Høyttalere Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tosken oppfatter nok "Too Much Rope" sleden, mer som blå pil angir. Valgte blått siden det alltid er et deilig blåskjær i Toskens grotte.

    1660718710981.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.575
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppfatter det slik som dette (sort). Muligens ennå leger ut av bildet på begynnelsen og slutten.
    1660718710981.png

    Interessant hvordan "ørene" oppfatter det ulikt, så klart kan rommet spille inn også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ulik oppfatning/opplevelse har med fase og refleksjoner å gjøre.
    Husker tilbake da jeg hadde HF 275, der diskantet hang i strikk. Q-Sound effektene endret seg (mye) alt avhengig av hvor langt frem/tilbake diskanten var plassert, da vi testet akkurat dette.
    I loftsstua har jeg (dessverre) knevegg og skråtak på venstre sidevegg - og det er ikke mulig å få god Q-Sound effekt. Samtidig kan man få full effekt fra en "bærbar m/hank på" plassert på kjøkkenbenken ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er i det minste en "høyttalergreie".
    With all due respect, Asbjørn, jeg har nok forsøkt flere høyttalere og høyttalertyper i samme posisjon i samme rom, enn hva du har. Det er en slående forskjell på hvordan de forskjellige høyttalerne setter opp Q-sound-effektene.
    Fulltoner gjør det best. Toveis med enkle filtere gjør det nest best.

    Konkret eksempel: Klipsch RF-3 og RF-5. Høyttalerne ser omtrent like ut på utsiden, 2 x 8" + diaskanthorn, begge er toveis. Det som skiller dem mest, er at det er mer komplekse filtere på RF-5. RF-3 setter opp Q-sound forbilledelig, RF-5 er nær umulig å få noen fornuftige lydbilder ut av. Om det ikke relaterer seg til fase, hva tror du det relaterer seg til da?
    Dersom dette virkelig er tilfelle (med type delefiltere) skulle jeg ønske en forklaring/debatt fra den som kan bidra omkring filteres påvirkning som her nevnes, for er dette tilfelle så er det i hvert fall ny viten for min del og sånt sett veldig interessant :oops:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Det er i det minste en "høyttalergreie".
    With all due respect, Asbjørn, jeg har nok forsøkt flere høyttalere og høyttalertyper i samme posisjon i samme rom, enn hva du har. Det er en slående forskjell på hvordan de forskjellige høyttalerne setter opp Q-sound-effektene.
    Fulltoner gjør det best. Toveis med enkle filtere gjør det nest best.
    Avanserte store 4 veis systemer med steile deleflanker kan også virke bra.....
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    en greie med fulltoner og enkle delefiltre er iallefall at de ofte har dårlig kontroll på ting. f.eks varierende frekvensrespons, økende diskant (typisk klipsch) tviler ikke på at en tydelig økning oppover vil kunne gi mer imponerende Q-sound.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har null problemer med god Q-sound med 4 veis løsning. Eller rettere sagt 5 veis pga bakbassene.
    Tror veldig mange faktorer spiller inn for å få dette bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Jeg skal prøve Spotify. Kan dere gi meg skive og kutt for både 🐎 and 🐕‍?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Avanserte store 4 veis systemer med steile deleflanker kan også virke bra.....
    Ja, det kan de.
    Det skal sies at de gangene jeg har hørt akkurat det, så har det vært en eller annen form av DSP involvert, uten at jeg vet om det har med saken å gjøre, eller ikke.
    Det kan selvsagt også være noe med det elementet som gjengir en spesifikk del av frekvensspekteret, men det er kun spekulasjoner fra min side, da.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Eneste bjeffinga jeg hører er på høyre side litt forbi høyttalerne fra kjærringa på kjøkkenet, veldig naturtro også uansett hvilken låt jeg hører på!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn