Hvordan forholder spenningen seg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Og potientialet er netop det LM ikke forstår.
    Godt oppsummert!
    Så videoen nå og skjønner ikke hva som skjer. Antar høyspent kablene er 2 faser de tar på uten å få strøm? Hvordan løses det?

    Er det samme fase er det vel ikke så magisk? En får ikke en krets med en fase.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    Det er en «fase», eller rettersagt pol i høyspentledningen (riktig nok tre grove kabler, kanskje med noen 100k volt), ikke to, en LX om X er en, to eller tre eller kanskje noe annet. Etter at potensialet mellom helikopteret og høyspentledningen er utlignet så har strømmen ikke noe sted å gå videre. Men som vi ser i videoen så er det en pen gnist mellom helikopeteret og høyspentledningen både ved ankomst å når det drar igjen, og den gnisten er alt annet enn ufarlig.

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Takker alle mann som bidro! 😊 syntes denne tråden stort sett holdt seg saklig, det var hyggelig!
    Jeg har fått klarere bilde av spenning. Strøm kan jeg si dere skal slippe maset rundt. Grunnforståelse av lineær og ulineær strøm for holde.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Her er vi uenig - og dette er ikke noe jeg oppfordrer til å prøve. Med IT-nett og full jordfeil på en fase hos naboen, kan du her få 240V hvis du sitter i et badekar med stålrør som er jordet.
    "Nei, jeg tror ikke at man ikke får strøm hvos man sitter i badekaret og tar på en fase."
    Leser du det jeg skrev en gang til så er vi nok enige ;).
    Det var LM som lurte på om jeg trodde dette.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    "Nei, jeg tror ikke at man ikke får strøm hvos man sitter i badekaret og tar på en fase."
    Leser du det jeg skrev en gang til så er vi nok enige ;).
    Det var LM som lurte på om jeg trodde dette.
    Antar du tenker jordfeil slår inn.

    Men her dusjes det når jeg er utenlands. Det kan være med livet som innsats? Ingen jordfeilbryter på kursen. Tror vanninntaket med kobberrør går ned i jorda, men ikke noe på avløpet.

    D807D9FA-3CB6-43B1-B47E-643E12DAE218.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men som vi ser i videoen så er det en pen gnist mellom helikopeteret og høyspentledningen både ved ankomst å når det drar igjen, og den gnisten er alt annet enn ufarlig.
    mvh
    KJ
    Samme problemstilling belyst i filmen, der helikopter´en skal droppe Alec Baldwin på "Røde Oktober" ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Tror mange av oss skal justere holdningene sine en smule her.

    Larsmartin er vitebegjærlig og spør, en egenskap jeg setter høyt både hos barn og voksne.

    Noen av oss har elektrofaglig utdanning og erfaring, andre ikke.
    Om man har slik kunnskap, så bør man dele dette en respektfull måte.

    En mer eller mindre inngående forståelse av vitenskapen de opprinnelige elektrikere som Coloumb, Faraday, Ohm, Volta, Ampere med flere etablerte gir ingen rett til å se ned på andre.

    Hvis dere føler at dere ikke kan besværes med å delta i samtalen på en høflig, vennlig og respektfull måte så er det kanskje bedre å finne noen som er verdige ederes intellekt?
    ;)

    Akkurat her er det snakk om elektro.
    Det samme gjelder andre fag/tema.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    "Nei, jeg tror ikke at man ikke får strøm hvos man sitter i badekaret og tar på en fase."
    Leser du det jeg skrev en gang til så er vi nok enige ;).
    Det var LM som lurte på om jeg trodde dette.
    Hvordan tar mann på en fase? En fase dannes mellom to forbindelser.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Nei, en fase er hver leder med påtrykket spenning. Disse er innbyrdes faseforskjøvet.
    Derfor er ikke uttrykket fase helt ideelt.

    Fase referer jo egentlig til faseforskyvningen.

    Man får strøm ved å lukke en krets. Da må det være mellom "noe".

    Med 2 ledere får man 1 fase, men kan fortsatt få strøm så de holder.

    Det blir da enten mellom 2 faseledere, eller mellom faseleder og jord.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Derfor er ikke uttrykket fase helt ideelt.

    Fase referer jo egentlig til faseforskyvningen.

    Man får strøm ved å lukke en krets. Da må det være mellom "noe".

    Med 2 ledere får man 1 fase, men kan fortsatt få strøm så de holder.

    Det blir da enten mellom 2 faseledere, eller mellom faseleder og jord.
    3 ledere gir 3 faser, men ved 2 ledere endres det til 1 fase?

    Ved 1 leder og jord heter det faseleder eller fortsatt 1 fase?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvor oppstår kapasitansen mellom lederne?
    Er det i generatoren? Legges 3 ledning fra trafo til et hus helt separat har ikke det betydning? Lages en kabel 1 km lenger blir det fasevinkelfeil?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Litt usikker når jeg leser her men er det slik at man prøver å finne opp strømmen på nytt?
    Har stått mange ganger på plassen til høyttaleren å prøvd å se for meg lyden, ropt og klappet for å lære rommet. Skal en prøve å gjøre det samme med strømmen blir det mange spørsmål. 🤪
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Hvor oppstår kapasitansen mellom lederne?
    Er det i generatoren? Legges 3 ledning fra trafo til et hus helt separat har ikke det betydning? Lages en kabel 1 km lenger blir det fasevinkelfeil?
    En kondensator er 2 ledere med isolasjon mellom.
    Kapasitansen er et uttrykk for hvor mye ladning kondensatoren kan ta opp. Her er avstand mellom platene(lederne) og egenskapene til dielentrikumet (isolatoren) utslagsgivende.
    Alle (?) elektriske komponenter har induktans (spole), kapasitans(kondensator) og resistans (motstand). Dette er elektrisk egenskaper som bestmmer alt. Frekvens, spenning og strøm svært forenklet.

    Du starter midt i.
    Skal du få oversikt så må du lære deg det helt elementære.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En kondensator er 2 ledere med isolasjon mellom.
    Kapasitansen er et uttrykk for hvor mye ladning kondensatoren kan ta opp. Her er avstand mellom platene(lederne) og egenskapene til dielentrikumet (isolatoren) utslagsgivende.
    Alle (?) elektriske komponenter har induktans (spole), kapasitans(kondensator) og resistans (motstand). Dette er elektrisk egenskaper som bestmmer alt. Frekvens, spenning og strøm svært forenklet.

    Du starter midt i.
    Skal du få oversikt så må du lære deg det helt elementære.
    Jeg mener jeg vet hva kapasitans, induktans, resistans og impedans er. Men lurer på hva som skjer med kapasitansen om lederen legges med f. Eks 2 km avstand.

    Fasene har vel alltid et potensiale uavhengig av avstand til lederene? Derfor lurer jeg på om potensialet starter i generatoren eller annet sted enn i kabelen?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12

    Derfor er ikke uttrykket fase helt ideelt.

    Fase referer jo egentlig til faseforskyvningen.

    Man får strøm ved å lukke en krets. Da må det være mellom "noe".

    Med 2 ledere får man 1 fase, men kan fortsatt få strøm så de holder.

    Det blir da enten mellom 2 faseledere, eller mellom faseleder og jord.
    Som med alle fagtermer er kommunikasjon og felles forståelse det viktigste. Fasebegrepet fungerer godt. Det som er mest upresist er kanskje at 2-fase IT kalles 1-fase, noe som egentlig burde indikere TN-nett. I praksis er dette klokkeklart for de fleste som jobber med vekselstrøm. Det er fremdeles få som krenkes av at en av fasene reduseres til nulleder.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Lars Martin, sjekk ut youtube. Der er det har kanaler som f eks khan Academy, prof. michel van belzen, math and science ( tidligere nasa ingeniør), etc komplette spillelister av kretslære, elektrofysikk som gjennomgås for høgskole/uni ingeniører. MIT har også lagt ut forelesninger. +++
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lars Martin, sjekk ut youtube. Der er det har kanaler som f eks khan Academy, prof. michel van belzen, math and science ( tidligere nasa ingeniør), etc komplette spillelister av kretslære, elektrofysikk som gjennomgås for høgskole/uni ingeniører. MIT har også lagt ut forelesninger. +++
    Skal sjekke ut! 👍
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Nominell spenning er 230 V i norge. Jording er et av flere sikkerhetstiltak som gjøres for å tilfredsstille FEL for å verne liv og materiell. Leveringsvilkårene beskriver lovlig avvik. Det er flere krav så vidt jeg husker
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lars Martin, sjekk ut youtube. Der er det har kanaler som f eks khan Academy, prof. michel van belzen, math and science ( tidligere nasa ingeniør), etc komplette spillelister av kretslære, elektrofysikk som gjennomgås for høgskole/uni ingeniører. MIT har også lagt ut forelesninger. +++
    Denne var litt interessant. Der skjer vel uansett avstand på lederne, men kapasistansen må jo endres med større avstand?

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kapasitansen synker når avstanden mellom platene øker alt annet likt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn