Forsterkere Hvordan tone ned en litt hissig diskant?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har præsenteret to enkle løsninger. Men nogle vil absolut gjøre det så kompliceret som muligt.
    Det kommer vel an på hva man anser som enkelt. For min del virker det enklere å vri på en diskantkontroll enn å lodde ut og inn komponenter i delefilteret, men nå har ikke trådstarter hverken forsterker med tonekontroll eller preamp med DSP, så det blir kanskje litt på siden av trådens tema.

    Helt generelt er høyttaler (i samspill med rommet) og pickup de delene i en tradisjonell avspillingskjede som har størst variasjon og størst potensiale for avvik i klangbalanse, så det virker mest logisk å adressere problemstillingen i en av de endene.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Tja akustikk tiltak er alltid bra, men over ca 1000hz er det ofte direktelyden som dominerer. Hos meg var den hørbare og målbare effekten av glava på sidevegger minimal. Kanskje jeg ikke hadde riktige remedier eller gjorde noe feil?

    . Og det er vel ingenting som er enklere enn en gammel diskantkontroll .
    At direktelyden dominerer over 1000hz er nytt for meg selv om jeg skulle ønsket at det er sånn.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    vel kanskje satt litt på spissen ,men rommet dominerer under 1000 og spedningen er stor der , og jeg får stort sett samme repons over ca 1000 hz om jeg måler på 2 meter eller 20cm.. Kan jo skyldes at høyttalerne mine sprer grassat jevnt og likt :)


    Tydelig hvordan spredningen smalner over 1000hz og hvertfall i diskant over 2k..men jeg ser jo at det er energi på 60 grader til siden uansett
    1625750732969.png


    Ekkofri måling stemmer bra med rom måling på 2 meter- in axis
    1625751818690.png
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Her var det mange rare svar.... ;)
    Så her kommer mitt svar : Google førte meg hit: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/334610-proac-super-tablette-xover.html
    Her er det R1 som demper diskanten noen dB allerede. Ved å bare øke R1 vil delefrekvensen også påvirkes. Det beste er å erstatte R1 med et T-dempeledd med utgangsimpedans lik R1 (5,6 ohm). Hvis trådstarter vil gå denne veien kan jeg regne ut dempeleddet for deg!
    1625751576485.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    vel kanskje satt litt på spissen ,men rommet dominerer under 1000 og spedningen er stor der , og jeg får stort sett samme repons over ca 1000 hz om jeg måler på 2 meter eller 20cm.. Kan jo skyldes at høyttalerne mine sprer grassat jevnt og likt :)


    Tydelig hvordan spredningen smalner over 1000hz og hvertfall i diskant over 2k..
    Vis vedlegget 733238
    Det du viser er ser ut til å være en høyttalermåling og ikke en akustikkmåling. Hvis du ser på en impulsresponsmåling eller en ETC vil du se refleksjonene i rommet ditt og styrken på de. Det kan stemme at du stort sett får samme respons forskjellige steder i rommet. 😊
    Ørets følsomhet er høyest i frekvensområdet mellom 1-4Khz og dette gjelder både frekvens og fase.

    Har skrevet litt om temaet i dette innlegget:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/atles-lille-akustikkhjørne.79412/post-2506680
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Om du har vinduer vil dobbeltforede gardiner dempe godt på de frekvenser. Har utstyrt begge stuene med dette og ble veldig happy med resultatet.
    I ene stua ble akustikken endret på et tidspunkt fordi vi gikk over til et tynnere salongteppe. Dro å kjøpte dobbelt opp med teppeunderlag og la under og akustikken kom under kontroll igjen. Teppet ble også bedre å gå på.

    Unngå for all del salongbord med glassplate. Lerretsbilder er bedre enn glass og ramme osv osv..

    Alt dette mener jeg det er greit å ta hensyn til om man ikke har dedikerte lytterom men anvender greiene sine i vanlige hjem. Det er heller ikke sikkert alle i husstanden synes det er greit å fylle hjørner og vegger med akustikk-remedier.

    På hytta har jeg tykke lystette rullgardiner foran alle vinduer som er der for å trekkes ned når hytta ikke er i bruk. Fant fort ut at de også gjør en utmerket jobb når far skal lytte til musikk.

    Mindre toe-in er gratis, men kan skape andre problemer særlig i små rom hvor det kan bli vanskelig å holde avstand til sidevegg.

    Ellers vil vel frempå elektronikk sjelden fungere med frempå høyttalere i mer enn 15-20 minutter om gangen.

    Tonekontroller er sikkert fint for noen.. hvorfor jeg ikke bruker mine..tja.. noe med hva som skjer med oppløsning kanskje? Enten det eller så er disse kretsene for dårlig på Accuphase, det kan jo hende.

    @Balle Clorin : Når akustikken/etterklangstiden eller førsterefleksjoner i et rom dempes, vil ikke da presensområdet virke mindre påtrengende? Har vært i noen minimalistiske stuer hvor jeg blir sliten bare av kaffeprat, mener jeg blir sliten av det samme frekvensområde.

    @Todd : På 12 m2 er det vanlig at sofaen er klint inntil veggen, er det slik hos deg? I så fall prøv å stable puter bortover sofakanten mot veggen og se hva som skjer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Det du viser er ser ut til å være en høyttalermåling og ikke en akustikkmåling. Hvis du ser på en impulsresponsmåling eller en ETC vil du se refleksjonene i rommet ditt og styrken på de. Det kan stemme at du stort sett får samme respons forskjellige steder i rommet. 😊
    Ørets følsomhet er høyest i frekvensområdet mellom 1-4Khz og dette gjelder både frekvens og fase.

    Har skrevet litt om temaet i dette innlegget:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/atles-lille-akustikkhjørne.79412/post-2506680
    1625753021567.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    ThomasD,
    @Balle Clorin : Når akustikken/etterklangstiden eller førsterefleksjoner i et rom dempes, vil ikke da presensområdet virke mindre påtrengende? Har vært i noen minimalistiske stuer hvor jeg blir sliten bare av kaffeprat, mener jeg blir sliten av det samme frekvensområde.

    Prøvde med ca 2-3m3 7cm tykk glava på hver sidevegg. Det burde jo bidra med demping men det virker ikke noe særlig på lyden i min 24m2 stue med 3.13 m takhøyde. Kanske veggerealet er for stort,samt at jeg har teppe på gulvet, 3 seters stoffsofa, en puff +stol og fløyelsgardiner fra før, og en vegg til vegg bokhylle som kan bidra som diffusjon....Møblementet hjelper for det var skikkelig ekko når rommet var tomt. Så da blir kanskje tilleggseffekten av sidedemping mindre merkbar?
    Og så bruker jeg DSP/EQ også da...

    Kommer nok til å prøve med litt filt underlag under gulvteppet for å øke effekten, en myk puff klarer forrsten å dempe gulvrefleksjonen dramatisk
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min erfaring er at kabelbytter er bortkastet tid og penger. I beste fall gjør det en mikroskopisk «forskjell», men prisene er ute av ethvert forhold til virkningen. Som å bruke dyr leppestift som universalvirkemiddel mot ethvert helseproblem. Forstå heller hva problemet skyldes, og løs det der det oppstår.

    Jeg har heller aldri skjønt «puritanske» anlegg uten tonekontroller, men som må «tunes med kabler». Hvis man mot formodning får til såpass store utslag at det har hørbar betydning vil man også påføre signalet like stor fasedreining etc med eksotiske kabler som med en tonekontroll stilt til like stort utslag. Det er ikke noe magisk med R, C eller L om det befinner seg i en kabel eller i en mystisk boks midt på kabelen i stedet for inni apparatene. Bare mye dyrere og mer tungvint enn å vri diskantkontrollen noen grader i ønsket retning.
    Men Asbjørn, du kan vist ikke høre forskel på kabler, men det betyder jo ikke, at der ikke er forskel. Jeg kan så nemt lytte forskel og gør det igen og igen.
    Der er så mange muligheder for at få en skarp diskant. Det kunne have været rummet da glasvinduer giver en hård diskant. Men når den hårde lyd også er med hovedtelefoner på, er det så ikke rummet.
    Jeg havde engang en Pioneer DVD 556a og den havde en tynd lyd og skarphed i diskanten.
    Der er mange muligheder. Kabler kunne det være, men nok mere elektronikken.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Godt poeng det med hodetelefoner. Sennheiserne mine går for å være ganske nøytrale. Samme innspilling på sennheiser og Proac’ene gir ganske lik klangkarakter. På moderate lyttenivåer klarer både hodetelefon og HT seg bra, men blir fort slitsomt når jeg drar på litt. Mulig det er som @Lyngen skriver kombinasjon innspillingen og min toleranse for hard lyd, samt at PU også kan spille en rolle inn her.

    Når det er sagt vil jeg nok prøve et par mer nøytrale HT til supernaiten, men vil gjerne beholde engasjementet fra de små Tablettene
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Belaster du pickuppen korrekt?
    Satt opp av selger (Duet), har justert trykket (med digital vekt) og Anti skate etterpå. Er jo rega hele veien her, så så mye annet er det vel ikke å gjøre feil?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Duelund i små kabinett er MYE klabb og babb. Kaiser Acoustics klarer å presse dem inn i relativt små kabinetter;



    Det her synes jeg er for dumt. Filteret skal være bagpå kabinettet. Det laver jo om på meget når det tager så meget plads.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Er det sånn at diskanten er generelt for fremtredende som er problemet, eller er det at lyden blir litt hard med for mye "skrikende" øvre mellomtone?

    Om det er det siste er det nok fort nye høytalere som er løsningen.

    Ville ha prøv noen med bånddiskant istedet for dome. Det har hjulpet meg når jeg hadde lignende problem (skrikende hard lyd).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men Asbjørn, du kan vist ikke høre forskel på kabler, men det betyder jo ikke, at der ikke er forskel. Jeg kan så nemt lytte forskel og gør det igen og igen.
    Det er nok fortsatt på siden av trådens tema, men for ordens skyld: Jeg har jo hørt forskjeller på kabler i mitt eget anlegg. Det er bare at de forskjellene er så uinteressant små og såpass uforutsigbare at det blir ubrukelig som virkemiddel. Prising hinsides vett og forstand gjør også at kost/nytte-forholdet blir ekstremt dårlig. «Tuning» ved hjelp av kabler er bare tull. Kjøp heller kabler med korrekt lengde og terminering hos en musikkinstrumentforhandler når man behøver noen, plugg dem inn, og glem at de eksisterer. Hvis kablene er gode nok til å bli brukt i innspillingsstudio holder de nok i avspillingsrommet også. Alt annet er viktigere for lyden og mer effektivt for å gjøre tilpasninger.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et billig alternativ kan være å koble en bitteliten spole i serie med høyttalerne, feks 0,05mH eller 0,10mH hvis du har noe slikt liggende. Hvis det bedrer det noe så går det an å fikle litt til med det for å få det hele passende. (feks en god motstand på 4-8 ohm i parallell med spolen, da får du en step funksjon ned i toppen).

    Hvis du forstår hva du gjør og hvor mye du ønsker og dempe (og på hvilke frekvenser) så hjelper det mye.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.379
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mange rare svar.... ;)
    Så her kommer mitt svar : Google førte meg hit: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/334610-proac-super-tablette-xover.html
    Her er det R1 som demper diskanten noen dB allerede. Ved å bare øke R1 vil delefrekvensen også påvirkes. Det beste er å erstatte R1 med et T-dempeledd med utgangsimpedans lik R1 (5,6 ohm). Hvis trådstarter vil gå denne veien kan jeg regne ut dempeleddet for deg!
    Vis vedlegget 733239
    R 5.6 kan erstattes direkte med andre (større ) verdier uten T-ledd så lenge den sitter foran filteret som her. Et dempeledd (R/R) må sitte etter filteret, dvs rett foran diskanten.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Toilet papir kan afhjælpe problemet som nævnt. Jeg brugte det tweak for år tilbage. Jeg tror at det hjalp på den dårlige Dvd Pioneer 556a, som var skarp i lyden
    Med opgraferinger blev problemet løst, og toiletpapir var der ikke mere brug for.
    Det dæmper ca 1 dB ved 20 kHz., men ændrer på udstrålingen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.123
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    DEr er gode grunner til å begynne å jobbe der problemet er fremfor der det ikke er. Et kabelbytte kan i beste fall slå ut 0.2 dB mens høyttaler kan slå ut 5-10dB . Det første er ikke hørbart i 99% av tilfellene , mens det andre høres lett. ( 1dB er en knapt merkbar nivå endring, 3dB en tydelig endring i volum)

    Om potetene smaker for salt så reduserer man saltingen , å bytte sikringer til komfyren virker mye dårligere

    Løsningen til trådstarter på vinyl kan være en Puffin RIAA fra Parks Audio den har tonekontroller og allverdens tuningsmuligheter . Anbefales på det varmeste , jeg har en med valgbar digital eller analog utgang. For digital strømming er Roon sin DSP/EQ enkel og elegant . .. Finnes rimeligere løsninger også om man spiller fra PC …

    Høres dette for spisst ut?? Ikke hos meg med mine avdankede ører …. og med Kimber Kwik 12 høyttalerkabler ;)

    Fantastisk bra lydkvalitet på denne (y) (y)
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    R 5.6 kan erstattes direkte med andre (større ) verdier uten T-ledd så lenge den sitter foran filteret som her. Et dempeledd (R/R) må sitte etter filteret, dvs rett foran diskanten.
    Ganske enkelt; NEI.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mye bra fra denne Derrin ja. Roon radio kom opp med den som forslag til meg
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Supernait 2 har noen inn/utganger på linjenivå som kanskje kan brukes til å sette inn et variabelt filter. Noen som vet hva som skjuler seg bak disse kontaktene?
    1625777843380.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her var det mange rare svar.... ;)
    Så her kommer mitt svar : Google førte meg hit: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/334610-proac-super-tablette-xover.html
    Her er det R1 som demper diskanten noen dB allerede. Ved å bare øke R1 vil delefrekvensen også påvirkes. Det beste er å erstatte R1 med et T-dempeledd med utgangsimpedans lik R1 (5,6 ohm). Hvis trådstarter vil gå denne veien kan jeg regne ut dempeleddet for deg!
    Vis vedlegget 733239
    Når man ser dette filteret så er det åpenbart for meg at man har ofret klangbalanse for effektivitet i mellomtone og diskant. Ikke rart det låter lyst egentlig. Grunntoneområdet vil ligge for lavt i nivå rett og slett. Ikke bare litt, men 6-8 dB.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette fungerte fint her i heimen. Mer behagelig lyd og utgiften var kr.0 :)
    IMG_20210709_072647207.jpg

    IMG_20210709_072700586.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skeptisk til dopapir, og jeg er ingen elsker av VAG produkter så det å bruke reklame buffen fra den gjengen på noe som ikke synes er helt ok :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Todd: Åpner du de høyttalerne, er litt av poenget borte. De er som de er fordi Stuart Tyler et co bygger dem sånn av en grunn. Dette løses enklest i match. Og enhver så inngripende endring i såpass nye komponenter som det å endre filterverdier betyr en ting: Feilmatch! Naim ER hissige på driv og energi i lyden, ProAc må ofte roes litt i toppen. Spiller best på varmnøytralt, kraftfullt forsterkeri. Som Bryston. Og Rega er Rega. Exact er en MM: impedansen er og blir 47 000 Ohm der. Så hvilke høyttalerkabler har du? Andre, digitale kilder? Regaen har egne kabler, så feilen ligger i match med elektronikk eller høyttalere og deres overføringer, evt i det musikalske materialets produksjon…Ei lita endring der, så hører du at ProAc funker svært bra på Naim også..They just need the utmost care in system matching😎 Tonekontroller er en vederstyggelighet som kun bidrar negativt. Til henholdsvis økt forvrengning og lenger signalvei🤬
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som sagt en dullion ganger før - rett verktøy er halve jobben. Feil frekvensrespons fikses ikke med kabler eller andre ting som har nær flat respons.....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ikke meget mod i nordmænd mere ser det ud til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn