Hvordan streamer du musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludolf71

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    2
    Har en Allo DigiOne Signature streamer jeg er godt fornøyd med. Den kjører Roopie og er koblet med coax til DAC. Derfra går signalet via XLR-kabler til aktive høyttalere. Måtte nylig bytte tv og kjøpte en rimelig Sony. Den låter overraskende bra som streamer den også.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Dere som har pc i signalveien med lydkort og NAS og jegvetikkehva. Mange forskjellige programvare og sikkert tekniske utfordringer. Får dere satt dere ned og lyttet på musikk i det hele tatt? Får dere ro i sjela, eller tenker dere hele tiden på: skulle hatt en sånn dings eller en annen innstilling? Ev er det egentlig nok oppløsning her nå? Bare lurer :)
    ja jeg har nytet pc'n i snart 2år? men hatt pc halve livet med diverse lydkort og slikt og det har aldri låtet som det gjør nå. . de siste årene jeg har hatt evga kort og sesonic psu. jeg er happy. og den har spilt musikk hverdag i snart 2år contonuelig. jeg streamer mye. ripper cd og bruker tascam hires editor og converterer wav til dsd . synes det låter bedre en wav. innstillninger surrer jeg ikke så mye med. men litt utbytte av div preamper,,høytallere,effektrinn osv har jeg eksprmentert med. mitt tidligere oppsett på pc'n var en sony mds 920qs mindisc spiller som jeg brukte som en dac via optisk. da det er en god dac i den. tillegg hadde(har) jeg mulighet til og ta opp fra pc'n til minidsk. med godt resultat. til og med avspilling fra youtube låter ok. tenkte jeg skulle tegne spotify abonoment nå som det blir bedre og. neste gang det kommer et "bedre kort" blir det garrantert mye billigere og oppgradere og.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Har en forsterker med innebygget DAC på vei. Den har kun USB inngang og da blir spørsmålet, hvilken alternativer finnes av streamee med USB ut? Skal vi si opp til 10K, da dette ikke er primærkilden. Å benytte pc/laptop er ikke aktuelt.

    Benytter i dagens oppsett Sonos Connect og er strålende fornøyd og kan selfølgelig fortsette med det, men spør her om muligheter. Finnes det feks overgang fra toslink/spdif til USB?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Har en forsterker med innebygget DAC på vei. Den har kun USB inngang og da blir spørsmålet, hvilken alternativer finnes av streamee med USB ut? Skal vi si opp til 10K, da dette ikke er primærkilden. Å benytte pc/laptop er ikke aktuelt.

    Benytter i dagens oppsett Sonos Connect og er strålende fornøyd og kan selfølgelig fortsette med det, men spør her om muligheter. Finnes det feks overgang fra toslink/spdif til USB?
    Kun USB inn virker nesten litt rart på et produkt i dag om det ikke allerede har en streamingløsning innternt?

    Men nær alle streamer prosjekter med RPi (Raspberry Pi) kan kjøre med USB DAC. Også en gammel Logitech Touch kan kjøre med USB DAC. Da med kernel mod via en plugg som kalles EDO (Enhanced Digital Out).

    Derimot å få til S/PDIF til USB er mer trikky. Søkte for meg selv i helgen uten finne verken sw eller hw som kan ta S/PDIF til PCM seriedata eller USB. Jeg søker selv etter muligheter til å trancode S/PDIF fra CD spiller via LMS server.

    Jeg kan gjøre dette med RME lydkortene mine da S/PDIF inn med prosesseringsmulighet er funksjon mer typisk benyttet i profesjonelle lydkort. Da gjerne ment for å overføre digitalt fra eldre synther og effektmaskiner til DAW.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    For hverdagslytting/bakgrunnsmusikk bruker jeg Spotify fra Phillips Android Smart TV, optisk ut til en Audiolab 8200 CD-DAC-PRE .
    Synes det fungerer helt fint, har ikke forsøkt noe HIFI streaming tjenester, til det har jeg LP og CD :)
    Har lest endel i denne tråden og ser jeg er i kraftig undertall.

    Kjøpte inn en Raspberry pi 3 for etpar år siden for å lage en streamersak, men har ikke kommet så langt enda :eek:

    IMG_20210408_212428.jpg
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Kun USB inn virker nesten litt rart på et produkt i dag om det ikke allerede har en streamingløsning innternt?

    Men nær alle streamer prosjekter med RPi (Raspberry Pi) kan kjøre med USB DAC. Også en gammel Logitech Touch kan kjøre med USB DAC. Da med kernel mod via en plugg som kalles EDO (Enhanced Digital Out).

    Derimot å få til S/PDIF til USB er mer trikky. Søkte for meg selv i helgen uten finne verken sw eller hw som kan ta S/PDIF til PCM seriedata eller USB. Jeg søker selv etter muligheter til å trancode S/PDIF fra CD spiller via LMS server.

    Jeg kan gjøre dette med RME lydkortene mine da S/PDIF inn med prosesseringsmulighet er funksjon mer typisk benyttet i profesjonelle lydkort. Da gjerne ment for å overføre digitalt fra eldre synther og effektmaskiner til DAW.
    Mulig at en av Hifiberry HAT`ene som har både optisk og digital in og ut kan sende input tilbake til rpi som da kan bli en løsning for noe slikt?

    Edit: denne har i det minste interfacet (reciever for SP-dif) som en trenger. Men om det er mulig å få lyden ut via USB vet jeg ikke. Antar at det er mulig med kode-skills. HiFiBerry Digi+ I/O | HiFiBerry
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Du må ikke bruke optisk....det bare virker :oops:
    Du går glipp av tweakingen med USB-kabler og switcher og så bortetter...;)
    Blir ikke mye hifi-hobby av å holde seg til utstyr som virker godt rett ut av boksen vet du :cool:
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være relevant for meg (jeg har en affektiv personlighetsforstyrrelse).
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Du må ikke bruke optisk....det bare virker :oops:
    Du går glipp av tweakingen med USB-kabler og switcher og så bortetter...;)
    Blir ikke mye hifi-hobby av å holde seg til utstyr som virker godt rett ut av boksen vet du :cool:
    He he. Livet har blitt mye bedre etter at jeg sluttet å tweake og lytte etter mikrodetaljer ;) Men tro meg, jeg har vært der😂
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Ny tråd i emning: ''Er letingen etter mikrodetaljer i veien for opplevelse av musikken?''
    ehhh...blir ikke det det samme som ''å ikke se skogen for bare trær''?
    Gammelt nytt der altså ;) .

    Og; ja - jeg har erfaring med å omgås personer med autisme og jeg syns ikke det er noe å spøke med, hverken på den ene eller den andre måten :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vært morsomt å høre hvordan de andre medlemmene streamer musikken sin på stereoannlegget.
    Flere forskjellige måter.
    Hjemme hovedsakelig egne filer fra harddisk pluss Qobuz via Roon over wifi til Logitech Transporter og derfra på AES3id (BNC) coax-kabel til DEQX. Roon styres fra PC eller iPad og integrerer Qobuz sømløst med mitt eget bibliotek med 77000 spor.

    Alternativt wifi fra Roon eller fra Qobuz app på iPad eller telefon til en Chromecast Audio på optisk Toslink til DEQX. Den veien er delvis backup for Transporteren, som begynner å bli noen år gammel, og delvis gjesteadgang for å caste hvasomhelst fra hvilkensomhelst dings til anlegget. For mine ører låter forøvrig signalveien via Chromecast Audio klin likt med den via Logitech Transporter, selv om den ene dingsen kostet kr 349,- og den andre kr 13000,- for mange år siden.

    På hytta Qobuz app på iPad over wifi til Chromecast Audio og optisk derfra til en RME ADI2 FS Pro DAC. Helt klart i kategorien for utstyr som bare fungerer.

    Begge steder strømmer jeg video styrt fra diverse apper på iPad på wifi til Chromecast Ultra til Samsung TV. På hytta også med en Sonos lydplanke under TV'en, så det er i prinsippet mulig å streame bare audio til den også. Men den lydplanken låter virkelig ikke bra, så den brukes mest for TV-lyd.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Her så kjører jeg Nad M33 i stua i 1.etg. også har jeg en Nad T778 i hjemmekinoen i 2.etg. Begge har BluOS. Enkelt og greit. :)
    Kjører trådløst over hele fjøla. Kan fint streame 4K med Atmos trådløst også dersom det er behov fra Nvidia Shield i begge systemene.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    • Kilde
      • Spotify - fungerer, og jeg finner "alt"
      • Tidal - Startet veldig bra.
        • Jeg var entusiastisk, og deltok i oversettingen til norsk GUI
        • De havnet i skammekroken etter faktureringsrot.
        • Jeg syns heller ikke at de gir meg noe mer enn Spotify.
    • Streamer - Prøver å finne en løsning som fungerer sømløst, også for andre enn meg.
      • Volumio - er for øyeblikket under utprøving
        • HW
          • RASPBERRY
            • Kjørte til og begynne med på Rasberry.
            • Gadd ikke kjøpe skjerm, så jeg gikk videre.
            • Godt mulig jeg går tilbake hvis jeg bestemmer meg for å fortsett med Volumio.
          • Acer laptop
            • Kjører nå på en gammel laptop siden vi savnet skjerm.
      • Roon - Er pensjonert.
        • Mangler link til Spotify
        • Pris.
      • Bluesound Node (N100)
        • Har tjent meg vel i noen år
        • Comeback er ikke usannsynlig
    • Cambridge DACMagic
      • Gammel
      • Kostet nesten ingenting
      • Gjør jobben.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.034
    Sted
    Oslo
    Bruker stort sett CD (og kjøper det ennå), men alt er rippet og lagret både på diverse enheter, blant annet en USB koblet til en NAD M33 i kjelleren. Ellers brukes iTunes via Airplay.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Endelig fått det slik jeg vil ha det.
    Enkelt og greit.
    Og latterlig enkelt i bruk.
    Så skit fornøyd.

    Lumin D2 til forsterker. 👌👍
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Tester ut litt Atmos innspillinger fra Itunes, bruker Apple 4k tv med hdmi til receiver.

    Ellers er det Foobar på pc, tilkobling med hdmi, toslink, usb - alt etter hva det spilles på.

    Jeg bruker fremdeles samme Foobar versjon som jeg installerte i 2016 - 5 års jubileum 🍺
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    BAB540E2-6BEA-4B2B-9D2D-0E58F56014EF.png

    Roon (Tidal og USB disk i router) til Trinnov,-kablet - fantastisk musikk fra denne fyren forresten
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tidal -> NUC m/Roon Rock -> Lumin U1 Mini m/Sbooster -> Audio Note Kit Dac 2.1
    + 2 av @Plix sine remedier
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Stue: Qobus - Roon - Bluesound Node (N130) - Amp - htt
    Kontor / Sov: Qobus - Roon - ITX PC med roon server - optisk ut til - SA Saxo1 Active
    Headfi: Qobus - Roon - ITX PC med roon server - (USB kabel) - TPA Amanero-Hermes-Chronos - B3 - Beta22 (bal - HD650 og T1) / Ventus (ubal - C1P)

    Har også en drøss med SBC løsninger som jeg muligens kommer til å implementere igjen, men Node`n fungerer utmerket i stua og på kontor / headfi oppsettet er det like greit å kjøre direkte ut fra maskinen som kjører ROON server iom at jeg har den optisk isolerte USB inngangen som en får med Hermes.

    Node har HDMI eARC så den ble en all in one løsning som bare funker. Ble også positivt overrasket over at den kan grupperes med PC`er fra ROON. Sonos kan jo ikke det, så det var en nice surprice.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Har en server stående med noen TB musikk i varierende kvalitet fra mp3 til lossless sacd rip's som jeg også kjører Logitech Media Server på og så bruker jeg en trofast squeezebox touch koblet til en Cambridge DAC. Dette låter stort sett bra og fungerer fint til normal musikklytting når jeg ikke finner tid til å spille et helt album (som jeg synes er å foretrekke når jeg spiller vinylplater). Squeezeboxen er grei å ha med å gjøre, og lar meg også enkelt spille musikk fra Spotify eller Tidal...
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Apple iPad Pro (Apple Music) --> McIntosh MA12000
    - USB-C til USB-B

    Ikke funnet mulighet for å fjernkontrollere - så, blir litt som å spille LP, må reise meg for å søke/lete på Apple Music for å skifte "plate" - hverdagstrim 😎
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Apple iPad Pro (Apple Music) --> McIntosh MA12000
    - USB-C til USB-B

    Ikke funnet mulighet for å fjernkontrollere - så, blir litt som å spille LP, må reise meg for å søke/lete på Apple Music for å skifte "plate" - hverdagstrim 😎
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor bruker du Lumin mellom NUC og Dac?

    Er det for å spille fra andre tjenester enn Roon?
    Det korte svaret er «fordi det låter bedre». NUC står på eget rom, koblet rett i router, tar seg av alle tunge nettverksrelaterte oppgaver. Streamer står i hifi-benken.
     

    Faller

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bruker stasjonær maskin koblet til en Motu M2 (ekstern lydkort) og så videre til enten Tannoy Gold 7 eller Bose QC25. Enkelt og godt nok for min del.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Stasjonær pc med Roon og alle mine CD-plater rippet. Derfra rett til Lyngdorf Tdai 3400. Veldig enkelt å greit. Lagt inn Roon på IPad, så den blir remote for alle produktene som er Roon ready. Så slipper unna både Cd spiller og annet. Ble ryddigere og færre bokser i stereo møblet. For min del er det et must at produktene er Roon ready. Gir mulighet til streaming over flere plattformer som feks, Sonos, Bluesound osv. Fabelaktig.
    Men som andre har nevnt tidligere, så er Roon kanskje kostbart. Håper dem kunne gjort noe med prisen slik at det hadde blitt tilgjengelig for flere.
     

    Mustis

    Fersking
    Ble medlem
    23.02.2021
    Innlegg
    2
    Antall liker
    5
    Sted
    Bjørnefjord
    Første posten min! ja ...har Yamaha np 303s eller noe slik koblet cat5 kabel i netverk, det hadde gått trådløst også men den starter raskere slik, finner enheten så å si. Hadde først spotify men kuttet den pga div påloggingskonflikter ift facebook kontoen. nå bruker eg qobuz det det fungerer knall ipad med yamaha musiccast som fjerntyrer. har lest hele tråden og i min overraskelse var det ingen som hadde den same strimeren som meg. eg vil påstå den står ikkje tilbake ift cdspelaren min, en hegel sak, dessuten spelar den opp til 24bit/192khz ...forøvrig mye av musikken på qobuz er av cd-kvalitet resten hires. så det så
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    PC - Topping DX7pro - Focal Elegia MG Professional.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Første posten min! ja ...har Yamaha np 303s eller noe slik koblet cat5 kabel i netverk, det hadde gått trådløst også men den starter raskere slik, finner enheten så å si. Hadde først spotify men kuttet den pga div påloggingskonflikter ift facebook kontoen. nå bruker eg qobuz det det fungerer knall ipad med yamaha musiccast som fjerntyrer. har lest hele tråden og i min overraskelse var det ingen som hadde den same strimeren som meg. eg vil påstå den står ikkje tilbake ift cdspelaren min, en hegel sak, dessuten spelar den opp til 24bit/192khz ...forøvrig mye av musikken på qobuz er av cd-kvalitet resten hires. så det så
    Velkommen til forumet!
     

    fatalataf

    Medlem
    Ble medlem
    31.05.2021
    Innlegg
    37
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Khadas VIM2 og Khadas Tone Board med Volumio som spiller fra Tidal, nettradio og NAS.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Har en enkel 2xdisk QNAP NAS på (2x) 1TB som sliter med ytelsen, og som nærmer seg fulle disker; d henger kanskje sammen..

    Noen som har noen anbefalinger til gode og raske NAS spesifikk for musikk streaming, må kanskje opp i 4xdisk? Med DSD filer blir d fort volum samt krav til god ytelse. Kablet nettverk hele veien inn i avspiller.
     

    Kruste

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2021
    Innlegg
    55
    Antall liker
    80
    Sted
    Sel
    Hvordan få lyden fra YouTube på en MacBook Air over på en 2 kanals analog forsterker ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn