Høyttalere Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Regner med at de fleste av dere kjenner til bikkja og hva dyrets bjeffing har hatt av betydning i audiophile miljøer. Nå er det 25 år siden sist og nye muligheter. Hvor er bikkja nå? Og hvor har den vært i mellomtiden? Har den gjort nytte for seg i sitt relativt uforventede oppmerksomhets-senter? Eller er det ikke vits i å søke mer?
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Den har hvertfall tatt en tur innon Deja Vu og Smell the Roses på den nye plata.
    Voff
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Meta reality. Skulle tro han liker å tulle mer folk
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Dette er en sak som sikkert har vært diskutert utallige ganger på forumet. For å slippe å lete gjennom enorme mengde tråder, tar jeg sjansen på å opprette en ny tråd om emnet. Hvordan får jeg hunden til Roger Waters til å høres ut som om den bjeffer langt ute fra høyre side? Med tidligere høyttalere har jeg fått denne effekten til fulle. Spesielt med Gaia!
    Nå spiller jeg med Tannoy Arden. Disse er vinklet mot min lytteposisjon i en likesidet trekant. Med dette oppsettet høres den berømte hunden mer ut til å være plassert mellom høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kast en hundpølse over høyre skulder så kommer'n.

    ...har du målt frekvensresponsen på høyttalerne fra lytteposisjon?
    Om den er nogenlunde jevn og lik på høyre og venstre så burde bikkja komme av seg selv.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Hundepølse var kanskje ikke så dumt..:LOL:

    Jeg har ikke foretatt noen form for målinger.
    Høyttalerne er uansett av høy klasse med svært gode tilbakemeldinger i media. Jeg er meget godt fornøyd med lydbildet, men synes det er litt rart at jeg ikke opplever den kjente effekten med denne hunden, slik jeg gjorde med tidligere anlegg. Kan vinklingen av høyttalerne ha en betydning her? Vil det f.eks. kunne forandre noe på dette om høyttalerne står vinkelrett fra veggen i stedet for vinklet inn mot lytteposisjon? Kan opplegget med "Dual Concentric" som Tannoy bruker spille inn i dette?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Q-sound er en fasemanipulering - så du trenger et oppsett som:
    1) gjengir fase (noenlunde) riktig
    2) Sørger for at direktelyden ikke blir drept av refleksjoner.

    Aktivt delte oppsett med som er tid/fase korrigert med Audiolense er ikke overraskende veldig bra på dette.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror rett og slett du kanskje må innse at denne effekten er avtagende. Hjernen din lar seg ikke lure lenger. Er jo grenser for hvor mange ganger man ler av samme vits. Skjønner?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Q-sound er en fasemanipulering - så du trenger et oppsett som:
    1) gjengir fase (noenlunde) riktig
    2) Sørger for at direktelyden ikke blir drept av refleksjoner.

    Aktivt delte oppsett med som er tid/fase korrigert med Audiolense er ikke overrasket veldig bra på dette.
    Anlegget er plassert i en ganske romslig stue med høyttalerne i god avstand fra bakvegg. Min subjektive lytteopplevelse er ikke plaget av at det skulle være for mange uønskede refleksjoner.
    Når det gjelder min referanse fra Gaia, så var jo det anlegget justert i forhold til rommet med en DEQX.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Tror rett og slett du kanskje må innse at denne effekten er avtagende. Hjernen din lar seg ikke lure lenger. Er jo grenser for hvor mange ganger man ler av samme vits. Skjønner?
    Mener du seriøst at vår hjerne over tid kompenserer med å flytte lytteinntrykket til "der det hører hjemme"? I tilfelle litt rart i mitt tilfelle da jeg svært sjelden hører på denne platen.
    Poenget mitt er om jeg har satt opp høyttalerne slik at jeg ikke får optimal lydkvalitet, og der bortfallet av denne nevnte effekten bare er et symptom på et større problem.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mener du seriøst at vår hjerne over tid kompenserer med å flytte lytteinntrykket til "der det hører hjemme"?
    Mistenker det ja. Men må modere meg litt. 😁 Testet nå, mange år siden. Den dukket opp langt ut til høyre som den er ment. Bruker en annen låt, som regel 8. Den sledeeffekten har mistet litt av det jeg tidligere opplevde.

    Mistanken skyldes at det var ikke rare anlegget jeg hørte plata på første gang og opplevde effekten i full styrke.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Mener du seriøst at vår hjerne over tid kompenserer med å flytte lytteinntrykket til "der det hører hjemme"? I tilfelle litt rart i mitt tilfelle da jeg svært sjelden hører på denne platen.
    Poenget mitt er om jeg har satt opp høyttalerne slik at jeg ikke får optimal lydkvalitet, og der bortfallet av denne nevnte effekten bare er et symptom på et større problem.
    Nope, han driver med deg :)
    Men jeg trodde Arden var ganske gode på den effekten, egentlig, så det der er litt rart. Men jeg har aldri hørt Arden og den låta samtidig, så jeg kan ta feil. DC10T gjorde den effekten fint. Ellers er det ofte presise 2-veis høyttalere med førsteordens filter mot toppen som pleier å løse dette best.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Men jeg trodde Arden var ganske gode på den effekten, egentlig, så det der er litt rart.
    Kanskje jeg burde prøve å plassere høyttalerne vinkelrett fra vegg i stedet for å vinkle dem mot min lytteposisjon? Det var i alle fall slik jeg plasserte Gaia.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje jeg burde prøve å plassere høyttalerne vinkelrett fra vegg i stedet for å vinkle dem mot min lytteposisjon? Det var i alle fall slik jeg plasserte Gaia.
    Det skader ikke å prøve, men toe in pleier ikke ødelegge den effekten.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Tok en rask test med å endre vinklingen på høyttalerne til vinkelrett fra vegg. Ingen forandring ble registrert for fenomenet. Sjekket for sikkerhetsskyld også at ingen + og - var byttet om.
    Hunden er plassert litt til høyre for sentrum mellom høyttalerne. Har ikke lagt merke til dette før, siden jeg kjøpte disse høyttalerne for et par år siden. Sikkert flere år siden jeg spilte denne aktuelle platen.
    Synes uansett det er litt merkelig så lenge jeg ellers er svært fornøyd med høyttalerne. Har ingen ting å utsette på verken bredde, dybde eller stereoperspektiv på lydbildet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Hva skjer om du flytter deg nærme høyttalerne (<2m). Sitter du ikke i et sted dominert av direktelyden forkluder refleksjoner fasen til det ugjenkjennelige
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ellers er det ofte presise 2-veis høyttalere med førsteordens filter mot toppen som pleier å løse dette best.
    Det du her sier avslører vel ikke bare bikja til Roger, men opskriften på en god høyttalerkonstruksjon - og vanskeligheten - for jeg mener gode delefiltere hører sjeldenheten til. Selv tar jeg meg i å si høyt til meg selv «her er faser og filter laget riktig» og det skjer vesentlig oftest på toveiss systemer, de gangene jeg sanser at så er tilfelle.
    Vedr. bikja til høyre så tror jeg for lite vinkling inn mot midten gjør det litt lettere å få frem denne «tillagte» effekten - kanskje ikke et mål på best mulig lyd om den bjeffer der man forventer? Jeg, er litt usikker der.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Hva skjer om du flytter deg nærme høyttalerne (<2m). Sitter du ikke i et sted dominert av direktelyden forkluder refleksjoner fasen til det ugjenkjennelige
    Takk for tipset! Anser saken som løst!
    Jeg har vanligvis 3,5 meter mellom høyttalerne og samme avstand fra høyttalerne til lytteposisjon. Ved å flytte lytteposisjonen ca 1 m nærmere høyttalerne ble hunden flyttet laaangt ut på siden, nesten ut av huset! (og det kan være like greit da jeg ikke liker å ha store hunder i stuen:p)

    Jeg hadde aldri trodd at dette skulle være så ømfintlig. Flytter jeg meg nærmere høyttalerne enn dette, så kommer hunden tilbake igjen. For meg er i alle fall dette noen rare greier.:rolleyes:
    Hvor eventuelt stor betydning en slik endring av lytteposisjonen måtte ha for det totale lydbildet, gjenstår å teste ut.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset! Anser saken som løst!
    Jeg har vanligvis 3,5 meter mellom høyttalerne og samme avstand fra høyttalerne til lytteposisjon. Ved å flytte lytteposisjonen ca 1 m nærmere høyttalerne ble hunden flyttet laaangt ut på siden, nesten ut av huset! (og det kan være like greit da jeg ikke liker å ha store hunder i stuen:p)

    Jeg hadde aldri trodd at dette skulle være så ømfintlig. Flytter jeg meg nærmere høyttalerne enn dette, så kommer hunden tilbake igjen. For meg er i alle fall dette noen rare greier.:rolleyes:
    Hvor eventuelt stor betydning en slik endring av lytteposisjonen måtte ha for det totale lydbildet, gjenstår å teste ut.
    Du vil nok også oppleve en større dybde i lydbildet ditt med en sånn plassering.
    Kan virke som om du har noen kanselleringer i lytterommet ditt, som roter til litt for korrekt fase i mellomtonen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for tipset! Anser saken som løst!
    Jeg har vanligvis 3,5 meter mellom høyttalerne og samme avstand fra høyttalerne til lytteposisjon. Ved å flytte lytteposisjonen ca 1 m nærmere høyttalerne ble hunden flyttet laaangt ut på siden, nesten ut av huset! (og det kan være like greit da jeg ikke liker å ha store hunder i stuen:p)

    Jeg hadde aldri trodd at dette skulle være så ømfintlig. Flytter jeg meg nærmere høyttalerne enn dette, så kommer hunden tilbake igjen. For meg er i alle fall dette noen rare greier.:rolleyes:
    Hvor eventuelt stor betydning en slik endring av lytteposisjonen måtte ha for det totale lydbildet, gjenstår å teste ut.
    Samme effekt kan oppnås ved å forandre vinkling av høyttalere - bare å prøve seg frem til bikkja flyr pokker i vold. Har den langt forbi garasjen til naboen, og det med 7 høyttalerelementer på hver side......
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Du vil nok også oppleve en større dybde i lydbildet ditt med en sånn plassering.
    Kan virke som om du har noen kanselleringer i lytterommet ditt, som roter til litt for korrekt fase i mellomtonen.
    Det er en ganske stor vinkelstue. Spiller ut fra veggen i den ene vinkelen med den andre vinkel i stuen ut mot høyre for anlegget. Har ryggen på en sofa mot anlegget til venstre for min lytteposisjon. Den kan nok forstyrre noe ja.

    Er interessant det du skriver større dybde. Hele poenget mitt med å fokusere på denne hunden, har vært å avdekke i hvor stor grad en slik effekt har sammenheng med opplevelsen av det totale lydbildet.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk heller aldri den bikkja til å oppføre som det ble sagt at den skulle. Så det ble enkleste løsning her. Jeg ga faen i hele bikkja og spilte noe annet.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.012
    Sted
    Kongsberg
    Styret med dette jeg også for en stund siden. Jeg satte opp to store 75mm tykke absorbenter på førsterefleksjonene på høyre og venstre side og det fungerte. Fikk samtidig et bedre "pinpointing" i stereobildet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Alle anlegg som er satt opp med lik avstand fra høyttaler til lytteposisjonen bør få denne effekten. Nesten aldri hørt et anlegg som ikke klarer dette - bare Petter Dale jr. sitt klarte det kunststykke å få dette mellom høyttalere. Anlegget var drept av Audiolense.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Q-sound er en fasemanipulering - så du trenger et oppsett som:
    1) gjengir fase (noenlunde) riktig
    2) Sørger for at direktelyden ikke blir drept av refleksjoner.

    Aktivt delte oppsett med som er tid/fase korrigert med Audiolense er ikke overraskende veldig bra på dette.
    KØB Horn mit system laver 180 grader perspektiv eller køb Beweridge
    IMG_0388.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En ting er bikkja. Synes det er like kult med han som prater i vei. Ligger langt ute til venstre. Nesten litt bak på venstre side.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Alle anlegg som er satt opp med lik avstand fra høyttaler til lytteposisjonen bør få denne effekten. Nesten aldri hørt et anlegg som ikke klarer dette - bare Petter Dale jr. sitt klarte det kunststykke å få dette mellom høyttalere. Anlegget var drept av Audiolense.
    Kommer litt an på avstanden også her.
    Om fasen kastes noen tusen grader rundt gjennom frekvensspektrum kan mye rart skje.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde aldri trodd at dette skulle være så ømfintlig. Flytter jeg meg nærmere høyttalerne enn dette, så kommer hunden tilbake igjen. For meg er i alle fall dette noen rare greier.:rolleyes:
    Hvor eventuelt stor betydning en slik endring av lytteposisjonen måtte ha for det totale lydbildet, gjenstår å teste ut.
    Sitteposisjon betyr mye ja, her vises variasjonen i bass når jeg flytter meg fra 283 til 530cm fra frontveggen, og høyttalerne fast på 90cm fra frontvegg. Midt i rommet finnes ingen bass under 50Hz, sittende nær mot bakveggen får jeg 15 db boost på 31 hz.
    Så det blir et kompromiss mellom basskvalitet og hvor man vil ha bikkja til Waters
    1619284608601.png




    Fase 2m fra høyttaler, med og uten "romkorreksjon"
    1619285160133.png


    Sitter jeg langt bak i rommet (4+m) er de mer refleksjoner, og vanskeligere å korrigere for DSPen..
    1619285564708.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Q-sound er en fasemanipulering - så du trenger et oppsett som:
    1) gjengir fase (noenlunde) riktig
    2) Sørger for at direktelyden ikke blir drept av refleksjoner.

    Aktivt delte oppsett med som er tid/fase korrigert med Audiolense er ikke overraskende veldig bra på dette.
    Min erfaring er nesten den stikk motsatte. I halvferdig form har ikke høyttalerne mine spesielt ryddig fasegang og de sprer jevnt og bredt over et bredt frekvensbånd. Dermed blir det mye reflektert lyd, og med fase som roterer ganske friskt, men med omtrent samme frekvensgang som direktelyden. Likevel blir Q-sound-effekter ganske bra plassert. Det de ikke har er plateresonanser, store avvik i frekvensgang eller ulineær forvrengning som kan «avsløre» høyttalerplasseringen.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    imo desse Q effektene ikke en indikasjon på kvalitet. har hørt helt elendige høyttalere gjøre dette utmerket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn