Hvordan skal rock egentlig høres ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.078
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    8
    Tipper et gammet sett med cerwin vega spiller rock bedre og mer engsjerende enn 90% av alle anlegg her inne, kanskje til og med en jbl bluetooth høyttaler gjør det.
    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Stones låt bra på Fornebu. Har ikke hørt kompetent skrudd stor PA siden.
    Usikker på om Rammstein live er noe å prøve på. Jeg var en gang under et par Panavia Tornado som tok av med etterbrennerne tent...
    Stones var vel aldri et rocke band, ifølge de selv?
    Men både arena og rigging live utgjør jo store forskjeller, og ikke minst hvor publikum er plasserte selv i forhold til riggen. Så live er ikke alltid noe å trakte etter sånn sett.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.825
    Antall liker
    21.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, hva er Stones? Et amalgam av all amerikansk musikk fra 1910 til 1980, gjort på engelsk?

    CV har i mine ører aldri gjort musikk engasjerende. Bare fæl.
    JBL-blåtannspølser er noe ganske annet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En god høyttaler som låter bra på annen musikk vil også låte bra på rock.
    Er samme kravene.
    Verre er det ikke.

    At Cerwin Vega har markedsført høyttalerne sine som gode rockehøyttalere, ja da ser vi at de har vert vellykket med markedsføringen og salg om ikke annet :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg vil tippe at et anlegg som klarer skikkelige klassiske stykker (med bravur) oxo klarer og spille rock/metall bra og.

    @Valentino Gi oss et skikkelig eksempel på et stykke som kan "tømme høyttalerne helt" ......
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.825
    Antall liker
    21.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig glad i Mahlers tredje symfoni med Wienerfilharmonikerne dirigert av Pierre Boulez på DG. Om du spiller 73 dB i snitt får du 108 dB peak. Og de 108 dB bør helst høres naturlige ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    568
    Antall liker
    675
    Mener du at rock innspilt i studio egentlig prøver å reprodusere live-lyd?
    Godt spørsmål.
    Poenget mitt var vel mer at skal man ha en formening av hvordan noe skal høres ut, hør på det direkte..

    Studio innspillinger er langt på vei en egen kunstform der man kan få frem andre aspekter med fremføringen og opplevelsen av musikken.

    Når det gjelder infernalsk høy fly lyd, husker fremdeles opplevelsen av en harrier som tok av vertikalt fra en avstand på ca 10-15m.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Veldig glad i Mahlers tredje symfoni med Wienerfilharmonikerne dirigert av Pierre Boulez på DG. Om du spiller 73 dB i snitt får du 108 dB peak. Og de 108 dB bør helst høres naturlige ut.
    Skvatt for øvrig godt i går da jeg spilte dette relativt høyt:

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Godt spørsmål.
    Poenget mitt var vel mer at skal man ha en formening av hvordan noe skal høres ut, hør på det direkte..

    Studio innspillinger er langt på vei en egen kunstform der man kan få frem andre aspekter med fremføringen og opplevelsen av musikken.

    Når det gjelder infernalsk høy fly lyd, husker fremdeles opplevelsen av en harrier som tok av vertikalt fra en avstand på ca 10-15m.
    Takk, det er egentig det jeg tenker også. At musikken som blir laget i studio er noe helt annet enn hvordan et band låter live.

    Også kommer det jo veldig an på om det er på en liten klubbscene, i et konserthus, en idrettshall, eller på et stadion. Live kan være mye forskjellig. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.333
    Antall liker
    16.429
    Sted
    Østfold
    Litt interessant, den har en tydelig resonans mellom 100 og 200Hz. Det passer bra med en kraftig halvbølgeresonans på ca 1,3 meter. Kassa er 126cm høy. Det sammenfaller med ganske nøyaktig 135Hz. Tipper 122cm innvendig, som stemmer med 139 Hz. Da kan den fort bli veldig selektiv på innspillinger.

    1666296414686.png
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    568
    Antall liker
    675
    Mjo, men PA-rigg til en konsert med 20,000 tilskruere blir liksom noe annet uansett hvordan du vrir og vender på det.
    Helt klart, og et godt poeng, men finnes vel også flere "skaleringen" av live rock.
    Alt fra mer "intim" 1:1 live rock der nivået på trommene matches med forsterking av vokal og de andre instrumentene og opp til fulle stadioner der enkelte tilskuere får pusteproblemer på grunn av lydtrykk.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    CV kom bra ut her



    Før i tiden, da det ble arrangert dans på små lokaler bygd på dugnad av BUL og større lokaler som folkets hus var PA noe som aldri ble brukt, kun mic til vokal.
    Det var live lyd, svært nær som Alabama? på Harvest, Neil Young. Det er lyden av rock for meg. Da ligger det i innspillingen. De fleste anlegg klarer dette i dag, å spille rock.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Skvatt for øvrig godt i går da jeg spilte dette relativt høyt:

    Vil du skvette litt enda mer ? . )
    Telarc og endel original master recordings " har en sinn syk dynamikk i sine innspilliger . Dynamikken er enda bedre i CD utgivelsen og det finnes og noen på LP .Det følger sågår med en advarsel om gjennom spilling på lavt volum før endelige volum settes

    Det er jo heller ikke problem fritt for utstyr som amplifiere heller , spesiellt de med elektronisk strøm over overvåking . Selv store amper" på 100 w kom det bare ett klikk og rød proteckt modus lampe opp istedet for pistol og kanon drønn"
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.151
    Antall liker
    6.634
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor det? Frekvensresponser slik som dette sier meg ikke så mye, altså jeg vet ikke
    Det er en litt rufsete respons generelt, men tonalt er det interessant med et ganske tydelig løft fra 400hz og ned som jeg finner litt interessant koblet med hva de brukes til og er titenkt for. Jeg hadde tilfeldigvis DJ som sidegig for sånn 20 års tid siden (riktignok primært house og techno snarere enn rock) og brukte en god del timer med blant annet disse eller noe som lignet veldig (modellhistorikken til CV er ikke min sterkeste side). Det fungerte bra og med bra trøkk selv på mindre events utendørs.

    Jeg synes CV og lignende ..festhøyttalere litt for lett blir fnyst bort, da jeg tror de gjør en del ganske bevisste og velfungerende valg. Så er ikke presisjonen i konstruksjon og respons fantastisk, men så er også prisen deretter.

    Responsen jeg delte er fra denne ganske interesante anmeldelsen: http://www.soundstagenetwork.com/revequip/cerwinvega_cls215.htm

    " The CLS-215s' bass went seriously deep," and it "didn’t boom, a real danger with improperly damped woofers." "And I’m pleased to say that the CLS-215's midrange was fast, detailed, and quite dynamic," and "the tweeter blended superbly with the midrange and was surprisingly good." (..) "I suspect rock fans would go nuts over the CLS-215s’ low-end grunt."

    Dette var forøvrig etter at han tiltet høyttaleren FOROVER, fordi den både er høy, og hornet er vinklet oppover. Det kan virke som en mystisk designfeil, men er trolig bevisst, da dette ikke er høyttalere for å sitte i sofaen, men for å stå og danse (eller svaie ustødig mens du søler øl). :)

    Poenget er at jeg tror det går an å lære litt av denne type konstruksjoner. Ved å se litt forbi alt den gjør feil, og snarere snuse på hvilke attributer som gjør at den engasjerer og oppleves som gøy og naturlig tilbehør i festlig lag.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vil du skvette litt enda mer ? . )
    Telarc og endel original master recordings " har en sinn syk dynamikk i sine innspilliger . Dynamikken er enda bedre i CD utgivelsen og det finnes og noen på LP .Det følger sågår med en advarsel om gjennom spilling på lavt volum før endelige volum settes

    Det er jo heller ikke problem fritt for utstyr som amplifiere heller , spesiellt de med elektronisk strøm over overvåking . Selv store amper" på 100 w kom det bare ett klikk og rød proteckt modus lampe opp istedet for pistol og kanon drønn"
    Det var nettopp en Telarc-CD jeg spilte. Bare en sampler-CD, riktignok, fra ulike stykker og opptak, men dynamikken var veldig, veldig god. Høres ut som de bruker ekte gevær på den innspillingen.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil tippe at et anlegg som klarer skikkelige klassiske stykker (med bravur) oxo klarer og spille rock/metall bra og.

    @Valentino Gi oss et skikkelig eksempel på et stykke som kan "tømme høyttalerne helt" ......
    Er dårlig på rock. Vil du gi meg et referanseopptak som rocker?

    Synes Dies Irae fra Verdi Requiem er en utfordring for høyttalere. Det er vel også ganske rocka egentlig?😊

     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.078
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    8
    Vitti hvordan en tråd om lyden av rock har blitt til lyden av klassisk.
    hifisentralen i et nøtteskall 😂
    Mvh 👍
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Skvatt for øvrig godt i går da jeg spilte dette relativt høyt:

    Hvor mange dB skal til, for deg, til å skvette.......på denne innspillingen?
    Telarc CD'er står det flere av i hylla her, men fint hvis Youtube-versjonene holder samme nivå....
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Hørte på Cerwin vega Cv 1215 i ungdommen og i motsetning til de fleste som brukte Nad så ble det brukt svære Paforsterkere på de. Rock, metal, disko, tekno... der var de i sitt ess. Det var fantastisk morro og jeg savner noe av det brutale som disse kunne oppvarte.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvor mange dB skal til, for deg, til å skvette.......på denne innspillingen?
    Telarc CD'er står det flere av i hylla her, men fint hvis Youtube-versjonene holder samme nivå....
    Har ikke sammenlignet, men YT-versjonen er nok godt komprimert i forhold. Vet ikke hvor høyt jeg spilte i går med CD, men vil tippe på dB på 70-tallet et sted i gjennomsnitt. Kjente i alle fall trykket når geværet ble avfyrt samtidig med tromme/pauke. Den ligger på Tidal også, hvis du vil prøve det.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil nok si at en høytaler med forsterker som evner å gjengi ren uforvrengt komplex musikk som feks noen av de store klassiske verkene , og vil ha bedre forutsettning for å gjengi rock som og kan være like komplexe med sine naturlige forvrengnings " former , (tillagt distortion , er )

    Rock er jo en utrykks form vi gjerne lytter til med litt volum over gjennom snitts , så begge må ha head room og kapacitet . Jeg er for en mest mulig nøytral gjengivelse som og passer mitt store "specter av music

    Har man ett sånn lunde balansert " sound og i tillegg lav forvrengening ,,,da kan man maxe nesten hva som helst av musikk .Selv om jeg er glad i mange av studio innspillingen mine , elsker jeg live eventsene like mye for l spontanitet selv o de ikke er perfekte
    Her er ett bra live med NIN feks

     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det er egentlig lettere å svare på hvordan rock ikke skal høres ut. Alt for ofte synes jeg rock høres for "tynt" ut, altså at det er for lite mellombass. Når det låter for "tynt" blir det ofte også skarpt og "skrikete".

    Anlegget kan spille bra på mye, men setter man på eksempelvis Dio, Accept eller Judas Priest så faller det ofte helt sammen. Nå er vel ikke disse bandene kjent for eksepsjonell god lydkvalitet, men et anlegg som ikke får det til å svinge av "Holy Diver" har ikke lykkes som hifi, altså som definisjonen "høy troverdighet". Jeg nekter å tro at det var intensjonen til Ronnie James at denne låta skulle låte flatt og kjedelig. Dermed har ikke en sådan gjengivelse høy troverdighet ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.895
    Antall liker
    38.782
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Anlegget kan spille bra på mye, men setter man på eksempelvis Dio, Accept eller Judas Priest så faller det ofte helt sammen. Nå er vel ikke disse bandene kjent for eksepsjonell god lydkvalitet, men et anlegg som ikke får det til å svinge av "Holy Diver" har ikke lykkes som hifi, altså som definisjonen "høy troverdighet".
    Da har jeg virkelig mislykkes men jeg kan leve med det siden jeg ikke spiller denslags ;)

    mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Noen ganger misunner jeg deg musikksmaken din, @motoren :) Livet som hifi-entusiast hadde vært så mye enklere da. Sukk... :ROFLMAO:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.895
    Antall liker
    38.782
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^ Noen ganger misunner jeg deg musikksmaken din, @motoren :) Livet som hifi-entusiast hadde vært så mye enklere da. Sukk... :ROFLMAO:
    Hehe ja jeg er kanskje heldig der men jeg liker det jeg liker men man må tilbake til ungdomstiden hvis jeg skal høre på rock :) Også begynner jeg å bli gammel :cry:

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.895
    Antall liker
    38.782
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^ Du er i din beste alder :) Men du har langt hår, kjører mc og røyker rullings. Det er jo du som burde ha hørt på Dio :ROFLMAO:
    Hehe joda takk for det Ivar :cool: Rock har ikke vært det store for meg bortsett fra Purple som jeg alltid hørte på i ungdommen men i dag står de bare å støver ned

    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Klipsch må jo være det nærmeste man kommer som rockehøyttaler. Skru opp volumer, inn med øreproppene for å dempe diskanten så er det som å være på konsert…. Nesten da.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Er dårlig på rock. Vil du gi meg et referanseopptak som rocker?

    Ikke overraskende så blir det TOOL Albumet Fear Inoculum, fåes nå i de velkjente formatene :cool:
    Og er et album alle med respekt for platesamlinga si.. MÅ ha :cool:;)
    Et av nåtidens mest gjennomarbeidede album som er utgitt !!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Sliter litt med denne sjangeren her hos meg.
    Har mine turer på bygdefest og har nok fått min dose av dette. På anlegget spilles det aldri. Det jeg ser er at det gjør folk glade, og det er jo bra....
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Erfaring tilsier at rock gjerne kan høre litt spinkelt ut når rommet svelger mellombassen. Det kan høres litt flatt og skranglete ut. Kanskje det ofte er grunnen til at rock ikke spilles hos alle. Det problemet har ikke jeg for tiden, og rock får meg til å glise og klemme på litt ekstra. Jeg mener også at enkelte gjerne ønsker å dempe diskanten på grunn av «skarp» lyd. Da mister det litt fres.

    Ser at CV blir diskutert, har litt erfaring med det merket. Har nok eid over 60 par.. Duger det til dedikert lytting? Nei. For underholdning? Ja absolutt og CLS215 og XLS215 er nok de dårligste av de alle. Så er det slik at HFK solgte dette med NAD og det duger ikke litt en gang. Jo mer power du dytter inn jo bedre blir det og CV 1515 eller DC15 låter såpass underholdende på rock at foten kommer med en gang. Mine DC15 med Midgard Oberon 6.1 er min partypakke som jeg drasser med meg, folk digger å henge rundt dem på fullt øs og spille luftgitar på festlige tilstelninger. Jeg kunne sikkert spilt på annet utstyr, men det er et eller annet med CV-lyden som setter stemninga.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn