Hvordan streamer du musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan få lyden fra YouTube på en MacBook Air over på en 2 kanals analog forsterker ?
    Går utifra at du mener trådløst, så da kan denne være en rimelig løsning som overgår Bluetooth-adaptere på lydkvalitet:

    9E4607F5-59E0-4597-8EBB-EFD77706005D.jpeg

    Så må du ha minijack til 2 RCA fra den og til forsterker da
     
    Sist redigert:

    Kruste

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2021
    Innlegg
    55
    Antall liker
    80
    Sted
    Sel
    Mener selvf. trådløst.
    Det der er sikkert en bra løsning.:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Har fortsatt alle de 4 strømningsplattformene Spotify Premium, Tidal HIFI, Quobuz og ROON. Med de beste pickuper og RIAA trinn, så synes jeg forsatt at Vinyl er bedre. Hører det best på dyrere anlegg. Til bilbruk synes jeg Spotify er best å bruke betjeningsmessig :)
    Jeg bruker mye mobilen og Chromcast på TV eller tvboks. I bil er det godtnok med Bluetooth. På den nettverks receivern jeg også bruker, så har jeg Spotify connect som fungerer veldig bra! Vanligvis bruker jeg en gammel Hp lapptopp med USB og Topping HS01 på hovedanlegget. Det funker veldig godt:cool:
     
    Sist redigert:

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Har en enkel 2xdisk QNAP NAS på (2x) 1TB som sliter med ytelsen, og som nærmer seg fulle disker; d henger kanskje sammen..

    Noen som har noen anbefalinger til gode og raske NAS spesifikk for musikk streaming, må kanskje opp i 4xdisk? Med DSD filer blir d fort volum samt krav til god ytelse. Kablet nettverk hele veien inn i avspiller.
    Har en ganske gammel Qnap TS-219 (fra ca. 2009). Kjører RAID 0 med to 2 TB disker. Bruker den bare som backup nå. Har ingen problemer med å spille av Hi-res filer på den.

    Har en litt nyere Qnap TS-419P+ som jeg bruker daglig. To 4TB disker i den. Kjører RAID 1. Har også koblet en Seagate USB disk på 14TB til den med en del Blu-ray og 4K filmer. Overraskende nok kan jeg spille av disse filmene over nettverket uten problemer sjøl om det er 4K HDR/Dolby Vision. Kunne koblet denne disken rett i Zidoo spilleren men disse diskene bråker en god del.
     

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Roon Nucleus+, SOtM sMS-200 Ultra NEO, USB kabel, Mola Mola DAC.
    Musikken styres med Roon Remote.
    Har du prøvd å streame direkte med mola mola uten å bruke sotm? Kan du event si noe mer om lydforskjeller.
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Min Mola Mola Makua er et kinderegg.
    Det er en forforsterker med RIIA og DAC installert. Det er samme DAC'en som Tambaqui dog uten nettverktilgang, derfor USB. SOtM fordi den gir ut Roon redy.
    Kan derfor ikke si noe om forskjeller på nettverk kontra USB.
    Derimot er det stor forskjell på strømforsyninger til SOtM og Nucleus+.
    Best resultat får jeg med Ferrum Hypsos, særlig åpenhet, avstand mellom musikere og bass

    Makua'n kan sendes til fabrikk for å oppgraderes med nettverkstilgang.

    Håper det ble forståelig

    Jens
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Har en ganske gammel Qnap TS-219 (fra ca. 2009). Kjører RAID 0 med to 2 TB disker. Bruker den bare som backup nå. Har ingen problemer med å spille av Hi-res filer på den.

    Har en litt nyere Qnap TS-419P+ som jeg bruker daglig. To 4TB disker i den. Kjører RAID 1. Har også koblet en Seagate USB disk på 14TB til den med en del Blu-ray og 4K filmer. Overraskende nok kan jeg spille av disse filmene over nettverket uten problemer sjøl om det er 4K HDR/Dolby Vision. Kunne koblet denne disken rett i Zidoo spilleren men disse diskene bråker en god del.
    Takk for respons.
    Siden mitt innlegg har jeg investert i ny QNAP TS-253 2x4TB samt SMS-200 Ultra (istedet for Pro-ject streambox S2). Tror "lagging" hos meg skyldes Pro-ject siden den hadde en tendens til å stoppe helt opp og foretok en type "soft reboot, dvs stoppet avspilling og antagelig restartet s/w før den kom tilbake.
    Etter oppdatering til SMS så ble den en helt annen sak. Meget stabil og for de som benytter QNAP så funker faktisk musikk appen til QNAP også til å streame høy oppløselig via streamer til DAC (dersom du feks forsøker å spille/streame høyoppløselig direkte til enhet så må enheten ha støtte for høy oppløselig). På SMS-200 må man da benytte DNLA.

    Lydmessig er SMS-200 litt mer "varm" en Pro-ject på mitt Cary rør anlegg.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Yamaha(MusicCast) via Topping dac og balansert til forforsterker
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Tidal hifi >roon >pc >mytec brooklyn bridge (både via usb, eller trådløs om ønsket) Styres med mobilen.
    i bilen> tidal> bluetooth

    Har forsøkt med spotify, men lyden ble for dårlig.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Qobuz-Roon på MacBook-Sotm SMS-200 Neo - Bricasti M1.

    Bestilte en NUC for å kjøre Roon Rock for en evighet siden, men den lar fortsatt vente på seg dessverre…
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.303
    Antall liker
    2.031
    Sted
    Nordland
    Forhåndsbestilt Wiim Pro bit-perfekt streamer😃
    -Endelig har eg fått fingeren ut, kan si adjø til Hegels AirPlay og velkommen til min første eksterne streamer, Wiim Pro og mulighet for inntil 24-bit/192kHz🥳
    Hadde klart meg med Wiim Mini som også er bit-perfekt, men blir etterhvert å gå for kablet tilkobling som Pro har. Liker dessuten ikke designet på Minien, den ser ut som noe man har rasket med seg fra Clas Ohlson.. Pris? Kr 1990 her på HS’s egen nettbutikk. For godt til å være sant? Det vil tiden vise, skal vist ankomme lager i slutten av måneden😅. Blir spennende å høre forskjellen på lydkvaliteten🤠
    07B5C3BA-3A45-425A-95A7-99216D842D0B.jpeg
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Jeg har en skokk med Squeezeboxer (boxen i flertall?) av alle generasjoner spredt ut over hytter og hus i alle etasjer. To Transportere, men Touch ser også bra ut. Lyden klarer jeg ikke å høre forskjell på, men brukergrensesnittene varierer i brukervennlighet. Strømmer Roon fra Tidal og fra egen, ny-rippet CD-samling.

    En Transporter går dels som DAC, dels som digital transport til en Devialet Expert. Da blir det en AD-DA mindre, men noen gullører mener at Transporter har bedre kontroll på jitter. Jeg lever like godt med begge signalveier. Transporter har de kuleste VU-metre av digitalt slag, nest etter min Luxman M-02 som fores fra en Touch via Luxman C-02. Alt dette er godt over min høreterskel for uhumskheter av digitalt og analogt grums. Ser ingen grunn til å blåse mer av familieformuen på digitale ting.

    Roon anbefales også sterkt. Kjøpte livstidsabonnement en dag jeg følte meg i god form! Har satt MQA ut av drift for å være på den sikre siden.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg endelig fikset Tidal connect. Før måtte jeg bruke Apple Air Play. Hva fikser Tidal Connect av oppløsning? Er det like bra som USB?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg streamer Spotify fra mobilen til rørforsterkeren med kabel.
    Foretrekker cd men streaming er fint for å finne ny musikk.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Nå har jeg endelig fikset Tidal connect. Før måtte jeg bruke Apple Air Play. Hva fikser Tidal Connect av oppløsning? Er det like bra som USB?
    Hvilken oppløsning Tidal Connect spiller med på boksen du bruker, vil jo avhenge av type abonnement hos Tidal du har og spec på selve boksen.
    Gitt samme abonnement på Tidal, så skal jo Connect og USB gi samme oppløsning på samme boks.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Akkurat bygget ny pc - i den forbindelse laget jeg også min egen layout av Foobar - tilpasset min bruk, for streaming av lokal musikk:



    Visuell presentasjon av kompresjon og frekvensrespons - for bl.a. armresonans på digitalisert vinyl. Videre tall for Gain, oppløsning og Dynamic Range.

    Stort fokus på grafikk - hver cd, vinyl, dvd, blu ray - viser grafikk jeg har skannet inn av den faktiske utgaven som spilles.

    Brukes til alle formater - stereo/multikanal.



    Handlet en iPad i fjor - for å bruke som "fjernkontroll" til Apple Music, brukes stort sett til å lytte til Atmos via Apple TV 4k




    Har en del Yamaha dingser med MusicCast - kan sende hva som helst - hvor som helst.
     

    MidFi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    68
    Fra Plexserver på NAS, via 5 GHz wifi til Wiim Pro, via toslink til Rega Elex Mk4, til Monitor Audio 6 (5. generasjon).
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Qobuz fra PC inn i Topping D70, 10m XLR til PA-amp så ut til diger tysk lydgenerator.
    -Alt streaming via Wiim Mini inn i samme anlegg.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    En liten notis til Roon abonnementbrukere som lar seg frustrere av prisøkning og heller kan tenke seg bruke pengene på vinyl ;)

    Siden så mange brukere ser ut til å vektlegge Roon's egenskap med å foreslå lignende artiser som forresten kan ha kommersielle innslag (reklame) slik som Spotify, Tidal m.flere. har jeg lyst å vise hvordan en gratisløsning gjør det anno 2023..

    LMS sin nøytrale plugg Music and Artist Information samt Material Skin har begge sett 2 eller flere oppdateringer siden nyttår. Skjermdumt under viser lignende artister for en lokalt album. Men dette er likt når man f.eks. spiller et musikkspor fra Spotify.

    1676545665183.png


    Alle navnene i bildet over er hyperlinker som når man klikker en av dem først søker i lokalt biliotek samt lager hurtigsøk til alle musikktjenestene man har aktivert på LMS. Så om jeg vil sjekke artisen på Deezer er det et ekstra klikk.

    1676545917812.png
    1676546090865.png


    Ofte finner man fulle artist biografier og enkelte album viser litt historie.
    1676547488377.png


    1676547614053.png
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    God indikering på kvaliteten på mastering - medfører en mye bedre opplevelse ved lytting til musikk for min del. Jeg synes det er ganske bortkastet å investere tid & penger på et godt anlegg - hvis jeg ikke samtidig sorterer vekk "dritten".

    Dette vil jeg ha:






    Men rundt halve disc samlingen inneholder også søppel som dette:




    Enkel sortering skjer i mapper:



    Jeg spiller musikk fra øverste mappe - til 99,9%
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg streamer Spotify fra mobilen til rørforsterkeren med kabel.
    Foretrekker cd men streaming er fint for å finne ny musikk.
    Da burde du vurdere en Wiim mini eller lignende. Mye bedre enn kablet fra telefonen hvis det betyr noe for deg.
    Mvh
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk for svar og godt råd.
    Men for meg har det ingen betydning.
    Jeg er nok en cd fyr.
    Lasse
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bruker Roon (core) som er installert på en 2019 MacMini som kun er satt opp for dette formålet, kablet fra ruter. Alle mine egne musikkfiler/cd ligger på ekstern SSD disk kablet til MacMini. Bruker også Qobuz og (litt) Tidal. Har en Hegel H390 forsterker som nå er Roon godkjent og også står kablet til nettverket. Har i tillegg en Auralic Aries G2 streamer som står koblet til dac i H390 med USB kabel. Når jeg streamer fra Roon kan jeg da velge mellom Ethernet kabel til innebygd streamer i H390 eller Aries G2 streameren. (med wifi) usb til H390. Ved begge alternativene går da lyden gjennom samme innebygde dac i Hegel H390.
    Kan da med Roon remote bytte raskt mellom disse to avspiller alternativene mens jeg spiller.

    Og her låter det forskjellig...Streaming direkte fra H390 låter bra men Aries G2 gir et større lydbilde med mer luft mellom instrumenter og merkbart mer trøkk i mellom-bass område, og spiller også lavere ned i bassen. Høyttalere i bruk på Hegel H390 er Marten Parker Duo sammen med en REL TX7 sub.
     

    MidFi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    68
    Jeg oppdaget nettopp at jeg kan streame lydbøker fra Audible på telefonen til Wiim Pro. Det er vel egentlig opplagt, men jeg har ikke tenkt på det før.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Bruker nå en eldre Laptop og USB inn på Topping D90 DAC med balansert out. Nylig så kjøpte jeg en Wiim mini med Wifi og toslink inn på samme DAC. Synes faktisk sistnevnte løsning med Wiim og Toslink lyder bedre, enn gammel Laptop og USB. Har lyst å prøve en Wiim Pro som har kablet LAN og i tillegg coax utgang. Koster ikke all verden, hvis en da ikke vil ha alt i et streamer med innebygget DAC og lagring til høyere pris. I anlegg 2, så har det vært fint med streamer og innebygget forsterker. Da tenker jeg på en Rose til betydelig høyere pris med et coolt display. Har bedre tro på kablet LAN inn på streamer enn Wifi.
    Siden jeg spiller mye vinyl nå, så blir det ikke brukt penger på en for dyr streamer.
    Bruker Spotify connect, Tidal og Qobuz . Har sagt opp ROON, da nettverket ikke er av de beste med optisk tilkobling. Bare coax inn på Nettverksboks. Blir oppgradert snart, så får men se da.
     

    marlon88

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2023
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Stavanger
    I dag har jeg bare en chromecast audio rett i forsterker og streamer musikk fra spotify. Nå har jeg arvet en Ayon Orion rørforsterker, og Audio Physic tempo høyttalere, og kan tenke meg at jeg burde gjøre noe mer en å sette chromecast audioen rett i rørfosterkeren med minijack->RCA.

    Hva ville dere gjort for å få best mulig kvalitet på trådløs streaming av spotify fra mobil? Budsjett: minst mulig
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hva ville dere gjort for å få best mulig kvalitet på trådløs streaming av spotify fra mobil? Budsjett: minst mulig
    Blututh-mottaker inn i forsterker, evt krommkast Audio inn i forsterkeren, evt BT eller krommkast innebygget fra før. Dette er ikke såååå billig som Clas Ohlson-kabel fra mob.tel til forsterker, men billig likevel, og bedre enn dakken i mob.tel.
    Om en legger de utslitte uttrykkene "myyyYYYyyye bedre" og "det låter heeeEEEeeelt rævva!" til siden, og innfører en dose ujålete nøkternhet og edruelighet, så låter det faktisk ikke så verst til ukritisk bakgrunnslyd i stua.
    Min Audiolab 6000A med innebygget AptiX blutut er god nok til 97,3 % av bruken i stua, og godt nok til at Luxman-dac'n og Luxman L-590 AXii står støvfritt nedpakket i eskene sine. (Det siste muligens fordi jeg mistet interessen og gleden av high end for 2 år siden)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gjør det så enkelt som mulig, pc-minidsp-forsterker...
     

    marlon88

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2023
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Stavanger
    Fortsett å bruke cromecast audio, men koble den til via optisk kabel til en ekstern DAC kjøpt på brukt'n.
    Hva er "minste" DAC jeg burde gå for? Hvis det er noen som har et forslag til en DAC på finn, evt om det er noen her inne som har en til salgs gi meg gjerne en lyd
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Hva er "minste" DAC jeg burde gå for? Hvis det er noen som har et forslag til en DAC på finn, evt om det er noen her inne som har en til salgs gi meg gjerne en lyd
    Jeg har en topping E30 som fungerer som reserve. Den er jeg dyktig imponert over (til prisen).
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hva er "minste" DAC jeg burde gå for? Hvis det er noen som har et forslag til en DAC på finn, evt om det er noen her inne som har en til salgs gi meg gjerne en lyd
    To merker som utpeker seg i lavprissegmentet med to ulike lydfilesofier er Audio-GD og Topping. Hvor sistnevnte rent måleteknisk vil være langt bedre enn Cromecast Audio sin innebygde DAC. Men trolig ha mindre forskjell på ørene enn en DAC fra Audio-GD som med hensikt er påført en karakter i lyden med ditto destruktivt måleresultat.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Wiim mini Bitperfect -> Rotel RC 1572mkII -> Rotel RB 1582mkII -> Klipsch R800F.
    Funker perfekt her, utrolig imponert over Wiim mini Bitperfect kjøpt hos hfs nettbutikken, anbefales 😉
     
    Sist redigert av en moderator:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Hvilke streaming tjenester gir best lydkvalitet og brukervennlighet?
    Bruker Spotify i dag. Har tilgang til alle tjenester.
    Spotify ca 110 kr pr mnd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn