
    X-Sim er dataprogrammet som vises i eksempelet ovenfor i video fra PartsExpress.
    Vet ikke hva du har behov for. Prøver ikke å være uhøflig heller. Eksemplet fra KJ viser effekten av en motstand før delefilteret på en fin måte. Det var dette jeg lurte på, og fikk et godt svar. Delefrekvensen forskyver seg litt, som forventet. Jeg synes fremdeles dette virker som en ok løsning på trådstarters utfordring.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fint, trådstarter spurte om hjelp til en litt hissig diskant. Jeg ville også forsøkt denne reverserbare metoden. Låter det bra, så la musikken tale videre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn