Hvordan forholder spenningen seg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gikk jo ikke på elektrofag! Skjerp deg! Tror du en går på skole så kan mann alt i hele verden?
    Det har vi forstått for lenge siden.(att du ikke forstår) Vil heller ikke godta svar fra de med kompetanse på feltet.
    Men lurer på hvorfor du har behov for å fortelle att du gikk ut so nr to i klassen, hva har dette med saken å gjøre?
    Det blir jo ikke annet en støy rundt deg. @Armand som faktisk har utdannelse innen faget hører du heller ikke på.
    Den gule grønne er koblet til en kobberkabel som ligger ute i en grøft ved huset ditt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Grunn til denne tråden er nettopp om noe mer enn underskrevet har betydning, men det ser ikke sånn ut.
    Det du skriver her - er kjent stoff. Men så er det altså viktig å skille litt snørr og barter.

    Man kan selvsagt si at strøm alltid vil gå til jord - men for det som er sterkstrøm (Altså strømmen i stikkontaktene dine) så er det altså ingen vei til jord. Den elektriske motstanden mellom fasene og jord er gjerne over 1 million Ohm. Det går ingen strøm der.

    Den kapasitive koblingen som er beskrevet i teksten er jo reell - men den er også veldig liten. Det er jo ikke slik at man får støt av å ta på chassis på forsterkeren.
    Og hvis man gjør dette slik man skal, og bruker jordet nettkabel - så er også chassis jordet - som da fører denne bitte lille kapasitive spenningen til jord.

    Man kan selvsast koble fra jord, og måle denne spenningen med en høy-ohmig måleinstrument (Fluke) og da kan du sikkert lese av en liten spennning - men grunnen til det er at du da har fjernet jordingen som legge chassis til jord.

    Og inne i disse apparatene dine, så er er altså audiokretsene frikoblet fra jord. Og om du er bekyrmet for du greier å måle 1-2V AC på chassis når du kobler vekk jordingen og at dette skal påvirke lydkretsene inni - så kan du 1) koble til jord og 2) huskle at inne i chassis så står trafoer og alt det andre med 240V AC.

    Påstanden om at det skal løpe betydelige strømmer mellom apparatene pga denne kapasitive koblingen er tull, og det skjer ikke hvis hvert enkelt apparat er koblet til jord. Da er det elektriske potensiale i alle chassis null og da går det heller ingen strøm,
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    LM har nok rett i at det kommer jord inn på forsyningskabelen til huset.. det gjøre det hos meg også. Problemet med denne jordlederen er at den er rein sikkerhetsjord, med er faktisk også med til å importere naboens jordfeil inn i eget anlegg, når så er tilfelle. Det samme gjelder nok alle med inntak via jordkabel direkte til nettstasjon. Nå blir lengden på denne jordlederen oftest betydelig, og det blir også impedansen på denne mtp støy. Derfor er det også pålegg om egen jording i tillegg. Uansett er dette et totalt sidesprang i forhold til denne diskusjonen. Dette imaginære nullpunktet har ingen betydning for et IT anlegg, og det virker som om LM ikke klarer å kvitte seg med samrøret mellom PE og N...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Man kan selvsagt si at strøm alltid vil gå til jord - men for det som er sterkstrøm (Altså strømmen i stikkontaktene dine) så er det altså ingen vei til jord. Den elektriske motstanden mellom fasene og jord er gjerne over 1 million Ohm. Det går ingen strøm der.

    Og inne i disse apparatene dine, så er er altså audiokretsene frikoblet fra jord. Og om du er bekyrmet for du greier å måle 1-2V AC på chassis når du kobler vekk jordingen og at dette skal påvirke lydkretsene inni - så kan du 1) koble til jord og 2) huskle at inne i chassis så står trafoer og alt det andre med 240V AC.
    Må takke for du holder deg saklig!

    Mulig jeg blander snørr og bart nå, men stort sett alle IT-nett har lekkasje til jord, da må det være noe strøm som går til jord? En kan hente ut strøm mellom fase og jord, men du tenker kanskje med utgangspunkt i et helt tett nett?

    Forstår jeg deg rett er nettjord kun koblet til strømforsyningen men ikke til audio kretsene. Hva gjør at det vandrer jordspenninger gjennom signal kabel og balansert ofte anbefales?
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    LM har nok rett i at det kommer jord inn på forsyningskabelen til huset.. det gjøre det hos meg også. Problemet med denne jordlederen er at den er rein sikkerhetsjord, med er faktisk også med til å importere naboens jordfeil inn i eget anlegg, når så er tilfelle. Det samme gjelder nok alle med inntak via jordkabel direkte til nettstasjon. Nå blir lengden på denne jordlederen oftest betydelig, og det blir også impedansen på denne mtp støy. Derfor er det også pålegg om egen jording i tillegg. Uansett er dette et totalt sidesprang i forhold til denne diskusjonen. Dette imaginære nullpunktet har ingen betydning for et IT anlegg, og det virker som om LM ikke klarer å kvitte seg med samrøret mellom PE og N...
    Jeg forstår forskjell på nøytral og jord.

    Takk for teori om hvorfor det det er to forskjellig koblinger til jord. Jeg har koblet med og uten jord som kommer fra nettleverandøren, orker ikke lyd diskusjon, men mener det låter best når «nettjord» er koblet til også.

    Hvorfor gidder nett leverandør å legge opp jordkabel om eneste grunn er for å forplante jordfeil?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er bl.a. for å beskytte netteiers anlegg, som er alt fram til og inkludert fordelerskapet i gata. Det gir også netteier mulighet til å overvåke og feilsøke området som ligger under hver enkelt nettstasjon, hvor omtrent samtlige i dag er utstyrt med egen jordfeilovervåking og automatisk rapportering til driftssentral.
    Kravet om egen jording i tillegg tror jeg kom på 80-tallet, og i takt med omlegging av luftspenn til jordkabler i tettbygd strøk.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er bl.a. for å beskytte netteiers anlegg, som er alt fram til og inkludert fordelerskapet i gata. Det gir også netteier mulighet til å overvåke og feilsøke området som ligger under hver enkelt nettstasjon, hvor omtrent samtlige i dag er utstyrt med egen jordfeilovervåking og automatisk rapportering til driftssentral.
    Så med nye målerne som varsler jordfeil er jordkabel til alle boliger tildels til overs? Alle trafoer kan vel jordes lokalt?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Så med nye målerne som varsler jordfeil er jordkabel til alle boliger tildels til overs?
    Den der blir som å si at nå er bilene blitt så sikre å kjøre at man ikke lenger trenger sikkerhetseler.
    Ikke glem hva PE står for.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Den der blir som å si at nå er bilene blitt så sikre å kjøre at man ikke lenger trenger sikkerhetseler.
    Ikke glem hva PE står for.
    En har lokal PE rundt huset som kan brukes!
    I tillegg er det «jordfeilbryter» på sikringene som bryter om det er mindre strøm i retur enn levert.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    En har lokal PE rundt huset som kan brukes!
    I tillegg er det «jordfeil» på sikringene som går om det er mindre strøm i retur enn levert.
    Høres ut som du har en klokketro på at PE (aka Ground/Earth) er det samme som (moder)jord på plenen din.
    Om så er tilfelle, hvordan i alle dager forklarer du da at strømforsyning og elektronikk i eks fly fungerer overhodet?
    Eller biler, som står på gummihjul (aka isolator) mot moder-jord? 🤔
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ja, men hvorfor kommer det PE fra nett leve

    Viss du prøver å være eplekjekk kan jeg godt fortelle at jeg akkurat gått ut som nr 2 i klassen med best karakter til klassen store overraskelser som var i tvil om jeg skulle stå. Hvorfor i helvete skal jeg late som jeg har enorm kunnskap når jeg ønsker å lære mest mulig? Ved diskusjon i pausene var alle skuespillerne for kunnskap ganske tette og burde spurt mye mer.
    Slutt å vær så jævli frekk, du kjenner meg ikke!

    Er du den smarte jævlen kan du fortelle videre hva som skjer med nullpunkt osv når strøm begynner å brukes?
    Dunning-Kruger kom inn etter å ha lest din post #66. Resten var en advarsel om å la være å gjøre noe du ikke har lov til.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Men du fikk vel ikke en elektriker til å lage jordfeil hos deg? I så fall har vedkommende et spesielt forhold til elsikkerhet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Høres ut som du har en klokketro på at PE (aka Ground/Earth) er det samme som (moder)jord på plenen din.
    Om så er tilfelle, hvordan i alle dager forklarer du da at strømforsyning og elektronikk i eks fly fungerer overhodet?
    Eller biler, som står på gummihjul (aka isolator) mot moder-jord? 🤔
    På strømnett i hus brukes jord som jording? Dra gjerne inn biler og romstasjon om du vil det!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva er den gule og grønne kabelen mener du?
    Den er åpenbart jord - men den er ikke koblet sammen med jordingspunktet på tilførselstrafoen.
    Jeg kan ikke detaljene hvordan dette gjøres i praksis, men det finnes sikkert flere varianter:
    • I en enebolig alene på slutten av et luftstrekk er jordingen en kabel i bakken utenfor huset + et jorsspyd.
    • I et nye boligfelt vil jeg anta at jordkablene er koblet sammen og det er også mulig at netteier fører frem felles jord (Men dette er da PE -jord som går i bakken og ikke tilbake til trafo.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mulig jeg blander snørr og bart nå, men stort sett alle IT-nett har lekkasje til jord, da må det være noe strøm som går til jord? En kan hente ut strøm mellom fase og jord, men du tenker kanskje med utgangspunkt i et helt tett nett?
    Nei, du kan ikke hente ut strøm mellom fase og jord. Det kan gå en strøm der - men det kalles altså en jordfeil - krypstrøm
    At nettet lekker er jo rett - siden hele nettet ikke er tett - men her snakker vi noen få milliampere.

    Forstår jeg deg rett er nettjord kun koblet til strømforsyningen men ikke til audio kretsene. Hva gjør at det vandrer jordspenninger gjennom signal kabel og balansert ofte anbefales?
    Nettjord er kun koblet til strømforsyningen og jordingen til chassis.

    Hvordan signaljording gjøres er det helt sikkert andre som kan svare bedre på enn meg. Men siden denne kapasitive koblingen mellom nett og chassis kan indusere spenninger på 1 eller 2 volt, så er jo ikke det egnet som referanse for ubalansert signalføring med spenning opp til 2V.

    For balanserte kretser - så løser man dette med at den balanserte kretsen overfører signal uavhengig av jord.
    For ubalanserte kretser, så etablerer man et "nullpotensiale = signaljord" som har samme potensial som elektrisk jord (altså 0), men som ikke er direkte koblet til nettjord. Her finnes det flere ulike tilnærminger og Armand er vel en av de skarpeste på dette som finnes. Og her er det mulig å rote det til å få trøbbel (nettbrum) i oppsettet - men det løser man altså ikke ved å sette skilletrafoer/nettfilter på de enkelte komponentene - det kan like gjerne forverre problemet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    Må takke for du holder deg saklig!

    Mulig jeg blander snørr og bart nå, men stort sett alle IT-nett har lekkasje til jord, da må det være noe strøm som går til jord? En kan hente ut strøm mellom fase og jord, men du tenker kanskje med utgangspunkt i et helt tett nett?

    Forstår jeg deg rett er nettjord kun koblet til strømforsyningen men ikke til audio kretsene. Hva gjør at det vandrer jordspenninger gjennom signal kabel og balansert ofte anbefales?
    ... Det er mye enklere med dobbeltisolerte, Class II, deler til husalteret. Da slipper en å bale med nettjord.

    Det er genererelt sett stor variasjon i hvordan de ulike boksene behandler/«definerer» ulike «jord»/0V begreper inni boksene. Derfor kan det oppstå noen utfordringer med brum når boksene kobles sammen, og blanasert siganloverføring, gjort riktig, kan være en effektiv måte å dempe problemene. I så måte er det vitkigere å holde orden på koblingene av signal og signaljord/0V mellom boksene enn det er å bale med nettjord.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    I post 20 skrev jeg:
    "Det virker som du har fått for deg at jord er en del av kraftforsyningen. Det er det ikke."
    I post 86 (under 24 timer senere) skriver du:
    "En kan hente ut strøm mellom fase og jord"

    Når kommunikasjonen er så dårlig blir det vanskelig å fortsette på en saklig måte.
    Jeg mistenker imidlertid at du blander inn skilletrafoen med 120V-0-120V inn i dette, og da gir det plutselig mening igjen. Utfordringen i diskusjoner med deg er at det er uklart hva du snakker om og hva du mener.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et allment problem for de som fikler med "jordpotensiale" mellom haifaibokser har jeg påpekt før... Det vil alltid være kapasitiv kobling mellom elektronikken inni boksene og chassis, - det er omtrent umulig å unngå. Når man måler dette med moderne multimetre med mange megaohm i måleresistans, vil det alltid være noe der å måle... det blir akkurat det samme som å holde probene mellom fingrene, - eller nå man feks setter fingeren på tippen på en scopeprobe...
    Måleimpedansen er så stor at man veldig enkelt plukker opp eksterne felter. Selv om man tar multimetret med seg ut i skogen og holder i plussproben, så vil man måle "noe"... Hadde man derimot målt med et klassisk dreiespoleinstrument med måleimpedans på 20-30kohm, - så måler man ingenting.. null! fordi målemotstander er liten nok til å kvele strøfeltene....
    Når man feks feilsøker på en del eldre elektronikk, står det ofte angitt på skjema at målingen er gjort med feks AVO xx meter, med 20k impedans. Hvis man i stedet måler med moderne instrumenter vil man ofte måle høyere spenninger enn angitt på skjema, da de gamle målingene oftest tilfører en belastning i kretsen, - litt avhengig av hvor og hva man måler......
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Høres ut som du har en klokketro på at PE (aka Ground/Earth) er det samme som (moder)jord på plenen din.
    Om så er tilfelle, hvordan i alle dager forklarer du da at strømforsyning og elektronikk i eks fly fungerer overhodet?
    Eller biler, som står på gummihjul (aka isolator) mot moder-jord? 🤔
    Jord er ikke jord.
    På for eksempel et fly så etablerer nok flyet sin egen jord vil jeg tro.
    De aller fleste apparater/systemer fungerer i utgangspunktet fint uten jordforbindelse.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Et allment problem for de som fikler med "jordpotensiale" mellom haifaibokser har jeg påpekt før... Det vil alltid være kapasitiv kobling mellom elektronikken inni boksene og chassis, - det er omtrent umulig å unngå. Når man måler dette med moderne multimetre med mange megaohm i måleresistans, vil det alltid være noe der å måle... det blir akkurat det samme som å holde probene mellom fingrene, - eller nå man feks setter fingeren på tippen på en scopeprobe...
    Måleimpedansen er så stor at man veldig enkelt plukker opp eksterne felter. Selv om man tar multimetret med seg ut i skogen og holder i plussproben, så vil man måle "noe"... Hadde man derimot målt med et klassisk dreiespoleinstrument med måleimpedans på 20-30kohm, - så måler man ingenting.. null! fordi målemotstander er liten nok til å kvele strøfeltene....
    Når man feks feilsøker på en del eldre elektronikk, står det ofte angitt på skjema at målingen er gjort med feks AVO xx meter, med 20k impedans. Hvis man i stedet måler med moderne instrumenter vil man ofte måle høyere spenninger enn angitt på skjema, da de gamle målingene oftest tilfører en belastning i kretsen, - litt avhengig av hvor og hva man måler......
    Akkurat som med et metermål så kreves det kunnskap for å bruke elektrisk måleinstrumenter.
    Ofte mer enn med metermålet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager, - nå oppfører du deg bare regelrett tåpelig - igjen!
    Det er forsåvidt fritt fram hva man gjør etter en skilletrafo, - der kan man lage både TN og fikle som man vil. Det har jeg også gjort med 220/110V skilletrafoer mot amerikansk utstyr... Amerikanerne er helt noldus med disse LED- sjekkerne sine som måler faser og forbindelser mellom N og PE, - selv om det i praksis har null og nada betydning om det er IT+PE eller TN med PEN...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Jord er ikke jord.
    På for eksempel et fly så etablerer nok flyet sin egen jord vil jeg tro.
    De aller fleste apparater/systemer fungerer i utgangspunktet fint uten jordforbindelse.
    Og der er jo akkurat her kjernen til problemene for trådstarter ligger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    I post 20 skrev jeg:
    "Det virker som du har fått for deg at jord er en del av kraftforsyningen. Det er det ikke."
    I post 86 (under 24 timer senere) skriver du:
    "En kan hente ut strøm mellom fase og jord"

    Når kommunikasjonen er så dårlig blir det vanskelig å fortsette på en saklig måte.
    Jeg mistenker imidlertid at du blander inn skilletrafoen med 120V-0-120V inn i dette, og da gir det plutselig mening igjen. Utfordringen i diskusjoner med deg er at det er uklart hva du snakker om og hva du mener.
    Så om du holder i jordkabel og en fase mener du at du ikke får strøm?

    Jeg forstår PE på IT-net bare flyter i null mellom fasene, men som du sier blir det endel av kraftforsyningen når den kobles til midtuttaket.
    Er det rett forstått?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Har gravd litt på egenhånd og om jeg forstår rett støtter ikke denne teorien deres forklaring?
    Med sjev last forskyves nullpunktet står her?


    Belastes den trefasede spenningskilden med tre like kapasitanser koblet i stjerne. Strømmen i de tre faselederne blir like stor og ligger med en vinkel på 90° foran sin respektive spenning. Belastningens stjernepunktet ligger på samme potensial som spenningstilførselens stjernepunkt. De forskjellige fasespenningene kan også her måles enten mellom nullpunktet til spenningskilden og hver fase, eller mellom nullpunktet til belastningen og hver fase. Den målte spenning mellom nullpunktene og hver fase blir lik.
    Om belastningene ikke er like vil nullpunktet på belastningen forskyve seg i forhold til nullpunktet til spenningskilden. Se fig 9 Spenningen mellom belastningens nullpunkt og de tre fasene blir ulike på grunn av denne nullpunktsforskyvningen.

    Vis vedlegget 888511
    Så om du holder i jordkabel og en fase mener du at du ikke får strøm?
    Selvsagt gjør du det.
    Det er spenning mellom jord og fase.
    Da får du strøm.
    Men det skal IKKE være last mellom jord og fase.
    Derfor går det ikke strøm (sett bortsett fra en minimal lekkasje).

    Det du beskriver er definisjonen på å få strøm (eller som det heter litt mer teknisk, strømgjennomgang).
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Selvsagt gjør du det.
    Det er spenning mellom jord og fase.
    Da får du strøm.
    Men det skal IKKE være last mellom jord og fase.
    Derfor går det ikke strøm (sett bortsett fra en minimal lekkasje).

    Det du beskriver er definisjonen på å få strøm (eller som det heter litt mer teknisk, strømgjennomgang).

    Dette skrev omf, men det er antagelig ment ved et tett nett? (ikke ment som angrep)

    Nei, du kan ikke hente ut strøm mellom fase og jord. Det kan gå en strøm der - men det kalles altså en jordfeil - krypstrøm
    At nettet lekker er jo rett - siden hele nettet ikke er tett - men her snakker vi noen få milliampere.

    Den elektriske motstanden mellom fasene og jord er gjerne over 1 million Ohm. Det går ingen strøm der.
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, jeg fikk ikke med at du satte inn skilletrafo og etablerte nytt jordingssystem. Slik sett var det nulleder du lasket til jord, ikke faseleder.
    Slik jeg forstår det bli fasen forandret til nulleder(nøytral)?
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så om du holder i jordkabel og en fase mener du at du ikke får strøm?

    Jeg forstår PE på IT-net bare flyter i null mellom fasene, men som du sier blir det endel av kraftforsyningen når den kobles til midtuttaket.
    Er det rett forstått?
    Der får du 120V. L1-L2 har 120V hver seg. Dvs 240V.
    Men nå snakker vi om strømmen før alle dine duppeditter. Hva du gjør der bryr meg ikke.
    Men ikke lek med dette er du snill. Kan fort ende med rar hårsveis og att det lukter brent kropp.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Der får du 120V. L1-L2 har 120V hver seg. Dvs 240V.
    Men nå snakker vi om strømmen før alle dine duppeditter. Hva du gjør der bryr meg ikke.
    Men ikke lek med dette er du snill. Kan fort ende med rar hårsveis og att det lukter brent kropp.
    Jeg har allerede piggsveis så det går bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn