Hvordan forholder spenningen seg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette skrev omf, men det er antagelig ment ved et tett nett?
    Nettet er tett.

    Jordfeilbrytere slår ut ved 30 mA - altså 0,030A. Men de fleste hus har jo mye mindre krypstrømmer enn det.

    Men - siden jord er flytende - så skal det velig lite til for å trekke jordpunktet mot en av fasene. Hvis du har 1 milllion Ohm til jord på 2 av fasene og kun 100 000 Ohm på den siste - så er nettet fortsatt tett, selv om du vil måle en betydelig skjevhet på jordpunktet.

    På IT, TT og TN nett så er det kun de aktive fasene som er en del av strømforsyningen. I TN nettet er nulllederen trukket frem til støpslene på samme måte de andre fasene. Jord (PE) er behandlet separate også her og gir sikkerhet mot elektrisk støt og fører eventuell støy til jord.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nettet er tett.

    Jordfeilbrytere slår ut ved 30 mA - altså 0,030A. Men de fleste hus har jo mye mindre krypstrømmer enn det.

    Men - siden jord er flytende - så skal det velig lite til for å trekke jordpunktet mot en av fasene. Hvis du har 1 milllion Ohm til jord på 2 av fasene og kun 100 000 Ohm på den siste - så er nettet fortsatt tett, selv om du vil måle en betydelig skjevhet på jordpunktet.

    På IT, TT og TN nett så er det kun de aktive fasene som er en del av strømforsyningen. I TN nettet er nulllederen trukket frem til støpslene på samme måte de andre fasene. Jord (PE) er behandlet separate også her og gir sikkerhet mot elektrisk støt og fører eventuell støy til jord.
    Godt oppsummert, men i følge nettleverandøren er så godt som ingen it-nett tette. Det er gamle hus uten jordfeilbryter, inntakskabel til alle hus og mye av nettleverandøren ledningsnett er uten jordfeilbryter.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Godt oppsummert, men i følge nettleverandøren er så godt som ingen it-nett tette. Det er gamle hus uten jordfeilbryter, inntakskabel til alle hus og mye av nettleverandøren ledningsnett er uten jordfeilbryter.
    Ja, men det spiller altså ingen rolle.

    Om flytende jord ligger litt skjevt - spiller ingen rolle.
    Om det går litt krypstrøm til jord - spiller ingen rolle.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.012
    Sted
    Kongsberg
    Så om du holder i jordkabel og en fase mener du at du ikke får strøm?

    Jeg forstår PE på IT-net bare flyter i null mellom fasene, men som du sier blir det endel av kraftforsyningen når den kobles til midtuttaket.
    Er det rett forstått?
    Jeg gir opp. Du prater om spenninger og faser både før og etter skilletrafoen i et herlig sammensurium. Du må jobbe med kommunikasjonen din.
    Nei, jeg tror ikke at man ikke får strøm hvos man sitter i badekaret og tar på en fase.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg tror ikke at man ikke får strøm hvos man sitter i badekaret og tar på en fase.
    Her er vi uenig - og dette er ikke noe jeg oppfordrer til å prøve. Med IT-nett og full jordfeil på en fase hos naboen, kan du her få 240V hvis du sitter i et badekar med stålrør som er jordet.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Apropos badekar, litt fra siden her.. vi har IT-nett, og jord er skrudd fast i vannrørene ved vannmåleren. Men er ingen kobling mellom jord og avløpsrør. Alltid lurt på om det der strengt tatt var litt uheldig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er ikke det?
    Blir bare dummere og dummere denne tråden.
    Men men. Livet går vel videre.
    LM klarte igjen å lage masse rør og bråk rundt strøm.
    En ting han tydelig ikke kan så mye om. Klokere er han heller ikke blitt, uansett hvor godt ting blir forklart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jordingsmuffe i hovedavløpet er ganske vanlig, og utjevningsjord mot vannrør er påkrevd. Husker ikke om begge deler kreves. I dag bygges jo nye anlegg stort sett med PEX-rør mot alt av tappekraner og avløp har vært PVC-rør i flere årtier....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jordingsmuffe i hovedavløpet er ganske vanlig, og utjevningsjord mot vannrør er påkrevd. Husker ikke om begge deler kreves. I dag bygges jo nye anlegg stort sett med PEX-rør mot alt av tappekraner og avløp har vært PVC-rør i flere årtier....
    Tjømemuffe brukes idag pga avløp er pvc rør. Det vel muffe på vanninntaket/stoppekrana mener jeg.
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg gir opp. Du prater om spenninger og faser både før og etter skilletrafoen i et herlig sammensurium. Du må jobbe med kommunikasjonen din.
    Nei, jeg tror ikke at man ikke får strøm hvos man sitter i badekaret og tar på en fase.
    Spørsmålet hadde til hensikt å få svar på når 1 mill Ohm motstand mellom fase/jord var reel.
    Bor en i gammelt hus uten jordfeilbryter og holder i fase og jord, eller kun fase og står barbeint på gulvet antar jeg 1 mill Ohm ikke er reel lengre, den reglen er vel ved tettet it-nett?
    Har fått delvis svar på det spm allerede.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    LM.......
    Du skrøt tidligere av, at du var nr. 2 i klassen.Var vel ment for å vise, at du fint klarer å ta imot lærdom.
    Du glemte én ting.
    Du hadde aldrig vovet å svare læreren på samme måte, som de svarene du præsenterer OMF, KJ, Asbjørn,
    Armand m.fl. for. Hadde du gjort det, var du blevet nr. SJOKK i klassen.
    Virker som, at du har dannet deg ett bilde i hovedet, og det er deg fullstendigt umuligt å fravike, uansett
    hvor mye LÆRDOM, du bli´r møtt med.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jordingsmuffe i hovedavløpet er ganske vanlig, og utjevningsjord mot vannrør er påkrevd. Husker ikke om begge deler kreves. I dag bygges jo nye anlegg stort sett med PEX-rør mot alt av tappekraner og avløp har vært PVC-rør i flere årtier....
    Nye hus idag har plast hele veien inn i huset.
    Derfor blir det lagt egen jording i grøft inn til huset.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    LM.......
    Du skrøt tidligere av, at du var nr. 2 i klassen.Var vel ment for å vise, at du fint klarer å ta imot lærdom.
    Du glemte én ting.
    Du hadde aldrig vovet å svare læreren på samme måte, som de svarene du præsenterer OMF, KJ, Asbjørn,
    Armand m.fl. for. Hadde du gjort det, var du blevet nr. SJOKK i klassen.
    Virker som, at du har dannet deg ett bilde i hovedet, og det er deg fullstendigt umuligt å fravike, uansett
    hvor mye LÆRDOM, du bli´r møtt med.
    Jeg leser annen faglig info og og måler endel, når det ikke matcher med svarene her dukker det opp nytt spørsmål. Tenker du jeg skal akseptere svarene her uansett hva som skrives?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser annen info og når det ikke matcher med svarene her dukker det opp nytt spørsmål.
    Mener du jeg bare skal akseptere svarene her uansett hva som skrives?
    Ingen vet, hva slags info, du leser..... Finnes mye misinformasjon på www (om du ikke skulle
    ga fått det med deg).
    Så m.h.t. de 4 nevnt ovenover, så JA.
    Om du hadde oppført deg på samme måten på skolebenken, måtte det vel ha tatt 8 år å komme
    gjennem bare 1 klassetrin.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Glad jeg ikke har en jobb som disse. Her "jorder" de seg til høyspentkabelen...
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    LM i ditt hode er disse tingene ett problem.
    De som har greie på det forklarer, men du vil ikke akseptere svarene.
    Handler ikke om att vi alle bare er nikkedukker.
    Men strøm har nå blitt forsket på i mange år, dette er nå blitt ett problem, skapt av deg. Ingen med god kunnskap om dette ser problemet. De gjør det de kan for å få deg til å skjønne dette, ta til deg den kunnskapen de har.
    Er ikke det mye lurere en å mase mer om dette?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    De jordet seg ikke - de utjevner potensialet.
    Ja nettopp, det var derfor det sto med "" .

    Ellers litt interessant å se lengden på gnisten og spenningspotensialet mellom helikopter som henger i luft og kabelen.
    Skulle tro fugler som lander på høyspentledninger også kan få seg en slik karamell før potensialet er utjevnet?
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.315
    Torget vurderinger
    1
    ^ Fuglene får seg sikkert en liten zap de også, men helikopteret kan generere ganske mye statisk ladning når rotorene sveiper igjennom luften, og massen i helikopteret er jo en del større.

    mvh
    KJ
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spørsmålet hadde til hensikt å få svar på når 1 mill Ohm motstand mellom fase/jord var reel.
    Bor en i gammelt hus uten jordfeilbryter og holder i fase og jord, eller kun fase og står barbeint på gulvet antar jeg 1 mill Ohm ikke er reel lengre, den reglen er vel ved tettet it-nett?
    Har fått delvis svar på det spm allerede.
    Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Det skal altså ikke være forbindelse mellom fase og jord. Om det finnes en slik forbindelse så er det en jordfeil.

    Det er jo et system i dette. I gamle dager var det slik at der man hadde ujordet stikk i stue/soverom, og jordet stikk på kjøkken/bad.
    Grunnen til det var jo at på kjøkken/bad så hadde man jord åpent (kraner/rør) - noe man ikke hadde i stue/soverom.

    Dersom du hadde en lampe med stålskjerm - så ville denne hatt et slikt stort rundt støpsel som ikke passet i jordet stikk dersom metallskjermen ikke var koblet til jord. Så om du røsket litt i ledningen, slik at stålskjermen kom i kontakt med den ene fasen - så gjorde det ikke noe. Du kunne ta på skjermen uten fare for deg selv.

    Dersom du skulle ta denne lampen med deg på kjøkkenet - så ville du ikke få den koblet til i støpsel på kjøkkenet, fordi der er det jordet stikk.
    Da måtte du brukt en lampe hvor skjermen var tilkoblet jord (Og da ville lampen hatt vanlig jordet støpsel), og dersom du fikk samme kortslutning her - så ville strømmen bli ført til jord med en gang. Og i alle ledninger så ser jordlederen minst like tykk som faselederne. Og siden jord gir bedre forbindelse til jord en vaskekranen , så ville det ikke vært noen berøringsspenning mellom disse.
    Så finnes det noen produkter som er er "dobbeltisolert" - feks en hårføner. Disse er bygd slik at selv en jordfeil/kortslutning ikke vil gi risiko for berøringsspenning (Gjerne bygd i plast) - de kan ha disse tynne støpslene som passer overalt.

    Så er det slik at siden IT nett ikke er jordet på trafosiden - så blir det ikke noen lukket strømkrets med 1 jordfeil. Så om alt som var tilkoblet trafoen var potte tett - så kunne du lagt ene fasen til jord uten at det skjedde noe annet enn at jordpunktet flyttet seg. Men siden det alltid er litt dårlig isolasjon her og der - så vil du med jordfeil lage en strømsløyfe hvor strømmen går fra en fase til en annen via to jordfeil.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Der får du 120V. L1-L2 har 120V hver seg. Dvs 240V.
    Men nå snakker vi om strømmen før alle dine duppeditter. Hva du gjør der bryr meg ikke.
    Men ikke lek med dette er du snill. Kan fort ende med rar hårsveis og att det lukter brent kropp.
    Hvorfor blir det 120volt og ikke ca 134volt?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Det skal altså ikke være forbindelse mellom fase og jord. Om det finnes en slik forbindelse så er det en jordfeil.

    Det er jo et system i dette. I gamle dager var det slik at der man hadde ujordet stikk i stue/soverom, og jordet stikk på kjøkken/bad.
    Grunnen til det var jo at på kjøkken/bad så hadde man jord åpent (kraner/rør) - noe man ikke hadde i stue/soverom.

    Dersom du hadde en lampe med stålskjerm - så ville denne hatt et slikt stort rundt støpsel som ikke passet i jordet stikk dersom metallskjermen ikke var koblet til jord. Så om du røsket litt i ledningen, slik at stålskjermen kom i kontakt med den ene fasen - så gjorde det ikke noe. Du kunne ta på skjermen uten fare for deg selv.

    Dersom du skulle ta denne lampen med deg på kjøkkenet - så ville du ikke få den koblet til i støpsel på kjøkkenet, fordi der er det jordet stikk.
    Da måtte du brukt en lampe hvor skjermen var tilkoblet jord (Og da ville lampen hatt vanlig jordet støpsel), og dersom du fikk samme kortslutning her - så ville strømmen bli ført til jord med en gang. Og i alle ledninger så ser jordlederen minst like tykk som faselederne. Og siden jord gir bedre forbindelse til jord en vaskekranen , så ville det ikke vært noen berøringsspenning mellom disse.
    Så finnes det noen produkter som er er "dobbeltisolert" - feks en hårføner. Disse er bygd slik at selv en jordfeil/kortslutning ikke vil gi risiko for berøringsspenning (Gjerne bygd i plast) - de kan ha disse tynne støpslene som passer overalt.

    Så er det slik at siden IT nett ikke er jordet på trafosiden - så blir det ikke noen lukket strømkrets med 1 jordfeil. Så om alt som var tilkoblet trafoen var potte tett - så kunne du lagt ene fasen til jord uten at det skjedde noe annet enn at jordpunktet flyttet seg. Men siden det alltid er litt dårlig isolasjon her og der - så vil du med jordfeil lage en strømsløyfe hvor strømmen går fra en fase til en annen via to jordfeil.
    Kan ikke radiator eller gulv fungere som jord og en kan få strøm av stål lampen selv uten jord i kontakten?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    LM i ditt hode er disse tingene ett problem.
    De som har greie på det forklarer, men du vil ikke akseptere svarene.
    Handler ikke om att vi alle bare er nikkedukker.
    Men strøm har nå blitt forsket på i mange år, dette er nå blitt ett problem, skapt av deg. Ingen med god kunnskap om dette ser problemet. De gjør det de kan for å få deg til å skjønne dette, ta til deg den kunnskapen de har.
    Er ikke det mye lurere en å mase mer om dette?
    Er det ikke bedre å følge en annen tråd om strøm ikke bryr deg?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.315
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor blir det 120volt og ikke ca 134volt?
    Fordi det ikke er noen faseforskyvning på spenningen ut av L1/2U og L2/2V fra isolasjonstrafoen, og trafoen har et fast og definert midtpunkt.

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fordi det ikke er noen faseforskyvning på spenningen ut av L1/2U og L2/2V fra isolasjonstrafoen, og trafoen har et fast og definert midtpunkt.

    mvh
    KJ
    Armand er inne på noe at det var dumt å blande inn skilletrafo. Mener it-nett så blir det 134volt fase/jord, men etter skilletrafo 120volt, enig?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så konklusjon nå blir at gode strømkabler som gir jevn kapasitans betyr mer enn usymmetrisk spenning? 😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Fant et tilfeldig stikk i huset og der målte jeg 230,5 volt og henholdsvis 131,2 og 132,1 på jordpinnen
    På kursen i mitt anlegg som har en isotrafo var tallene 233.5 - 116.4 og 116.3

    Da er vel det meste på stell her
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fant et tilfeldig stikk i huset og der målte jeg 230,5 volt og henholdsvis 131,2 og 132,1 på jordpinnen
    På kursen i mitt anlegg som har en isotrafo var tallene 233.5 - 116.4 og 116.3

    Da er vel det meste på stell her
    Har jeg forstått rett så har ikke usymmetrisk spenning betydning, kun lekkasje til jord så nullpunktet begynner å vandre.

    Har egentlig ikke lyst til å spørre for har blitt vartet godt opp nå, men lurer litt på om «svaret i tråden» blir identisk når anlegget begynner spille og strømmen begynner å kødde.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Har jeg forstått rett så har ikke usymmetrisk spenning betydning, kun lekkasje til jord så nullpunktet begynner å vandre.

    Har egentlig ikke lyst til å spørre for har blitt vartet godt opp nå, men lurer litt på om «svaret i tråden» blir identisk når anlegget begynner spille og strømmen begynner å kødde.
    Her ble i hvert fall målingene helt like med musikk på
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Jeg leser annen faglig info og og måler endel, når det ikke matcher med svarene her dukker det opp nytt spørsmål. Tenker du jeg skal akseptere svarene her uansett hva som skrives?
    Hvis du må spørre, så er du gjerne ikke i stand til å verken å måle eller tolke måleresultater heller. Beklager.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Her ble i hvert fall målingene helt like med musikk på
    Her også, men om fasene er symmetriske og nullpunkt dønn i senter vs lekkasje til jord og usymmetrisk spenning utgjør noe forskjell med strømmens nullpunkt og forhold mellom spenning og strøm påvirkes på noen måte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her også, men om fasene er symmetriske og nullpunkt dønn i senter vs lekkasje til jord og usymmetrisk spenning utgjør noe forskjell med strømmens nullpunkt og forhold mellom spenning og strøm påvirkes på noen måte.
    Dette påvirker ikke utstyret i det hele tatt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.315
    Torget vurderinger
    1
    Armand er inne på noe at det var dumt å blande inn skilletrafo. Mener it-nett så blir det 134volt fase/jord, men etter skilletrafo 120volt, enig?
    Ja, gitt at du legger PE/jord til midtpunktet på trafoen. Men da har du etter trafoen ikke et IT-nett, men noe som kanskje likner mer på et TT-nett, siden det nå er lav impedans mellom spenning ut og PE.

    Mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvis du må spørre, så er du gjerne ikke i stand til å verken å måle eller tolke måleresultater heller. Beklager.
    -Det er sjeldent symmetrisk forhold mellom alle fasene og jord, det kan være forskjellig kapasitans eller små jordfeil som er vanskelig å definere.
    -134 volt fase/jord på it nett
    -120 volt fase/jord på sekundær skilletrafo
    -Settes jord på midt uttaket får en symmetrisk og et nytt nullpunkt
    -Kobles jord til en fase på sekundær på skilletrafo blir en fase til nøytral leder og en får TN nett.
    -It-nett har jord fra nettleverandør i tillegg til jordkabel lokalt pga leverandør skal kunne oppdage jordfeil og ha sikkerhetsjord på eget nettet.
    -Usymmetrisk spenning kan ikke påvirke noe komponenter som tilkobles.
    -Sjev jord (nullpunkt) har ikke noe mye å si, men det kan oppstå noe mer krympstrøm.
    -Krypstrøm er oppkonstruert problem og betyr lite.
     
    Sist redigert av en moderator:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    -Det er sjeldent symmetrisk forhold mellom alle fasene og jord, om det er kapasitans eller små jordfeil er kanskje vanskelig å definere?
    -134 volt fase/jord på it nett
    -120 volt fase/jord på sekundær skilletrafo
    -Settes jord på midt uttaket får en symmetrisk og et nytt nullpunkt
    -Kobles jord til en fase blir en fase til nøytral leder og en får TN nett.
    -It-nett har jord fra nettleverandør i tillegg til jordkabel lokalt pga leverandør skal kunne oppdage jordfeil og ha sikkerhetsjord på nettet.
    Usymmetrisk spenning kan ikke påvirke noe komponenter som kobles til
    Sjev jord (nullpunkt) har ikke noe mye å si, men det kan oppstå noe mer krymp strøm
    Krympstrøm er et oppkonstruert problem og betyr lite.
    Ikke noe av dette er oppkonstruerte problemer, men det er stort sett problemer for teknisk drift hos nettselskapet, ikke for meg eller deg.
    Vi får strøm/spenning, og har tilgang til sikkerhetsjord. Det er det vi trenger.
    🤗
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn